reklama


Volvo S60 AWD - Haldex ve vyšších službách (09/2002)

Volvo S60 AWD - Haldex ve vyšších službách (09/2002)

 
 

Úspěšnou řadu S60 obohatilo Volvo na sklonku minulého roku nejprve o výbornou dvojici turbodieselů 2.4D/D5 a posléze i o systém pohonu všech kol. V testu modelu Volvo S60 AWD s motorem 2.5T a automatickou převodovkou se tedy zaměříme především na tento nový způsob připojitelného pohonu kol zadní nápravy.

Nejprve trochu teorie: Stejně jako u předchozích modelů AWD společnosti Volvo je systém pohonu všech kol i u tohoto modelu nezávislý na řidiči. Systém pohonu všech kol u modelu S60 byl vyvinut ve spolupráci se švédskou firmou Haldex, která dodává obdobné systémy i pro vozy koncernu VW, například do vozu Škoda Octavia 4x4. Točivý moment se v tomto systému rozděluje na přední a zadní kola prostřednictvím vícelamelové spojky v olejové lázni.

Srdcem systému je hydraulické čerpadlo, které ovládá vícelamelovou, hydraulicky ovládanou spojku. Ta pak určuje přenos hnací síly mezi přední a zadní kola. Čerpadlo nepracuje, pokud nedochází k prokluzu alespoň jednoho z kol. V momentě, kdy se začne některé z kol protáčet například vlivem smyku nebo jízdou po kluzké vozovce, čerpadlo začne pracovat. Čím větší je rozdíl v otáčení kol, tedy prokluz, tím pístové čerpadlo dodává více oleje. Olej je dodáván k pracovnímu pístu vícelamelové spojky a zpět se vrací do zásobníku přes elektronicky ovládaný škrtící ventil, který spojitě nastavuje tlak oleje a tím i tlak vyvíjený na lamely spojky. Řízeným škrcením ventilu a následnou změnou přítlaku na lamely spojky se dosahuje kontinuálního řízení přenosu hnací síly na zadní nápravu. K připojení pohonu zadní nápravy dojde ve chvíli, kdy se jedno z kol protočí více než o 30 stupňů.

V kombinaci s řadovým pětiválcem 2,5T výkonu 155 kW (který využívá i nové Volvo XC90) představuje S60 AWD optimální kombinaci výkonu a "rychlosti" podvozku. V běžných situacích na suchém povrchu v podstatě nelze systém AWD aktivovat, a na površích s horší přilnavostí vyniká velmi rychlé připojení pohonu zadní nápravy hlavně při akceleraci. Při projíždění zatáčkou se Volvo chová poměrně dlouho neutrálně a občasnou tendenci k nedotáčivosti lze úspěšně korigovat. Krátký čas pro připojení zadního pohonu při ztrátě optimální adheze, který tvoří teoretický handicap oproti stálému pohonu všech kol (např. Audi Quattro), se na bezpečnosti jízdy nijak neprojevuje. Jinými slovy, za celou dobu testu jsme i při velké snaze nedostali ani na uzavřeném okruhu vůz do situace, kdy by pozdě připojený zadní pohon znamenal problém.

Hladce pracující automat s možností manuální volby jednotlivých stupňů pracuje nenápadně a s minimálními rázy. Systém AWD se pak postará o korekci těch nejhorších adhezních nesrovnalostí.

Máme-li tedy porovnat standardní model 2.4T a od něj odvozený 2.5T AWD, lze konstatovat, že za příplatek rovných 100.000,- Kč získá majitel kromě mírně zvýšeného výkonu motoru i vyspělý systém připojitelného pohonu zadní nápravy, který značnou měrou přispívá k aktivní bezpečnosti vozu. Průměrná spotřeba se zvýší o 0,3 l na 10,8l/100km (což se nám v testu potvrdilo) a zrychlení se zhorší z 8,5 na 9,8 s (s automatickou převodovkou).

Záleží tedy na zákazníkovi. Systém Haldex, který Volvo pro model S60 zvolilo, pokládáme za optimální z hlediska cena/výkon. Poměrně výrazné snížení cen, která český dovozce nedávno ohlásil, pak dělají i z tohoto velmi dobře vybaveného modelu vcelku bez problému konkurenceschopný vůz.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 190 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 339 915 Kč

Základní výbava:ABS a EBD, kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením, airbag řidiče a spolujezdce s dvoustupňovým plněním, boční a hlavové airbagy, bezpečnostní systémy SIPS a WHIPS, systém řízení stability STC, zpětná zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, automatická dvouzónová klimatizace, Volvo audio (rádio, přehrávač kazet, anténa, 6x repro), multifunkční volant, 16" kola z lehké slitiny, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, dvouose nastavitelný volant, integrovaný GSM telefon

Výbava testovaného vozu:Paket Winter - vyhřívaná přední sedadla, ostřikovače světlometů, textilní rohože v barvě vozu (+17.000,-), Paket Audio HU-803 RDS - rádio, přehrávač kazet a CD, 8x repro) (+41.900,-), Paket Design 2 - čalounění NIDINGEN, kůží potažený volant, řadicí páka a páka ruční brzdy (+45.000,-) Komfort Paket - vnitřní zpětné zrcátko s aut. cloněním, odpadkový koš vzadu, automatická dvouzónová klimatizace, přední mlhové světlomety, palubní počítač (+46.000,-), metalický lak (+15.000,-)

Francouzi nechají Němce v Opelu dál pracovat, slíbilo odborům PSA Francouzi nechají Němce v Opelu dál pracovat, slíbilo odborům PSA

Francouzská automobilka PSA Group uvedla, že v případě…

Verizon dá za byznys Yahoo méně, za únik dat vyjednal slevu 350 milionů dolarů Verizon dá za byznys Yahoo méně, za únik dat vyjednal slevu 350 milionů dolarů

Americký telekomunikační operátor Verizon Communications…

Praha vybírá řešení pro novou radnici, ve hře jsou tři scénáře Praha vybírá řešení pro novou radnici, ve hře jsou tři scénáře

Praha si nechá vypracovat analýzu ekonomicky a provozně…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2521
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 154 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 10.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 424 / 808
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1475 / 540
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4576
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1428
d) rozvor (mm): 2715
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,38
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl

Fiat Tipo Kombi nabídne zavazadlový prostor 550 litrů,…

Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Už od sedmdesáti tisíc pořídíte Fiat Grande Punto. Jak…

 




Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře

Následující video ukazuje, jak ruští zloději umí využít…

Volvo S60: Výroba první generace ukončena Volvo S60: Výroba první generace ukončena

V úterý opustil výrobní linku továrny Volvo v belgickém…

 



 
Populární SUV? Honda si myslí, že tahle móda brzo skončí

Populární SUV? Honda si myslí, že tahle móda brzo skončí

Dnes 13:53

Jen letos se představí mraky SUV, za všechny jmenujme Lamborghini Urus, Volkswagen T-Roc nebo Volvo XC40. Nebude jich však za chvíli přespříliš?




Blesk.cz

Nedešifroval svůj disk, a tak skončil ve vězení. Už tam sedí 16 měsíců a pořád nechce sdělit heslo

Nedešifroval svůj disk, a tak skončil ve vězení. Už…

Před pěti lety jsme na Živě.cz psali o jisté Ramoně Fricosuové, která odmítla sdělit soudu heslo ke svým pevným…

Brutální útok na herečku z Ordinace: Jak jsem ji chytil pod krkem, neřvala, líčil u soudu agresor

Brutální útok na herečku z Ordinace: Jak jsem ji…

Život herečky Veroniky Zelníčkové (23), známé ze seriálů Ordinace v růžové zahradě, Gympl nebo Cesty domů, loni…

 

iSport.cz

Nová liga řeší úpravy. Kluby spekulovaly, že je výhodnější být sedmý než šestý

Nová liga řeší úpravy. Kluby spekulovaly, že je…

Grémium Ligové fotbalové asociace zatím nehlasovalo o plánované změně herního systému první ligy. Řeší se ještě…

Ruiny půl roku po olympiádě! Bazén bez vody, na Maracaná je oraniště

Ruiny půl roku po olympiádě! Bazén bez vody, na…

Že jim není hanba! Brazílii trápí chudoba, ale na zbytečné vyhazování se prostředky vždycky najdou. Vláda na…

 

Reflex.cz

Nukleární domov: Pekingská chudina žije v Maových protiatomových krytech

Nukleární domov: Pekingská chudina žije v Maových…

V 60. a 70. letech se v Číně začaly hromadně stavět bunkry schopné odolat jaderné hrozbě. Mao Ce-tung byl…

Titanic v barvě: Jak ve skutečnosti vypadala nejslavnější loď v historii lidstva?

Titanic v barvě: Jak ve skutečnosti vypadala…

Ve své době se jednalo o největší osobní parník na světě. Měl brázdit vody mezi Evropou a Severní Amerikou a…

 
 
reklama