Volkswagen Passat: vítr vane už 31 let

Volkswagen Passat: vítr vane už 31 let

 
 
15.10. 2004 Ondřej Láník

Za 31 let se v továrnách Volkswagenu vyrobilo 13 miliónů Passatů. I když Volkswagen udržuje dodnes delší intervaly modelových obměn, limuzíny a kombi střední třídy se stále dobře prodávají. Beze zbytku to platí i o českém trhu...

Volkswagen Passat patří už dlouhou řadu let k nejpopulárnějším vozům střední třídy, který dokáže dokonale plnit roli elegantní manažerské limuzíny, stejně jako flexibilního vozu pro početnou rodinu. Stále svěží a vitální model přitom už vloni oslavil třicetiny a nedávno vyjel z továrny v Emdenu Passat s pořadovým číslem 13.000.000.

Na českém trhu je Passat nejprodávanejším dováženým autem své třídy (podle statistiky SDA za prvních 9 měsíců letošního roku) a to i přesto, že se nástupce očekává již příští rok.

V červenci roku 1973 představil Volkswagen nový model Passat, který se záhy stal světovým bestsellerem. O 31 let později Passat oslavil překročení hranice 13 000 000 vyrobených vozů. Stejně, jako legendární VW Brouk, také Passat se stal hitem – prodejní statistiky uvádějí: Celkem 13 milionů Passatů vyrobených během 31 let znamená, že po více než tři desetiletí Volkswagen vyráběl v průměru 1149 modelů Passat denně. Toto číslo se samozřejmě měnilo, například v loňském roce sjíždělo z výrobních linek denně na 3 tisíce vozů Volkswagen Passat.

První Passat: teď už vše vpředu
První Passat, uvedený v roce 1973, se stal nástupcem modelů „1600“ a „411“. V mnoha ohledech šlo o přelomový model – nováček dostal moderní karoserii typu hatchback, pohon předních kol a vpředu podélně uložený motor, který už nebyl chlazený vzduchem, ale vodou. Šlo o malou konstrukční revoluci, protože až do té doby byly pro značku Volkswagen charakteristické vzduchem chlazené motory „boxer“, uložené u zadní nápravy a pohánějící zadní kola. Passat tak zahájil éru vpředu uložených motorů pohánějících přední kola.

I když Brouk jede dál, je jasné, že budoucnost – to je Passat! Pod kapotou tohoto moderně pojatého modelu se ukrývají zážehové motory o výkonech až 63 kW, které vozu propůjčují dobrou dynamiku. Před třiceti lety si jen málokdo dokázal představit, že jednou se pod kapotou Passatu objeví motor V6 TDI o výkonu 132 kW nebo dokonce osmiválec W8 o výkonu 202 kW.

První Passat se vyráběl ve dvou- a čtyřdveřové verzi a jeho karoserie poskytovala dostatek komfortu pětici pasažérů, zákazníci mohli volit ze třech zážehových motorů. V lednu 1974 vyjel Passat v provedení kombi, což potěšilo zejména řidiče, kteří potřebovali často převážet rozměrnější předměty. Nebylo divu, že flexibilní kombi se rychle stalo prodejním šlágrem.

Úspěch modelu Passat dokládají i prodejní čísla: Během prvního celého roku přítomnosti na trhu (1974) se prodalo 133 000 vozů Volkswagen Passat a už v prosinci roku 1976 se Passat stal milionářem, když jeho výroba překročila tuto hranici.

V roce 1977 Volkswagen představil modernizované modely první generace, které prodělaly řadu kosmetických úprav, změny na karoserii vylepšily aerodynamiku. Rozpoznávacím znamením byly i nadále plastem kryté nárazníky.

V březnu 1978 se po velkém úspěchu v modelech Golf objevil i pod přední kapotou modelu Passat vznětový čtyřválec o objemu 1,5 l a výkonu 37 kW (!). S průměrnou spotřebou 7,5 l nafty na 100 km jízdy, kterou však šlo při opatrnějším způsobu jízdy ještě výrazně snížit, zahájil tento model novou etapu výroby vysoce hospodárných vozů.

V dubnu roku 1980 se výroba dostala přes hranici dvou milionů. Když se koncem podzimu představoval Passat nové generace, statistici spočítali, že celkem bylo vyrobeno 2,6 milionů vozů Volkswagen Passat první generace.

Druhý Passat: dospělejší
Passat druhé generace, který vyjel v listopadu 1980, byl větší, elegantnější a po všech stránkách vyspělejší než jeho předchůdce. Za zmínku stojí především moderní polonezávislé zavěšení kol. Pod kapotou se objevil také nový vznětový motor o objemu 1,6 l a výkonu 40 kW, který po adopci turbodmychadla v srpnu 1982 posílil na 51 kW. Novinkou byl i zážehový pětiválec o výkonu 85 kW. V roce 1982 vyjel i odvozený čtyřdveřový sedan Santana, charakteristický svou elegantní karoserií.

V modelech Passat druhé generace se postupně objevila celá řada technických novinek, jako např. pohon všech kol se kterým vyjel poprvé kombi model Passat GT syncro v roce 1984.

V roce 1985 prodělal Passat facelift a ve stejném roce Volkswagen dodal na trh první modely s počítačem řízenými katalyzátory (pro motory o výkonu 66 kW). Rok 1985 byl zároveň rokem, ve které výroba vozů Volkswagen Passat překročila hranici třech milionů kusů.

Špičkovou verzí celé řady se stal model poháněný pětiválcovým motorem o objemu 2,2 l a výkonu 100 kW, se kterým Passat dosahoval rychlosti 200 km/h. V březnu roku 1987 překonala výroba čtyřmiliónovou hranici.

Třetí Passat už i se šestiválcem
Jaro roku 1988 se u automobilky Volkswagen neslo ve znamení nástupu třetí generace Passatu. Byl opět o něco větší, zřetelné bylo zejména prodloužení rozvoru, v nabídce se objevily nové pohonné agregáty, které byly uložené napříč. Jak sedany, tak kombi Passat vynikaly výbornou aerodynamikou. V červnu roku 1990 sjel z výrobní linky pětimiliontý Passat.

Výrazným milníkem bylo uvedení kompaktního motoru VR6, který z objemu 2,8 l dával výkon 128 kW. Passat VR6 dosahoval rychlosti 224 km/h, kombi Passat Variant VR6 jelo až 218 km/h.

Do léta roku 1993, kdy byla prezentována čtvrtá generace, Volkswagen vyrobil více než 1,6 milionů modelů Passat třetí generace. Během dvaceti let od uvedení první generace bylo vyrobeno celkem 6,2 milionů Passatů.

Čtvrtý Passat: kouzelná písmena TDI
Passat čtvrté generace, který dostal mj. zcela novou masku chladiče, se na trhu rychle rozjel. Během následujících třech let se prodalo téměř 700 tisíc vozů Passat čtvrté generace. Aktivní a pasivní bezpečnost byla zvýšena za pomoci čelních airbagů, předpínačů bezpečnostních pásů a protiblokovacího systému brzd ABS.

Technickou revolucí se v roce 1993 stalo uvedení turbodieselů TDI s přímým vstřikováním nafty do válců. Se čtyřválcem 1.9 TDI (66 kW) dosahoval Passat rychlosti až 178 km/h a přitom spotřeboval jen 5,3 l nafty na každých 100 km jízdy. V únoru roku 1996 se škála motorů TDI rozrostla o agregát 1.9 TDI o výkonu 81 kW.

Pátý Passat: růst image
V roce 1996 se představil Passat páté generace, charakteristický elegantní plně galvanizovanou a mimořádně pevnou karoserií. Design tehdy největšího Vokswagenu se dokázal soupeřit s vozy prémiových značek, ale tomu také odpovídaly vyšší ceny. Novinkou byla čtyřprvková přední náprava i montáž bočních airbagů. Základní pohonnou jednotkou se stal zážehový čtyřválec o objemu 1,6 l a výkonu 74 kW. Nový pětiválec V5 o objemu 2,3 l, uvedený v září roku 1997, disponoval výkonem 110 kW. Zážehový šestiválec V6 posílil na 142 kW.

Passat Variant páté generace měl premiéru na mezinárodním autosalonu v Ženevě v březnu roku 1997. V roce 1998 nabídku motorů obohatil první motor TDI se systémem čerpadlo-tryska (výkon 85 kW) a vidlicový šestiválec V6 TDI o výkonu 110 kW.

Současné modely Passat se představily v říjnu roku 2000. Na první pohled se odlišují elegantní chromovanou maskou chladiče a nově řešenou zádí s výraznými koncovými světly. Do standardní výbavy patří čelní, boční a průběžné hlavové airbagy i klimatizace.

Dne 13. května 2003 sjel z výrobní linky továrny v Emdenu dvanáctimiliontý Passat. Každým dnem se v závodech Volkswagen v Emdenu, Zwickau, Šanghaji, Anchietě (Brazílie) vyrábí asi 3000 modelů Passat - jenom v roce 2003 se vyrobilo více než 727 tisíc sedanu a kombi modelů, což byl historický rekord řady Passat.

Nejpopulárnějšími motory v Passatu jsou agregáty TDI – v České republice je například největším hitem čtyřválec 1.9 TDI o výkonu 96 kW, který volí většina zákazníků. Za ním pak následuje motor 1.9 TDI o výkonu 74 kW. Na třetí příčce se umísťuje benzinový motor 1.8 turbo o výkonu 110 kW.

V magazínu Auto.cz najdete následující testy Volkswagenu Passat:
Volkswagen Passat 1.8T(110 kW) (1998)
Volkswagen Passat 1.9 TDI (81 kW) vs. 1.8T (110 kW) (1999)
Volkswagen Passat 1.9 TDI (85 kW) (2000)
Volkswagen Passat W8 (2002)
Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI (96 kW) (2002)
Zkušenosti s Volkswagenem Passat 1.9 TDI (85 kW) po 250.000 km (2004)

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Zeman je pachatelem nevládnutí Komentář Bohumila Pečinky: Zeman je pachatelem nevládnutí

Prezident Zeman prohlásil, že jmenuje premiérem opět…

Americké firmy jsou ziskovější než evropské Americké firmy jsou ziskovější než evropské

V letošním roce mají největší zámořské podniky vydělat na…

J&T se dohodla s Číňany a vydělala J&T se dohodla s Číňany a vydělala

Společnost J&T Private Investments a finanční skupina…

KLDR: Se Spojenými státy jsme stále ochotni jednat a řešit problémy KLDR: Se Spojenými státy jsme stále ochotni jednat a řešit problémy

Severní Korea je nadále otevřená dialogu se Spojenými…

 
Zdroj: Volkswagen

Štítky Volkswagen Passat Střední třída Statistiky

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 






 
Ford Ranger 3.2 TDCi (147 kW) vs. VW Amarok 3.0 TDI V6 (150 kW) – Chlapáci sobě

TEST: Ford Ranger 3.2 TDCi (147 kW) vs. VW Amarok 3.0 TDI V6 (150 kW) – Chlapáci sobě

Dnes 08:00

Vyloženě drsných aut na trhu už tolik není, pick-upy ale mezi ně nepochybně stále patří. Jak si proti sobě stojí takové modely od úhlavních rivalů, Fordu a VW?




Blesk.cz

Bouřky v noci rozvodnily řeky: 3. povodňový stupeň na Berounsku. Varování před deštěm trvá

Bouřky v noci rozvodnily řeky: 3. povodňový stupeň…

Silné bouřky a přívalové deště v noci na pátek sužovaly Česko. Poslední 3. povodňový stupeň vedený v Zaječově na…

Módní téma týdne: Inspirace pro filmové Vary. Paráda z Cannes

Módní téma týdne: Inspirace pro filmové Vary. Paráda…

Jedna z nejstarších, od šestačtyřicátého roku minulého století v přímořském francouzském letovisku Cannes…

 

iSport.cz

Nadalovo French Open vs. svět! Kdo může zastavit antukového démona?

Nadalovo French Open vs. svět! Kdo může zastavit…

Jen dva tenisté dokázali během třináctiletého působení Rafaela Nadala na French Open Španěla srazit. Dalších…

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty. Zase vyhrajeme, hlásí Šmicer

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty.…

Liverpool proti Realu Madrid. Tohle finále fotbalové Ligy mistrů bude velmi emotivní pro jednoho z hrdinů…

 

Reflex.cz

Solo: Star Wars Story je skvěle našlápnutá vesmírná opera ze staré školy kosmických dobrodružství

Solo: Star Wars Story je skvěle našlápnutá vesmírná…

Navzdory nejistým očekáváním je Solo: Star Wars Story rozkošná kosmická odschoolovka, která nadchne odpůrce…

Doprava v Evropě: Nejlépe jsou na to Kodaň, Amsterdam a Oslo, nejhůře Moskva a Řím

Doprava v Evropě: Nejlépe jsou na to Kodaň,…

Obyvatelé Paříže překvapivě často chodí pěšky, dánská Kodaň je ráj pro cyklisty, největší znečištění vzduchu a…