Volvo S80 (1998-2006) - Vikingská loď

Volvo S80 (1998-2006) - Vikingská loď

 
 

Velký, luxusní a komfortní automobil nemusí pocházet vždy jen z Německa. Volvo je tradičně decentním rivalem, který přesvědčuje zákazníky na severu Evropy i v zámoří zejména důrazem na bezpečnost. Jak na tom je největší Volvo po osmi letech od zahájení výroby si povíme v dnešním článku věnovaném první generaci řady S80.

Příchod nástupce léta vyráběných Volv 940/960 a jejich stylisticky upravených pokračovatelů S90/V90 byl velkou událostí v historii švédské automobilky. V roce 1998 se představilo Volvo, které opustilo přísně konzervativní tvary, charakterizované velkými rovnými plochami, výraznými hranami a přítomností dvou karosářskýsch verzí, z nichž tou populárnější bývalo na mnoha trzích prostorné kombi.

Čestvý vítr do vikingských plachet

obrázek [300 x 175] Nové S80 s sebou přineslo čerstvý vítr do stylingu automobilového Volva. Charakter vozů této značky je od té doby utvářen výrazným prolisem, který prostupuje designem přídě, boků i zádě a harmonicky spojuje tři samostatné prostory 4,822 m dlouhé karoserie. Ta byla poprvé postavena na platformě P2, sdílené od roku 2000 také modely S60, V70, XC70 a XC90. Na rozdíl od předchozích vlajkových lodí Volva neexistuje od S80 odvozené kombi. Zájemci jsou od roku 2000 odkazováni na řadu V70.

Novinka v modelovém programu severské automobilky vstoupila na trh na jaře 1998 s cílem nastavit nově měřítka v prémiové vyšší střední třídě. K významným inovacím patřilo zavedení systému WHIPS (WHIplash Protection System), který výrazně snižuje riziko poranění krční páteře při nárazu zezadu, nadprůměrný výsledek zaznamenávalo Volvo S80 ve své době při bočních nárazech (6 airbagů, inovativní systém distribuce bočních sil při nehodě SIPS, atd.). Komfort na palubě zvyšovala klimatizace s filtrem s aktivním uhlím, který pohlcoval pachy z vnějšího okolí.

Vše vpředu nebo AWD Haldex

Netradiční koncepce platformy přivedla do velkého Volva pětiválcové a šestiválcové řadové motory uložené napříč (!). Aby vůbec bylo možno celé hnací ústrojí v přídi napříč uložit, musely být vyvinuty velmi kompaktní manuální a automatické převodovky. Bohužel v případě automatu se musíte spokojit s dnes již trochu archaickými čtyřmi převodovými stupni, které i vozům s vysokými výkony poněkud ubírají na dynamice jízdy.

obrázek [300 x 197] Standardně byla všechna Volva S80 dodávána s pohonem přední nápravy, po decentním faceliftu v roce 2003 byla nabídka rozšířena o pohon všech kol AWD. Systém AWD ve vozech Volvo je založen na připojitelném pohonu zadních kol. Točivý moment je v závislosti na povrchu vozovky a na stylu jízdy automaticky rozdělován mezi kola přední a zadní nápravy. Při normální jízdě na suché vozovce je vozidlo téměř výhradně poháněno předními koly. Maximální podíl točivého momentu přenášeného na zadní kola je přibližně 70 procent. Základem systému je hydraulická spojka Haldex, uložená v blízkosti zadní nápravy. Spojka může být aktivována a deaktivována za méně než 100 milisekund, přičemž stačí, aby se přední kola otočila o čtvrtinu otáčky více než zadní kola a velká část točivého momentu je ihned přenesena na zadní nápravu.

Pětiválce a šestiválce: vše v řadě

Nabídku pohonných jednotek tvořilo několik zážehových a vznětových pětiválců a dva řadové šestiválce. Přehled modelové řady z roku 2000 ukazuje následující tabulka.

Volvo S80 - modelový rok 2000
Motor2.42.42.9T62.5D
Zdvihový objem [cm3]24352435292227832461
Válce/ventily 5/45/46/46/45/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]103/5700125/5700147/6000200/5400103/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]220/3750230/4500280/4200380/2000290/1900
Max. rychlost [km/h]205220235250205
Zrychlení 0-100 km/h [s]1198,27,211
Komb. spotřeba [l/100 km]8,78,99,711,16,3

Základní motorizaci 2.4 lze na trhu potkat také v továrně vyráběně dvoupalivové verzi schopné spalovat benzín i LPG (103 kW, 192 Nm) nebo benzín a zemní plyn (103 kW, 210 Nm).Obchodní označení těchto modelů zní Bifuel. Objemově nejmenší motorizací dodávanou na vybrané trhy je přeplňovaný zážehový motor 2.0 T (132 kW, 240 Nm). K dalším motorizacím patří 2.5 20V T (154 kW, 320 Nm) a novější verze turbodieselu 2.4 (120 a 96 kW) z produkce Volvo.

Volvo S80 je auto na pohodlné cestování, připravené na rychlou jízdu. V případě zážehových verzí za to žádá minimálně deset litrů paliva každých 100 km, spíše však počítejte s 15 litry. Vysvobozením ze spárů vysoké spotřeby bude pro vás jakýkoliv ze vznětových motorů, a to včetně postaršího pětiválce Audi (2451 cm3, 103 kW), který je ve voze uspokojivě odhlučněn. Při svižné jízdě mimo město se s ním dá jezdit za 7,5 až 8 l nafty na 100 km, ve městě spotřeba stoupne na 9-10 l/100 km. Z testu vrcholné verze T6, přeplňované dvěma turbodmychadly, vybíráme jen nálsedující konstatování: „zpřevodování je pochopitelně velmi těžké (vždyť nejvyšší rychlost je 250 km/h), takže například při 130 km/h jsou otáčky motoru jen 2400 (ve 160 km/h - 3000 ot/min). Chod motoru je neobyčejně kultivovaný a přenos vibrací do interiéru prakticky nelze postřehnout.“

Naše další zkušenosti se čtyřmi z výše uvedených motorů si můžete přečíst v testech, které naleznete mezi odkazy na konci tohoto článku.

Prostorný interiér

Po nasednutí do vozu obklopí posádku velmi kvalitně zpracovaný interiér. V jednom ze zveřejněných testů jsme psali, že z designu přístrojové desky vyzařuje bezpečnost, solidnost a výborné zpracování zároveň. Po několika letech provozu se však projeví obvykle náročný život služebního vozu s mnoha desítkami tisíc najetých kilometrů, pod jejichž tíhou se u řady spojů interiérových dílů vytvoří vůle, začnou se ozývat různé nelichotivé zvuky a ani panensky světlý interiér již není to co býval. Zkušební jízda na průměrné silnici druhé třídy by měla tyto vady na kráse bezpečně odhalit.

obrázek [300 x 222] Co zůstává i po letech provozu je vysoká úroveň ergonomie, dostatek místa na všech sedadlech a jen průměrný zavazadlový prostor (422 l) se standardními možnostmi variability (sklápění zadních opěradel lze odjistit ze zavazadlového prostoru). Ohromující je dodnes šířka interiéru ve výši loktů (1580/1570 mm), která může směle soupeřit se sedany situovanými na trhu o třídu výše.

Design přístrojové desky odpovídá zacílení na klientelu ve středních nebo vyšších letech, konzervativní přístup je zřejmý i z volby barevných kombinací exteriérových a interiérových odstínů. Podvozek je převážně komfortně naladěn, jen u nejsilnějších verzí lze počítat s náznakem sportovních jízdních vlastností. I zde však převažuje síla v nízkých otáčkách nad výkonem kdesi daleko za pětitisícovými otáčkami. Absolutorium mezi podobně letitými vozy zaslouží konstrukce sedadel jak z hlediska pohodlí, tak vzhledem k poskytované bezpečnosti.

Závady a problémová místa

obrázek [300 x 231] Ani vlajkové lodi švédského výrobce se bohužel nevyhnuly závady, které se opakují u mnoha vyrobených vozů. Prvním problémovým místem je vyšší vůle v řízení a vůbec opotřebení celého podvozku. Ten byste měli před koupí důkladně prověřit, stejně jako funkci automatické převodovky a stav přeplňovaných agregátů. Značné kilometrové proběhy se mohou na těchto konstrukčních skupinách projevit výraznějším opotřebením, které bude vyžadovat vyšší investici před dalším používáním.

Starší diesel TDI od Audi je, podobně jako řada jeho koncernových kolegů, citlivá na pravidelnou výměnu rozvodového řemen, takže pokud není jisté kdy jej původní majitel měnil, doporučujeme nechat tento díl, i přes vysoké náklady, preventivně vyměnit. Mezi další problematická místa lze počítat závady příslušenství motoru (alternátor, lambda sonda, olejové nebo vodní čerpadlo). Naopak výfuková soustava má dlouhou životnost a podobně jako karoserie koroduje jen ve výjimečných případech.

K vzteku bývají dětské nemoci často vycházející ze stávkující palubní elektroniky (ovládání sedadel, imobilizér). Výsledky Volva S80 na německých technických kontrolách TÜV jsou v nejmladší tříleté věkové skupině lehce pod průměrem, ale nadprůměrné výsledky ve starších věkových skupinách potvrzují pověst dlouhodobě stabilní životnosti Volv.

Proč Volvo?

Argumentem pro velké Volvo je robustní konstrukce, vysoká úroveň pasivní bezpečnosti, prostorný interiér, pohodlná sedadla, menší atraktivita značky u zlodějů i mezi bossy v podsvětí. Ceny však nejsou příliš rozdílné ve srovnání s německými konkurenty. Od Volva však nečekejte sportovní jízdní vlastnosti, ani nízkou spotřebu.

Nejstarší Volva S80 s více než 200 tisíci ujetými kilometry pořídíte již za přibližně 200 tisíc korun, čtyři roky staré exempláře se 100 tisíc najetými kilometry jsou na trhu k dostání za ceny oscilující kolem půlmilionové hranice.

Další informace najdete také na odkazech:

Přednosti

  • vysoká pasivní bezpečnosti
  • prostorný interiér
  • konzervativní vzhled
  • výborná sedadla
  • menší oblíbenost u zlodějů
  • kultivované zážehové motory
  • odolnost vůči korozi

Nedostatky

  • průměrný objem zavazadlového prostoru
  • vyšší spotřeba paliva
  • vyšší cena
  • jen čtyři stupně v automatické převodovce

Nejčastější závady

  • problémy s přední i zadní nápravou
  • vůle řízení
  • citlivost dieselu TDI na včasnou výměnu rozvodového řemenu
  • závady elektroniky (ovládání sedadel, imobilizér)
  • závady příslušenství motoru
  • problémy s opotřebením přeplňovaných motorů, automatické převodovky
Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Volvo S80 dostalo AWD ! Volvo S80 dostalo AWD !

Luxusní sedan bez možnosti pohonu všech kol - to byla…

Inovované Volvo S80 – diamant z Amsterdamu Inovované Volvo S80 – diamant z Amsterdamu

Volvo S80 se před pěti lety setkalo s velmi nadšeným…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Miss Jandová po propuštění z Bohnic: Přibrala 8 kilo a musí hubnout!

Miss Jandová po propuštění z Bohnic: Přibrala 8 kilo…

Půl roku po propuštění z psychiatrické léčebny v Bohnicích, kde se měsíc léčila z panické ataky, se chce misska…

Dětský den s Jakubem Vágnerem: Rybář zve všechny malé i velké na atraktivní program!

Dětský den s Jakubem Vágnerem: Rybář zve všechny…

Rybářská školička, spousta atrakcí, hudební vystoupení, to je jen pár důvodů, proč v sobotu 3. června vyrazit na…

 

iSport.cz

United jsou šampioni! Finálovou výhru zařídili Pogba a Mchitarjan

United jsou šampioni! Finálovou výhru zařídili Pogba…

Fotbalisté Manchesteru United poprvé v historii vyhráli Evropskou ligu. Svěřenci Josého Mourinha ve finále ve…

Italský kouč Stramaccioni je v Praze! Brzy podepíše smlouvu se Spartou

Italský kouč Stramaccioni je v Praze! Brzy podepíše…

Ital Andrea Stramaccioni, který se stane novým trenérem Sparty, už přiletěl do Prahy. Jedenačtyřicetiletý kouč…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…