Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Caravelle 2,5 - Mikrobus, který nepřehlédnete

Chcete mít originální dopravní prostředek a sporťák je na vás moc ztřeštěný? Limuzína moc snobská? Motorka příliš vratká? A přesto chcete vzbudit pozornost všude kudy projedete?

Je tu ještě jedna neotřelá varianta: pořiďte si tuningově upravený mikrobus. Vozidlo s jízdními vlastnostmi a výkony blížícími se osobním vozům, navíc maximálně praktické.

VW Transporter je užitkové vozidlo, které se kromě provedení bus vyrábí také jako valník či skříň. Oproti běžným osobním autům se bus vyznačuje spartánským interiérem, kde vévodí lakovaný plech a "papundekl". Pro náročnější zákaznický segment upravil Volkswagen jeho podvozek, interiér i karosérii do lidštějších forem a nazval ho Caravelle.

Od Transporteru rozezná běžně trénované oko automobilistovo Caravellu až na druhý pohled. Proto v očích spousty lidí jde pořád jenom o "nějaký mikrobus".

Jestli se chcete odlišit, máte možnost pořídit si vůz v úpravě firmy Projektzwo (), z německého Landsbergu. Anebo pokud si úpravu nekoupíte rovnou s novým autem, můžete si jednotlivé tuningové komponenty dokoupit i později. Z nejdůležitějších prvků úpravy jmenujme například aerodynamický program, kam patří spoilery nebo vylepšené nárazníky, kulatá světla, jiná čelní maska nebo snížený sportovní podvozek (anebo naopak zvýšený podvozek off road pro mikrobus s pohonem Syncro 4x4).

Když tohle všechno zkombinujete s pěknými ráfky kol, širokými pneumatikami a hlavně se zajímavou barvou, máte extravagantní auto, jak vyšité.

A jak se s takovým autem jezdí? Při nasednutí za volant vás samozřejmě uchvátí královský rozhled, z osobního auta nepoznaný. Sedadla jsou velmi pohodlná, navíc mají po obou stranách sklápěcí opěky loktů. Sedadlo řidiče ani spolujezdce sice není výškově stavitelé a polohu volantu taktéž nelze měnit, nicméně nastavení mi vyhovovalo. Jak by se ale za volantem o dost velkém průměru cítil člověk malé postavy, nemůžu posoudit. Palubní deska a výplně dveří přímo hýří úložnými prostory, kam je možné poschovávat spoustu i poměrně objemných věcí. Obzvláště kapsy ve dveřích jsou dosti velké. Ve středovém panelu je možné uložit kazety i cédéčka. Navíc vedle řadící páky jsou i dva otvory pro plechovky s pitím. Držáky jsou dostatečně hluboké, takže nehrozí povalení nápojů.

Rukavicová schránka je sice osvětlená, ale vypínač je dost nezvykle řešen, musí se totiž ovládat ručně, světlo se nezapne automaticky při otevření dvířek.

Testovaný vůz byl vybaven mimo jiné příplatkovým střešním posuvným oknem. Řešeno je velkoryse a jeho rozměry by umožnily naložit do vozu střechou i menší slůně :-). Při vyšší rychlosti je však třeba pootevřít i některé z předních oken, jinak to v autě začne dosti hučet. Ke střešnímu oknu bych rád udělal ještě jednu poznámku - je sice ovládané elektricky, ale například při vybití baterie je možné odklopit kryt a zavřít ho ručně improvizovanou kličkou.

Interiér pojme až osm osob a spoustu zavazadel. Co se nevejde do kufru, můžete ještě naskládat pod sedadla prostřední řady. I lyže se dají protáhnout pod sedačkami, pokud ovšem nevezete pět a více párů.

Kdo by ještě k tomu chtěl sedačky různě otáčet, sklápět nebo jinak vyvádět, může si místo Caravelle pořídit Multivan, který to umožní.

Přístup do kufru je řešen nahoru se vyklápějící zadní stěnou. Na přání je možné se rozhodnout pro dvoukřídlé dveře otevírající se do stran, ale připravíme se tím o celistvost zadního okna, čímž se ještě zhorší už tak ne moc dobrý výhled dozadu. Při obou variantách se ale asi nevyhnete sbírání vypadaných tašek po chodníku, pokud jste kufr naložili příliš vysoko. Přístup je velkolepý, ale všechno má své pro a proti.

Poslední připomínka k interiéru: při jízdě mě zarazil nepříjemný zvuk vycházející od spolujezdcových dveří, kde nebylo dostatečně pevně přimontováno čalounění.

A co samotná jízda?

Než se usadíme na místo řidiče, je nutné si uvědomit, že sedíme kousek za předními koly a z toho vyplývá, že se automobil při prudším zatočení "zlomí". Tak se mi málem podařilo hned při prvním parkování "sejmout" lemem zadního blatníku patník.

Testovaný vůz byl vybaven zážehovým pětiválcovým motorem o obsahu 2,5 l a výkonu 81 kW (110k). Maximální točivý moment 190 Nm je dosahován při 2200 ot. Umožňuje vozu docela slušné jízdní výkony, je třeba si ale trochu zvyknout, neboť kdo jezdí s malým osobním autem, pro toho bude trochu nezvyklé odstupňování rychlostí, které spíše odpovídá užitkovému vozu. Pokud třeba při vjezdu do odbočky zařadíme dvojku, vozem to docela cukne, dvojka je prostě málo. Vzhledem k tomu, že maximální točivý moment je dosahován již při nízkých otáčkách, klidně to zvládne i trojka. Když už mluvíme o převodovce, rád bych poznamenal, že zvlášť pětka se řadí velmi ztuha.

Snížený podvozek drží v zatáčkách jak přišitý, až se to u auta s takhle vysoko umístěným těžištěm nechce věřit. Svou daň si ale vybere při přejezdu děr anebo jinak nerovné vozovky. To pak cítíte každý obratel anebo soucítíte s chudáčkem autíčkem, které se celé otřásá v základech.

Ani široké nízkoprofilové pneumatiky vám nedají nic zadarmo a při jízdě ve vyjetých kolejích budou autem cloumat tak, že dá docela fušku udržet ho na silnici. Tohle je myslím ale problém všech nízkých pneumatik, ať již jsou na jakémkoli autě. Přímo ukázkovým příkladem je jízda po dálnici Praha - Mladá Boleslav, jejíž prostřední pruh je tak příšerný, že je lepší držet se stále v tom levém, i za cenu, že musíte jet rychle, aby vás zezadu pořád někdo nedojížděl. Ostatně, co se týče maximální rychlosti, není na tom Caravelle zrovna nejhůř, uvážíme-li, že jde vlastně o mikrobus.

Tak co, ještě si myslíte, že užitkovým autem se vozí jenom cihly anebo brambory?

Testovaný Caravelle byl vyroben v roce 1995, tedy ještě před faceliftem z roku 1996, který přinesl některé změny, například přepracovanou palubní desku, některé komponenty interiéru, delší předek, aby se tam vešel nový motor TDi, a jiné. VW tak odlišil Caravelle na první pohled od Transporteru a kvalitními motory z ní udělal skutečně plnohodnotný substitut limuzíny. Od roku 1996 je i maska od firmy projektzwo jiná, navíc je sortiment doplňků širší.

Miloslav Maun

Ivo Březina

přední světla, blinkry a maska

nárazníky a mlhovky

zadní světla

spoilery a lemy kolem prahů a blatníků

střešní křídlo s integrovaným brzdovým světlem

Snížený podvozek

Sportovní koncovka výfuku

Středová konzole

Ráfky z lehkých slitin s logem projektzwo

Cena základní sestavy 0 Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 5 / 2
Zdvihový objem (ccm): 2461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 2200 - 2200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 158
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 16
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 15.9 / 9.4 / 13.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / 0
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1715 / 875
Rozměr pneu: 225
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4655
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1900
d) rozvor (mm): 2920
e) rozchod vpředu (mm): 1589
f) rozchod vzadu (mm): 1554
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne