TEST VW Golf Variant 2,0 TDI - kvalita, prostor a hluk
Kolem nového Golfu Variant se hrála zajímavá hra. Když Volkswagen představoval hatchback, tvrdil, že nebude. A opravdu nebyl. Když přicházel na trh Golf Plus, Volkswagen stále tvrdil, že nový Golf Variant nebude. A pořád nebyl. Dokonce i když zákazníci dostali novou Jettu, stále se zdálo, že Golf Variant skončí jako vybledlý obrázek z ještě vybledlejších stránek automobilových kronik. Pak se ale něco stalo a Golf Variant najednou byl.
Velký, větší než kdykoliv předtím, prostorný, praktický, s obličejem osvědčeného hatchbacku a pozadím stoletého nosorožce. Nový Golf Variant narostl na délku 4556 mm, rozvor zůstal na 2578 milimetrech. Zavazadlový prostor se nafoukl na 505 litrů rozšiřitelných na 1495 litrů. Jak? Sklopením sedadel. Stačí dva jednoduché pohyby, opěradla jsou dole a před vašimi zraky se rozprostírá dlouhá a přísně rovná ložná plocha.
Její parametry potěší nejednoho Čecha chalupáře, živnostníka či hlavu velké rodiny. Se svou délkou 1700 mm, šířkou 1005 a výškou 832 mm (po strop) se totiž jednoduše vypořádá s hromadou nářadí, sekačkou na trávu, paletou cihel, armádou králíků, nůší sena i velkým kočárem. Splněno. Volkswagen poslechl zákazníky a vytvořil prostorné, praktické, konzervativní a usedlé kombi, které nebudí zvědavost a nevyvolává závist, čímž pomáhá udržovat dobré sousedské vztahy.
No a tím bych mohl v zásadě skončit. Chcete-li podrobné informace o podobě interiéru, nahlédněte do našeho prvního testu Golfu Variant nebo starších testů krátkých Golfů. Já ale neskončím. K interiéru pouze tolik. Nic dramatického se neudálo. Uvnitř vás stále čekají kvalitní plasty i zpracování, trochu fádní tvary, ale za to skvělá ergonomie. Potřebný ovladač najdete v cuku letu, počtem odkládacích ploch Golf Variant atakuje „empévéčka“, volant i sedačky se pohybují, nahoru a dolů, dopředu a dozadu v širokém rozsahu.
Sedačky celkem tradičně uchvátí vynikajícím tvarem i zpracováním. Špičkové sešití zahřeje na duši a potvrdí vysokou kvalitu, optimální tuhost, tvar a velikost bočnic zase dělá z cestování na krátkých i dlouhých trasách zážitek. Prostor vpředu i vzadu odpovídá premiantům segmentu, na zadní sedačky se pohodlně vměstná stopadesáticentimetrová babička i přerostlý pubescent. Z hlediska prostornosti, využitelnosti, variability, ergonomie a praktičnosti nelze proti novému Golfu Variant říct ani popel.
Design nechť si zhodnotí každý sám, za sebe musím pouze říct, že ačkoliv první pohled na podivně tvarovaný zadek v designu hrocha mi přišel nanejvýš nechutný, setkání s testovaným modelem mě donutilo změnit názor. Oblékněte Golf Variant do slušivé vínové, postavte jej na 17palcová kola, přidejte trochu chromu a z ošklivého káčátka se vylíhne ne sice krásná, ale docela hezká labuť. To pozadí pořád nic moc, každopádně lepší labuť než hroch.
Vznětový čtyřválec 2,0 TDI
Tak o ten tady šlo. Staré dobré dvoulitrové „tédéíčko“ se zdvihovým objemem 1968 cm3, maximálním výkonem 103 kW/4000 ot./min. a točivým momentem 320 Nm/1750 – 2500 ot./min. jsem testoval v různých koncernových vozech snad dvacetkrát, takže jsem věděl, do čeho jdu. Obecná charakteristika tohoto motoru zní – silný, docela úsporný, ale hlučný. Po testu Golfu Variant 2,0 TDI bych charakteristiku mírně pozměnil na silný, úsporný, ale zatraceně hlučný.
Možná jsem měl smůlu na testovaný kus, možná jsem v poslední době příliš velká citlivka, možná mám problém s ušima a nebo možná slyším to, co někdo slyšet nechce. Rachot, který jsem musel zejména v průběhu startování a nejvíce potom v průběhu akcelerace a vytáčení motoru nad 3000 otáček poslouchat, se špatně popisuje slovy tak, aby nevyzněla přehnaně a zároveň zcela neotupila dojem z utrpení, jež musely mé bubínky podstoupit.
Jednotka vydávala ostrý, syrový zvuk, jenž pronikal dovnitř za doprovodu drnčícího plastu kdesi v hloubi palubní desky, v nízkých a středních otáčkách ve zmírněné, ve vysokých ovšem v plné intenzitě. O naftovém původu motoru nemohla existovat v celém rozmezí otáček sebemenší pochybnost, přičemž mou přirozenou reakcí na zvukový projev motoru byla snaha o minimální zatěžování jednotky, udržování nízkých otáček a lechtání plynového pedálu.
Jinak řečeno jsem se snažil chovat jako dvouspojková převodovka DSG. Už v testu Volkswagenu Touran jsem vyslovil názor, že DSG převodovka účinně eliminuje nedostatky (ty zvukové) motorů TDI a test Golfu Variant s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou mě v tom utvrdil. Pokud motor trochu víc vytočíte, vytočí on vás – svým nepříjemným chraplákem. Pokud držíte jednotku na uzdě, včas řadíte, bude hlučnost přijatelná.
Něco za něco?
Jako kompenzaci za ostrý chraplák chápou mnozí zákazníci VW nízkou spotřebu a vekou sílu. Motor bohužel nezabírá úplně od nejnižších otáček a potřebuje vytočit alespoň na 1700 otáček, aby začal s autem něco dělat, potom ovšem předvede koncert. Vysoký točivý moment vymrští kombi vpřed s takovou razancí, že se budou řidiči kolem vás hodně divit. Točivý moment v kombinaci s relativně vysokým výkonem si zamilujete rovněž na dálnici v kopcích či na dlouhých výletech s celou rodinou.
Ani plně obsazené auto s napěchovaným kufrem nedělá motoru problém, tedy pomine-li chroptění turbodieselu ve vysokých otáčkách. Spotřeba se většinou pohybovala mezi šesti a sedmi litry, pod šest litrů jsem se dostal výjimečně a možná i náhodou. Reálně počítejte s kombinovanou spotřebou na úrovni 6,2 – 6,5 litru na 100 jízdy. Je-li řeč o jízdě, ta má tradiční průběh. Podvozek účinně tlumí nerovnosti, přitom zajišťuje vynikající stabilitu v zatáčkách a ve vysokých rychlostech.
Golf Variant se zatáček nebojí, Golf Variant zatáčky miluje. Protažená záď nepůsobí jako koule na noze, jako přítěž omezující auto v rozletu, batoh na zádech nebudete vůbec vnímat. Dobré řízení mohlo dostat malinko méně účinný posilovač, optimálním naladěním se naopak chlubí účinné a nevadnoucí brzdy. Obvyklou jedničku s hvězdičkou si Golf Variant odnáší za řazení s exaktním chodem a krátkými drahami.
Velký křikloun
Nový Golf Variant je přesně takový, jakého jej zákazníci chtěli: velký, prostorný, praktický, kvalitně zpracovaný a dobře ovladatelný. O hlučný naftový motor se nikdo neprosil, ale pokud jste už rozhodnuti Golf Variant 2,0 TDI do rodiny pořídit, musíte brát syrový zvuk turbodieselu jako daň za velký točivý moment a příznivou spotřebu.
První cena vozu | 497.000,-Kč (1,4, 59 kW, Trendline) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 688.500,-Kč (2,0 TDI, 103 kW, Comfortline) |
Základní cena testovaného vozu | 688.500,-Kč (2,0 TDI, 103 kW, Comfortline) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 812.000,-Kč (2,0 TDI, 103 kW, Comfortline) |
Plusy:
- vysoká kvalita zpracování
- praktičnost a variabilita
- rovná ložná plocha po sklopení sedadel
- přesné řízení a řazení
- výborné jízdní vlastnosti
- nízká spotřeba
Mínusy:
- hlučný vznětový motor