3.8. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Zastava v nové době: Značka zkrachovala, továrna žije dál

 

Zastava nedávno definitivně skončila, když vyhlásila bankrot. Při této příležitosti si připomeňme historii této někdejší jugoslávské značky.

Mnoho východoevropských automobilek vzniklo jen díky pomocí ze Západu. Mezi ně můžeme řadit i jugoslávskou Zastavu, jejíž historie byla spjata převážně s italským Fiatem. Samotné počátky jsou ale spojeny s americkým Chevroletem.

Výroba automobilů v (dnes srbském) Kragujevaci totiž začala už v meziválečném období, a to nákladními vozy značky Chevrolet. Po válce se původní zbrojovka Vojno-Tehnicki Zavod přejmenovala na Zavodi Crvena Zastava a začala vyrábět „džípy“ Willys. V poválečném období ale pro taková auta není velký trh, a tak firma v roce 1954 podepisuje dohodu s Fiatem a v licenci začíná montovat jeho modely 1100, 1400 a Campagnola.

Už tyto modely nesou znaky Zastava, ten nejdůležitější ale přichází o rok později. Tehdy se začíná montovat Zastava 600, alias Fiat 600, které se familiérně přezdívalo Fića dle komiksové postavy. Největší slávu však zažila až inovovaná verze Zastava 750 z roku 1962, která dostala větší motor o objemu 767 cm3 a výkonu 18 kW. Fića pomohla motorizovat Jugoslávii a její obliba znamenala, že ve výrobě vydržela dlouhá léta, a to až do roku 1985. Tehdy však už byla v prodeji i Zastava 850 se čtyřválcem o objemu 848 cm3 a výkonu 24 kW.

Zastava ale nežila jen z Fićy, v průběhu let nabídla i další modely. Navzdory získaným zkušenostem však továrna nadále spolupracovala s italským Fiatem. Takovým způsobem vznikla třeba Zastava 1300, přezdívaná mnohdy jugoslávský mercedes. Až slavný „stojadin“ alias Zastava 101 (později Skala) z počátku sedmdesátých let se proti výchozímu Fiatu 128 lišila přece jen více, a to karoserií se stupňovitou zádí.

Moskvič v nové době: Od aut ke kulečníkovým stolům

Důležitým modelem pak byla i Zastava Koral, která se pod názvem Yugo dostala až do Spojených států. Také tento automobil postavený na technice Fiatu (128) dostal vlastní karoserii, yugo bylo třídveřovým hatchbackem. Yugo se navíc stalo tak oblíbené, že jeho jméno nesly i další modely továrny.

Právě s modely koral a skala Zastava vydrží i do devadesátých let. Ve výrobním portfoliu je doplňuje ještě Zastava Florida, což byl vlastně Fiat Tipo s jinou karoserií. Na svojí dobu moderně střižený hatchback navržený Giorgettem Giugiarem byl představen v roce 1988.

To je ale na dlouhou dobu poslední zcela nový model z Kragujevace. Jugoslávie se na počátku devadesátých let začíná rozpadat a krvavou sérií válek je samozřejmě zasažena i srbská továrna. Její provoz je několikrát zastaven, dodávky yuga do USA a dalších států v roce 1992 končí, a to kvůli válečným sankcím. V roce 1999 je pak továrna ležící asi 110 kilometrů od Bělehradu zničena bombardováním NATO, a to kvůli tomu, že přidružená zbrojovka Zastava Arms dodávala zbraně srbské armádě.

Po válce je v roce 2002 představeno modernizované yugo a koncept Yego Florida 2.0. V Maďarsku se pak začínají vyrábět vojenská vozidla se znaky Zastava, která využívají techniku Iveco. V průběhu let je ale stále jasnější, že výrobní portfolio firmy je beznadějně zastaralé, a tak opět začínají námluvy s Fiatem.

Video

Výsledkem dosažené dohody se stává Zastava 10, což byla licenční verze modernizovaného Fiatu Punto druhé generace, tehdy u nás známého jako Punto Classic. Označení 10 odkazovalo na to, že „punto“ bylo desátým jugoslávským fiatem. Auto bylo dodáváno s atmosférickou dvanáctistovkou o výkonu 44 kW, přičemž vedle domácího srbského trhu bylo určeno také pro další východoevropské (hlavně balkánské) státy – Makedonii, Bosnu a Hercegovinu nebo Albánii. Od roku 2005 se zastava do Srbska dovážela z Itálie, k výrobě došlo až později.

V té době se zdá, že závod nabírá druhý dech, protože vedle Fiatu je podepsána dohoda i s Opelem. Ten má na jejím základě od roku 2009 začít v Kragujevaci montovat Astru Classic, kterou měl později doplnit ještě další model. K tomu ale už nedošlo.

Srbská vláda se totiž Zastavu stejně jako mnohé další státní podniky rozhodla privatizovat. Firmu přitom nechtěla prodat jen tak někomu. Nový vlastník měl předložit doklady o tom, že jeho roční příjem je více než 500 milionů eur a má minimálně tříleté zkušenosti s výrobou v automobilovém průmyslu, případně, že funguje minimálně tři roky a spravuje majetek minimálně ve výši dvou miliard eur. Podnik přitom byl zajímavý, a to díky levné pracovní síle, která navíc měla nějaké ty zkušenosti s produkcí aut. Nevýhodou ale byla nutnost modernizace.

Oltcit v nové době: Od citroënů, přes daewoo k fordům

O továrnu projevuje zájem třeba Volkswagen, podle očekávání se ale vláda nakonec dohodla s Fiatem. Dohoda o nabytí většinového podílu byla podepsána v roce 2008, Fiat se ale majitelem továrny (67 % akcií) stal až o dva roky později. Do nákupu totiž promluvila ekonomická krize, plány ovlivnil i požár továrny v listopadu 2009.

Spolu s tím se lehce měnily plány. Italská automobilka v roce 2008 oznámila, že do rekonstrukce závodu chce investovat na 900 milionů eur, nakonec to však byla jedna miliarda eur. Zároveň klesl plán zvýšit výrobní kapacitu továrny, a to z 300.000 na 200.000 aut ročně. V Srbsku se pak dle původních plánů měly vyrábět dva modely, levný model segmentu B a miniauto se zkrácenou platformou modelů 500 a panda. I v tomto případě se však plány měnily.

V Kragujevaci do roku 2011 pokračovala produkce punta. O rok později pak byla v přebudovaném závodě zahájena výroba Fiatu 500L, malého MPV s designem pětistovky. Pokud nepočítáme deriváty 500L, tak dalšího modelu jsme se doposud nedočkali. Třeba produkce 500 zůstává v Polsku, byť se spekulovalo o jejím přesunutí právě do Srbska.

K akvizici srbského podniku Fiatem je ale nutné říci to, že italský výrobce sice koupil výrobní závod, nikoliv ale samotnou značku Zastava, a to přestože uvažoval o výrobě nového auta s takovými znaky. I proto se zastaralé zastavy přestaly v roce 2008 vyrábět a ze Zastavy 10 se zase stal Fiat Punto, jakmile Italové podnik koupili.

Spolu s tím tak Zastava automobili končí a vzniká Fiat Automobiles Serbia, dnes Fiat Chrysler Automobiles Serbia, Kragujevac Limited. Po bývalé Zastavě ale zůstaly obří dluhy, kvůli kterým byl původní podnik letos nucen vyhlásit bankrot. Zastava tak jako podnik už neexistuje, její továrna však funguje dál.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Akční plán proti kůrovci: ministerstvo chce zavést  nižší DPH na palivové dřevo Akční plán proti kůrovci: ministerstvo chce zavést nižší DPH na palivové dřevo

Ministerstvo zemědělství chystá novelu lesního zákona,…

Butinovou k přiznání donutili mučením, prohlásil ruský ministr zahraničí Lavrov Butinovou k přiznání donutili mučením, prohlásil ruský ministr zahraničí Lavrov

Ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov chápe rozhodnutí…

Trinity, nebo Q bank? Moravský peněžní ústav získal bankovní licenci, hledá nové jméno Trinity, nebo Q bank? Moravský peněžní ústav získal bankovní licenci, hledá nové jméno

Největší česká kampelička bude moci s novým rokem zahájit…

Kosovský parlament schválil vznik armády. Mír v regionu je ohrožen, varuje Srbsko Kosovský parlament schválil vznik armády. Mír v regionu je ohrožen, varuje Srbsko

Kosovský parlament velkou většinou schválil transformaci…

 

Štítky Fiat Video Výroba

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 





 
V Americi sestavili žebříček aut s nejspolehlivější elektronikou. Vyhrála známá jména

V Americi sestavili žebříček aut s nejspolehlivější elektronikou. Vyhrála známá jména

Dnes 14:50

Společnost CarMD každoročně provádí průzkum spolehlivosti aut, který se zaměřuje na problémy s elektronikou motoru.




Blesk.cz

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici. Doma skoná jen pětina lidí

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici.…

Většina Čechů by svůj poslední den nejraději prožila v klidu domova, ale ve skutečnosti se toto přání „splní“…

Peklo na D1: Filmaři Honza a Honza tu strávili 13,5 hodiny! „Hodně aut zhaslo, čekáme na vlky...“

Peklo na D1: Filmaři Honza a Honza tu strávili 13,5…

„Začíná tu být tma, hodně aut zhaslo. Čekáme na vlky.“ Tuhle lehce humornou zprávu posílali mobilem domů ve…

 

iSport.cz

LIGA NARUBY: Deli jako skála, sólo pro Kučeru a loket ve slabinách

LIGA NARUBY: Deli jako skála, sólo pro Kučeru a…

Teplický záložník Tomáš Kučera je prvním fotbalistou v historii české ligy, který nejdříve urazil Spartu…

KOEFICIENT: Skvostný český týden! Kluby bojují o PĚT míst v pohárech

KOEFICIENT: Skvostný český týden! Kluby bojují o PĚT…

Zatímco v průběhu podzimu stále více hrozilo, že český fotbal bude mít za dva roky jen čtyři zástupce v…

 

Reflex.cz

Jste mlhavá, řekl prý Juncker britské premiérce Mayové. Ta věří, že od EU získá další záruky k brexitu

Jste mlhavá, řekl prý Juncker britské premiérce…

Britská premiérka Theresa Mayová je přesvědčena, že je i nadále možné získat od Evropské unie další dodatečné…

Očima libertariána: Proč je stát vždy horší majitel a podnikatel než soukromník

Očima libertariána: Proč je stát vždy horší majitel…

Praxe ukazuje, že čím víc stát zasahuje do společenských a ekonomických vztahů, tím hůř, naopak čím méně se…