Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výroba legendárního Land Roveru Defender skončí tento týden (+velká galerie)

Land Rover Defender
Land Rover Defender
Land Rover Defender
Land Rover Defender
147 Fotogalerie
Diskuze (24)

Výroba legendárního offroadu z dílny Land Roveru končí po 68 letech. Nástupce přijde, bude ale rozhodně jiný.

Kariéra legendárního Land Roveru Defender spěje ke konci. V pátek 29. ledna z montážní linky v anglickém Solihullu sjede poslední exemplář tohoto slavného offroadu. Produkce auta se díky zájmu zákazníků lehce protáhla, původně měla skončit již v prosinci minulého roku.

Defender se nabízí v různých délkách a s různými karoseriemi, jako pick-up, double cab, hard top nebo „kombi.“ Ze zákulisních zpráv vyplývá, že by poslední den produkce mohl vzniknout alespoň jeden exemplář od každé z těchto nabízených verzí. Údajně se počítá i s vozy ve všech standardních barvách karoserie.

V tuto chvíli není jasné, jaké plány má Land Rover s posledním vyrobeným kusem Defenderu. Vůbec bychom se ale nedivili, pokud by si jej automobilka nechala a posléze vystavovala při speciálních příležitostech. Třeba dvoumiliontý kus Defenderu ale byl loni v prosinci vydražen.

Jméno Defender britský výrobce používá od začátku devadesátých let, výroba drsného offroadu je však mnohem delší – datuje se až do roku 1948. Vůz byl nabízen nejdříve jen jako Land Rover Series, v osmdesátých letech došlo v rámci modernizace k přejmenování na Land Rover 90, 110 a 127 podle délky. V devadesátých letech pak došlo k další změně názvu kvůli zpřehlednění nabídky – portfolio značky se tehdy postupně rozšířilo o Range Rover a Discovery.

Defender je dílem Maurice Wilkse, který po konci druhé světové války chtěl postavit farmářské vozidlo s pohonem všech kol, co si dokáže poradit téměř s každým terénem, je schopné zorat pole a také odvézt svého majitele do města. Vzorem byl Jeep Willys, jehož díly posloužily i při stavbě prvního prototypu, nazvaného Land Rover Centre Steer. Jméno odkazovalo na volant umístěný uprostřed palubní desky.

Světu byl automobil poprvé představen 30. dubna 1948 na autosalonu v Amsterodamu. Vůz si uchoval světlomety skryté za mřížkou chladiče. Základem byl masivní ocelový žebřinový rám a odpružení kol listovými pery. O pohon se pak starala benzinová šestnáctistovka s 37 kW kombinovaná s čtyřrychlostní převodovkou s redukcí.

Nabídka se postupně rozrůstala. Otevřený model v roce 1949 doplnila luxusnější verze Station Wagon s až sedmimístnou kabinou. O pět let později došlo k natažení rozvoru na 86 palců (2.184 mm), nabídku později obohatil turbodiesel.

Přestože offroad Land Rover prošel v průběhu téměř sedmi desetiletí řadou změn, stále si uchovával drsný vzhled a naprosto skvělé jízdní vlastnosti v terénu. Terénní nezmar ale ani nadále neposkytoval zrovna vysoký komfort, což postupně začínalo vadit. Problémem se staly i legislativní normy, hlavně v otázce bezpečnosti chodců, které nakonec nad Defenderem vynesly definitivní ortel.

Land Rover se samozřejmě slavného jména Defender nechce vzdát. Nástupce se nicméně podle dostupných zpráv dočkáme až v roce 2018, v nabídce by opět měly být různé verze – dvoudveřový a čtyřdveřový model nebo pick-up. Defender by si měl uchovat perfektní terénní schopnosti, zároveň už ale nebude tak drsný, aby mohl zaujmout širší skupinu zákazníků. Otázkou je, zda při jistém vyměknutí neztratí ty stávající…

Vstoupit do diskuze (24)