Tahle střela chce být přemožitel extrémně rychlé Tesly Roadster. Staví ji... Číňané!
Čínským firmám se stále někdy vysmíváme, že pořád stavějí kopie západních automobilů. Zároveň ale nelze přehlédnout fakt, že jsou stále schopnější a jejich díla mají těm západním blíže a blíže. Jelikož je v nejlidnatější zemi světa teď kvůli smogu kladen velký důraz na elektrický pohon, tamější společnosti se mu detailně věnují. A neváhají si vyšlápnout i na toho největšího propagátora elektromobilů, Teslu!
Čínská firma XING Mobility totiž aktuálně pracuje na automobilu, který chce překonat v rychlosti nedávno odhalenou druhou generaci Tesly Roadster. Ta podle prohlášení amerického výrobce zvládne zrychlit z 0-96 km/h za 1,9 sekundy. Dílo XING Mobility, nazývané přezdívané Miss R, ale chce být ještě rychlejší, údajně zrychlí z 0-100 km/h za 1,8 sekundy!
Prohlášení Číňanů ale přece jen musíme brát s rezervou. Zatímco Tesla Roadster při svém odhalení skutečně dokázala, že avizované schopnosti zvládá, XING Miss R je zatím ve fázi vývoje. K dispozici jsou jen nákresy vzhledu auta, jehož prototyp má za sebou zatím jen první jízdu. A při ní působil dost nedokončeně, neměl ani hotovou svoji karoserii.
Třeba ale zbytečně pochybujeme a XING dotáhne projekt do konce. Samotné udávané parametry automobilu oficiálně nazvaného XING Mobility 1 Megawatt totiž vyrážejí dech. Čínská střela má nabídnout výkon 1.000 kW, tedy jeden megawatt, jak ostatně naznačuje její název. Na dvoustovku má být katapultována za 5,1 sekundy a má jet maximálně přes 270 km/h.
Tvůrci o voze s přezdívkou Miss R tvrdí, že je inspirováno světem rallye. Proto svým vzhledem připomíná závodní speciály, a proto autoři tvrdí, že Miss R zvládne jezdit nejen na silnici a na závodní trati, ale také mimo ni.
Právě tím se vyhraňuje proti díle Tesly. XING navíc tvrdí, že na rozdíl od americké automobilky nechce auta stavět, ale pouze dodávat elektrické pohonné systémy pro výrobce osobních nebo užitkových aut. XING Miss R tak má sloužit hlavně k propagaci firmy a jejích schopností.
Společnost vyzdvihuje hlavně svůj patentovaný systém chlazení baterií. XING nabízí bateriové moduly 42 lithium-iontových článků připomínajících Lego (Miss R má celkem 98 modulů s 4.116 články), které jsou uloženy ve speciální kapalině nazvané 3M Novec 7200. Ta výtečně přenáší teplo, je nehořlavá a netoxická. Na rozdíl od výrobců elektromobilů pak XING nechce jít cestou dobíjení baterií, ale možností jejich rychlé výměny. Účinný systém umožní vyměnit akumulátor za pouhých pět minut.
I přes svoji hlavní roli v podobě propagace firmy XING míří Miss R do výroby. Společnost hodlá postavit 20 exemplářů tohoto extrémního auta s cenovkou stanovenou na jeden milion dolarů (asi 22 milionů korun). Prodej vozu má odstartovat v roce 2019 poté, co má být prototyp vozidla během příštího roku pečlivě otestován, a to včetně vysokorychlostních zkoušek. Vedle toho chce XING své baterie nabídnout výrobcům elektrických autobusů, elektroskútrů i dalších vozidel s elektrickým pohonem.