reklama


Design po generacích: Mercedes-Benz R-Klasse – od GST po současnost

Design po generacích: Mercedes-Benz R-Klasse – od GST po současnost

 

Pozoruhodné vozidlo německého původu nečekají světlé zítřky. Přesto může světu nabídnout inspirativní karosářské dědictví a průkopnický vliv na soudobé crossovery.

Mercedes-Benz R-Klasse lze zařadit mezi nejvíce atypické automobily značky. Někdejší ideový sourozenec Chrysleru Pacifika však neplní prodejní cíle firmy a stahuje se z amerického trhu, pro který byl původně určen.

Nepříliš úspěšný prodej ale nezastíní estetický význam, který je významný nejen v rámci konkurenčního prostředí, ale také v kontextu designerských směrů značky Mercedes-Benz.

F-100 – Bezpečnost na prvním místě

Zajímavým impulsem pro vývoj mezitřídních kříženců se stal inovativní koncept F-100, prezentovaný na autosalonu v Detroitu v roce 1991. Nevšední crossover byl vybaven pokrokovými řešeními, přičemž průkopnictví byl jeden z jeho hlavních smyslů.

I přes progresivně navrženou příď vozidlo nezapře svůj původ. Sportovní světlomety odlehčují kompozici a vzorně kopírují horní hranu vizuálně čistého nárazníku. Maska, která je z historického hlediska jedním z nejcennějších prvků designu značky, byla nápaditým způsobem modernizována a zároveň pojata jako prvek, který zcela zapadá do přední části karoserie.

Design po generacích – Speciální příloha Auto.cz

Boční pohled dává najevo orientaci na interiér – druhý karosářský prostor je dominantní a zcela zastiňuje příď. Netradičním způsobem je zde zacházeno s tvary podběhů kol. Zatímco pravidelnost kruhu předního je narušena linkou plynoucí zepředu podél karoserie, druhý slouží jako opěrný bod pro linii formující zadní nárazník. Svažující se linie střechy dodává karoserii na dynamice, zároveň se také podílí na celkovém tvaru zádě. Svítilny disponují čistou optikou, která koresponduje s orientací exteriéru.

Dveře, které se otvírají proti sobě, poodhalují pětimístnou kabinu, která i po 21 letech zaujímá pozornost pozorovatele svou nekonformitou. Návrh koncepce interiéru ovlivnily dobové průzkumy, dle kterých tvořil průměrnou posádku osobního automobilu 1,5 cestujícího. To vedlo ke stanovisku transformovat prostor pro řidiče na ergonomický kokpit, který bude nejbezpečnějším místem kabiny. Řidičovo sedadlo bylo posunuto doprostřed a veškeré ovládací prvky se rozprostřely kolem volantu.


Mercedes-Benz F-100
 

Vision GST – Vlivný předvoj

Detroitský autosalon roku 2002 lze považovat za významný milník designu německé značky. Prostřednictvím vize Vision GST (Grand Sports Tourer) předznamenal posuny v pojetí tvarosloví stuttgartského výrobce a prezentoval předobraz originálního karosářského experimentu.

Potenciál konceptu F-100 nakonec nebyl uplatněn. Vozidlo GST disponuje zcela novým designem, který v sobě kombinuje vlastnosti velkoprostorových a sportovně-užitkových vozidel za použití letmého náznaku dvouprostorového kombi.

Mercedes-Benz GST - Příklady táhnou

Celek nese charakteristické prvky sériového vozidla. Co se týká přídě, jde zejména o osobité světlomety s výběžkem směřujícím do středu. Nutno poznamenat, že na poměry pokrokové karosářské filozofie, jež byla v případě GST použita, disponuje vozidlo relativně klasickou maskou chladiče. Ta je důkazem citlivého přístupu k historii firemního designu, který zdaleka převyšuje postupy uplatněné na konceptu F-100.

Jak již bylo řečeno, kreace vznikla v době významných změn v oblasti estetiky. Těmto záměrům odpovídá plynulé a velmi dynamické vedení horní linie oken. Taktéž linky protkávající ponton nemají předepsaný řád a volně ústí do prostoru hmoty. Nenechme se zmást podobou zadních svítilen, které zde tvoří tři úzké linky. Zaplníme-li prostor kolem nich, zhotovíme výsledný tvar sériové lampy, použité o 2 roky později. Tehdy došlo k modifikaci návrhu pod názvem GST 2.


Mercedes-Benz Vision GST
 

F 500 Mind – Pro oživení očekávání

Ač nejde o čistý MPV, jedná se o pozoruhodný designový experiment, jenž byl uveden při příležitosti tokijského autosalonu v roce 2003.

Progresivní tvary se zachováním klasickým elementů (kupříkladu masky, jejíž podoba se po mírných úpravách uplatnila v budoucnosti) plynuly na vlně pokroku. Mimochodem – zvýšený reliéf nad zadními koly byl v podobné variantě použit u současného sedanu S-Klasse.

Tokio Motor Show: Mercedes-Benz F 500 Mind

Pomineme-li exteriér a jeho přednosti (zadní výklopnou stěnu, velmi bohaté prosklení či proti sobě otvíratelné dveře), moderna výrazně ovlivnila ztvárnění kabiny. Kupříkladu konvenční pedály nahradily dotykové plochy složené z osmi senzorů citlivých na různou intenzitu sešlápnutí, což znamenalo přínos pro pasivní bezpečnost řidiče – v případě nehody by nehrozilo poranění nohou.


Mercedes-Benz F500 Mind
 

Vision R – Vyjasnění výsledné podoby

Pařížský autosalon roku 2004 se stal dějištěm premiéry konceptu, který představoval ucelení a dotažení myšlenky GST. Vůz byl uzpůsoben pro Evropu, z čehož vyplývají racionálnější tvary a ucelenější detaily. Oproti modelu z roku 2004 je vozidlo o 235 mm kratší, přičemž pohon zajišťuje šestiválcová jednotka o výkonu 160 kW.

Kabině vévodí teplé barvy, jimž dominuje světlé krémová, místy doplněná tmavším odstínem. Obé je vkusně doplněno dřevěnými dekory. Nutno říci, že jde o prakticky finální tvary produkčního interiéru.


Mercedes-Benz Vision R
 

R-Klasse – Smělý začátek, nejasné konce

Úvodem připomeňme opravdový význam automobilu, který zdaleka překonává jeho prodejní neúspěch. Nejen, že jde o produkt nové a s přihlédnutím k současnosti také avantgardní koncepce – designerské procesy při návrhu prolomily ledy pro zcela nový styl, který se začal odklánět od oblých tvarů a začal vydatně pracovat s dnes vysoce frekventovanými hranami.

Mercedes-Benz třídy R: první informace a fotografie

Základem třídy R je filozofie tří D - Dimensions, Design and Dynamism. Z toho plyne, že charakteristickými vlastnostmi crossoveru jsou prostornost, apel na design a dynamika. Vozu nelze upřít kreativitu a smělost, jež tkví například v kombinaci elipsovitých a hranatých světlometů. Vystouplý povrch masky a kapoty napoví o mohutnosti a vnějších rozměrech (délka 5157 mm, šířka 1922 mm, výška 1656 mm a rozvor 3215 mm). Předloňský facelift se postaral o méně hravý zevnějšek a vážnější tvář.

Z profilu má vůz blízko k mohutnému kombi, což způsobuje dvouprostorové dělení, odpírající automobilu jednoznačné označení MPV. Poutavé tvary GST zde byly uplatněny v úctyhodné míře, což nezkomplikovala ani zmíněná modernizace. Totéž lze říci o zádi, kde tvarové omlazení zasáhlo zejména optiku svítilen.

Neúspěšné modely: Mercedes-Benz triedy R (2005-)


Mercedes-Benz F-100
 

Mercedes-Benz Vision GST
 

Mercedes-Benz F500 Mind
 

Mercedes-Benz Vision R
 
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Do Británie dorazil první nákladní vlak z Číny. Přivezl módu a tašky Do Británie dorazil první nákladní vlak z Číny. Přivezl módu a tašky

Do Londýna poprvé přijel nákladní vlak, který přímo…

Česko bude přijímat více Ukrajinců. Volají po nich průmyslníci Česko bude přijímat více Ukrajinců. Volají po nich průmyslníci

Ministerstvo zahraničí od února zvýší měsíční kvótu pro…

Světu se nedaří objevovat novou ropu. Propad cen srazil investice do průzkumu Světu se nedaří objevovat novou ropu. Propad cen srazil investice do průzkumu

Objem ropy a zemního plynu v nově objevených nalezištích…

 
 



reklama






reklama




Blesk.cz

Krize farmářských trhů na Jiřáku zažehnána: Radnice je zorganizuje sama

Krize farmářských trhů na Jiřáku zažehnána: Radnice…

Vypadá to, že oblíbené farmářské trhy na náměstí Jiřího z Poděbrad nakonec žižkovská radnice bude provozovat a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Další novinka na MS? Van Basten navrhuje nájezdy místo penalt

Další novinka na MS? Van Basten navrhuje nájezdy…

Na rozšířeném mistrovství světa ve fotbale 2026 se 48 týmy by se v případě remíz mohly zápasy rozhodovat v…

Kadlec v TAK URČITĚ: Můj odchod z Frankfurtu byl asi uspěchaný

Kadlec v TAK URČITĚ: Můj odchod z Frankfurtu byl asi…

Do Sparty se vrátil za rekordních 73 milionů korun, dvěma góly pomohl porazit i slavný Inter Milán, na konci…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama