Aktualizováno. VW najíždí na nouzový plán. Známe ceny "oprav" motorů EA 189!
Těžko byste hledali automobilku, která by okázalejším způsobem utrácela peníze, než Volkswagen. Od překotného skupování automobilových značek, přes luxusní limuzínu s logem VW nebo supersport značky Audi až po epickou finanční černou díru jménem Bugatti Veyron. Zcela jistě šílená strategie, vedle níž jsou současné snahy Fiatu o renesanci italského autoprůmyslu jen nevinným šprýmem začínajícího účetního. ...jenže ono to fungovalo. A to tak dobře, že koncern sahal po titulu největší automobilky planety.
Teď ho ovšem do kolen srazil skandál s vědomým falšováním emisí. Vzduchem létají hrozící miliardy na pokutách a soudních sporech, další miliardy na odstranění zjištění problémů u milionů automobilů a další mnohaciferné částky zcela jistě budou stát marketingové a PR aktivity, jejichž cílem bude těžce pošramocenou image koncernových značek napravit. Zkrátka a dobře - i tak bohaté a ziskové firmě, jakou je koncern Volkswagen, rázem hrozí problémy finančního charakteru. A to si žádá radikální kroky...
Nový šéf VW Matthias Müller při setkání s dělníky ve Wolfsburgu řekl: "Můžeme překonat a překonáme tuto krizi, protože Volkswagen je skupina se silnými základy a protože máme ten nejlepší tým, jaký si kdo může přát". Zmínil se také, že v řadě případů vyřeší problém s emisemi nový software, v některých případech ale budou nutné i jisté "hardwarové modifikace".
Tím nejdůležitějším vzkazem však bylo prohlášení, že "zatím není možné vyčíslit finanční škody", což vedlo vedení koncernu k rozhodnutí přehodnotit všechny plánované investice a "vše, co není naprosto nutné, bude ukončeno nebo odloženo". Jinými slovy Volkswagen bude šetřit. Otázkou zůstává, jaké to bude mít oběti.
Prvním krokem jako by bylo už oznámení o ukončení vývoje desetistupňového DSG. Hodně se hovořilo o vstupu VW do formule 1. Ať už to bylo v jakémkoli stádiu, nyní to zřejmě nebude na pořadu dne. Další obětí by se mohl stát projekt Golf R 400, jenž měl být prvním továrnou postaveným hot-hatchem s výkonem, začínajícím čtyřkou. Podobný osud asi stihne i vůz Audi RS 1 a je otázkou, jestli nebude odložen i příchod elektrického Q6 a kabrioletu Mulsanne. Lamborghini Centennario LP 770-4 si asi Italové nemohou dovolit odpískat, stovku slavíte jen jednou a určitě se nemusíme bát pozdržení vývoje nových crossoverů, které naopak vbrzku pomohou koncernu dostat se zpět do formy.
Volkswagen by měl začít svolávat vozy s naftovým motorem, kterých se týká emisní skandál, do servisů v lednu. Opravy vozů by měly být dokončené do konce příštího roku. Řekl to v rozhovoru s německým listem Frankfurter Allgemeinen Zeitung generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller.
„Pokud všechno půjde podle plánu, začneme se svoláváním v lednu. Všechny vozy by měly být opravené do konce roku 2016," řekl Müller. Podle něj bude potřeba u každého modelu posoudit možnosti řešení. U většiny modelů bude stačit aktualizace softwaru, některé však zřejmě budou potřebovat nové vstřikovače a katalyzátory. Náklady na jeden automobil by se v závislosti na zvolené variantě mohly podle jednoho ze zdrojů pohybovat od pouhých 20 eur až po 10.000 eur (zhruba 500 Kč až 270.000 Kč).
Müller dodal, že věří, že ve skandálu s falšováním emisí vozů s naftovým motorem bylo zapleteno jen několik zaměstnanců. Odmítl také, že by o tom věděl jeho předchůdce Martin Winterkorn, a že by Volkswagen informoval finanční trhy o problému s naftovými motory příliš pozdě. Úředníci americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) věděli o problému týdny předtím, než byla informace zveřejněna.