Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Passat GTE: Jízdní dojmy z Nizozemska

Tomáš Dusil
Diskuze (44)
Volkswagen brzy obohatí nabídku nejnovější generace Passatu o hybridní model GTE. Krátce jsme jej vyzkoušeli v okolí nizozemské metropole.

Po menším Golfu GTE je shodně pojmenovaný Passat druhým hybridním Volkswagenem s možností externího nabíjení (PHEV). Jsou to právě hybridy, jimž patří podle názoru odborníků skupiny Volkswagen nejbližší budoucnost. Prodeje plug-in hybridů by se měly do roku 2018 zvýšit na čtyřnásobek.

Passat GTE se v Evropě objeví na podzim. Cena zatím není známá, nicméně mluví se o částce zhruba 1.150.000 korun. Hybridní Passat bude nabízen jako samostatný model se specifickou a patřičně bohatou výbavou. Úrovní standardní i příplatkové má překonávat své soky se zážehovými a vznětovými motory. Aby výrobce podpořil technické zaměření novinky, zahrne do standardu třeba diodové hlavní světlomety, systém pro rozpoznání únavy řidiče či multikolizní brzdu, která zabrání dalšímu pohybu automobilu po dopravní nehodě.

Modrá je dobrá

V rámci prezentace jsme vyzkoušeli stříbrný sedan, vůz ale bude k dispozici také v oblíbené verzi kombi (Variant). Čím se tedy GTE navenek liší od běžných modelů? Především maskou chladiče, vyvedenou v imitaci chromu s přidanou modrou linií. Modrá je celkově prostoupena celým vozem. Důvodem je fakt, že Volkswagen považuje tento odstín za „barvu elektrické mobility“. Odlišný je rovněž přední nárazník.

V pravé polovině masky chladiče (při čelním pohledu) je ukryta zásuvka pro nabíjení akumulátoru. Abyste se k ní dostali, musíte nejprve zatlačením vyklopit její plastový kryt. V Passatu GTE může jeho majitel vybírat ze dvou možností nabíjení.

Sériově dodávaný nabíjecí kabel umožní připojení vozu ke klasické jednofázové elektrické zásuvce, tedy 230 V/50 Hz. Nabíjecí výkon je v daném případě 2,3 kW. Je-li lithium-iontová baterie (uložená před zadní nápravou) zcela vybitá, plně se nabije přibližně za čtyři a čtvrt hodiny. Na přání nabízí Volkswagen k Passatu GTE nástěnnou nabíječku (takzvaný wallbox) se zásuvkou CEE, tedy třífázovou s napětím 400 V, jakou známe třeba z velkých míchaček betonu. Dobíjecí výkon je 3,6 kW a k úplnému nabití trakční baterie dojde za dvě a půl hodiny.

Vůz můžete nabíjet buď klasicky, tedy připojením ke zdroji energie, nebo programově. Začátek nabíjení lze nastavit přímo na nabíjecí stanici nebo prostřednictvím infotainmentu vozidla. Poslední možností je využití aplikace „Car-Net-e-Remote“ na dálku. V rámci ní lze dokonce předehřát či naopak vychladit kabinu vozidla před jízdou.

Tři plus jeden

Jízda s Passatem GTE nepřináší na první pohled žádné odlišnosti od běžný verzí. I volič převodovky DSG je podobný, místo pozice D/S je tady ale D/B. Pokud jedete v režimu D a uberete plyn, vůz přejde do režimu plachtění. Lidově řečeno v tu chvíli nebrzdí motorem a nerekuperuje. Naopak v režimu B je rekuperace, a tedy i brzdění motorem, poměrně výrazné. Dokonce tak, že při dojíždění na křižovatku vůbec nepotřebujete konvenční brzdy.

Tak jako u všech hybridů jsou i tady brzdy dvoustupňové. V první fázi stlačení pedálu vůz i v režimu D zpomaluje pouze silou elektromotoru, který zároveň rekuperuje energii a dobíjí akumulátor. Větší stlačení zvýší rekuperaci a zároveň aktivuje konvenční brzdy. Aby byl nástup dostatečně rychlý i při jízdě v režimu s vyloučením spalovacího motoru (EV), pracuje posilovač brzd s elektrickou vývěvou (e-BKV).

EV mód je k dispozici pouze v případě, že je napětí na baterii dostatečně vysoké. Jakmile dojde k jeho poklesu, přejde vůz automaticky do hybridního režimu. Že je spalovací motor v chodu, indikuje energetický diagram umístěný místo klasického otáčkoměru. Abychom byli důslední, musíme dodat, že zkoušený Passat GTE byl vybaven konvenčním přístrojovým štítem. Existuje ještě verze s displejem TFT, který umožňuje měnit například velikost obrazu přenášeného z integrované navigace.

K nabití akumulátoru slouží režim „battery charge“ v němž nedochází k vypnutí spalovacího motoru. Volkswagen uvádí, že na elektriku lze ujet až 50 km. Dost samozřejmě záleží na profilu trati, i jak moc rekuperujete. My jsme ujeli asi 48 kilometrů ve smíšeném provozu.

Kdo v dnešní době není sportovní, jako by snad ani nebyl. I Passat GTE proto umí hrát na sportovní notu. Tedy pokud navolíte poslední z jízdních režimů tlačítkem vedle voliče převodovky s výmluvným nápisem GTE. V něm se zrychlí reakce motoru po přidání plynu, omezí se účinek posilovače řízení a také převodovka déle ponechává zařazený převod. Těch je v tomto případě šest pro jízdu vpřed. Volkswagen tak nepoužívá řešení známé z hybridních Toyot či nového Fordu Mondeo HEV. Tyto vozy mají specifické planetové ústrojí a hlavně dva elektromotory. Jeden trakční a druhý v roli generátoru.

Dvě nebo tři

Passatu stačí jeden elektromotor vložený mezi soustředné spojky převodovky DSG DQ400E. Skříň je speciálně vyvinutá pro hybridní vozidla s příčnou zástavbou motoru a třetí spojku, jež připojuje/odpojuje spalovací motor od elektromotoru a zároveň zbytku převodového ústrojí. Maximální výkon elektromotoru je 85 kW při 2500 otáčkách za minutu. Soustředné spojky jsou dimenzovány pro přenos až 400 N.m točivého momentu, třetí spojka smí přenášet o 50 N.m méně.

Převodovka DQ400E se včetně elektromotoru vyrábí v německém závodě Volkswagenu v Kasselu-Baunatalu, Passat GTE se dělá v Emdenu zhruba 250 kilometrů od Hamburku.

Spalovacím motorem je známá 1.4 TSI (EA211) o výkonu 115 kW. V porovnání s jinými motory této koncernové řady ale prodělal některé úpravy pro zvýšení životnosti. Třeba hlavní a ojniční ložiska dostala povrchovou úpravu na bázi polymeru. Pístní kroužky mají styčné plochy tvrzené metodou PVD.

Závěr

Passat GTE bude jistě příjemný oživením trhu s hybridními vozidly. Po praktické stránce je stejný jako každý jiný Passat, a totéž platí o jízdním projevu, v našem případě vylepšeném příplatkovým adaptivním odpružením DCC. Jeho cena však nebude úplně nízká. Kladem je velký dojez a nízké cestovní náklady i po zapojení konvenčního motoru. Na prezentaci se zástupci chlubili, že na jedno natankování a při plném nabití zvládne Passat cestu z Amsterdamu do Paříže a zpět (asi 1000 kilometrů). No, nezkoušeli jsme to…

Volkswagen Passat GTE – technické údaje
Motor 1.4 TSI + elektromotor
Zdvihový objem [cm3] 1395
Válce/ventily 4.4
Kompresní poměr [x:1] 10,0:1
Největší výkon spalovacího motoru [kW/min] 115/5000-6000
Točivý moment spalovacího motoru [N.m/min] 250/1600-3500
Výkon elektromotoru 85 kW
Celkový výkon/maximální točivý moment 160 kW/400 N.m
Typ trakčního akumulátoru lithium-iontový
Kapacita akumulátoru [kWh] 8,7
Převodovka 6A
Max. rychlost/maximální rychlost v ržimu EV [km/h] 225/130
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 1,6-1,7 l
Emise CO2 [g/km] 37-39
Dojezd v elektrickém režimu [km] 50
Základní cena [Kč] cca 1.150.000
Tomáš Dusil
Diskuze (44)
30. 10. 2015 08:35
Není to moc složité???
Si myslím, že řešení BMW i3 s REXem je lepší řešení. Kdyby se ten REX dal snadno vyndat abych ho nemusel sebou tahat celý rok. Dal bych ho tam jen v okamžiku, kdy pojedu delší vzdálenost.
Co třeba ho jen připojit jako přívěs?? :-)
Tady dva motory, tři spojky, dvě baterie. Lze to udělat vlastně složitější?? :-)
28. 7. 2015 13:56
Re: Škoda Auto?
Jak často se měnila náplň? Předpokládám, že kdybys byl prase, tak odděláš obě dvě, ne jen jednu. Takže zůstává vadná spojka.
28. 7. 2015 13:45
Re: koncene?
Pokud chceš rychle nabíjet, tak je naopak lepší větší baterie a prostě nevyužívat naplno její kapacitu. Prospěje to navíc i její životnosti.

Co se REx týče, pokud to má za něco stát, musíš na to ten motor navrhnout, minimálně ho tedy přizpůsobit. Generátor bude fungovat v jiném režimu než spalovací motor sloužící k pohonu.
Avatar - Ja Prvni 123
28. 7. 2015 08:05
Re: Škoda Auto?
sorry "kopou"... prostě to řadí, jak kdybych měl manuál a 14 dní řidičák.
;-)
Avatar - white label
27. 7. 2015 21:00
Re: Škoda Auto?
"koupou"???