Volvo dokončilo testování KERS, výrazně sníží spotřebu paliva

 

Švédská automobilka Volvo oznámila úspěšné dokončení testovacího programu systému KERS v běžném provozu. Výsledky potvrzují, že je to lehké, levné a hospodárné řešení.

V květnu roku 2011 automobilka Volvo oznámila, že pracuje na vývoji setrvačníku KERS (Kinetic Energy Recovery System). Již tehdy bylo uvedeno, že množství uvolněné energie při deceleraci umožňuje, aby ze sebe setrvačník umístěný na zadní nápravě dokázal vydat až 60.000 otáček za minutu. Když auto začne znovu zrychlovat, rotace setrvačníku se přenese na zadní kola prostřednictvím bezestupňového převodného ústrojí (CVT).

Spalovací motor, který pohání přední kola se vypne, jakmile řidič sešlápne brzdový pedál. Energie setrvačníku je pak použita k akceleraci, ať už například ze semaforu, nebo i po dosažení cestovní rychlosti. Její využití je krátkodobé, dokáže ale přidat asi 59 kW, tedy 80 k výkonu.

Volvo uvádí, že KERS v kombinaci s přeplňovaným čtyřválcem má potenciál pro snížení spotřeby paliva až o 25 % ve srovnání s podobně výkonným přeplňovaným šestiválcem. Nejefektivnější je systém v městském provozu, kdy automobil neustále zpomaluje, zastavuje a zase se rozjíždí.

Podle zástupců automobilky je energie uložená v setrvačníku dostatečná pro krátké úseky, což má zásadní vliv na spotřebu paliva. Výpočty ukazují, že spalovací motor může být vypnutý až polovinu času, kalkulace se řídí současnou evropskou normou NEDC. Laboratorní podmínky měření spotřeby paliva jsou ovšem odlišné od reálného světa a až použití v sériových vozech tedy zcela odhalí skutečnou úsporu paliva.

Volvo prozatím konkrétní čísla spotřeby paliva nezveřejnilo, ale uvádí, že testovací Volvo S60 vybavené setrvačníkem KERS, které bylo používáno k testovacím jízdám v loňském roce, zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,5 s.

Moderní setrvačník je lehký, je vyroben z uhlíkových vláken. Váží 6 kg a má průměr 20 cm. Karbonové kolo se otáčí ve vakuu, čímž jsou minimalizovány třecí ztráty. Volvo již podobný asistenční poháněcí systém testovalo v roce 1980 v legendárním typu 240. Tehdy používaný ocelový setrvačník byl však poměrně velký, těžký a měl velmi omezenou rotační kapacitu, tedy mnohem menší maximální otáčky.

Volvo v souvislosti se svým vývoje nezapomíná připomenout, že je prvním výrobcem, který použil KERS na zadní nápravě u vozu se spalovacím motorem pohánějícím přední kola. Dalším krokem po úspěšném ukončení testování má být rozhodnutí, jak bude KERS využit v připravovaných novinkách značky Volvo.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka

Nabídka nových kanceláří v Praze letos vzroste zhruba…

 

Štítky Volvo

 

Přidat názorDiskuse: Volvo dokončilo testování KERS, výrazně…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Koupání, pěší turistiku, jízdu na kole nebo in-line bruslích, to vše nabízí Lužická jezerní krajina a…

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji zřejmě dostane na příděl

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji…

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily zastavit čerpání vody z jezera nedaleko Říma. Hlavní město…

 

iSport.cz

Neymar kouzly skolil Juventus. Messi a Suárez ho přemlouvali kvůli PSG

Neymar kouzly skolil Juventus. Messi a Suárez ho…

Tady jsem, tohle umím a cenu znáte. Brazilec Neymar jako kdyby chtěl dokopat francouzské PSG k rychlejšímu…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Moko kauae: Rituální tetování na bradě maorských žen ukazuje jejich skutečnou osobnost

Moko kauae: Rituální tetování na bradě maorských žen…

Původní obyvatelé Nového Zélandu věří, že každá maorská žena nosí „moko“ uvnitř, blízko svému srdci. A když je…

Vláda by měla vyměnit eurokomisařku Jourovou, její výroky na adresu Polska jsou nehorázné

Vláda by měla vyměnit eurokomisařku Jourovou, její…

Hnutí ANO Andreje Babiše v roce 2014 navrhlo vládě za českou eurokomisařku tehdejší ministryni pro místní rozvoj…