Září 2017 na Veterán.auto.cz: Talbot, Triumph a Vauxhall

Září 2017 na Veterán.auto.cz: Talbot, Triumph a Vauxhall

V devátém měsíci letopočtu 2017 jste si serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst o dvou méně známých vozech z Albionu a jednom francouzském, ovšem pod italským vedením a s německým motorem...

Talbot vedl od roku 1935 Antonio Franco Lago, který koupil krachující francouzskou část koncernu S.T.D. (Sunbeam-Talbot-Darracq). Do názvu nové společnosti, ovšem se starým sídlem v Suresnes logicky umístil i svoje jméno. V poválečné době se čtyřapůllitrovým talbotům dařilo na sportovním poli, v Grand Prix i Le Mans, ale o produkčních autech to neplatilo. Jak se později ukázalo, typ T14 debutující v polovině 50. let byl posledním modelem značky. Tedy v epizodě s Lagem. Půvabná kupé nejprve poháněl čtyřválec 2,5 l, ale chyběl výkon, tak se firma rozhodla použít osmiválec BMW, jehož objem byl zmenšen z 2,58 na 2,48 l. Podvozek s bubnovými brzdami a listovými pery byl však již notně zastaralý, auta neuspěla ani v USA. Lago prodal automobilku Henrimu Pigozzimu, instalace slabého V8 Ford/Simca 2,35 l však byla už jen labutí písní modelu. Značku Talbot v 80. letech nakrátko obnovil koncern PSA, který převzal evropské aktivity Chrysleru a Simcu zrušil. Dodnes na obě vlastní práva.

Britský Triumph proslul zejména sportovními vozy, produkce těch čistě cestovních není příliš známá. Po druhé světové válce, kdy byla firma prodána společnosti Standard, se u nich uplatil výrazný a ostrý „žiletkový“ design, který byl protipólem tehdejší oblé konkurence. Ten včetně výrazných prolisů vyznával i malý, ani ne čtyřmetrový dvoudveřový Mayflower. Tvary připomínající zmenšené vozy Bentley a Rolls-Royce navrhli Leslie Moore a Walter Belgrove, Auta dostala už samonosnou karoserii, obří zasklenou plochu a vešli se do nich čtyři lidé. Řadový čtyřválec 1,27 l měl sice jen rozvod SV, ale hliníkovou hlavu. Podvozek vpředu vyznával už nezávislé závěsy s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, ty zdědily i Triumphy řady TR. Vzadu byla tuhá náprava a listová pera. Mayflowery se montovaly i v Austrálii a Švédsku, ale výroba běžela jen necelé čtyři roky a vzniklo jen 35 tisíc aut. Ani v USA se malý vůz s luxusní výbavou neprosadil.

Vauxhall koupil americký koncern General Motors dříve než Opel. Přesto si britské vozy z Lutonu udržely svébytnost až do unifikace výrobního programu v osmé dekádě minulého věku. Významným milníkem v historii byla řada Cresta, která vznikala ve čtyřech generacích osmnáct let. Oblou, postupně modernizovanou sérii E s řadovým šestiválcem 2,26 l nahradila zamerikanizovaná PA, později s motorem 2,65 l. Hranatější Cresta PB dostala v průběhu produkce větší šestiválec 3,29 l. Až do poloviny 60. let představovala středně drahou modifikaci řad Velox a Wyvern. U poslední PC se uplatnil korporátní design s inspirací v láhvi Coca-Coly, takže vauxhally připomínaly soudobé chevrolety i holdeny, ale nebyly jejich „erbovními“ variantami. Objevily se dokonce konverze na kombi, sama britská královna používala tato praktická auta v generacích PA a PC.

Talbot-Lago 2500 T14 LS: Poslední v řadě

Posledním sériově vyráběným modelem značky Talbot-Lago bylo sportovní kupé T14 LS s čtyřválcovými a osmiválcovými motorey. V letech 1955–59 jich bylo vyrobeno jen 54 kusů. Rodák z italských Benátek Antonio Franco Lago (1893–1960) byl jedním ze zakladatelů italské Národní fašistické strany, ale brzy změnil názor, dostal se do sporu s Benitem Mussolinim a musel před ním utéct do Francie. V roce 1935 koupil od svých...

Celý článek: Talbot-Lago 2500 T14 LS: Poslední v řadě

Triumph Mayflower (1949-1953): Na ostří nože

Britská automobilka Standard přivezla v říjnu 1949 na londýnský autosalon malý dvoudveřový Triumph Mayflower, upoutávající pozornost svými ostrými hranami. Na konci druhé světové války zorganizoval Sir John Black prodej automobilky Triumph, známé především výrobou sportovních vozů, společnosti Standard Motor Company. Obě strany se dohodly na ceně 75 000 liber sterlingů. Po skončení války a obnově poničených továren začal...

Celý článek: Triumph Mayflower (1949-1953): Na ostří nože

Vauxhall Cresta: Kočár pro královnu

Britská automobilka Vauxhall vyráběla v letech 1954 až 1972 šestiválcový model Cresta, který byl zpočátku luxusnější variantou typu Velox. Čtyři generace se označovaly písmeny E, PA, PB a PC. Zakladatelem Vauxhallu byl skotský námořní inženýr Alexander Wilson. V roce 1857 založil ve stejnojmenné londýnské čtvrti dílnu na výrobu čerpadel a lodních motorů. Prvním čtyřkolovým vozidlem Vauxhall byl jednoválcový automobil z roku...

Celý článek: Vauxhall Cresta: Kočár pro královnu

Psali jsme: Červenec a srpen 2017 na Veterán.auto.cz: Born in the Netherlands

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Státy zatížené migrační krizí možná získají od EU více peněz Státy zatížené migrační krizí možná získají od EU více peněz

Státy Evropské unie, které jsou obzvláště zatíženy…

Druhá zlatá. Ledecké přibude velký sponzor a další kontrakty se jen pohrnou Druhá zlatá. Ledecké přibude velký sponzor a další kontrakty se jen pohrnou

Ester Ledecká je dvojnásobnou olympijskou vítězkou. Na…

Jasné slovo Martina Čabana: Proč nemáme vládu? Může za to StB! Jasné slovo Martina Čabana: Proč nemáme vládu? Může za to StB!

Čtyři měsíce po volbách máme provizorní vládu, která sice…

Evropská unie žádá Rusko a Írán, aby zastavily Asadovo násilí v Sýrii Evropská unie žádá Rusko a Írán, aby zastavily Asadovo násilí v Sýrii

Evropská unie v pátek vyzvala k okamžitému příměří v…

 
Zdroj: Veterán.auto.cz

Štítky Chevrolet Opel

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve

Informaci automobilka sdělila v rámci souhrnu novinek pro…

Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

 





 
Vrací se příplatky za nepojištěná vozidla: Prodáváte? Trvejte na přepisu, ČKP číhá!

Vrací se příplatky za nepojištěná vozidla: Prodáváte? Trvejte na přepisu, ČKP číhá!

Dnes 08:00

Česká kancelář pojistitelů v nejbližších dnech rozešle první výzvy.




Blesk.cz

Temné tajemství Karla Gotta: Vlastní mámě zapřel vnučku! Zemřela, aniž by to tušila

Temné tajemství Karla Gotta: Vlastní mámě zapřel…

Dlouhá léta žil Karel Gott (78) jako svobodný mládenec, což jeho rodiče, hlavně maminku, velmi znepokojovalo. A…

Gott se poprvé po hospitalizaci ozval: Jeho zpráva fanoušky nepotěší

Gott se poprvé po hospitalizaci ozval: Jeho zpráva…

Jen kvůli fanouškům se Karel Gott (78) snažil vyzrát nad těžkou chřipkou co nejdřív, aby mohl v sobotu vystoupit…

 

iSport.cz

Královna Ledecká má druhé ZLATO! Ovládla i obří slalom na snowboardu

Královna Ledecká má druhé ZLATO! Ovládla i obří…

Olympijská pohádka Ester Ledecké má svůj happy end! Potom, co česká reprezentantka senzačně před týdnem získala…

Hyka slaví první trefu v NHL, Rutta zaválel gólem a nahrávkou

Hyka slaví první trefu v NHL, Rutta zaválel gólem a…

SOUHRN | Tři zápasy stačily Tomáši Hykovi k tomu, aby vstřelil svůj první gól v NHL. Nováčkovi týmu Las Vegas…

 

Reflex.cz

Cukr a sůl: Slané maso a sladký lívanec jsou jen předsudky

Cukr a sůl: Slané maso a sladký lívanec jsou jen předsudky

To, že do sladkých těst přidáváme špetku soli, bereme jako samozřejmost, po jejímž důvodu většinou nepátráme.…

Taxi vs. Uber: Jak si v hlavě srovnat neustálé stávky taxikářů?

Taxi vs. Uber: Jak si v hlavě srovnat neustálé…

Napjaté vztahy mezi veřejností, a především pražskými taxikáři se přehouply v jiný spor: taxikáři versus…