Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Versatility Concept Car - moderní Viking

Ladislav Čermák
Na autosalonech se tradičně stávají koncepční studie zpestřením mezi novinkami pro sériovou výrobu. Nebývají totiž zdaleka tolik svázány konvencemi a kreativitě designérů dávají víc prostoru.

V poslední době na sebe však vzaly spíš podobu testerů reakcí veřejnosti na připravované nové modely, což jim poněkud přistřihlo křídla, přesto bývají často výstřední a osvěžují oko, unavené pohledy na k uzoufání uniformní sériové vozy. I v případě, že se skutečně jedná o předzvěst nového sériového vozu, bývá prototyp okořeněn nějakým hi-tech lákadlem.

V případě Volva VCC povzdech o přistřižených křídlech neplatí, jedná se o skutečnou lahůdku, která se současné masové produkci vysmívá z výšin designérského nebe. Z každého centimetru této hříčky přímo sálá, že byla namalována na čistém papíře; nejeví žádné znatelné omezení použitím již existujících montážních celků. Došlo ke šťastnému spojení švédského a španělského tvůrčího týmu. Skandinávci do společného díla vložili pečlivost a ducha legendárních sportovních modelů, především Volva P1800 ES a přidali atraktivní severskou estetiku. Od pyrenejců zase pochází románský temperament a smysl pro efekt. Výsledkem je podivuhodná směs solidnosti a dynamiky, okořeněná nevtíravou originalitou. Retro prvky zůstaly v míře snesitelné, zejména při pohledu en face je však příslušnost ke značce nepopiratelná. Ani firemní identita tedy nezůstala stranou pozornosti, naštěstí ale nezahrála sólo.

Design reprezentuje úspěšný pokus o dynamicky působícího kombíka. Linie boků do půlky vozu mírně stoupá, pak se mění v přibližně vodorovnou. Zakončena je "aristokratickým" obloukem se zapuštěnými koncovkami a integrovaným nárazníkem. Evokuje obrovské ostří, roztínající proudící vzduch. Střecha směrem vzad klesá a prosklení díky tmavým sloupkům působí jednolitě - kabina tak vypadá jako přemontovaná z letadla. Myšleno bylo i na bezproblémové nastupování. Obří dveře se otevírají proti sobě, takže se skelet obejde bez B sloupku. Pěkným doplňkem jsou 20palcová kola s pneumatikami Pirelli Run Flat, umožňujícími dojet i na prázdném plášti. Půdorys v souladu se značkovým stylingem připomíná lodní trup, zpočátku šípovitými prolisy na kapotě, posléze tvarem kabiny, která se ke konci vozu značně vzdaluje od okrajů blatníků. Toto řešení se na první pohled jeví jako plýtvání prostorem, byly však pouze eliminovány prakticky nevyužitelné krychlové decimetry v interiéru a okna se přiblížila k profilu reálného zavazadlového prostoru. Příď vozu odkazuje na slavný typ 164, zároveň je blízká současným produkčním modelům, tvar masky a její markantní vyboulení jsou jednoznačnými identifikátory. Naopak originální jsou světlomety. Vnější pár tvoří premiérově vysocesvítivé LED diody a vnitřní moduly jsou sestaveny každý ze tří parabol, z nichž dvě spodní jsou orientovány do stran a aktivují se při nájezdu do zatáčky. Záď působí jako zjevení ze světa sci-fi, počínaje nezvyklým profilem, přes zajímavý kontrast hliníkového panelu zadních dveří s lakovanými plochami, až po precizně tvarované koncovky výfuku. Robustnost si tu podává ruce s elegancí, jakoby tvůrci už od začátku počítali s tím, ze které strany budeme tohle auto vídat nejčastěji.

Největší finesa nás ale teprve čeká, a to na vrcholku vozu. Střecha je totiž skleněná - na tom by nebylo tak moc zvláštního, tahle je ale poloprůhledná po celé ploše a tvoří jeden velký solární panel. Tuhosti bylo učiněno zadost velkou křížovou výztuhou, která má i estetické ambice. Při pohledu zvrchu tak auto vypadá jako velký odkrytý pickup.

Interiér je stejně jako vnějšek je vyveden v teplých barvách, s důrazem na přírodní materiály. Bylo učiněno maximum pro neokázalý luxus - sedadla jsou čalouněna kvalitní sedlářskou kůží Havana a široce elektricky polohovatelná, včetně zadních. Mezi nimi umístěnou konzolu lze snadno proměnit v plnohodnotnou dětskou sedačku. Přední jsou uchycena tak, že zanechávají podlahu zcela plochou a bez výstupků. Aby nohy měly kromě prostoru i komfort, se starají originální švédské koberce Tempur. Prostor mezi předními sedačkami završuje široká kolejnice s posuvnou středovou konzolou - lze ji přiblížit k pohodlně si hovící ruce. Ovládání klimatizace i ostatních systémů, které obsahuje, je podřízeno především stylu - diody plynule mění barvu podle nastavené teploty od chladné modři po teplou červeň. Další specialitkou je pevný střed volantu, nabízející obsažené ovládací prvky vždy ve stejné poloze. Výhodou je i konstantní pozice airbagu, jenž díky tomu bylo možno optimalizovat. Přístrojový panel je nahrazen multifunkčním displejem, v základním módu zobrazujícím virtuální "budíky" ve stylu sportovně laděných modelů S60 R a V70 R, podle aktuální potřeby pak třeba mapu navigačního systému či nastavení audia. Součástí palubních systémů je i propojení s okolním světem pomocí bezdrátové sítě WLAN, 3G či GPRS a skutečně sofistikovaná elektronika. Invence zasáhla i do ventilace, ta byla rozvedena skrytými otvory a zajišťuje bezprůvanové a účinné odvětrání za všech teplot. Osvětlení interiéru je měkké, neoslnivé, realizované svítivými diodami. Výsledkem výše uvedeného je pocit vzdušnosti a přirozeného komfortu.

Stejná péče jako posádce náleží i zavazadlům. Jejich prostor je možné plynule měnit stiskem tlačítka díky posuvným zadním sedačkám a nakládaní usnadňuje výsuvná podlaha, taktéž elektricky. Tu lze i vyklápět a dostat se tak k osvětleným skrytým schránkám na drobnosti, z nichž jedna je vyhřívaná, druhá chlazená. Povrch vašich Samsonitů zůstane nepoškozen díky speciální poddajné kůži, kterou je zavazadelník potažen.

Pokrok se nezastavil u designu, blízkou budoucnost anoncuje i použitá technika. Vůz je poháněn přeplňovaným řadovým šestiválcem 2,6 l s výkonem sporťáku a spotřebou kompaktního vozu. Cesta k pohádkové kombinaci 250 k/6,5 l na 100 km vedla přes nízkou hmotnost (1300 kg) a řadu technických fines. Na prvním místě je třeba zmínit systém ED (Electric Drive). Jedná se o elektromotor, mechanicky spojený přímo s hnacími skupinami. Energii ze speciálního 42V akumulátoru mění na potřebné newtonmetry při akceleraci do doby, než se roztočí turbodmychadlo, a při přeřazování překlenuje chvilkovou ztrátu síly. Umožňuje též pojíždění např. v koloně či po garáži s vypnutým motorem. Umí také při brždění rekuperovat energii. Další lahůdkou je řešení spalování. To díky nové technologii přeplňování využívá pozitivního plnícího tlaku k dokonalému vypláchnutí spalovacího prostoru. Zvýšená komprese proti konvenčnímu benzínovému turbomotoru umožnila realizaci tzv. samočinného kompresního zapalování (Compression Auto Ignitron - CAI), které při nízkém a středním zatížení vytváří chudou homogenní směs, vzněcující se samočinně po stlačení. Přímé spuštění a zastavení motoru znamená, že motor je vypnut vždy, když vozidlo zastaví, například na semaforech, nebo ve stojící koloně vozidel. V okamžiku, kdy je zapotřebí se znovu rozjet, motor znovu samočinně naskočí. Kromě neuvěřitelné hospodárnosti je "vedlejším" efektem i přívětivost k životnímu prostředí. Nejenže má vůz téměř nulové zplodiny, ještě k tomu disponuje tzv. VAAC (Volvo Ambient Air Cleaner), což je v podstatě pračka vzduchu, aktivně působící filtr, odstraňující z ovzduší oxidy dusíku a uhlovodíky. V dvoudenním cyklu je akumuluje ve speciálních vacích, umístěných pod kapotou. Po naplnění jsou COx přimíseny do palivové směsi ke shoření, dusičnany pak zneutralizovány v katalyzátoru. Systém účinkuje i u zaparkovaného vozu, protože ventilátor, který vše uvádí do pohybu, je napájen solárním panelem, umístěným ve střeše! Ještě zajímavější je povrch chladiče - je na něm nanesena speciální katalytická vrstva, měnící škodlivý, tzv. přízemní ozón, zpět na kyslík. Další, ale nikoliv poslední inovací je převodovka. Mechanická, ale její ovládání je plně elektrifikováno pomocí servomotorů. Je schopná práce v plně automatickém režimu a jedná se tak o ideální kombinaci hospodárnosti a komfortu.

Volvo a bezpečnost - díky dlouholeté snaze švédských inženýrů se tyto pojmy staly téměř synonymem. Zde byly zkombinovány pravděpodobně všechny známé bezpečnostní systémy včetně extrémně tuhé karoserie a doplněny dvěma proprietárními řešeními od Volva - SIPS (Side Impact Protection System) tedy ochrana před bočním nárazem a WHIPS - systém ochrany krční páteře. Vůz se snaží všemožně havárii předejít, zejména výčet prvků aktivní bezpečnosti je přebohatý. Pokud to nepomůže, zasáhne systém inteligentních airbagů a odolná elektronika se postará o maximální usnadnění následných záchranných prací.

Pokud bude takto vypadat nové Volvo v blízké budoucnosti, máme se skutečně na co těšit!



Ladislav Čermák