Volvo S60 AWD - Haldex ve vyšších službách (09/2002)

Volvo S60 AWD - Haldex ve vyšších službách (09/2002)

 
 

Úspěšnou řadu S60 obohatilo Volvo na sklonku minulého roku nejprve o výbornou dvojici turbodieselů 2.4D/D5 a posléze i o systém pohonu všech kol. V testu modelu Volvo S60 AWD s motorem 2.5T a automatickou převodovkou se tedy zaměříme především na tento nový způsob připojitelného pohonu kol zadní nápravy.

Nejprve trochu teorie: Stejně jako u předchozích modelů AWD společnosti Volvo je systém pohonu všech kol i u tohoto modelu nezávislý na řidiči. Systém pohonu všech kol u modelu S60 byl vyvinut ve spolupráci se švédskou firmou Haldex, která dodává obdobné systémy i pro vozy koncernu VW, například do vozu Škoda Octavia 4x4. Točivý moment se v tomto systému rozděluje na přední a zadní kola prostřednictvím vícelamelové spojky v olejové lázni.

Srdcem systému je hydraulické čerpadlo, které ovládá vícelamelovou, hydraulicky ovládanou spojku. Ta pak určuje přenos hnací síly mezi přední a zadní kola. Čerpadlo nepracuje, pokud nedochází k prokluzu alespoň jednoho z kol. V momentě, kdy se začne některé z kol protáčet například vlivem smyku nebo jízdou po kluzké vozovce, čerpadlo začne pracovat. Čím větší je rozdíl v otáčení kol, tedy prokluz, tím pístové čerpadlo dodává více oleje. Olej je dodáván k pracovnímu pístu vícelamelové spojky a zpět se vrací do zásobníku přes elektronicky ovládaný škrtící ventil, který spojitě nastavuje tlak oleje a tím i tlak vyvíjený na lamely spojky. Řízeným škrcením ventilu a následnou změnou přítlaku na lamely spojky se dosahuje kontinuálního řízení přenosu hnací síly na zadní nápravu. K připojení pohonu zadní nápravy dojde ve chvíli, kdy se jedno z kol protočí více než o 30 stupňů.

V kombinaci s řadovým pětiválcem 2,5T výkonu 155 kW (který využívá i nové Volvo XC90) představuje S60 AWD optimální kombinaci výkonu a "rychlosti" podvozku. V běžných situacích na suchém povrchu v podstatě nelze systém AWD aktivovat, a na površích s horší přilnavostí vyniká velmi rychlé připojení pohonu zadní nápravy hlavně při akceleraci. Při projíždění zatáčkou se Volvo chová poměrně dlouho neutrálně a občasnou tendenci k nedotáčivosti lze úspěšně korigovat. Krátký čas pro připojení zadního pohonu při ztrátě optimální adheze, který tvoří teoretický handicap oproti stálému pohonu všech kol (např. Audi Quattro), se na bezpečnosti jízdy nijak neprojevuje. Jinými slovy, za celou dobu testu jsme i při velké snaze nedostali ani na uzavřeném okruhu vůz do situace, kdy by pozdě připojený zadní pohon znamenal problém.

Hladce pracující automat s možností manuální volby jednotlivých stupňů pracuje nenápadně a s minimálními rázy. Systém AWD se pak postará o korekci těch nejhorších adhezních nesrovnalostí.

Máme-li tedy porovnat standardní model 2.4T a od něj odvozený 2.5T AWD, lze konstatovat, že za příplatek rovných 100.000,- Kč získá majitel kromě mírně zvýšeného výkonu motoru i vyspělý systém připojitelného pohonu zadní nápravy, který značnou měrou přispívá k aktivní bezpečnosti vozu. Průměrná spotřeba se zvýší o 0,3 l na 10,8l/100km (což se nám v testu potvrdilo) a zrychlení se zhorší z 8,5 na 9,8 s (s automatickou převodovkou).

Záleží tedy na zákazníkovi. Systém Haldex, který Volvo pro model S60 zvolilo, pokládáme za optimální z hlediska cena/výkon. Poměrně výrazné snížení cen, která český dovozce nedávno ohlásil, pak dělají i z tohoto velmi dobře vybaveného modelu vcelku bez problému konkurenceschopný vůz.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 190 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 339 915 Kč

Základní výbava:ABS a EBD, kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením, airbag řidiče a spolujezdce s dvoustupňovým plněním, boční a hlavové airbagy, bezpečnostní systémy SIPS a WHIPS, systém řízení stability STC, zpětná zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, automatická dvouzónová klimatizace, Volvo audio (rádio, přehrávač kazet, anténa, 6x repro), multifunkční volant, 16" kola z lehké slitiny, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, dvouose nastavitelný volant, integrovaný GSM telefon

Výbava testovaného vozu:Paket Winter - vyhřívaná přední sedadla, ostřikovače světlometů, textilní rohože v barvě vozu (+17.000,-), Paket Audio HU-803 RDS - rádio, přehrávač kazet a CD, 8x repro) (+41.900,-), Paket Design 2 - čalounění NIDINGEN, kůží potažený volant, řadicí páka a páka ruční brzdy (+45.000,-) Komfort Paket - vnitřní zpětné zrcátko s aut. cloněním, odpadkový koš vzadu, automatická dvouzónová klimatizace, přední mlhové světlomety, palubní počítač (+46.000,-), metalický lak (+15.000,-)

Prahu zaplaví sdílená kola, na trh vstupují čínské společnosti Prahu zaplaví sdílená kola, na trh vstupují čínské společnosti

Česká metropole se v posledních měsících stala cílem…

Škoda přesune výrobu své novinky do Německa, varují odboráři Škoda přesune výrobu své novinky do Německa, varují odboráři

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2521
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 154 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 10.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 424 / 808
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1475 / 540
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4576
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1428
d) rozvor (mm): 2715
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,38
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v…

 



Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře

Následující video ukazuje, jak ruští zloději umí využít…

Volvo S60: Výroba první generace ukončena Volvo S60: Výroba první generace ukončena

V úterý opustil výrobní linku továrny Volvo v belgickém…

 



 
Svezli jsme se s Kiou Stonic. Vypadá pěkně a jezdí dobře

Svezli jsme se s Kiou Stonic. Vypadá pěkně a jezdí dobře

Včera

Už od představení Kie Stonic víme, že nové korejské SUV chce lákat na styl a individuální vzhled. Po prvních jízdách v okolí Berlína pak rovněž můžeme tvrdit, že její předností budou i jízdní schopnosti.




Blesk.cz

Agáta Prachařová po porodu: Nečekané zjištění ohledně druhého dítěte!

Agáta Prachařová po porodu: Nečekané zjištění…

Je to už několik dní, co je Agáta Prachařová (33) maminkou druhého potomka. A pořádně si to užívá. S malou Miou…

Denisa (†26), manželka bubeníka kapely Mirai, chtěla veselý pohřeb: Na poslední cestu ji vyprovodily balonky, před týdnem ji přejelo auto

Denisa (†26), manželka bubeníka kapely Mirai, chtěla…

Více než stovka smutečních hostů se dorazila v pátek rozloučit s tragicky zesnulou hudebnicí Denisou Bílou…

 

iSport.cz

Dva měsíce natvrdo! Padl trest za faul z Vítkovic, při němž vypadaly zuby

Dva měsíce natvrdo! Padl trest za faul z Vítkovic,…

Byl to běžný souboj, jakých jsou ve fotbale stovky. Žádná zákeřnost. Jenže výsledkem byla devastace chrupu. V…

Laver Cup: Nadal a Berdych prohráli čtyřhru, ale Evropa vede 3:1

Laver Cup: Nadal a Berdych prohráli čtyřhru, ale…

Tenisté Evropy plní v premiérovém Laver Cupu roli favorita a po prvním dnu vedou nad výběrem světa 3:1 na…

 

Reflex.cz

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích chybí děti

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích…

Při pohybu Prahou, na který nemám mimo období dovolené čas, jsem zaznamenal zajímavý úkaz. Nejsou děti. Ulice…

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k níž není zapotřebí návod

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k…

V Roztokách u Prahy v neděli 17. září ožil tajuplný divadelní a výtvarný svět. Návštěvníky všeho věku láká na…