13.2. 2014 Leoš Káňa

Volkswagen Golf R: Jízda bokem přikázána

 

Na severu Švédska jsme vyzkoušeli zcela nový Volkswagen Golf s označením R, jehož 300 koní nám zvedalo adrenalin už měsíc dopředu.

Větší pustinu v Evropě jen tak nenajdete. Švédské městečko Arvidsjaur leží ve stejnojmenném okrsku, který je součástí nejsevernějšího regionu Lappland a rozprostírá se jen 110 km od severního polárního kruhu. Na rozloze 5700 km2 přitom žije pouhých 6498 obyvatel a začátkem února 1966 zde přístroje naměřily teplotu –52,6 °C. Co tu proboha budeme dělat? No přece testovat horkou novinku – Volkswagen Golf R! Jsou zde pro to ideální podmínky. Celou oblast má na starosti pouhých deset policistů a dalším lákadlem je 4000 v zimě zamrzlých jezer, po nichž se budeme s nejsilnějším sériovým golfem všech dob prohánět. Ani proto nepřekvapí, že své centrály tady mají všechny významné značky a přibližně každou hodinu se kolem nás prožene zamaskovaný prototyp – testování v arktických podmínkách je prostě důležité.

Utajený dravec

Ráno před hotelem čeká asi třicítka nadupaných „erek“, jejichž přeplňovaný dvoulitr dává nejvyšší výkon 221 kW, tedy rovných 300 koní. Maxima točivého momentu 380 N.m přitom dosáhne už při 1800 otáčkách. Úžasná čísla, která budí zvědavost. Vždyť Golf R s pohonem všech kol a šestistupňovým automatem DSG zrychlí z klidu na stovku za 4,9 sekundy – s manuálem za 5,1 s – a nejvyšší rychlost má elektronicky omezenou na 250 km/h. Tentokrát nebudeme zkoušet jízdní vlastnosti, dynamiku agregátu ani schopnosti brzd, před námi je jenom zábava a driftování po zamrzlém jezeře. Místo standardních osmnáctipalcových pneumatik jsou totiž naše vozy vybaveny zimními sedmnáctkami s ocelovými hřeby.

Usedáme do jednoho z připravených aut – všechna mají manuální převodovky – a vyrážíme. Sportovní volant padne výborně do ruky a anatomická sedadla poskytují tělu skvělou oporu. To jsou však vlastnosti, které jsme zaznamenali už u slabšího provedení GTI. Rozdíly na karoserii jsou také minimální. Na předním nárazníku najdete nepřehlédnutelné nasávací otvory a zádi dominuje čtveřice koncovek výfuku. Výrazně působí stříbrné krytky vnějších zrcátek a všudypřítomné logo R. Že je „erko“ ještě o 5 mm nižší než GTI, jsme málem ani nepostřehli.

Bílé království

Za chvilku se před námi rozprostírá planina, která bude na několik hodin patřit jenom nám. Po krátkém brífinku se dělíme do skupin a přesouváme se k prvnímu stanovišti. Systém DCC (jízdní dynamika) nastavujeme do módu Race, úplně vypínáme stabilizaci (tlačítko ESC se podrží déle než dvě vteřiny) – tyto možnosti nabízí jedině Golf R – a vyrážíme na první seznamovací jízdy na oválu. Řadíme dvojku, dáváme plný plyn. Od všech kol, na která rozděluje točivý moment lamelová spojka Haldex páté generace, odletuje ledová tříšť. Otáčky motoru stoupají až k hranici omezovače, což doprovází krásný sportovní ryk. Stačí v zatáčce lehce ubrat plyn a zadní část se začíná přetáčet. Kontrujeme natočením volantu, aby byla přední kola ve směru jízdy, citlivě dávkujeme plyn. Golf se drží ve smyku a opisuje střed kruhového oválu – jak jednoduché a zábavné. Jezdíme jedno kolečko za druhým a dovolujeme si čím dál víc. Přibližujeme se venkovní bariéře a zákonitě v ní skončíme. No co? Žádný učený ale z nebe nespadl. Proto trošku povolujeme uzdu fantazii a snažíme se vykroužit co nejdelší drift.

Další zastávkou je slalomová trať, kde si osvojíme plynulé klouzání z jednoho směru do druhého. Golf přitom poslouchá na slovo – tedy na přesné povely. Zajímavou zkušeností je přepnutí stabilizace do standardně dodávaného sportovního módu – elektronika zasahuje do jízdy, ale dává řidiči více volnosti. Při změně směru z jedné zatáčky do druhé se snaží lehkým přibrzděním kol udržet vůz v přímém směru, ale když se golf dostane přes tuto hranici do dalšího smyku, nechá nás opět hezky driftovat.

Volkswagen Golf R 2.0 TSI
Zdvihový objem (cm3) 1984
Výkon (kW při ot./min) 221/5500-6200
Točivý moment (N.m při ot./min) 380/1800-5500
Převodovka 6 MT 6 DSG
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 5,1 4,9
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,1 6,9
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Cena (Kč) 897 900 957 900

Skvělá pozvánka

Takže základy už máme za sebou a můžeme vyrazit na vyhrnutý okruh se spoustou zavřených zatáček a „vracáků“. Tady už jde jen o čistou zábavu. Čím víc bokem, tím líp. Občas se zdá, že nás zadek předběhne a půjdeme do hodin. Ale stačí přidat plyn, čímž se zatíží zadní část, a „erko“ se poslušně rovná a směřuje tam, kam chceme. Jenže pět hodin na ledovém jezeře uteklo jako voda a požitkářství musíme ukončit. Ani nám přitom nevadilo, že jsme nemohli vyzkoušet účinnost nových brzd s předními ventilovanými kotouči o průměru 340 mm nebo elektronický závěr předního a zadního diferenciálu XDS+, který optimalizuje chování řízení při rychlém projíždění zatáčkami – podle potřeby přibrzďuje méně zatížená vnitřní kola. Také se těšíme, že na suchém asfaltu vyzkoušíme zrychlení vozu a ověříme si, zda uváděná spotřeba 7,1 l na 100 km s manuálem není nesmysl.

První jízda nejsilnějším sériovým golfem historie nás i tak zcela uchvátila. Nechápeme však jednu věc – použití stop-start systému u takto koncipovaného vozu.

Plusy

  • Trakce a možnost úplného vypnutí ESP
  • Výborná ergonomie a sedadla
  • Síla a zvuk motoru
  • Uváděná spotřeba paliva

Minusy

  • Systém stop-start
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel

Některé kultury vidí čas spíše jako kruh než přímku.…

Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf R: Jízda bokem přikázána







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu? VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu?

V rámci projektu Demo e-car zamíří elektrický Golf třeba…

Hatchback I.D. pohřbí elektrický Golf. Zůstane alespoň hybrid? Hatchback I.D. pohřbí elektrický Golf. Zůstane alespoň hybrid?

V nabídce koncernu sice již nějaký čas elektromobily…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Tři miliony Čechů zvažují změnu práce. Chtějí povýšení i vyšší výplatu

Tři miliony Čechů zvažují změnu práce. Chtějí…

Češi zjišťují, že nastal ideální čas k tomu, aby si řekli o vyšší plat. Nebo změnili práci. Podle nového…

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu palivo za více než 50 milionů

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu…

Rusko posílá každý měsíc islamistickému hnutí Tálibán do Afghánistánu cisterny s pohonnými hmotami v hodnotě 2,5…

 

iSport.cz

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma zazněla také kritika

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma…

Bundesligový zápas ještě nezačal a už z něj byla celosvětová událost. Fotbalisté Herthy Berlín se rozhodli před…

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše není jasný úmysl

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše…

Rozhodčí si vedli dobře a neudělali žádnou hrubou chybu. Tak hodnotí výkon Radka Příhody a jeho kolegů…

 

Reflex.cz

JXD: Proč mám vlastně pomáhat Ahmedovi?

JXD: Proč mám vlastně pomáhat Ahmedovi?

Ano, Ahmed má hlad. Dozvídám se to jednak ze stejnojmenného románu, za druhé dnes a denně ze zpráv. Situace na…

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…