Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výstava SEMA 2015: Galerie tunerských šíleností

Michal Fokt
Diskuze (34)
Letošní tuningová výstava SEMA přinesla, jako ostatně pokaždé, spoustu zajímavých kreací. Co nás zaujalo nejvíc?


Úvod


Výstava SEMA (Specialty Equipment Market Association), která se koná pravidelně v listopadu v Las Vegas, patří společně s Essen Motor Show a Tokyo Auto Salon k nejvýznamnějším světovým tuningovým výstavám. A asi není třeba dodávat, která z nich je největší. Specifikem americké šou je nejen samotná přítomnost úpravců a výrobců doplňků, příslušenství a dílů, ale také přítomnost nejdůležitějších automobilek, které dávají k dispozici svá nejnovější auta vyhlášeným tunerům, aby se na nich dle libosti vyřádili. A právě to dělá ze SEMA jedinečnou záležitost.

Byl by omyl si myslet, že se tuning omezuje na auta, která důvěrně známe z filmové ságy Rychle a zběsile, „tuní“ se opravdu všechno – od malých hatchbacků, přes sportovní auta a muscle cars, až po off-roady a trucky, takže si každý přijde na své. Pozitivní přitom je, že se většinou používají běžně dostupné komponenty renomovaných firem a pokud je návštěvník nějakým výtvorem uchvácen, může si inspiraci z expozic přenést do vlastní reality, přestože oficiálně se jedná o neprodejné exempláře.

Jak se nejlépe spoustou novinek prokousat? Exponáty jsem rozdělil do tří fotogalerií – mainstream, sporťáky a ostatní.

Mainstream


Jádrem tuningové scény všude na světě jsou úpravy běžných, cenově dostupných aut a Ameriku už několik dekád ovládají „imporťáci“ – laděná japonská auta. Ta tedy nepřekvapivě dominují i výstavě SEMA a ukousnout si z koláče chtějí stále více i korejské značky, přičemž se ale nenechají zahanbit ani americké značky. Výsledkem je opravdu pestrá směsice kreací.

Japonský tuning v USA, to je v první řadě Honda. Ta letos svěřila spřízněným tunerům čtveřici malých crossoverů HR-V, ale ukázala i decentně továrnou upravený nový Civic 4D. Pozornost také budil závodní 560koňový off-roadový pick-up Ridgeline, určený pro slavný závod Baja 1000. A když už závody, tak s doprovodným vozidlem v podobě velkého SUV Pilot s ochrannými rámy, zahrádkou, světelnou rampou a terénním obutím. Ptáte se, co luxusní Acura? Ta letos vzdala hold loajálním zákazníkům a zrenovovala sedan Legend rapera Ludacrise a přidala vkusně upravený faceliftovaný kompaktní sedan ILX.

Snažila se ovšem i Toyota. Její značka pro mladé Scion prezentovala hodně výstřední úpravu Mazdy 2 Sedan alias iA Eddie Huang a pro méně otrlé tam bylo iA Outcast. Scion ovšem pamatoval i na kompaktní hatch iM, což je evropský Auris. Snížený a se spodním bodykitem vypadá dobře, co říkáte? Toyota samotná povolala svou aftermarketovou divizi TRD, která si pohrála se sedanem Corolla a větším Camry. Bude vám stačit v nevinně se tvářícím midsize sedanu 860 koní?

A co korejská konkurence? Hyundai nominoval hned tři exempláře kompaktního SUV Tucson včetně 700koňového monstra od šílené firmy Bisimoto, ujíždějící na turbech a etanolu (metanolu možná taky) a výtvor od RPG, zaměřený do terénu. Za zmínku rozhodně stojí i Veloster od Blood Type Racing s karbonovým bodykitem, šestnáctistovkou s posílenými vnitřnostmi, turbem a výkonem přes 500 koní.

Kia patřila k nejpilnějším značkám. Osobně mě nejvíce potěšil sedan Optima coby kabriolet a špatný nápad určitě není ani terénní kupé Forte Koup Mud Bogger. Z kategorie „přitažené za vlasy“ je pak Kia Sedona coby adventure pick-up se skořepinovými sedadly nebo žabičkové expediční Sorento se šnorchlem.

Ford letos rozhodně nezůstal nic dlužen svým sportovně založeným fandům – u modrého oválu se upravovalo upravené, na návštěvníky čekaly vylepšené Focusy ST a Fiesty ST. Ale v kurzu bylo i SUV Explorer a crossover Edge, jemuž to s velkými koly a sníženým podvozkem obzvláště sluší.

Chevrolet nás opět navnadil na sportovní verzi miniauta Spark, tentokrát už to třeba s novou generací konečně vyjde. Pokud už jste z toho vyrostli, mohlo by vás zajímat Malibu Red Line.

Chrysler, respektive Fiat, se zaměřil na trošku jiný segment, i tak ale potěšil Dart GLH, o němž se spekuluje, že by mohl přijít do sériové výroby. I v Evropě pak můžeme sbírat inspiraci ohledně individualizace Fiatu 500X. Poněkud seriózněji pojali letošní SEMA u Chrysleru, kde se pustili do jemného ladění sedanů 200 S a 300 Super S.

Německé značky SEMA moc neřeší, ale něco málo bychom tu měli – Volkswagen Jetta Momo.


Sporťáky


Prodeje amerických pony cars musí Velké trojce závidět každý konkurent a není tedy divu, že se jim na SEMA věnovala velká pozornost. Ale věnujme se nejprve americké „exotice“. O tu se postaralo mimo jiné i BMW M2 M Performance, ale třeba i řádně poladěný Hyundai Genesis Coupe Solus a TJin, v obou případech s výkony prý přes 500 koní. Až se jednou Korejci hecnou, budou mít německé sportovní modely hodně těžkou hlavu.

Komunitu tunerů nepřehlíží ani Lexus, který se pochlubil s modely GS F a RC F. V obou případech v oranžové fólii Daily Visual 3M Gloss Burnt Orange (to kdybyste ji náhodou museli mít na svém Loganu), s aftermarketovými koly, výfukem, brzdami a v případě kupé i s bodykitem Custom RC F Widebody GT Pandem.

Opomenout nesmíme ani další japonskou parádičku – Mazda MX-5 se představila hned ve dvou provedeních – jako závodní MX-5 Speedster a klasický MX-5 Spyder s minimalistickou plátěnou střechou. Ty ovšem budou působit jako hračky vedle monstrózního Hennessey Venom GT Spyder, které se na SEMA pochlubilo zvýšením výkonu na 1470 koní. Z poněkud opačného konce škály sporťáků je už podruhé faceliftované kupé Honda CR-Z, které si v Las Vegas odbylo americkou premiéru. Stále to není žádný tavič asfaltu (pokud tedy nesáhnete pro kompresoru od HPD), ale od doby, kdy se prodávalo v Evropě, přece jen drobet posílilo – má 132 koní a 190 N.m. S novými nárazníky ale vypadá tak na 300…

A to už se dostáváme ke slíbeným poníkům. Ford Mustang se v Americe upravuje i se čtyřválcem a nejextrémnější úprava (Bisimoto je letos na roztrhání) má 900 koní. Nejvíce se ovšem líbil bílo-šedo-oranžový kousek od Bojix Design, jenž získal ocenění „Hottest Car“. Nesmíme ovšem zapomenout ani na Mustang Cobra Jet, což je speciál pro drag racing.

Chevrolet Camaro nezůstává stranou, obdivovat bylo možné studie Red Line a Camaro SS Red Accent Package ve verzi kupé i kabriolet. Z Evropy do Ameriky německé značky nebezpečně šíří virus pohonu všech kol, což je při pohledu na studii Camaro SS AWD rozhodně škoda.

Když už jsme u pohonu všech kol, ten měla i studie Dodge Challenger, ten se ovšem namísto obludných zadních blatníků spokojil s decentními nástavci a celkově pěkně dotaženými detaily. Aby ne, tady se nesázelo na kvantitu, byl to jediný zástupce modelu.

To konkurenti navíc bodovali ještě tuningem historických modelů – Ford Mustang Fastback z roku 1965 strčí současné modely do přihrádky na rukavice a také Chevy Camaro z roku 1969 vypadá docela k světu.


Ostatní


Upravené Focusy, 500X nebo HR-V, tomu rozumíme, kdo z nás to nedělal? Vylepšování sportovních aut? To je přece odedávna povinnost. Je tu ovšem ještě skupina aut, jejichž existence je Evropanovi záhadou. A co teprve jejich tuning. A nejen to, najdete zde také poněkud šílenější kreace jinak vcelku normálních přibližovadel.

Můj tip na nejšílenější výtvor SEMA 2015? To je prosté – Toyota Sienna UUV (Ultimate Utility Vehicle). TOHLE bylo kdysi typické „soccer mum“ auto, v postapokalyptické éře se z něj ovšem stalo něco mezi neviditelným bombardérem a hummerem. Ostatně, nejsme zas tak daleko od pravdy – ze Sienny je jen torzo karoserie, šasi pochází ze čtyřkolky Tacoma. To jen aby se to zbytečně nekomplikovalo…

Ale UUV nebylo samo, hodně vysoko na žebříčku šíleností se nachází i limuzína na bázi pick-upu Tundra a co si budeme povídat – Toyota Tonka 4Runner je také slušný úlet, i když roztomilý… Jiným slovy – Toyota letos zabodovala, stejně jako na Tokyo Motor Show.

S pravými americkými trucky se ovšem nežertuje. Shelby F-150 700HP prostě a jasně říká, že má (skoro) 711 koní a ani druhý Ford F-150 se nejmenuje SVT Raptor jen tak, smlsne si na vás i v obtížném terénu.

Stranou nemůže stát ani proslavený Ram 1500, přetvořený do speciálu Ram Rebel X a když už je řeč o koncernu FCA, rozhodně vás nadchne i tahle aktivita divize Mopar – vytuněné Doblo a Ducato, tedy pardon, Ram ProMaster City a Ram ProMaster. Jak říkáme my Amíci – ROFL…

Ale zpátky k full-size truckům. Ať se na mě u FCA a Fordu nezlobí, ale letošním kingem pro mě byl Chevy Silverado Kid Rock. Pro Silverado mám asi slabost a v téhle verzi 3500 HD (Heavy Duty) s výfuky nahoru a dvoumontáží na zadní nápravě prostě nemá chybu. Nebo by vám snad stačilo poněkud nagelovanější Silverado, přizpůsobené potřebám lovců?

Za svezení by ovšem stál i takový Nissan Titan XD Triple Nickel s nímž se chtějí Japonci zapsat do análů Bonneville Speed Week.

Tak to je snad ze SEMA 2015 všechno, doufám, že jsem na nic zásadního nezapomněl. Tedy kromě sprintovacího Chevroletu Copo Camaro, který měl pochopitelně patřit do sporťáků, ale nějak mi proklouznul mezi prsty.


Zobrazit celý článek
Michal Fokt
Diskuze (34)
15. 11. 2015 18:28
no teda.
Voněnky, proti gustu..
Avatar - Pekelná Micinka
13. 11. 2015 20:37
Doge approves
WOW! Tolik nevkusu na tak malé ploše.
Avatar - Ja Prvni 123
12. 11. 2015 20:57
Klikačka...?
>:-[]
Avatar - wakantanka
12. 11. 2015 18:02
Re: Pro koho
ja čo si tak všímam hlavne na dedinách nastupuje trend chrómované doplnky, plus kopa pochrómovanej pásky koldokola po celom aute, falošné nasávače na kapote či na streche, všelijaké odrazky a dokopy des a hrôza. >:D Najnovšie vídavam zo dve tmavé OII so SB značkami a vždy sa smejem od ucha k uchu keď ich vidím. >:D
Avatar - wakantanka
12. 11. 2015 17:58
Re: Pro koho
V Lemešanoch už dosť dlho vídam stáť pred jedným domom tmavomodrú Cordobu, ktorá vyzerá akoby skrížili nejaký špeciál WTCC s WRC >:D a čo to má pod kapotou netuším, ale tipujem nejakú 1,4 16 V >:D