Volkswagen Phaeton - luxus2

Volkswagen Phaeton - luxus2

 
 
19.3. 2002

Nejnovější přírůstek do palety modelů značky Volkswagen jménem Phaeton má vše, co si jen zákazník toužící po superluxusním automobilu může přát. Teď k tomu jen nějak nesedí to pojmenování "lidový vůz".

Plány, že se koncern Volkswagen rozdělí na sportovní a klasickou větev značek, již s největší pravděpodobností existují dlouho, jen byly velmi pečlivě tajeny. Jinak si totiž není možné vysvětlit příchod automobilu Phaeton, který doposud největší automobil s emblémem VW, kterým byl Passat, překonává hned o dvě kategorie. Míří tak rovnou do segmentu luxusních automobilů, kam se v současnosti z modelů nabízených v Evropě řadí pouze Mercedes-Benz S, BMW 7, Lexus LS 430, Jaguar XJ, Audi A8 a Daewoo Chairman. Vzhledem k tomu, že wolfsburgská značka přebírá roli Audi, která se posouvá v hierarchii sportovním směrem, není se čemu divit, že takový vůz, jako je Phaeton, vůbec vznikl, nějak sem ale nepasuje "rekordobijec" VW Nardo, jehož sportovní orientace je nesporná.

Když Volkswagen uvažoval, jaký směrem tvořit design limuzíny, naskýtala se možnost začít "od píky", nebo navázat na stávající paletu. VW ale není renault, takže zvítězilo konzervativní pojetí, a k jakému jinému modelu tento sedan připodobnit, když ne k tomu, jenž získal značce její současné renomé - k passatu. Zároveň však muselo být na první pohled jasné, že jde o jiný model. Phaeton má proto siluetu důvěrně známého bestselleru střední třídy, odlišenou však celou řadou nepřehlédnutelných odlišujících rysů. Příď je klasicky oblá, maska chladiče má však výraznější žebrování a stejně vysoké světlomety. Z profilu byla zachována typická linie karoserie, výjimečnost jí však zajistí zajímavě řešené zakončení bočních oken. Díky pozvolnému sklonu zádě a relativně krátkému víku zavazadlového prostoru se nyní mohou u Škodovky chlubit, že ve Wolfsburku "opisovali" od Octavie a Superbu. Marně přemýšlíme, kde jsme viděli podobné řešení zadní partie phaetonu, které se nám asi nejvíce zdá být variací na téma Audi A8. Celkově je ale třeba říci, že se styling Phaetonu podařil a rozhodně nejde o kopii konkurenčních produktů nejvyšší třídy.

V interiéru se v tomto segmentu dá jen těžko vymyslet něco výjimečného, a tak lze říci, že pokud si odmyslíme kapličku nad středovým panelem, tak zde máme blízkého příbuzného BMW řady 7, k tomuto pocitu však přispívá zejména nápadně podobný dvouose nastavitelný volant. Pokud jde o výběr materiálů a styling obývacího pokoje, tedy pardon - interiéru phaetonu, inspirovali se návrháři údajně nadčasově ztvárněnými kabinami sportovních jachet (tomu by také odpovídal volant velikosti slušného kormidelního kola...), takže se budou pasažéři cítit stejně dobře na vodě, na silnici i doma. Tam všude totiž najdeme v této společnosti obvyklé materiály, tedy tu nejjemnější kůži, opravdu skutečné dřevo a když to musí být, tak i plast, ovšem zase ten nejlepší možný a pokud možno co nejméně. Samozřejmostí je čtyřzónová samočinná klimatizace Climatronic, která dokáže pečovat o rozdílné teplotní požadavky každého ze čtyř cestujících, vzduch je čištěn přes řadu filtrů a ventilace je bezprůvanová, takže se na pečlivě upraveném účesu nepohne ani vlas. S palubními elektronickými systémy probíhá komunikace na rozměrné obrazovce středového panelu, a to včetně špičkové audiosoupravy, satelitní navigace, palubního počítače a televize. Za zmínku stojí i nevětší elektricky ovládané střešní okno na současném automobilovém trhu, které může být buď prosklené, nebo pokryté 28 solárními panely, které vyprodukují 28 Wattů energie, která je využívána k běhu ventilátoru v době, kdy je vůz zaparkovaný a s vypnutým motorem. Okno má též elektronicky řízený větrný štítek.

Přestože je rychlost limuzíny omezena na 250 km/h, veškeré komponenty byly navrhovány tak, aby zvládly rychlost 300 km/h, takže by měl mít vůz rezervy ve všech ohledech. Nosné části i karoserie byly zhotoveny z vysokopevnostních plechů, zároveň však byl vůz odlehčen použitím hliníkových dveří, kapoty motoru a víka zavazadlového prostoru. Zmiňovat se v tomto segmentu o vzduchovém pérování je již trochu zbytečné - to u Phaetonu si také hlídá náklony karoserie, přizpůsobuje komfort odpružení v závislosti na kvalitě vozovky a rychlosti, a zohledňuje dokonce i aktuální hmotnost nákladu, tedy pasažérů a jejich notebooků a kufrů z jelenice. Navíc je Phaeton vybaven pohonem všech kol 4Motion, které v tomto případě obstarává diferenciál Torsen. Přední náprava má čtyřprvkové zavěšení, vzadu jsou dvojitá příčná ramena.

Na závěr nám zbývá ještě zmínit pohonné jednotky. Ti, kteří budou mít "hluboko do kapsy" sáhnou po zážehovém šestiválci 3,2 l s výkonem 177 kW při 6200/min a točivým momentem 315 N. m při 2400/min. Ten pohání přední kola o rozměru 235/55 R 16 a dokáže jet rychlostí 245 km/h. Majetnější zájemci o phaetona budou mít nelehké rozhodování - bude lepší zážehový dvanáctiválec 6,0 l/309 kW (550 N. m), nebo momentálně nejsilnější sériový "nafťák" světa v osobním voze, kterým je desetiválec 5,0 TDI/230 kW při 4000/min, který šokuje "točákem" 750 N. m již při 2000/min? Posledně jmenovaný "drobeček" však bude v nabídce později.

Zápisník Jany Havligerové: Cena za důvěru Zápisník Jany Havligerové: Cena za důvěru

Předběžný účet za vládní koalici je na světě. Ministři…

Letadla budoucnosti s oddělitelnými křídly. Futuristický koncept má odlehčit letištím Letadla budoucnosti s oddělitelnými křídly. Futuristický koncept má odlehčit letištím

Budoucnost letadlové dopravy se rozbíhá do nejrůznějších…

ČSSD bude chtít přidat na mzdy, rodičovskou či výbavu policie ČSSD bude chtít přidat na mzdy, rodičovskou či výbavu policie

Sociální demokraté budou při jednáních o rozpočtu na…

Cestovky hlásí rekordní sezonu Cestovky hlásí rekordní sezonu

Růst platů, nízká nezaměstnanost a opadnutí strachu…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem? Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem?

Vnímání jízdních vlastností aut je často hodně…

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

 





 
Formule 1 v Česku: Připomeňte si krasavce, kteří závodili v Mostě

Formule 1 v Česku: Připomeňte si krasavce, kteří závodili v Mostě

Včera

Na okruhu v Mostě závodily vozy formule 1, které tvořily na přelomu 70. a 80. let minulého století dějiny. Poháněly je tehdy atmosférické třílitrové osmiválce.




Blesk.cz

Bořitelka tradic Meghan! Tentokrát porušila 300 let starý zákon

Bořitelka tradic Meghan! Tentokrát porušila 300 let…

Drobné přešlapy se dají omluvit, tohle už je ale pořádný krok vedle. Vévodkyně Meghan opět porušila protokol,…

Trump se ve Finsku setká s Putinem: Návštěvu prezidentů opět provázejí demonstrace

Trump se ve Finsku setká s Putinem: Návštěvu…

Americký prezident Donald Trump v neděli přiletěl z Británie, kde pobýval v posledních čtyřech dnech, do Finska.…

 

iSport.cz

Francie vládne MS! Ve finále zdolala Chorvatsko, zlato slaví po 20 letech

Francie vládne MS! Ve finále zdolala Chorvatsko,…

Fotbalisté Francie jsou podruhé v historii mistry světa. Ve finále šampionátu v Rusku porazili Chorvatsko 4:2 a…

U Chorvatů při finále! Reportérka na ramenou, pak zklamání i hrdost

U Chorvatů při finále! Reportérka na ramenou, pak…

PŘÍMO ZE ZÁHŘEBU | Nevyhráli, přesto jsou naši hrdinové. Zaplněné centrum Záhřebu věřilo, že se dočká…

 

Reflex.cz

Proměny plechové kavalérie. Podívejte se, jak šel čas s kombajny v Česku

Proměny plechové kavalérie. Podívejte se, jak šel…

To, co před pětadvaceti lety sklízely desítky strojů, zvládne nyní jen několik moderních kombajnů. Vývoj…

Trumpova statistika: Nejčastěji volal Macronovi, nejvíc tweetuje o Rusku a v schůzkách vede premiér Japonska

Trumpova statistika: Nejčastěji volal Macronovi,…

Svět je fascinován neustálým tweetováním amerického prezidenta Donalda Trumpa, který si přes Twitter vyřizuje…