Volvo S80 (1998-2006) - Vikingská loď
Příchod nástupce léta vyráběných Volv 940/960 a jejich stylisticky upravených pokračovatelů S90/V90 byl velkou událostí v historii švédské automobilky. V roce 1998 se představilo Volvo, které opustilo přísně konzervativní tvary, charakterizované velkými rovnými plochami, výraznými hranami a přítomností dvou karosářskýsch verzí, z nichž tou populárnější bývalo na mnoha trzích prostorné kombi.
Čestvý vítr do vikingských plachet
Novinka v modelovém programu severské automobilky vstoupila na trh na jaře 1998 s cílem nastavit nově měřítka v prémiové vyšší střední třídě. K významným inovacím patřilo zavedení systému WHIPS (WHIplash Protection System), který výrazně snižuje riziko poranění krční páteře při nárazu zezadu, nadprůměrný výsledek zaznamenávalo Volvo S80 ve své době při bočních nárazech (6 airbagů, inovativní systém distribuce bočních sil při nehodě SIPS, atd.). Komfort na palubě zvyšovala klimatizace s filtrem s aktivním uhlím, který pohlcoval pachy z vnějšího okolí.
Vše vpředu nebo AWD Haldex
Netradiční koncepce platformy přivedla do velkého Volva pětiválcové a šestiválcové řadové motory uložené napříč (!). Aby vůbec bylo možno celé hnací ústrojí v přídi napříč uložit, musely být vyvinuty velmi kompaktní manuální a automatické převodovky. Bohužel v případě automatu se musíte spokojit s dnes již trochu archaickými čtyřmi převodovými stupni, které i vozům s vysokými výkony poněkud ubírají na dynamice jízdy.
Pětiválce a šestiválce: vše v řadě
Nabídku pohonných jednotek tvořilo několik zážehových a vznětových pětiválců a dva řadové šestiválce. Přehled modelové řady z roku 2000 ukazuje následující tabulka.
Volvo S80 - modelový rok 2000 | |||||
Motor | 2.4 | 2.4 | 2.9 | T6 | 2.5D |
Zdvihový objem [cm3] | 2435 | 2435 | 2922 | 2783 | 2461 |
Válce/ventily | 5/4 | 5/4 | 6/4 | 6/4 | 5/2 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 103/5700 | 125/5700 | 147/6000 | 200/5400 | 103/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 220/3750 | 230/4500 | 280/4200 | 380/2000 | 290/1900 |
Max. rychlost [km/h] | 205 | 220 | 235 | 250 | 205 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11 | 9 | 8,2 | 7,2 | 11 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,7 | 8,9 | 9,7 | 11,1 | 6,3 |
Základní motorizaci 2.4 lze na trhu potkat také v továrně vyráběně dvoupalivové verzi schopné spalovat benzín i LPG (103 kW, 192 Nm) nebo benzín a zemní plyn (103 kW, 210 Nm).Obchodní označení těchto modelů zní Bifuel. Objemově nejmenší motorizací dodávanou na vybrané trhy je přeplňovaný zážehový motor 2.0 T (132 kW, 240 Nm). K dalším motorizacím patří 2.5 20V T (154 kW, 320 Nm) a novější verze turbodieselu 2.4 (120 a 96 kW) z produkce Volvo.
Volvo S80 je auto na pohodlné cestování, připravené na rychlou jízdu. V případě zážehových verzí za to žádá minimálně deset litrů paliva každých 100 km, spíše však počítejte s 15 litry. Vysvobozením ze spárů vysoké spotřeby bude pro vás jakýkoliv ze vznětových motorů, a to včetně postaršího pětiválce Audi (2451 cm3, 103 kW), který je ve voze uspokojivě odhlučněn. Při svižné jízdě mimo město se s ním dá jezdit za 7,5 až 8 l nafty na 100 km, ve městě spotřeba stoupne na 9-10 l/100 km. Z testu vrcholné verze T6, přeplňované dvěma turbodmychadly, vybíráme jen nálsedující konstatování: „zpřevodování je pochopitelně velmi těžké (vždyť nejvyšší rychlost je 250 km/h), takže například při 130 km/h jsou otáčky motoru jen 2400 (ve 160 km/h - 3000 ot/min). Chod motoru je neobyčejně kultivovaný a přenos vibrací do interiéru prakticky nelze postřehnout.“
Naše další zkušenosti se čtyřmi z výše uvedených motorů si můžete přečíst v testech, které naleznete mezi odkazy na konci tohoto článku.
Prostorný interiér
Po nasednutí do vozu obklopí posádku velmi kvalitně zpracovaný interiér. V jednom ze zveřejněných testů jsme psali, že z designu přístrojové desky vyzařuje bezpečnost, solidnost a výborné zpracování zároveň. Po několika letech provozu se však projeví obvykle náročný život služebního vozu s mnoha desítkami tisíc najetých kilometrů, pod jejichž tíhou se u řady spojů interiérových dílů vytvoří vůle, začnou se ozývat různé nelichotivé zvuky a ani panensky světlý interiér již není to co býval. Zkušební jízda na průměrné silnici druhé třídy by měla tyto vady na kráse bezpečně odhalit.
Design přístrojové desky odpovídá zacílení na klientelu ve středních nebo vyšších letech, konzervativní přístup je zřejmý i z volby barevných kombinací exteriérových a interiérových odstínů. Podvozek je převážně komfortně naladěn, jen u nejsilnějších verzí lze počítat s náznakem sportovních jízdních vlastností. I zde však převažuje síla v nízkých otáčkách nad výkonem kdesi daleko za pětitisícovými otáčkami. Absolutorium mezi podobně letitými vozy zaslouží konstrukce sedadel jak z hlediska pohodlí, tak vzhledem k poskytované bezpečnosti.
Závady a problémová místa
Starší diesel TDI od Audi je, podobně jako řada jeho koncernových kolegů, citlivá na pravidelnou výměnu rozvodového řemen, takže pokud není jisté kdy jej původní majitel měnil, doporučujeme nechat tento díl, i přes vysoké náklady, preventivně vyměnit. Mezi další problematická místa lze počítat závady příslušenství motoru (alternátor, lambda sonda, olejové nebo vodní čerpadlo). Naopak výfuková soustava má dlouhou životnost a podobně jako karoserie koroduje jen ve výjimečných případech.
K vzteku bývají dětské nemoci často vycházející ze stávkující palubní elektroniky (ovládání sedadel, imobilizér). Výsledky Volva S80 na německých technických kontrolách TÜV jsou v nejmladší tříleté věkové skupině lehce pod průměrem, ale nadprůměrné výsledky ve starších věkových skupinách potvrzují pověst dlouhodobě stabilní životnosti Volv.
Proč Volvo?
Argumentem pro velké Volvo je robustní konstrukce, vysoká úroveň pasivní bezpečnosti, prostorný interiér, pohodlná sedadla, menší atraktivita značky u zlodějů i mezi bossy v podsvětí. Ceny však nejsou příliš rozdílné ve srovnání s německými konkurenty. Od Volva však nečekejte sportovní jízdní vlastnosti, ani nízkou spotřebu.
Nejstarší Volva S80 s více než 200 tisíci ujetými kilometry pořídíte již za přibližně 200 tisíc korun, čtyři roky staré exempláře se 100 tisíc najetými kilometry jsou na trhu k dostání za ceny oscilující kolem půlmilionové hranice.
Další informace najdete také na odkazech:
- Představujeme Volvo S80
- Test Volvo S80 2,9 - Jen to nejlepší ...
- Test Volvo S80 2,5 TDI
- Test Volvo S80 T6
- Test Volvo S80 2.5T Four-C - Bavlnka
- Crash test Euro NCAP Volvo S80 2000
Přednosti
- vysoká pasivní bezpečnosti
- prostorný interiér
- konzervativní vzhled
- výborná sedadla
- menší oblíbenost u zlodějů
- kultivované zážehové motory
- odolnost vůči korozi
Nedostatky
- průměrný objem zavazadlového prostoru
- vyšší spotřeba paliva
- vyšší cena
- jen čtyři stupně v automatické převodovce
Nejčastější závady
- problémy s přední i zadní nápravou
- vůle řízení
- citlivost dieselu TDI na včasnou výměnu rozvodového řemenu
- závady elektroniky (ovládání sedadel, imobilizér)
- závady příslušenství motoru
- problémy s opotřebením přeplňovaných motorů, automatické převodovky