Volvo V90 oficiálně: Tradice velkých kombi ze Švédska neumírá
Volvo V90 logicky navazuje na sedan S90, jedná se o jeho praktičtější variantu. Švédská automobilka má ve veskrze populárních kombících dlouhou tradici už od prvních poválečných Duettů. I označení je už takřka historické, stejné nesla poslední modernizace hranaté řady 850 s předním pohonem. Novinka se ve vyšší střední třídě staví v Evropě hlavně proti německému triumvirátu... Má určitě co nabídnout.
Stejně jako S90 a koneckonců i velké SUV XC90 využívá platformy SPA (Scalable Product Architecture). Působivý design je dílem týmu vedeného Thomasem Ingenlathem, kterého si dobře pamatujeme z mladoboleslavské Škodovky. Techniku měl na starosti Peter Mertens a jeho lidé. Vnější tvary se od sedanu neliší, jen záď s prodlouženou střechou je pochopitelně jiná. Auto měří na délku 4936, na šířku 1890 a výšku 1475 mm.
Zatím bude v nabídce pětice verzí. Benzinové motory zastupuje varianta T5 se 187 kW (254 k), T6 má 235 kW (320 k) a špičkou nabídky bude plug-in hybrid T8 Twin Engine s výkonem 300 kW (407 k), který čistě na elektřinu ujede 50 km díky 65kW elektromotoru a lithium-iontové baterii. Turbodiesel D4 nabízí 140 kW (190 k) a D5 173 kW (235 k). Jedná se pochopitelně výhradně o čtyřválce řady Drive-E objemu 1,97 l, kromě základního zážehového i vznětového provedení mají pohon všech kol a vždy osmistupňové samočinné převodovky.
Posilovač hřebenového řízení je elektrický, jak velí moderní doba. Podvozek V90 s rozvorem 2941 mm používá unikátní zadní nápravu s příčným kompozitovým listovým perem, vpředu jsou dvojité lichoběžníky, vzduchové odpružení je za příplatek. Kombi váží od 1825 do 2100 kg. Zatím jediný údaj o velikosti zavazadelníku, který automobilka prozradila, je 1526 l včetně prostoru pod podlahou. Což s největší pravděpodobností značí objem při sklopené zadní lavici a naplnění bagáží až po střechu.
Bezpečnost, na které si Volvo vždy zakládalo, reprezentují moderní asistenty, Švédové už do nových vozů instalují polosamočinné řízení Pilot Assist, které funguje do 130 km/h. Osoba za volantem je však stále odpovědná za své činy, systém se dá deaktivovat brzdovým pedálem nebo položením byť jedné ruky na volant. Samozřejmostí je kamera, která vidí kolem celého auta, adaptivní tempomat, hlídače mrtvého úhlu, vzdálenosti i jízdního pruhu, varování před kolizemi včetně vyjetí mimo vozovku, detekce únavy, čtení dopravních značek s automatickým snížením rychlosti, parkovací asistent a senzory poznají i velká zvířata, což se hodí nejen doma....
V interiéru najdeme jen kvalitní materiály včetně pravého dřeva, kabiny nových volv jsou vesměs stylové. Palubní informační systém, který dominuje středové části palubní desky, využívá Apple CarPlay, uživatelé mobilů s nakousnutým jablkem si tak nebudou muset zvykat na jiné ovládání...
Volvo V90 – základní technické údaje | |||||
Verze | T5 | T6 | T8 | D4 | D5 |
Převodovka/pohon | 8A/přední | 8A/4x4 | 8A/4x4 | 8A/přední | 8A/4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 |
Počet válců/ventilů | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 187/5500 | 235/5700 | 300/- | 140/4250 | 173/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 350/1500-4800 | 400/2200-5400 | 640/- | 400/1750-2500 | 480/1750-2250 |
Maximální rychlost [km/h] | 230 | 250 | - | 225 | 240 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,0 | 6,1 | 5,2 | 8,5 | 7,2 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6,8 | 7,4 | 2,1 | 4,5 | 4,9 |