Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tokio Motor Show: Mercedes-Benz F 500 Mind

Ondřej Láník
Diskuze (19)
Mercedes připravil pro největší asijskou autovýstavu neobvyklou pětimetrovou čtyřdveřovou limuzínu se zadní výklopnou stěnou. Tato mobilní laboratoř bude asi jednou z hlavních hvězd autosalonu...

Mercedes připravil pro největší asijskou autovýstavu neobvyklou pětimetrovou čtyřdveřovou limuzínu se zadní výklopnou stěnou. Tato mobilní laboratoř na čtyřech kolech má na palubě několik novinek, které by se mohly objevit v dalších generacích sériových Mercedesů.

S délkou 5092 mm a rozvorem 2965 mm odpovídá studie rozměrům současné třídy S, je však o 9 cm vyšší. Ač japonské designérské studio tentokráte navhlo velmi neobvyklý Mercedes, nejvíce inovací je uvnitř Mercedesu F500. Začnemě systémem pro noční vidění, které za mořem již některé značky nabízejí, ale u nejstarší značky na světě jde o novou technologii. Mercedes vyřešil umělé noční oči dvěma laserovými infračervenými sondami s dosahem až 150 m a jednou kamerou. Ze signálů se sestaví černobílý obraz přenášený na obrazovku.

Místo klasických pedálů jsou na podlaze u řidiče pouze na dotek citlivé plochy. Tím se zvýšila pasivní bezpečnost (zásadní omezení rizika poranění nohou v případě nehody) a současně bylo „objeveno“ dalších 12 cm místa pro posádku na původním rozvoru náprav. 8 senzorů v podlaze reaguje na sešlápnutí různé intenzity a elektrocké ovládání automobilu tak dostává další dimenzi. Například „dvojklikem“ na pedál plynu automobil přejde do režimu tempomatu.

Multimediální ovládání studie využívá TFT obrazovku před řidičem a zvukové signály, které prředávají informace oběma směry (řidič-vozidlo i vozidlo-řidič). TFT displej se tváří jako klasický přístrojový panel s kruhovými budíky, ale to lze změnit díky programovatelnému nastavení jednotlivých zobrazení a vše může být dále zkombinováno s informacemi promítanými do průhledového displeje. Některé funkce jsou ovládané hlasem, neobvyklý je informační a navigační systém, který vysílá také ultrazvukové signály, které slyší pouze řidič a ostatní cestující tak nejsou rušeni.

Z “mechanických” novinek stojí za zmínku nosná konstrukce nového Mercedesu. Tuhost dnešních karosérií je běžně dosahována prostorovou “klecí” tvořenou zejména sloupky A, B a C. F500 Mind má však místo nosných A a B sloupků, jediný střední sloupek mezi předními sedadly, vyrobený s uhlíkového kompozitu. Celá střecha je prosklená, takže část karosérie pro cestující mohla zůstat opticky velmi lehká a vzdušná, přesně tak, jak ji designéři navrhli. Dalším zajímavým technickým řešením jsou boční dveře, které se otevírají buď klasicky nebo protiběžně. Elektronika rozezná otevření předních dveří, odblokuje přední uchycení pantů zadních dveří a ty mohou být otevřeny pro snazší nastupování i pomocí dalšího uchycení vzadu, tak jako u meziválečných vozů z minulého století.

Hybridní pohon Mercedesu F500 Mind obstarává čtyřlitrový vznětový osmiválec CDI byl doplněný o 50 kW silný elektromotor (celkově 234 kW). Díky tomuto uspořádání byla dosažena 20 % úspora paliva ve srovnání s původním motorem CDI.

Ondřej Láník
Diskuze (19)