Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Honda
Honda
Honda
4 Fotogalerie

VTEC Turbo: Tři přeplňované motory od Hondy

Nejmilitantnější odpůrce přeplňování podlehl tlaku konkurence a emisí a přichází s vlastní rodinou benzinových turbomotorů.

Honda vždy platila za experta na benzinové atmosférické čtyřválce. Navzdory tomu, že je její nejslavnější éra působení v motorsportu je spjata s turbomotory, tvrdošíjně odmítala nabízet je v produkčních autech s výjimkou domácích kei a Acury RDX minulé generace. Místo toho se celá léta koncentrovala na svůj proslulý systém proměnného časování a zdvihu ventilů VTEC. Ovšem poté, co v Evropě propuklo downsizingové šílenství, k němuž se přidávají i hlavní konkurenti z Japonska, Hondě nezbylo nic jiného, než se, stejně jako v případě turbodieselových motorů, přizpůsobit.

Výsledkem je nově oznámená řada VTEC Turbo. Bude zahrnovat tři pohonné jednotky - tříválec 1,0 l a čtyřválce 1,5 l a 2,0 l. Jak název napovídá, zachovají si důvěrně známý systém VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) a současně převezmou balíček technických řešení Earth Dreams, tedy zejména čtyřventilovou techniku s rozvodem DOHC, přímé vstřikování paliva a řadu opatření, směřujících k výraznému snížení vnitřního tření.

Honda slibuje dosažení výkonů a spotřeby na vrcholu daných objemových kategorií a plánuje je nabízet celosvětově v různých verzích s ohledem na specifika konkrétních modelů, trhů a zákazníků. Momentálně je jisté pouze použití dvoulitru pro Civic Type R, chystaného na rok 2015. V něm bude mít výkon přes 280 koní. Dá se předpokládat, že v "downsizované" Evropě bude těchto verzí spíš více, než méně, ostatně je veřejným tajemstvím, že s objemem dolů půjde zanedlouho i turbodiesel 2.2 i-DTEC, jenž by měl být nahrazen motorem 1.6 i-DTEC Bi-Turbo.