13.2. 2014 Leoš Káňa

Volkswagen Golf R: Jízda bokem přikázána

 

Na severu Švédska jsme vyzkoušeli zcela nový Volkswagen Golf s označením R, jehož 300 koní nám zvedalo adrenalin už měsíc dopředu.

Větší pustinu v Evropě jen tak nenajdete. Švédské městečko Arvidsjaur leží ve stejnojmenném okrsku, který je součástí nejsevernějšího regionu Lappland a rozprostírá se jen 110 km od severního polárního kruhu. Na rozloze 5700 km2 přitom žije pouhých 6498 obyvatel a začátkem února 1966 zde přístroje naměřily teplotu –52,6 °C. Co tu proboha budeme dělat? No přece testovat horkou novinku – Volkswagen Golf R! Jsou zde pro to ideální podmínky. Celou oblast má na starosti pouhých deset policistů a dalším lákadlem je 4000 v zimě zamrzlých jezer, po nichž se budeme s nejsilnějším sériovým golfem všech dob prohánět. Ani proto nepřekvapí, že své centrály tady mají všechny významné značky a přibližně každou hodinu se kolem nás prožene zamaskovaný prototyp – testování v arktických podmínkách je prostě důležité.

Utajený dravec

Ráno před hotelem čeká asi třicítka nadupaných „erek“, jejichž přeplňovaný dvoulitr dává nejvyšší výkon 221 kW, tedy rovných 300 koní. Maxima točivého momentu 380 N.m přitom dosáhne už při 1800 otáčkách. Úžasná čísla, která budí zvědavost. Vždyť Golf R s pohonem všech kol a šestistupňovým automatem DSG zrychlí z klidu na stovku za 4,9 sekundy – s manuálem za 5,1 s – a nejvyšší rychlost má elektronicky omezenou na 250 km/h. Tentokrát nebudeme zkoušet jízdní vlastnosti, dynamiku agregátu ani schopnosti brzd, před námi je jenom zábava a driftování po zamrzlém jezeře. Místo standardních osmnáctipalcových pneumatik jsou totiž naše vozy vybaveny zimními sedmnáctkami s ocelovými hřeby.

Usedáme do jednoho z připravených aut – všechna mají manuální převodovky – a vyrážíme. Sportovní volant padne výborně do ruky a anatomická sedadla poskytují tělu skvělou oporu. To jsou však vlastnosti, které jsme zaznamenali už u slabšího provedení GTI. Rozdíly na karoserii jsou také minimální. Na předním nárazníku najdete nepřehlédnutelné nasávací otvory a zádi dominuje čtveřice koncovek výfuku. Výrazně působí stříbrné krytky vnějších zrcátek a všudypřítomné logo R. Že je „erko“ ještě o 5 mm nižší než GTI, jsme málem ani nepostřehli.

Bílé království

Za chvilku se před námi rozprostírá planina, která bude na několik hodin patřit jenom nám. Po krátkém brífinku se dělíme do skupin a přesouváme se k prvnímu stanovišti. Systém DCC (jízdní dynamika) nastavujeme do módu Race, úplně vypínáme stabilizaci (tlačítko ESC se podrží déle než dvě vteřiny) – tyto možnosti nabízí jedině Golf R – a vyrážíme na první seznamovací jízdy na oválu. Řadíme dvojku, dáváme plný plyn. Od všech kol, na která rozděluje točivý moment lamelová spojka Haldex páté generace, odletuje ledová tříšť. Otáčky motoru stoupají až k hranici omezovače, což doprovází krásný sportovní ryk. Stačí v zatáčce lehce ubrat plyn a zadní část se začíná přetáčet. Kontrujeme natočením volantu, aby byla přední kola ve směru jízdy, citlivě dávkujeme plyn. Golf se drží ve smyku a opisuje střed kruhového oválu – jak jednoduché a zábavné. Jezdíme jedno kolečko za druhým a dovolujeme si čím dál víc. Přibližujeme se venkovní bariéře a zákonitě v ní skončíme. No co? Žádný učený ale z nebe nespadl. Proto trošku povolujeme uzdu fantazii a snažíme se vykroužit co nejdelší drift.

Další zastávkou je slalomová trať, kde si osvojíme plynulé klouzání z jednoho směru do druhého. Golf přitom poslouchá na slovo – tedy na přesné povely. Zajímavou zkušeností je přepnutí stabilizace do standardně dodávaného sportovního módu – elektronika zasahuje do jízdy, ale dává řidiči více volnosti. Při změně směru z jedné zatáčky do druhé se snaží lehkým přibrzděním kol udržet vůz v přímém směru, ale když se golf dostane přes tuto hranici do dalšího smyku, nechá nás opět hezky driftovat.

Volkswagen Golf R 2.0 TSI
Zdvihový objem (cm3) 1984
Výkon (kW při ot./min) 221/5500-6200
Točivý moment (N.m při ot./min) 380/1800-5500
Převodovka 6 MT 6 DSG
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 5,1 4,9
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,1 6,9
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Cena (Kč) 897 900 957 900

Skvělá pozvánka

Takže základy už máme za sebou a můžeme vyrazit na vyhrnutý okruh se spoustou zavřených zatáček a „vracáků“. Tady už jde jen o čistou zábavu. Čím víc bokem, tím líp. Občas se zdá, že nás zadek předběhne a půjdeme do hodin. Ale stačí přidat plyn, čímž se zatíží zadní část, a „erko“ se poslušně rovná a směřuje tam, kam chceme. Jenže pět hodin na ledovém jezeře uteklo jako voda a požitkářství musíme ukončit. Ani nám přitom nevadilo, že jsme nemohli vyzkoušet účinnost nových brzd s předními ventilovanými kotouči o průměru 340 mm nebo elektronický závěr předního a zadního diferenciálu XDS+, který optimalizuje chování řízení při rychlém projíždění zatáčkami – podle potřeby přibrzďuje méně zatížená vnitřní kola. Také se těšíme, že na suchém asfaltu vyzkoušíme zrychlení vozu a ověříme si, zda uváděná spotřeba 7,1 l na 100 km s manuálem není nesmysl.

První jízda nejsilnějším sériovým golfem historie nás i tak zcela uchvátila. Nechápeme však jednu věc – použití stop-start systému u takto koncipovaného vozu.

Plusy

  • Trakce a možnost úplného vypnutí ESP
  • Výborná ergonomie a sedadla
  • Síla a zvuk motoru
  • Uváděná spotřeba paliva

Minusy

  • Systém stop-start
Spolupracujeme s TipCars.com
ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti

Největší světový výrobce oceli ArcelorMittal zřejmě získá…

Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko

Na Blízký východ se specializuje, tamní aktuálnímu dění…

Jasné slovo Martina Čabana: Český Babylon Jasné slovo Martina Čabana: Český Babylon

Čím zhřešily české politické špičky nevíme, ale trest na…

ČSSD rozhodla, že obnoví jednání s hnutím ANO o vládě ČSSD rozhodla, že obnoví jednání s hnutím ANO o vládě

Sociální demokraté obnoví jednání o koaliční spolupráci s…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf R: Jízda bokem přikázána







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

 



Loeb míří do šampionátu WTCR, závodit bude s Golfy GTI TCR! Loeb míří do šampionátu WTCR, závodit bude s Golfy GTI TCR!

Tým úspěšného závodníka Sébastiena Loeba se pozvolna…

VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu? VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu?

V rámci projektu Demo e-car zamíří elektrický Golf třeba…

 



 
Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Dnes 18:50

Sedan, do kterého se vejde pět dospělých, přitom je vlastně mini. S digitálními budíky, dotykovým otevíráním dveří a klimatizaci i audiem poháněnými sluneční energií. Budoucnost? Kdepak...




Blesk.cz

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla. Znetvořenou ženu (23) šikanovali, ale nedala se

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla.…

Život Angličanky Raiche Mederick (23) se krutě změnil, když jí byl teprve rok a půl. V domě jejích rodičů, kde…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

K reprezentaci se připojil nováček Rittich: NHL? Odejít ven se mi vyplatilo

K reprezentaci se připojil nováček Rittich: NHL?…

Po jedné kompletní sezoně v extralize podepsal David Rittich (25) smlouvu s Calgary. Výsledek? První rok farma.…

 

Reflex.cz

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je to laciný doping, pro modernizaci ekonomiky spíš brzda

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je…

Do České republiky má v letošním roce prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet zhruba…

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou stranu a proč by to v případě KSČM bylo složité

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou…

V sobotu se v Nymburce koná další sjezd Komunistické strany Čech a Moravy, která je následnickou organizací…