Září 2017 na Veterán.auto.cz: Talbot, Triumph a Vauxhall

Září 2017 na Veterán.auto.cz: Talbot, Triumph a Vauxhall

V devátém měsíci letopočtu 2017 jste si serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst o dvou méně známých vozech z Albionu a jednom francouzském, ovšem pod italským vedením a s německým motorem...

Talbot vedl od roku 1935 Antonio Franco Lago, který koupil krachující francouzskou část koncernu S.T.D. (Sunbeam-Talbot-Darracq). Do názvu nové společnosti, ovšem se starým sídlem v Suresnes logicky umístil i svoje jméno. V poválečné době se čtyřapůllitrovým talbotům dařilo na sportovním poli, v Grand Prix i Le Mans, ale o produkčních autech to neplatilo. Jak se později ukázalo, typ T14 debutující v polovině 50. let byl posledním modelem značky. Tedy v epizodě s Lagem. Půvabná kupé nejprve poháněl čtyřválec 2,5 l, ale chyběl výkon, tak se firma rozhodla použít osmiválec BMW, jehož objem byl zmenšen z 2,58 na 2,48 l. Podvozek s bubnovými brzdami a listovými pery byl však již notně zastaralý, auta neuspěla ani v USA. Lago prodal automobilku Henrimu Pigozzimu, instalace slabého V8 Ford/Simca 2,35 l však byla už jen labutí písní modelu. Značku Talbot v 80. letech nakrátko obnovil koncern PSA, který převzal evropské aktivity Chrysleru a Simcu zrušil. Dodnes na obě vlastní práva.

Britský Triumph proslul zejména sportovními vozy, produkce těch čistě cestovních není příliš známá. Po druhé světové válce, kdy byla firma prodána společnosti Standard, se u nich uplatil výrazný a ostrý „žiletkový“ design, který byl protipólem tehdejší oblé konkurence. Ten včetně výrazných prolisů vyznával i malý, ani ne čtyřmetrový dvoudveřový Mayflower. Tvary připomínající zmenšené vozy Bentley a Rolls-Royce navrhli Leslie Moore a Walter Belgrove, Auta dostala už samonosnou karoserii, obří zasklenou plochu a vešli se do nich čtyři lidé. Řadový čtyřválec 1,27 l měl sice jen rozvod SV, ale hliníkovou hlavu. Podvozek vpředu vyznával už nezávislé závěsy s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, ty zdědily i Triumphy řady TR. Vzadu byla tuhá náprava a listová pera. Mayflowery se montovaly i v Austrálii a Švédsku, ale výroba běžela jen necelé čtyři roky a vzniklo jen 35 tisíc aut. Ani v USA se malý vůz s luxusní výbavou neprosadil.

Vauxhall koupil americký koncern General Motors dříve než Opel. Přesto si britské vozy z Lutonu udržely svébytnost až do unifikace výrobního programu v osmé dekádě minulého věku. Významným milníkem v historii byla řada Cresta, která vznikala ve čtyřech generacích osmnáct let. Oblou, postupně modernizovanou sérii E s řadovým šestiválcem 2,26 l nahradila zamerikanizovaná PA, později s motorem 2,65 l. Hranatější Cresta PB dostala v průběhu produkce větší šestiválec 3,29 l. Až do poloviny 60. let představovala středně drahou modifikaci řad Velox a Wyvern. U poslední PC se uplatnil korporátní design s inspirací v láhvi Coca-Coly, takže vauxhally připomínaly soudobé chevrolety i holdeny, ale nebyly jejich „erbovními“ variantami. Objevily se dokonce konverze na kombi, sama britská královna používala tato praktická auta v generacích PA a PC.

Talbot-Lago 2500 T14 LS: Poslední v řadě

Posledním sériově vyráběným modelem značky Talbot-Lago bylo sportovní kupé T14 LS s čtyřválcovými a osmiválcovými motorey. V letech 1955–59 jich bylo vyrobeno jen 54 kusů. Rodák z italských Benátek Antonio Franco Lago (1893–1960) byl jedním ze zakladatelů italské Národní fašistické strany, ale brzy změnil názor, dostal se do sporu s Benitem Mussolinim a musel před ním utéct do Francie. V roce 1935 koupil od svých...

Celý článek: Talbot-Lago 2500 T14 LS: Poslední v řadě

Triumph Mayflower (1949-1953): Na ostří nože

Britská automobilka Standard přivezla v říjnu 1949 na londýnský autosalon malý dvoudveřový Triumph Mayflower, upoutávající pozornost svými ostrými hranami. Na konci druhé světové války zorganizoval Sir John Black prodej automobilky Triumph, známé především výrobou sportovních vozů, společnosti Standard Motor Company. Obě strany se dohodly na ceně 75 000 liber sterlingů. Po skončení války a obnově poničených továren začal...

Celý článek: Triumph Mayflower (1949-1953): Na ostří nože

Vauxhall Cresta: Kočár pro královnu

Britská automobilka Vauxhall vyráběla v letech 1954 až 1972 šestiválcový model Cresta, který byl zpočátku luxusnější variantou typu Velox. Čtyři generace se označovaly písmeny E, PA, PB a PC. Zakladatelem Vauxhallu byl skotský námořní inženýr Alexander Wilson. V roce 1857 založil ve stejnojmenné londýnské čtvrti dílnu na výrobu čerpadel a lodních motorů. Prvním čtyřkolovým vozidlem Vauxhall byl jednoválcový automobil z roku...

Celý článek: Vauxhall Cresta: Kočár pro královnu

Psali jsme: Červenec a srpen 2017 na Veterán.auto.cz: Born in the Netherlands

Spolupracujeme s TipCars.com
Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů

Většině zdravotnických zařízení porostou příští rok…

Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí

Byznysu s bateriemi se daří, trh každoročně roste o více…

Těžil kryptoměny v poslaneckém bytě, nyní pirát Vymazal vrací náklady zpět Sněmovně Těžil kryptoměny v poslaneckém bytě, nyní pirát Vymazal vrací náklady zpět Sněmovně

Poslanec Pirátské strany Tomáš Vymazal, který loni těžil…

 
Zdroj: Veterán.auto.cz

Štítky Chevrolet Opel

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

 





 
Lotus 79 (1978-1979): Poslední černozlatý mistr mistr světa

Lotus 79 (1978-1979): Poslední černozlatý mistr mistr světa

Dnes 18:50

Lotus se stal ve formuli 1 průkopníkem monopostů s přísavným efektem. Typ 79 před čtyřiceti lety naprosto převálcoval veškerou konkurenci. Bohužel naposledy...




Blesk.cz

ŠOK! Pohřešovaný veterán z Afghánistánu byl nalezen mrtvý

ŠOK! Pohřešovaný veterán z Afghánistánu byl nalezen mrtvý

Daniel Johnston, voják a válečný veterán, který sloužil v Afghánistánu, Iráku a Bosně, byl nalezen mrtvý poté,…

Kohoutová už rozchod s manželem neřeší! Prsa už jí osahává jiný

Kohoutová už rozchod s manželem neřeší! Prsa už jí…

Ještě nedávno se herečka Berenika Kohoutová (27) vzpamatovávala z rozchodu s manželem Pavlem Čechákem (43). Teď…

 

iSport.cz

RENTGEN: Co musí Plzeň zlepšit před vstupem do Ligy mistrů?

RENTGEN: Co musí Plzeň zlepšit před vstupem do Ligy mistrů?

Viktoria Plzeň si vítězstvím v HET lize zajistila místenku do základní skupiny Ligy mistrů. Po snovém podzimu…

Talent Nečas o vzoru Krejčím, vykání v kabině i kontaktech s Carolinou

Talent Nečas o vzoru Krejčím, vykání v kabině i…

Napřed zazářil, pak zhasnul. Po zranění v úvodním duelu se Slovenskem si Martin Nečas myslel, že je konec. Jenže…

 

Reflex.cz

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů pro dospělé. Podívejte se

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů…

Zlatá éra pornofilmu, tak bývají nazývána 60. a 70. léta minulého století. Doba, kdy se filmy pro dospělé…

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a hraje v Hvězdných válkách. Kdo je Donald Glover?!

Sbírá jednu cenu za druhou, střílí lidi do hlavy a…

Na ČT dávají dvoudílný film, který přepisuje dějiny české televizní tvorby. Kdo je Donald Glover – jedna z hvězd…