Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Arteon zvládne sám sjet ke krajnici a zastavit. Zabrání tím nehodě

David Bureš
Diskuze (8)
Autonomní systémy mají několik výhod. Nejenže pomůžou řidičům odpočinout si během řízení, ale také jim pomohou v případě nějakého nebezpečí. Jako třeba nový Arteon.

Volkswagen Arteon, nástupce modelu (Passat) CC, se na evropském trhu stane novou vlajkovou lodí wolfsburské značky. I proto nabídne bohatou výbavu, včetně záplavy různých bezpečnostních asistentů. Nyní vůz odhaluje ty nejzajímavější.

Hlavní chloubou Arteonu bude nepochybně Emergency Assist 2.0, který v sobě kombinuje práci adaptivního tempomatu, sledování mrtvého úhlu, aktivního asistentu pro jízdu v pruzích a parkovacího asistentu. Systém zafunguje v případě, že řidič přestane reagovat a neřídí (třeba v případě infarktu nebo jiného zdravotního problému), následkem čehož automobil bezpečně zpomalí, sjede s ním ke krajnici a zastaví.

Systém funguje následujícím způsobem: Jakmile senzory vyhodnotí, že řidič nijak nereaguje – nezrychluje, nebrzdí, nezatáčí, zkusí ho auto probrat. Nejprve pomocí zvukových a vizuálních varování, následně i pomocí mírného zabrzdění. Tím vůz rovněž upozorní okolní řidiče, že se něco děje. Pokud řidič ani na toto nezareaguje, spustí se funkce nouzového zastavení.

Automobil samočinně spustí výstražná světla, aby varoval okolní vozidla před nebezpečím a následně pomocí adaptivního tempomatu zpomalí a pomocí zásahů do řízení sjede ke krajnici, kde zastaví. Jednotlivé bezpečností asistenty (sledování mrtvého úhlu, parkovací asistent) přitom dávají pozor, aby Arteon neohrozil okolní účastníky silničního provozu a během zpomalování do něčeho nenarazil.

Video se připravuje ...

Jedná se o druhou generaci tohoto systému, tu první najdeme i ve vybraných škodovkách. Stávající Emergency Assist také v případě nebezpečí dokáže auto bezpečně zastavit, avšak zpomalí jen v rámci svého jízdního pruhu, aniž by sjížděl ke kraji vozovky. Ostatní řidiče před tímto manévrem varuje nejen výstražnými světly, ale také několikerým přibrzďováním.

Vedle toho se Arteon dokáže připravit na hrozící srážky. To volkswageny už dnes umí, Arteon ale rozezná i hrozící srážku zezadu. Pomocí radarů používaných sledováním mrtvého úhlu rozezná pozici a rychlost vozidel vzadu. Jestliže při stání na semaforech Arteon pozná, že vozidlo za ním už nestačí včas zabrzdit, sepne výstražná světla, předpínače přitáhnou bezpečnostní pásy sedadel a okna se přivřou, a to včetně střešního. Boční okna přitom zůstanou lehce pootevřená, což pomáhá funkčnosti hlavových airbagů.

David Bureš
Diskuze (8)
15. 5. 2017 09:12
Re: Anglie
Nema, ale taky nema automaticke zastaveni ani navigaci :-!
14. 5. 2017 09:13
Re: Anglie
Tvoje auto snad nemá nastavení říkající, na které straně silnice se jezdí? A nemění se ti to automaticky podle údajů z navigace? I manuální přepínání je dobrá věc. Alespoň nemusíš lepit stínítka, nebo jak se tomu říká.
14. 5. 2017 09:11
Re: Emergency Assist
Říkal jsem si, jak zvládá víceproudové silnice. Demonstraci jsem myslím viděl jen na dvou. Už dávno se mluvilo o tom, že auto v takové situaci bude umět postupně pruh za pruhem sjet až na odstavný. Nebyl jsem si úplně jistý, kde ty systémy aktuálně jsou.
13. 5. 2017 08:26
Anglie
Douvam, ze to pozna, ze jsem v Anglii a ridi se na opacne strane.
Jinak "zaparkuje" rovnou do protismeru nebo na dalnici do rychleho pruhu ... :-)
12. 5. 2017 22:17
Re: Emergency Assist
Passat ma variatu jak je popsana i v clanku kdy umi zastavit ale jenv tom pruhu kde jede. Tzn pokud jedu v levem pruhu na dalnici zastavi uprostřed dalnice.