10.7. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Vozidla Iveco pro stavbu: Dvojice

 

Iveco nabízí pro stavební sektor střední model Eurocargo s pohonem všech kol a univerzální řadu Trakker s konfiguracemi až 8x8.

Rozsah celkové hmotnosti vozidla 10,5-72 tun pro střední i těžký terén činí z firmy Iveco univerzálního hráče. Ve stavebním sektoru můžeme v Česku vidět zejména těžší model Trakker, který je k dispozici ve dvou-, tří- a čtyřnápravovém provedení s velkým počtem konfigurací náprav od 4x2 až po extrémní 8x8, takže dokáže vyhovět různým požadavkům.

Eurocargo 4x4

Pojďme se nejdříve podívat na střední řadu Eurocargo v novém provedení Euro VI, která pro stavební oblast dostala pohon všech kol. Proti konvenčnímu provedení používá zvětšenou světlou výšku, vyklápěcí stupačku odolnou vůči případnému kontaktu s podložím, ochranu chladiče motoru a sklopnou zadní ochranu proti podjetí. Celková hmotnost verze 4x4 dosahuje ve dvou úrovních 11,5 nebo 15 tun. Rozsah nabízených rozvorů zahrnuje délky 3240 až 4150 mm. Do standardní výbavy patří uzávěrky všech tří diferenciálů s elektropneumatickou aktivací i automatickým vypnutím při zvýšené rychlosti. Tři standardně dodávané uzávěrky tvoří mezi výrobci stavebních podvozků počin nebývalý.

Plně pohonné Eurocargo používá šestiválec Tector 7 Euro VI ve výkonových provedeních 162, 184 a 206 kW (220, 250 a 280). Díky patentované unikátní technologii dočišťování výfukových plynů Hi-SCR bez recirkulace výfukových plynů EGR má motor vyšší efektivitu a menší nároky na servisní úkony. Nabídku přímo řazené převodovky doplňuje automatická.

Zadání: hmotnost

Iveco nabízí univerzální řadu Trakker ve dvou základních verzích. Jednu tvoří odlehčená s důrazem na minimální pohotovostní hmotnost, kterou jsme v rámci tématu domíchávače betonu popsali v minule. Připomeňme jen to, že toto provedení používá rám podvozku s materiálovým profi lem o tloušťce 7,7 mm.

Druhou variantu tvoří robustní podvozek stavěný na těžkotonážní přepravu například skrývky či jiného podloží. Rám používá tloušťku materiál 10 mm. Nakládání těchto automobilů pohybujících se v pracovním režimu mimo oficiální komunikace bývá extrémní a vyžaduje co největší technickou hmotnost vozidla. Hlavním kritériem je hmotnost převezeného materiálu, a tomu je podřízeno téměř všechno. Podvozek k nástavbám je k dostání v konfiguracích 4x2, 4x4, 6x4, 6x6 a 8x8. Tahače se znakem náprav 4x2, 4x4, 6x4 a 6x6 pohání výkonnější motorizace v rozmezí 265 až 368 kW.

Dva motory

Řada Trakker tedy vyžaduje velmi široké spektrum pohonných jednotek včetně silné pro provedení specializovaná na maximum přepravovaného nákladu. Pohon dostaly na starosti dva šestiválce Cursor 9 a 13 s výkonovým rozpětím 228 až 368 kW. Menší šestiválec používá variabilní geometrii lopatek turbodmychadla a poskytuje točivý moment 1500 N.m. Objemnější šestiválec Cursor 13 také s VGT je k dostání ve třech specifikacích 301, 331 a 368 kW (410, 450 a 500).

Výhodné Hi-SCR

Nízká rychlost stavebních vozidel a intenzivní zatížení agregátů stavebních vozů tvoří nejhorší kombinaci pro chlazení motorů. S normou Euro VI tento problém ještě narostl. Iveco však s přechodem na Euro VI přišlo s unikátním řešením, které významně snižuje nároky motoru na chlazení.

Iveco díky technologickému zázemí FPT Industrial a příslušnosti do koncernu CNH Industrial těží v této oblasti maximum díky motorům bez recirkulace výfukových plynů EGR. Motory Iveco používají k dočištění výfukových plynů technologii Hi-SCR, která dokáže rozložit obrovské množství oxidů dusíku. Nastavení hoření nafty pod velkým tlakem díky vysokému kompresnímu poměru směřuje k maximální účinnosti, která produkuje minimum pevných částic, ale již zmíněné velké množství NOx. To však technologie Hi-SCR zvládne odbourat.

Z absence EGR také těží životnost motorového oleje, omezuje se tvorba karbonu na pístech a ventilech, což zvyšuje efektivitu spalovacího procesu, účinnost motoru a výrazně osekává nároky na servisní úkony a náklady. Ke snížení nároků a nákladů na opravy je přední nárazník tvořen třemi částmi, aby se po střetu nemusel měnit celý nárazník.

V řeči konkrétních čísel to u motorů Euro VI znamená úsporu paliva 2-5 procent. Další snížení fixních nákladů čekají na dopravce v podobě prodlouženého intervalu výměny oleje až do 150.000 km a modernizované diagnostiky vozidla. Vývody PTO pro přídavná zařízení lze získat přímo z motoru či z převodovky s rozsahem točivého momentu 300-1000 N.m.

Iveco představuje novou řadu nákladních vozidel Stralis X-WAY

Krátká denní či delší

Kabiny pro Trakker kopírují ty ze silničního modelu Stralis, ale omezují se na provedení Hi-land a Hi-track. Řidič stavebního modelu tak získává prostor a pohodlí dálkové kamionové dopravy, ale pro stavební činnost a spíše krátkodobé pobývání řidiče v Trakkeru slouží denní budka s názvem Hi-land, na příležitostné přespání slouží verze Hi-track s běžnou výškou střechy a standardně jedním sklopným lůžkem. Součást oficiální nabídky také tvoří Hi-track s vysokou střechou a dvěma lůžky, ale tu bychom v praxi museli hledat jako jehlu v kupce sena.

Na těžkou práci

Trakker určený pro práci v těžebním a stavebním průmyslu dokáže pracovat v nesjízdném, nerovném terénu, snášet trvalou a velkou zátěž a přitom nabízet velký přepravní výkon. Stavební řada používá kvalitní a převodovky ZF, které jsou ztělesněním ergonomie a výkonu. Patří k nim také devíti- a šestnáctistupňové přímo řazená ústrojí Ecosplit vybavené posilovačem Servo-shift, který nabízí pohodlnější a bezpečnější jízdu. Samozřejmě nechybí automatizované dvanácti- a šestnáctistupňové převodovky opatřené voličem umístěným na sloupku volantu. Automatizovaná převodovka udržuje otáčky motoru v optimálním poli, aniž by řidič na to musel myslet a zároveň nabízí nízkou spotřebu díky mechanickému způsobu řazení.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin

Americký prezident Donald Trump se chce vyhnout jaderné…

Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic

Věřitelé zkrachovalých autosalonů A. Charouz Motors…

Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci

Írán oznámil, že úspěšně vyzkoušel novou balistickou…

 
 

Přidat názorDiskuse: Vozidla Iveco pro stavbu: Dvojice

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 





 
Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Dnes 18:41

Vozy ruské značky ZiL si obvykle představíme jako obří limuzíny s velkoobjemovým osmiválcem. ZiL 4102 byl také takový.




Blesk.cz

Proč by Tříska (80) skákal z mostu? Známe výsledky zdravotní prohlídky!

Proč by Tříska (80) skákal z mostu? Známe výsledky…

Jednou z probíraných možností, proč Jan Tříska (80) skončil v sobotu odpoledne ve Vltavě pod Karlovým mostem,…

Největší videoherní výstava Game On našima očima. Navštívit ji sami můžete v Praze

Největší videoherní výstava Game On našima očima.…

Putovní videoherní výstava Game On, která se pyšní tím, že je největší svého druhu, dorazila do Česka. Navštívit…

 

iSport.cz

Ovace pro Ujčíka. Smeknul před vítkovickými fandy: Jsem rád, že nezapomněli

Ovace pro Ujčíka. Smeknul před vítkovickými fandy:…

Přijel jako soupeř, přesto se dočkal ovací. Viktora Ujčíka (45 let), asistenta Mladé Boleslavi, dojala reakce…

SESTŘIHY: Plzeň rozdrtila Pardubice a vyhrála 10:2, Chomutov je znovu první

SESTŘIHY: Plzeň rozdrtila Pardubice a vyhrála 10:2,…

Šesti zápasy 7. kola dnes pokračovala hokejová Tipsport extraliga, které po sobotní předehrávce s Litvínovem…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…