VW Crafter RWD a 4motion: Trakce a pohodlí
Nástup nového modelu Crafter (podobně jako u jiných modelů) probíhá postupně. Nejdříve přišel pohon předních kol ve furgonu nebo podvozku (viz test Crafteru Doka). Dalšími přírůstky se postupně stanou zadní pohon s jednoduchou montáží (3,5 až 4 tuny) či dvoumontáží do 5,5 tuny a samočinná převodovka spojená s pohonem všech kol 4Motion.
Nejdříve jsme usedli do furgonu se zadním pohonem a nejsilnějším motorem 2.0 BiTDI o výkonu 130 kW. Cestu z Vídně na jih k Neusiedlerskému jezeru jsme absolvovali průměrným tempem, při kterém měl čtyřválec dostatek rezervy pro předjíždění. Výhodu zadního pohonu jsme bez zapojení přívěsu nemohli pociťovat, příjemné bylo odhlučnění vozidla a nulový zvuk od spojovací hřídele. Ani při 100 km/h nic nehučelo, slyšet byl jen mírný aerodynamický svist a motor na šestku při otáčkách cca 1900/min.
Po příjezdu do pískovcového lomu jsme si půjčili furgon s pohonem všech kol. Na přídi i zádi vozidla se nacházel nápis 4Motion, v interiéru však známá značka nebyla ani na řadicí páce. Nový Crafter na rozdíl od předešlé generace nevytváří variantu s pohonem všech kol ve spolupráci s rakouským Achleitnerem, ale spojovací hřídel s viskózní spojkou Haldex zapadá do vozidla přímo v polské továrně Volkswagenu.
Nový Crafter 4Motion se spojkou Haldex 5 tedy už není „drtič“ terénu jako předchozí vydání s narostlou světlou výškou, ale slouží k automatickému připojení všech kol při příležitostném prokluzu jediné hnané nápravy. Proto jsme vůz Crafter 4Motion vyzkoušeli v místních vinicích a zajížděli jen do lehkého terénu.
Současný Crafter 4Motion tedy vyjde vstříc většímu počtu zájemců než předchozí Crafter druhé generace, který měl pohon všech kol přes ozubená kola, nabízel uzávěrky všech náprav a byl schopen zdolat extrémní podmínky. Zájem o tuto superterénní verzi však byl malý a klientům chyběla tichá a lehká technika na příležitostnou pomoc v trakci.
Návrat z vinařské oblasti západně od Neusiedlerského jezera do Vídně nám zpříjemňovala osmistupňová automatická převodovka ve spojení s nejsilnější motorizací 2.0 BiTDI/130 kW. Planetové ústrojí při průměrném tempu udržovalo motor v ekonomických otáčkách a poskytovalo nám velmi plynulou jízdu s mimořádně rychlou změnou převodových stupňů. Sešlápnutí akcelerátoru k podlaze způsobilo nárůst otáček motoru a zdůraznění dynamiky furgonu opatřeného zkušební zátěží, ale sekvenční řazení umožňovalo i plné sešlápnutí akcelerátoru a držet otáčky motoru kolem maxima točivého momentu. S automatickou převodovkou jsme jeli průměrně za necelých 9 l/100 km, což u velkého skříňového provedení se zátěží byla příznivá hodnota.
Silný vítr na zpáteční cestě prověřil také nové řízení Crafteru s elektromechanickým posilovačem. Citlivá odezva
kol na pohyby volantu dovolovala rychlou korekci na nárazy větru.