Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo S40, V40 - Nizozemský Švéd

Tomáš Zajíček
Volvo řady 40 je v prodeji již několik měsíců, přesto se s ním nesetkáváme na našich silnicích tak často. Náš článek by vám měl tento vůz více přiblížit.

Velká konkurence v nižší střední třídě překvapivě přinutila Volvo ke spojení s japonskou automobilkou Mitsubishi právě při výrobě nové čtyřicítky. Ve společném závodě NedCar v holandském Bornu tak dnes produkují vozy Volvo S40 a V40 společně s Carismou od Mitsubishi. Samozřejmě, že i nové Volvo si podrželo charakteristické tvary, ale šéfdesigner Volva Brit Peter Horbury přece jen mnohé hrany zabrousil dokulata. Čtyřicítka má v hierarchii Volva konkurovat především vozům: Opel Vectra, VW Passat, Peugeot 406, Ford Mondeo, Renault Laguna ..., přestože je s délkou 4480 mm o něco menší.

Tři zážehové celohliníkové motory nové řady N odvozené od pětiválců z S70, se vyznačují moderní konstrukcí s čtyřventilovým rozvodem a slušným litrovým výkonem. Nejmenším je 1,6 s výkonem 77 kW. I tímto základním motorem dokáže nejmenší Volvo uhánět až 185 kilometrovou rychlostí. Za vyvážený střed se dá považovat 1,8/58 kW a pro milovníky sportovnější jízdy zbývá 2,0/100 kW. Přednedávnem ještě v nabídce přibyl osvědčený přeplňovaný diesel 1,9/66 kW z provenience Renaultu. Pro 1,8 a 2,0 je možno objednat automatickou převodovku se třemi stupni regulace (normál, sport, zimní provoz).

Podvozek je také na vysoké úrovni. Přední náprava je klasická McPherson, zadní je však víceprvková s vlečnými rameny. Celkově vysokou jízdní stabilitu doplňují ještě zkrutné stabilizátory. U silnějších verzí je automobil možno ještě vybavit systémem jízdní stability DSA, který zamezuje prokluzu hnacích kol. Využívá přitom senzorů protiblokovacího systému ABS. Za zmínku stojí to, že všechny čtyřicítky jsou sériově vybaveny kotoučovými brzdami na všech kolech.

Tímto se dostáváme k nejdůležitější části, kterou projektanti Volva dostali za úkol - nejlepší možnou bezpečnost cestujících ve střední třídě. Celá konstrukce vozu vychází z předchozích zkušeností z bezpečnostní konstrukce řady 850. Maximální pozornost byla věnována třem nejčastějším druhům nehod: čelní a čelní offsetový náraz, boční a zadní náraz. K přežití posádky i v nejkritičtějších případech má proto přispět extrémně tuhý skelet karoserie, zesílené podběhy, zpevněné vysokopevnostnímy plechy. Montáž obou předních airbagů už dnes nikoho nepřekvapí. Boční airbagy, které automobilka Volvo uvedla na trh jako první, můžete ve čtyřicítce samozřejmě také využít. Za příplatek si můžete přiobjednat také dětskou sedačku integrovanou přímo do zadního sedadla. Z drobností, které však mohou zabránit nehodě, zmíním alespoň boční poziční světla, které zabraňují přehlédnutí vozu z boku.

Na závěr nezbývá, než doporučit návštěvu některého z pěti dealerů Volva u nás, protože není nad skutečný kontakt s Volvem S40 (sedan) nebo V40 (kombi).

Tomáš Zajíček