Volvo S60 AWD - Haldex ve vyšších službách (09/2002)

Volvo S60 AWD - Haldex ve vyšších službách (09/2002)

 
 
27.8. 2002

Úspěšnou řadu S60 obohatilo Volvo na sklonku minulého roku nejprve o výbornou dvojici turbodieselů 2.4D/D5 a posléze i o systém pohonu všech kol. V testu modelu Volvo S60 AWD s motorem 2.5T a automatickou převodovkou se tedy zaměříme především na tento nový způsob připojitelného pohonu kol zadní nápravy.

Nejprve trochu teorie: Stejně jako u předchozích modelů AWD společnosti Volvo je systém pohonu všech kol i u tohoto modelu nezávislý na řidiči. Systém pohonu všech kol u modelu S60 byl vyvinut ve spolupráci se švédskou firmou Haldex, která dodává obdobné systémy i pro vozy koncernu VW, například do vozu Škoda Octavia 4x4. Točivý moment se v tomto systému rozděluje na přední a zadní kola prostřednictvím vícelamelové spojky v olejové lázni.

Srdcem systému je hydraulické čerpadlo, které ovládá vícelamelovou, hydraulicky ovládanou spojku. Ta pak určuje přenos hnací síly mezi přední a zadní kola. Čerpadlo nepracuje, pokud nedochází k prokluzu alespoň jednoho z kol. V momentě, kdy se začne některé z kol protáčet například vlivem smyku nebo jízdou po kluzké vozovce, čerpadlo začne pracovat. Čím větší je rozdíl v otáčení kol, tedy prokluz, tím pístové čerpadlo dodává více oleje. Olej je dodáván k pracovnímu pístu vícelamelové spojky a zpět se vrací do zásobníku přes elektronicky ovládaný škrtící ventil, který spojitě nastavuje tlak oleje a tím i tlak vyvíjený na lamely spojky. Řízeným škrcením ventilu a následnou změnou přítlaku na lamely spojky se dosahuje kontinuálního řízení přenosu hnací síly na zadní nápravu. K připojení pohonu zadní nápravy dojde ve chvíli, kdy se jedno z kol protočí více než o 30 stupňů.

V kombinaci s řadovým pětiválcem 2,5T výkonu 155 kW (který využívá i nové Volvo XC90) představuje S60 AWD optimální kombinaci výkonu a "rychlosti" podvozku. V běžných situacích na suchém povrchu v podstatě nelze systém AWD aktivovat, a na površích s horší přilnavostí vyniká velmi rychlé připojení pohonu zadní nápravy hlavně při akceleraci. Při projíždění zatáčkou se Volvo chová poměrně dlouho neutrálně a občasnou tendenci k nedotáčivosti lze úspěšně korigovat. Krátký čas pro připojení zadního pohonu při ztrátě optimální adheze, který tvoří teoretický handicap oproti stálému pohonu všech kol (např. Audi Quattro), se na bezpečnosti jízdy nijak neprojevuje. Jinými slovy, za celou dobu testu jsme i při velké snaze nedostali ani na uzavřeném okruhu vůz do situace, kdy by pozdě připojený zadní pohon znamenal problém.

Hladce pracující automat s možností manuální volby jednotlivých stupňů pracuje nenápadně a s minimálními rázy. Systém AWD se pak postará o korekci těch nejhorších adhezních nesrovnalostí.

Máme-li tedy porovnat standardní model 2.4T a od něj odvozený 2.5T AWD, lze konstatovat, že za příplatek rovných 100.000,- Kč získá majitel kromě mírně zvýšeného výkonu motoru i vyspělý systém připojitelného pohonu zadní nápravy, který značnou měrou přispívá k aktivní bezpečnosti vozu. Průměrná spotřeba se zvýší o 0,3 l na 10,8l/100km (což se nám v testu potvrdilo) a zrychlení se zhorší z 8,5 na 9,8 s (s automatickou převodovkou).

Záleží tedy na zákazníkovi. Systém Haldex, který Volvo pro model S60 zvolilo, pokládáme za optimální z hlediska cena/výkon. Poměrně výrazné snížení cen, která český dovozce nedávno ohlásil, pak dělají i z tohoto velmi dobře vybaveného modelu vcelku bez problému konkurenceschopný vůz.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 190 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 339 915 Kč

Základní výbava:ABS a EBD, kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením, airbag řidiče a spolujezdce s dvoustupňovým plněním, boční a hlavové airbagy, bezpečnostní systémy SIPS a WHIPS, systém řízení stability STC, zpětná zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, automatická dvouzónová klimatizace, Volvo audio (rádio, přehrávač kazet, anténa, 6x repro), multifunkční volant, 16" kola z lehké slitiny, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, dvouose nastavitelný volant, integrovaný GSM telefon

Výbava testovaného vozu:Paket Winter - vyhřívaná přední sedadla, ostřikovače světlometů, textilní rohože v barvě vozu (+17.000,-), Paket Audio HU-803 RDS - rádio, přehrávač kazet a CD, 8x repro) (+41.900,-), Paket Design 2 - čalounění NIDINGEN, kůží potažený volant, řadicí páka a páka ruční brzdy (+45.000,-) Komfort Paket - vnitřní zpětné zrcátko s aut. cloněním, odpadkový koš vzadu, automatická dvouzónová klimatizace, přední mlhové světlomety, palubní počítač (+46.000,-), metalický lak (+15.000,-)

Škoda Auto dál sází na start-upy. Koupila menšinu v izraelské společnosti Anagog Škoda Auto dál sází na start-upy. Koupila menšinu v izraelské společnosti Anagog

Škoda Auto koupila menšinový podíl v izraelském…

Komentář Bohumila Pečinky: České dráhy bez Faltýnka Komentář Bohumila Pečinky: České dráhy bez Faltýnka

Den po vyslovení důvěry vládě dal český premiér pokyn…

Evropská unie zvažuje, jak zareagovat na hrozící vystupňování obchodní války Evropská unie zvažuje, jak zareagovat na hrozící vystupňování obchodní války

Evropská unie by mohla zavést cla na uhlí, léky a…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2521
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 154 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 10.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 424 / 808
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1475 / 540
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4576
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1428
d) rozvor (mm): 2715
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,38
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT

Po internetu se šíří první fotografie Škody Kodiaq GT.…

 



Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře

Následující video ukazuje, jak ruští zloději umí využít…

Volvo S60: Výroba první generace ukončena Volvo S60: Výroba první generace ukončena

V úterý opustil výrobní linku továrny Volvo v belgickém…

 



 
Bestie proti Senatu, Trump proti Putinovi. Kdo z nich má lepší limuzínu?

Bestie proti Senatu, Trump proti Putinovi. Kdo z nich má lepší limuzínu?

Dnes 10:52

Americký a ruský prezident se na summitu v Helsinkách ukázali ve svých reprezentačních vozech. Větší poprask se svým Aurusem Senat přitom způsobil Vladimir Putin.




Blesk.cz

To v Česku ještě nebylo: Sporťáky a veteráni za stovky milionů voní benzinem a uvidíte je v Plzni

To v Česku ještě nebylo: Sporťáky a veteráni za…

Unikátní přehlídka historických i současných automobilů nazvaná Skvosty s vůní benzinu začíná v Plzni. Lahůdkou…

Zamilované hrdličky Gregorová s Koptíkem: Svatba?!

Zamilované hrdličky Gregorová s Koptíkem: Svatba?!

Vztah Hany Gregorové (65) a Ondřeje Koptíka (34) byl v minulosti jako jízda na horské dráze. Žádost o ruku, pak…

 

iSport.cz

Jablonec získal posilu ze Sparty! Na hostování přichází stoper Hovorka

Jablonec získal posilu ze Sparty! Na hostování…

Fotbalisty Jablonce posílil stoper David Hovorka ze Sparty, který je v severočeském celku od začátku přípravy.…

Slavia s novým majitelem? Vztahy v Číně posilují, na scéně je další obr

Slavia s novým majitelem? Vztahy v Číně posilují, na…

Slávistické vedení posiluje v Číně vztahy se spřízněným klubem Kuoanem Peking. A mluví se dokonce o tom, že by…

 

Reflex.cz

Pharrell Williams zazářil v Ostravě. Podívejte se na první den festivalu Colours of Ostrava

Pharrell Williams zazářil v Ostravě. Podívejte se na…

První den Colours of Ostrava propršel, festival však zahájil velkolepě. Vystoupila letošní největší hvězda,…

Byla jsem nezkušená holka, říká o psaní své diplomky Taťána Malá

Byla jsem nezkušená holka, říká o psaní své diplomky…

Dnes už bývalá ministryně spravedlnosti z hnutí ANO Taťána Malá se vrátila zpět do poslanecké lavice. Vaz jí…