29.12. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Volkswagen Crafter Doka 2.0 TDI: Na doraz

 

Podvozek crafteru s celkovou hmotností 3,5 tuny a dvojkabinou pro sedm cestujících zvládl mnoho práce. Jak se u ní zadýchal?

Do testu se k nám dostala nová generace modelu Crafter, jehož světovou premiéru i uvedení na český trh jsme provázeli. Zkoušenou verzi s dvojkabinou a lehkým valníkem poháněla prostřední úroveň jediného možného motoru 2.0 TDI. Vzhledem k celkové hmotnosti 3,5 tuny zkoušeného vozidla se již na první pohled jevila výkonová volba jako vhodná, protože pro základní úroveň přeplňovaného dvoulitru se 75 kW by 3,5 tuny bylo příliš.

Šest tun celkově?

Při pohledu na záď testovacího automobilu s tažným zařízeným schopným zapřáhnout až tři brzděné tuny však idylka 110 kW pod kapotou rychle bledne. V úvahu tedy připadá dvouturbové provedení 2.0 TDI se 130 kW a 410 N.m. Po neblahých zkušenostech s minulou generací dvoulitrového turbodieselu opatřeného dvěma turbodmychadly se nelze zájemcům o nový crafter divit, že budou k dvakrát přeplňovanému novému motoru přistupovat minimálně s ostychem. Výrobce musí zájemce přesvědčit sám, že tentokrát motor pro užitkové auto vydrží dlouho a nebude vyhlížet každou čerpací stanici.

Střední vítr

Prostřední výkonová motorizace dvoulitru byla oblíbená i u minulé generace, v níž však podávala 103 kW a pro 3,5tunové automobily nestačila. Současné vydání 2.0 TDI se 110 kW si však brousí zuby i na tuto porci. Jak ji zvládalo?

V pořádku

Nejdříve jsme crafterem vyrazili bez zatížení, abychom vyzkoušeli komfort jízdy. Tuhá zadní náprava používala jednoduchá listová péra, pod kterými bylo připraveno jedno další, podpírající první v případě většího zatížení. Bez zátěže jsme si tedy užívali pěkný komfort díky jemně pružícímu prvnímu listu na zadní nápravě. Pohodlí provázela dynamika dvoulitrového turbodieselu ve střední výkonové úrovni 110 kW. Tato verze používá jediné turbodmychadlo, proto u provedení s celkovou hmotností 3,5 tuny bude pravděpodobně nejžádanější.

Netradiční test: S VW Crafter jsme za tři dny najeli 3000 km!

Po naložení pěti metrických centů se crafter jízdně změnil. Na nerovnostech vozovky se do akce dostával spodní list odpružení, který ani při větší prohlubni nedovolil tvrdý ráz do podvozku a způsoboval příjemně progresivní charakteristiku odpružení zádě. Z toho bude dlouhodobě těžit nejen životnost rámu, ale také lehké hliníkové valníkové nástavby.

Se zátěží

S polovinou užitečného zatížení zkrotl motor, protože jsme jej nehnali do otáček s maximem výkonu, ale kladli důraz na točivý moment dostupný v maximu už od 1600 min-1. Pomalá jednička pomáhala k ohleduplnosti ke spojkovému obložení, ve městě se dalo na rovině jezdit i na pětku. Po opuštění obce jsme brzy řadili šestku, která při devadesátce nechávala motor točit 1800 min-1.

Ve stoupáních stačilo přitlačit akcelerátor více k podlaze a rychlost neklesala. Motor se pro vůz s aktuální hmotností cca tři tuny jevil jako zcela dostačující, což také podporoval kratší stálý převod. Již při 130 km/h čtyřválec točil vcelku zbytečných 2500 min-1.

U pohonu předních či všech kol není v nabídce jiný převod diferenciálu, takže na dlouhý dálniční provoz bude lepší volit model Crafter se zadním pohonem a pravděpodobnou nabídkou více stálých převodů.

Pohoda v kabině

Parádní disciplínu nové generace Crafteru tvoří odkládací prostory pro řidiče a přední spolujezdce. Konstruktéři využili všechna zákoutí včetně výplní dveří se třemi prostory včetně místa na 1,5litrovou láhev minerálky. Kdo by potřeboval odložit objemnější věc, může využít velký prostor pod dvousedákem spolujezdce.

Crafter nás po několikahodinové jízdě stále překvapoval. Například jsme začali více vnímat výhodu volného prostoru pod výstupkem středové konzole se řadicí pákou a odkládací prostory vlevo od volantu nad ovladačem světlometů. Téměř kolmá přístrojová deska trochu připomíná tento prvek z nákladních vozů sedmdesátých let, kdy konstruktéři určovali pracoviště řidiče s maximem užitku pro něj bez velkých ohledů k designu. V crafteru je však maximální utilita provzdušněna pěkným volantem a odstínovou pestrostí materiálů přístrojové desky.

Lehký valník

Na podvozek s dvoukabinou a středním rozvorem byl namontován lehký valník se třemi sklopnými bočnicemi a ochranným rámem za kabinou. Délka ložné plochy 2,7 m sváděla k naložení velkého množství nákladu, ale při sedmičlenném obsazení je nutné pečlivě hlídat celkový hmotnostní limit 3,5 tuny.

Technické parametry
Motor 2.0 TDI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1968
Největší výkon (kW/min-1) 110/3600
Točivý moment (N.m/min-1) 340/1600
Převodovka šestistupňová přímo řazená
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (1/100 km) 8,3/7,1/7,5
Emisní norma Euro 6
Délka/šířka/výška (mm) 6204/2098/2330
Rozvor (mm) 3640
Objem nákladového prostoru (m3) 2,08
Provozní hmotnost (kg) 2413
Celková hmotnost (kg) 3500
Objem nádrže paliva (l) 75
Cena podvozku (Kč bez DPH) 740 659

Plusy

  • Komfortní odpružení
  • Sedm plnohodnotných sedadel
  • Odkládací prostory

Minusy

  • Omezené užitečné zatížení
  • Jediný stálý převod
Spolupracujeme s TipCars.com
Značka Versace se prý brzy stane součástí holdingu Michaela Korse. Jeho akcie padají Značka Versace se prý brzy stane součástí holdingu Michaela Korse. Jeho akcie padají

Prodej italské módní firmy Versace může být oznámen "v…

Trump: Velmi brzy se znovu setkám s vůdcem KLDR Trump: Velmi brzy se znovu setkám s vůdcem KLDR

Druhý summit Spojených států se severokorejským vůdcem…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Před 40 lety představil Mercedes systém ABS. Demonstroval jej názorně Před 40 lety představil Mercedes systém ABS. Demonstroval jej názorně

Věřili byste, že je to už 40 let od první prezentace…

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně…

 



Jízdní dojmy s VW e-Crafter: Tady jsou baterky na správném místě! Jízdní dojmy s VW e-Crafter: Tady jsou baterky na správném místě!

Na cestu do Chorvatska není elektromobil nejšikovnější.…

Volkswagen California XXL se proměňuje v sériový model Volkswagen California XXL se proměňuje v sériový model

Volkswagen Užitkové vozy na loňském veletrhu Caravan…

 



 
Audi plánuje konkurenci Maybachu. Chce oživit značku Horch

Audi plánuje konkurenci Maybachu. Chce oživit značku Horch

Dnes 17:50

Značka Horch bývala jako Audi součástí koncernu Auto Union. Sídlila ve Cvikově, a tak se po válce v její továrně vyráběly vozy Trabant.




Blesk.cz

Nemrtví rosomáci, losi, vlci a saskvoč vám půjdou po krku. Recenze Far Cry 5: Dead Living Zombies

Nemrtví rosomáci, losi, vlci a saskvoč vám půjdou po…

Poslední stahovatelný přídavek pro Far Cry 5 je tu a tentokrát si nebere na paškál nic menšího než populární…

Natálka Grossová v nemocnici na přístrojích: Zasáhl ji elektrický proud!

Natálka Grossová v nemocnici na přístrojích: Zasáhl…

Vdova po expremiérovi Stanislavu Grossovi Šárka Grossová (48) si prožila peklo, když viděla svou dceru Natálii…

 

iSport.cz

Víkend Komety: Dva zápasy, jeden gól. Doma nepálila poprvé po 36 zápasech

Víkend Komety: Dva zápasy, jeden gól. Doma nepálila…

Proti Olomouci zachránil čest brněnských střelců přesilovkovou trefou Peter Mueller, proti Mladé Boleslavi už…

Čechovi se klaní v Anglii. Tak si ho pamatuji z Chelsea, říká expert

Čechovi se klaní v Anglii. Tak si ho pamatuji z…

Znovu slyší chválu ze všech stran. Český brankář Petr Čech vychytal při výhře Arsenalu s Evertonem 2:0 první…

 

Reflex.cz

Děsivá čínská epidemie: Unikátní snímky z doby, kdy chřipka zabíjela lidi po tisících

Děsivá čínská epidemie: Unikátní snímky z doby, kdy…

Mandžuská chřipka byla snad největší zdravotní katastrofou čínské historie. Pro Evropana ji zastiňuje tehdejší…

Okamura mění taktiku. SPD hodlá zastavit diktát EU a říct islámu NE z komunální úrovně

Okamura mění taktiku. SPD hodlá zastavit diktát EU a…

Dlouhá léta bojuje vlastenec, podnikatel, politik a finalista minulého ročníku mistrovství světa v populismu…