13.2. 2014 Leoš Káňa

Volkswagen Golf R: Jízda bokem přikázána

 

Na severu Švédska jsme vyzkoušeli zcela nový Volkswagen Golf s označením R, jehož 300 koní nám zvedalo adrenalin už měsíc dopředu.

Větší pustinu v Evropě jen tak nenajdete. Švédské městečko Arvidsjaur leží ve stejnojmenném okrsku, který je součástí nejsevernějšího regionu Lappland a rozprostírá se jen 110 km od severního polárního kruhu. Na rozloze 5700 km2 přitom žije pouhých 6498 obyvatel a začátkem února 1966 zde přístroje naměřily teplotu –52,6 °C. Co tu proboha budeme dělat? No přece testovat horkou novinku – Volkswagen Golf R! Jsou zde pro to ideální podmínky. Celou oblast má na starosti pouhých deset policistů a dalším lákadlem je 4000 v zimě zamrzlých jezer, po nichž se budeme s nejsilnějším sériovým golfem všech dob prohánět. Ani proto nepřekvapí, že své centrály tady mají všechny významné značky a přibližně každou hodinu se kolem nás prožene zamaskovaný prototyp – testování v arktických podmínkách je prostě důležité.

Utajený dravec

Ráno před hotelem čeká asi třicítka nadupaných „erek“, jejichž přeplňovaný dvoulitr dává nejvyšší výkon 221 kW, tedy rovných 300 koní. Maxima točivého momentu 380 N.m přitom dosáhne už při 1800 otáčkách. Úžasná čísla, která budí zvědavost. Vždyť Golf R s pohonem všech kol a šestistupňovým automatem DSG zrychlí z klidu na stovku za 4,9 sekundy – s manuálem za 5,1 s – a nejvyšší rychlost má elektronicky omezenou na 250 km/h. Tentokrát nebudeme zkoušet jízdní vlastnosti, dynamiku agregátu ani schopnosti brzd, před námi je jenom zábava a driftování po zamrzlém jezeře. Místo standardních osmnáctipalcových pneumatik jsou totiž naše vozy vybaveny zimními sedmnáctkami s ocelovými hřeby.

Usedáme do jednoho z připravených aut – všechna mají manuální převodovky – a vyrážíme. Sportovní volant padne výborně do ruky a anatomická sedadla poskytují tělu skvělou oporu. To jsou však vlastnosti, které jsme zaznamenali už u slabšího provedení GTI. Rozdíly na karoserii jsou také minimální. Na předním nárazníku najdete nepřehlédnutelné nasávací otvory a zádi dominuje čtveřice koncovek výfuku. Výrazně působí stříbrné krytky vnějších zrcátek a všudypřítomné logo R. Že je „erko“ ještě o 5 mm nižší než GTI, jsme málem ani nepostřehli.

Bílé království

Za chvilku se před námi rozprostírá planina, která bude na několik hodin patřit jenom nám. Po krátkém brífinku se dělíme do skupin a přesouváme se k prvnímu stanovišti. Systém DCC (jízdní dynamika) nastavujeme do módu Race, úplně vypínáme stabilizaci (tlačítko ESC se podrží déle než dvě vteřiny) – tyto možnosti nabízí jedině Golf R – a vyrážíme na první seznamovací jízdy na oválu. Řadíme dvojku, dáváme plný plyn. Od všech kol, na která rozděluje točivý moment lamelová spojka Haldex páté generace, odletuje ledová tříšť. Otáčky motoru stoupají až k hranici omezovače, což doprovází krásný sportovní ryk. Stačí v zatáčce lehce ubrat plyn a zadní část se začíná přetáčet. Kontrujeme natočením volantu, aby byla přední kola ve směru jízdy, citlivě dávkujeme plyn. Golf se drží ve smyku a opisuje střed kruhového oválu – jak jednoduché a zábavné. Jezdíme jedno kolečko za druhým a dovolujeme si čím dál víc. Přibližujeme se venkovní bariéře a zákonitě v ní skončíme. No co? Žádný učený ale z nebe nespadl. Proto trošku povolujeme uzdu fantazii a snažíme se vykroužit co nejdelší drift.

Další zastávkou je slalomová trať, kde si osvojíme plynulé klouzání z jednoho směru do druhého. Golf přitom poslouchá na slovo – tedy na přesné povely. Zajímavou zkušeností je přepnutí stabilizace do standardně dodávaného sportovního módu – elektronika zasahuje do jízdy, ale dává řidiči více volnosti. Při změně směru z jedné zatáčky do druhé se snaží lehkým přibrzděním kol udržet vůz v přímém směru, ale když se golf dostane přes tuto hranici do dalšího smyku, nechá nás opět hezky driftovat.

Volkswagen Golf R 2.0 TSI
Zdvihový objem (cm3) 1984
Výkon (kW při ot./min) 221/5500-6200
Točivý moment (N.m při ot./min) 380/1800-5500
Převodovka 6 MT 6 DSG
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 5,1 4,9
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,1 6,9
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Cena (Kč) 897 900 957 900

Skvělá pozvánka

Takže základy už máme za sebou a můžeme vyrazit na vyhrnutý okruh se spoustou zavřených zatáček a „vracáků“. Tady už jde jen o čistou zábavu. Čím víc bokem, tím líp. Občas se zdá, že nás zadek předběhne a půjdeme do hodin. Ale stačí přidat plyn, čímž se zatíží zadní část, a „erko“ se poslušně rovná a směřuje tam, kam chceme. Jenže pět hodin na ledovém jezeře uteklo jako voda a požitkářství musíme ukončit. Ani nám přitom nevadilo, že jsme nemohli vyzkoušet účinnost nových brzd s předními ventilovanými kotouči o průměru 340 mm nebo elektronický závěr předního a zadního diferenciálu XDS+, který optimalizuje chování řízení při rychlém projíždění zatáčkami – podle potřeby přibrzďuje méně zatížená vnitřní kola. Také se těšíme, že na suchém asfaltu vyzkoušíme zrychlení vozu a ověříme si, zda uváděná spotřeba 7,1 l na 100 km s manuálem není nesmysl.

První jízda nejsilnějším sériovým golfem historie nás i tak zcela uchvátila. Nechápeme však jednu věc – použití stop-start systému u takto koncipovaného vozu.

Plusy

  • Trakce a možnost úplného vypnutí ESP
  • Výborná ergonomie a sedadla
  • Síla a zvuk motoru
  • Uváděná spotřeba paliva

Minusy

  • Systém stop-start
Spolupracujeme s TipCars.com
Sněmovna spolkne o 89 milionů víc než letos, o desítky milionů si polepší i Senát Sněmovna spolkne o 89 milionů víc než letos, o desítky milionů si polepší i Senát

Poslanecká sněmovna má mít v rozpočtu na příští rok o 89…

Číně hrozí zhoršení ratingu kvůli zadlužení. Zveličujete naše potíže, kontruje Peking Číně hrozí zhoršení ratingu kvůli zadlužení. Zveličujete naše potíže, kontruje Peking

Pokud Čína zásadně nezkrotí své zadlužení, hrozí jí další…

Miliardář Němec ovládl dodavatele pro laboratoře BioVendor Miliardář Němec ovládl dodavatele pro laboratoře BioVendor

Rodinný investiční fond Consilium miliardáře Tomáše Němce…

Ludvíkovy sliby ženou zdravotnictví do minusu Ludvíkovy sliby ženou zdravotnictví do minusu

Příští rok má být na zdravotní péči 12,8 miliardy korun…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf R: Jízda bokem přikázána







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Golf GTI First Decade Concept: Čtyřsetkoňový hybrid pro Wörthersee Golf GTI First Decade Concept: Čtyřsetkoňový hybrid pro Wörthersee

Učni Volkswagenu vytvořili už desátou studii pro GTI…

Volkswagen a jeho pět nových konceptů! Volkswagen a jeho pět nových konceptů!

Volkswagen sice nemá v USA ani zdaleka takovou tržní…

 



 
Těsnění hlavy válců: Umí zničit motor! Jak poznat, že je poškozené?

Těsnění hlavy válců: Umí zničit motor! Jak poznat, že je poškozené?

Dnes 08:00

Ubývá vám chladicí kapalina, ale podlaha v garáži pod autem je suchá? V takovém případě může být příčinou poškozené těsnění pod hlavou. Jak to poznat a proč byste neměli s opravou otálet?




Blesk.cz

Dělník spadl v Malešicích mezi tuny odpadků: Hasiči ho vytáhli „jeřábem„

Dělník spadl v Malešicích mezi tuny odpadků: Hasiči…

Zřejmě vlastní neopatrností jeden z dělník v pátek po půlnoci spadl ve spalovně v Malešicích mezi tuny odpadků.…

Starosta skončil v poutech. Do kapsy mu měly jít peníze ze zakázky

Starosta skončil v poutech. Do kapsy mu měly jít…

Dlouholetý starosta Kišiněva, místopředseda proevropské Liberální strany Dorin Chirtoaca byl ve čtvrtek večer…

 

iSport.cz

Mezi lídry na Giru to vře. Dumoulin je namyšlený, zaplatí za to, říká Nibali

Mezi lídry na Giru to vře. Dumoulin je namyšlený,…

Situace na prvních místech cyklistického Gira d'Italia je tři etapy před koncem čím dál zamotanější, a mezi…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

75 let od útoku na Hedricha: Konec bestie a hrůzovláda

75 let od útoku na Hedricha: Konec bestie a hrůzovláda

Před 75 lety, 27. května 1942 v 10.31 h, uskutečnili českoslovenští parašutisté vrcholný čin evropské…

Otisk českého fotbalu v Jižní Americe: Seznamte se s argentinským Karlem Poborským

Otisk českého fotbalu v Jižní Americe: Seznamte se s…

Vlevo u srdce státní znak České republiky, na druhé straně černobílý symbol Dynama České Budějovice. Nevídané…