Volvo končí s pětiválci: Zcela nové dvoulitry a osmistupňový automat pro S60, V60 a XC60
Drive-E je označení pro novou generaci pohonných jednotek v modelech Volvo. Aktuálně zahrnuje dva benzinové a jeden dieselový motor, v budoucnu ale bude mnohem širší – od 88 do 169 kW u vznětových a od 103 do 225 kW u zážehových jednotek.
Benzinové motory Drive-E mají přeplňování kompresorem a turbodmychadlem. První z tandemu se stará o rychlý nástup točivého momentu, druhý přináší vysoký maximální výkon. Dále jsou tyto agregáty výjimečné použitím kuličkových ložisek na vačkových hřídelích nebo elektricky poháněného vodního čerpadla.
Zatím existují dvě verze, pojmenované T5 a T6. Oba mají navzdory názvu čtyři válce a objem dva litry, vrtání a zdvih (82,0 x 93,2 mm) jsou shodné s řadovým šestiválcovým třílitrem T6, který zatím pokračuje u modelů s pohonem všech kol. Kompresní poměr vzrostl z 9,3 na 10,3:1. Výkon nových motorů dosahuje 180, resp. 225 kW.
Volvo Drive-E - nové motory ve srovnání s předchozími | ||||
Motor | T5 | T6 | T5 | T6 |
Rok výroby | od 2013 | od 2013 | od 2010 | od 2010 |
Zdvihový objem [cm3] | 1969 | 1969 | 1999 | 2953 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Vrtání [mm] | 82,0 | 82,0 | 87,5 | 81,0 |
Zdvih [mm] | 93,2 | 93,2 | 83,1 | 93,2 |
Kompresní poměr | 10,8:1 | 10,0:1 | 16,5:1 | 9,3:1 |
Největší výkon [kW/min-1] | 180/5500 | 225/5700 | 179/6400 | 224/5600 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 350/1500-4800 | 400/2100-4500 | 320/3200 | 440/2100-4200 |
Nový turbodiesel je prvním motorem s technologií i-Art, která je vylepšením dosud používaného common-railu. Na rozdíl od něj má senzor tlaku pro každý ze vstřikovačů, tedy i přesnější dávkování paliva. Díky tomu může vzrůst maximální tlak paliva z dnešních obvyklých 1800 až 2000 bar na 2500 bar. Standardem je přeplňování dvěma turbodmychadly.
Jedinou zatím prezentovanou verzí je dvoulitrové D4. Vrtání, zdvih i počet válců je shodný s benzinovými dvoulitry, proti současnému D4 tedy novinka ztrácí jeden válec (a získává jedno turbo navíc). Kompresní poměr se snížil z 16,5 na 15,8:1 a zvýšily se volnoběžné otáčky. V modelech s pohonem všech kol bude zatím pod názvem D4 pokračovat pětiválec o objemu 2,4 litru.
Volvo Drive-E - nové motory ve srovnání s předchozími | |||
Motor | D4 | D4 | D4 |
Rok výroby | od 2013 | od 2010 | od 2010 |
Zdvihový objem [cm3] | 1969 | 1984 | 2400 |
Válce/ventily | 4/4 | 5/4 | 5/4 |
Vrtání [mm] | 82,0 | 81,0 | 81,0 |
Zdvih [mm] | 93,2 | 77,0 | 93,2 |
Kompresní poměr | 15,8:1 | 16,5:1 | 16,5:1 |
Největší výkon [kW/min-1] | 133/4250 | 120/3000 | 120/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 400/1750-2500 | 400/1500-2500 | 420/1500-2500 |
Poslední novinkou je zcela nový osmistupňový automat od Aisinu, kterou alternativně doplňuje přepracovaný šestistupňový manuál. Navíc Volvo počítá i s možností hybridního pohonu.