Volkswagen Polo - Pologolf

Volkswagen Polo - Pologolf

 
 

Nová generace Volkswagenu Polo vystřídá svého předchůdce po osmi letech. Má atraktivnější design a úspornější motory, z nichž hned čtyři jsou zcela nové. Velkou pozornost ale ve Wolfsburgu také věnovali bezpečnosti.

První generace Volkswagenu Polo se představila v roce 1975, jen rok poté, co měl premiéru první Golf, a jako historicky druhý model VW s pohonem předních kol. Jednalo se o levnější verzi malého Audi 50, která ale díky širší nabídce motorů a nižším cenám sesterský model v prodejích výrazně překonala. Do roku 1981 bylo vyrobeno přes půl milionu kusů.

Nástupce se představil v roce 1981 a vyráběl se dlouhých 14 let. V nabídce byly dvě karoserie: hatchback s téměř svislou zadní stěnou a Coupé se zkosenými zadními sloupky. Prodejně byla druhá generace Pola velmi úspěšná – první milion vyrobených aut si Polo připsalo v roce 1983, druhý milion byl završen už v roce 1986. V roce 1990 prošlo Polo výrazným faceliftem, který bývá někdy označován jako další generace, a motorovou paletu obohatila vrcholná verze G40 s kompresorem přeplňovaným 1,3litrovým motorem o výkonu 85 kW. Celkem se ve Wolfsburgu, od poloviny 80. let také ve španělské Pamploně a nakonec i ve východoněmeckém Zwickau vyrobilo 1,7 milionu vozů této řady.

Třetí generace vyráběná v letech 1994 až 2001 (facelift v roce 1999) poprvé přinesla pětidveřovou karoserii. Podvozková platforma byla společná s tehdejším SEATem Ibiza a sesterský sedan a kombi SEAT Córdoba se v mírně modifikované podobě prodávaly také jako Polo Classic, resp. Polo Variant.

Končící generace měla premiéru v roce 2001, v roce 2005 byla čtveřice předních kruhových světlometů nahrazena dvěma sdruženými se společnými skly. Vedle tří- a pětidveřového hatchbacku se úspěšně prodávalo také Polo Fun/CrossPolo se vzhledem připomínajícím SUV.

obrázek [555 x 328]  

Nejnovější provedení mělo premiéru v březnu 2009 na autosalonu v Ženevě. Design pětidveřové lehce sportovně střižené karoserie pochází z pera Waltera de Silvy, který vedl práce také na faceliftu předchozí generace. Vzhled Pola jde ve stopách Scirocca a nového Golfu a patří k novému designovému směru, který má dodat Volkswagenům na atraktivitě. Přední část je velmi podobná Golfu, koncová světla ve tvaru stylizovaných čtverců jsou ale jasným odkazem na předchůdce.

Na exteriéru lze nalézt i prvky podobné SEATu Ibiza, Polo si ale uchovává pro VW typické horizontální prolisy, které byly v případě nové generace zvýrazněny. Zatmavené boční sloupky vytvářejí dojem jednolité plochy od skla v předních dveřích až po malé okýnko v C sloupku. Walter de Silva tento přístup označuje ve své rodné italštině jako Le Semplicitá, čímž rozumí designovou jednoduchost, eleganci a dynamičnost.

Volkswagen Polo - srovnání rozměrů s předchozí generací
RozměrPolo V (od 2009)Polo IV (2001-2009)rozdíl
Délka [mm]39703916+ 54
Šířka [mm]16821650+ 32
Výška [mm]14531467- 14
Rozchod vpředu [mm]14631434+ 29
Rozchod vzadu [mm]14561426+ 30
Rozvor [mm]24702466+ 4
Objem zav. prostoru [l]280/962270/1030+ 10

Karoserie měří na délku 3970 mm, což znamená nárůst o 54 mm, ve třídě malých aut ale Polo přesto nebude patřit k největším. Z šířky 1682 mm, která je o 32 mm větší než u předchůdce těží zejména prostor pro cestující, konkrétně o 22 mm širší interiér ve výšce loktů (1372 mm). Výška 1453 mm naopak znamená mírné snížení a tedy i příležitost pro dynamičtější proporce. K lepší ovladatelnosti přispívá rozšíření rozchodu kol o 29 mm vpředu a o 30 mm vzadu, stejně jako možnost instalovat pneumatiky o rozměru až 215/40 R17.

Volkswagen Polo - srovnání rozměrů s konkurencí
RozměrVolkswagen PoloPeugeot 207Renault ClioSEAT IbizaŠkoda Fabia
Délka [mm]39704030402740523992
Šířka [mm]16821748170716931642
Výška [mm]14531479149714451498
Rozvor [mm]24702540257524692462
Objem zav. prostoru [l]280267288292300

Nová podvozková platforma je sdílená se SEATem Ibiza a připravovaným Audi A1. Posunutí přední nápravy o 5 mm dopředu umožnilo úpravy geometrie, které vedou k lepší směrové stabilitě. Přepracované přední zavěšení se vzpěrou McPherson je lehčí a poskytuje lepší jízdní komfort. Zadní náprava má částečně nezávislé zavěšení. Standardem je na většině trhů ESP, protiprokluzový systém, brzdový asistent a systém EDS, který elektronicky simuluje funkci diferenciálu se zvýšenou svorností. K většímu brzdnému účinku také přispívá nový 254milimetrový posilovač brzd, který nahradil 216mm z předchozí generace.

Ze sedmi motorů jsou čtyři nové

Nové Polo nabídne celkem sedm motorů. Všechny splňují podmínky emisní normy Euro 5 a některé z nich mohou být místo manuální převodovky spojeny se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Základem jsou známé české benzinové tříválce HTP, které v Polu ponesou označení 1,2 MPI. Volkswagen u nich změnil rozvodový řetěz, olejové čerpadlo a nastavení řídicí jednotky. Výsledkem je tišší chod a příznivější emise. Oba mají kombinovanou spotřebu 5,5 l/100 km, slabí z tříválců akceleruje z klidu na 100 km/h za 16,1 s a nejrychleji jede 157 km/h. 51kilowattová verze poskytuje živější jízdní výkony – akcelerace je o 2 sekundy rychlejší a nejvyšší rychlost má hodnotu 165 km/h.

V okamžiku zahájení prodeje bude nejsilnějším benzinovým motorem 1,4 MPI se 63 kW. Tento motor váží jen 95 kg a proti předchozí generaci má o 0,4 l/100 km nižší spotřebu paliva. Volitelně bude také se sedmistupňovou převodovkou DSG.

Volkwagen Polo - zážehové motory při uvedení na trh
Motor1,2 MPI1,2 MPI1,4 MPI1,2 TSI
Převodovka5M5M5M (7DSG)6M (7DSG)
Zdvihový objem [cm3]119811981390-
Válce/ventily3/43/44/44/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]44/520051/540063/500077/5000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]108/3000112/3000132/3800175/1500-3500
Max. rychlost [km/h]157165177190
Zrychlení 0-100 km/h [s]16,114,112,19,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,55,55,95,5
Provozní hmotnost [kg]106710671070-

Premiéru má v novém Polu motor 1,2 TSI, který se dostane do prodeje v druhé polovině roku. Nejvyšší výkon je 77 kW při 5000 min-1, což je stejná hodnota, jakou vykazoval motor 1,6 l v předchozí generaci Pola. Maximum točivého momentu 175 Nm leží díky přeplňování v pásmu 1500 až 3500 min-1. Na výběr bude šestistupňová manuální převodovka a sedmistupňová dvouspojková DSG. Kombinovaná spotřeba Pola 1,2 TSI je, stejně jako u tříválcového 1,2 MPI, 5,5 l/100 km. Ve srovnání s předchozím Polem 1,6 to představuje úsporu 1,2 l/100 km, tedy 18 %. Nejvyšší rychlost je 190 km/h a akcelerace z klidu na 100 km/h trvá 9,7 s.

Turbodiesely bude zastupovat trojice nových motorů 1,6 TDI. Základní parametry jsou shodné s 2,0 TDI – nový vznětový čtyřválec má šestnáctiventilový rozvod, vstřikování common-rail, standardně filtr pevných částic a vyhovuje podmínkám emisní normy Euro 5. Vstřikování paliva pod tlakem 1600 bar řídí piezo-aktuátor, který zaručuje přesnost dávkování a načasování. Při optimalizaci motoru s ohledem na vyšší účinnost se konstruktéři zaměřili na snížení tření, konkrétně u klikové hřídele, ventilů a olejového čerpadla. Vyšší efektivitě také napomáhá čtvercový poměr vrtání a zdvihu, který znamená nízkou úroveň tření na vložkách válců.

Volkwagen Polo - vznětové motory při uvedení na trh
Motor1,6 TDI1,6 TDI1,6 TDI BM1,6 TDI
Převodovka5M5M (7DSG)5M5M
Zdvihový objem [cm3]1598159815981598
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]55/400066/-66/-77/4400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 195/1500-2000 230/1500-2500230/1500-2500250/1500-2500
Max. rychlost [km/h]170180180189
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,9--10,4
Komb. spotřeba [l/100 km]4,24,23,64,2
Provozní hmotnost [kg]1157---

Výkon základní verze je 55 kW při 4000 min -1 a maximum točivého momentu 195 Nm mezi 1500 a 2000 min -1. Nové Polo s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 13,9 s a maximální rychlost je 170 km/h, kombinovaná spotřeba je 4,2 l/100 km. Další dvě verze – 66 a 77 kW – mají v Polu udávanou kombinovanou spotřebu také 4,2 l/100 km. 66kilowattový 1,6 TDI má maximum točivého momentu 230 Nm při 1500 až 2500 -1, nejsilnější varianta pak 250 Nm ve stejném rozpětí otáček. Další technické údaje zatím Volkswagen nezveřejnil.

obrázek [555 x 387]  

Z turbodieselů se sedmistupňové DSG dostane do 66kW verze. Ta se v Polu dočká relativně širokého uplatnění. Je schopná přenést nejvýše 250 Nm, což všechny s ní spojené motory s rezervou splňují. Hmotnost této převodovky je 70 kg, provozní náplň tvoří 1,7 litru převodového oleje.

Velkou pozornost u Volkswagenu věnovali zvýšení pasivní bezpečnosti. Klíčovým parametrem je vysoká statická torzní tuhost karoserie, konkrétně 180.000 Nm/°, které bylo dosaženo díky použití vysokopevnostní oceli na kritická místa. Na skelet byla použita konstrukce obálkového typu, která je pevná a zároveň dostatečně lehká.

Samotná hmotnost karoserie se proti předchůdci snížila o 7,5 % (například vůz s motorem 1,2 MPI 51 kW je v nové generaci o 24 kg lehčí), přitom vnější rozměry narostly. Volkswagen očekává zisk 5 hvězdiček v nárazových testech EuroNCAP, k čemuž má mimo jiné pomoci o 50 % nižší poškození podlahy před cestujícími na předních sedadlech při čelním nárazu a o 20 % nižší při bočním nárazu. Dále dostalo Polo výztuhy navíc a zesílené boční sloupky. Standardem jsou čelní airbagy, boční airbagy pokrývající zároveň oblast hlavy a aktivní opěrky hlav na předních sedadlech.

obrázek [555 x 380]  

Interiér se svým vzhledem i uspořádání drží tradic Volkswagenu. Z praktických důvodů je nyní středová konzole vytočená směrem k řidiči, takže ovládací prvky jsou lépe dostupné. Jejich rozložení je ale shodně s předchozí generací, což nejvíce ocení právě zákazníci, kteří se rozhodnou vyměnit staré Polo za nové. Jednotlivé úrovně výbavy se odlišují dekorem – Comfortline má imitaci hliníku, Trendline lesklý černý dekor.

Poprvé bude možné Polo objednat se zabudovaným navigačním systémem, standardem se dnes i ve třídě malých vozů stává možnost připlatit si za připojení Bluetooth, klimatizovanou schránku před spolujezdcem nebo deaktivaci airbagu. Přístrojový štít má bílé pozadí a je inspirovaný novým Golfem.

obrázek [555 x 267]  

Prodej nového Pola bude v Německu zahájen v červnu. Silnější verze turbodieselů a motor 1,2 TSI se dostanou do prodeje až v druhé polovině roku, ještě letos ale obohatí také nabídku modelu Golf.

Spolupracujeme s TipCars.com
Těžaři z břidlice nechávají ležet ladem rekordní počet vrtů Těžaři z břidlice nechávají ležet ladem rekordní počet vrtů

Američtí producenti ropy z břidličných hornin v současné…

Venezuele docházejí léky, prezident Maduro žádá OSN o pomoc Venezuele docházejí léky, prezident Maduro žádá OSN o pomoc

Prezident Venezuely Nicolás Maduro požádal OSN, aby…

Sedm nejdéle sloužících ministrů průmyslu. Jak si vedli? Sedm nejdéle sloužících ministrů průmyslu. Jak si vedli?

Pravděpodobný nový ministr průmyslu Jiří Havlíček…

Šance k rozvoji, nebo utopené peníze? Vzývaná i proklínaná vltavská cesta se otevírá Šance k rozvoji, nebo utopené peníze? Vzývaná i proklínaná vltavská cesta se otevírá

S lehkou nadsázkou lze říci, že nejdelší česká řeka…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




VW Polo GTI RX: Rallyekrosový supercar pro Pettera Solberga VW Polo GTI RX: Rallyekrosový supercar pro Pettera Solberga

Volkswagen se sice odporoučel ze soutěžního mistrovství…

Nový Volkswagen Polo téměř bez maskování. Designovou revoluci nečekejte Nový Volkswagen Polo téměř bez maskování. Designovou revoluci nečekejte

Nová generace malého modelu od Volkswagenu se ukáže už ve…

 



 
Ford zvažuje ostré SUV s přídomkem RS. Musí být opravdu výjimečné!

Ford zvažuje ostré SUV s přídomkem RS. Musí být opravdu výjimečné!

Dnes 09:40

Rostoucí zájem o SUV dohání automobilky k myšlenkám o ryze sportovních verzích. Podle Fordu by mohlo vzniknout SUV RS!




Blesk.cz

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane „krýt“ podnikatele

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane…

Panama začne od roku 2018 uplatňovat mezinárodní daňovou dohodu podepsanou loni. Agentuře AFP to sdělila její…

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3 zranění včetně dítěte

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3…

Při střelbě v severofrancouzském městě Lille byli v pátek večer zraněni tři lidé. Místní média hovoří o tom, že…

 

iSport.cz

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál v rekordním čase

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál…

Z prvního místa do nedělní Velké ceny Austrálie, úvodního závodu sezony formule 1, odstartuje britský favorit…

Děkuju za podporu, vzkázal Kratěna. Ale o konci kariéry nemluvil

Děkuju za podporu, vzkázal Kratěna. Ale o konci…

Padli. Ale se ctí. A se vztyčenou hlavou. „Jsem hrdý na mužstvo, jak jsme to odehráli, jak jsme se k tomu…

 

Reflex.cz

Cyril Höschl: Psychiatři nesmí lidi omezovat jen základě svých dojmů

Cyril Höschl: Psychiatři nesmí lidi omezovat jen…

Psychiatři nejsou bohu rovni, nejsou delfská věštírna, nevidi lidem do hlav a nemají právo lidi omezovat na…

Do Česka přijel další konvoj amerických a britských vojáků

Do Česka přijel další konvoj amerických a britských vojáků

Do Česka vjela přes Rozvadov dnes po deváté hodině první ze sedmi kolon konvoje amerických a britských vojáků. V…