3.8. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Zastava v nové době: Značka zkrachovala, továrna žije dál

 

Zastava nedávno definitivně skončila, když vyhlásila bankrot. Při této příležitosti si připomeňme historii této někdejší jugoslávské značky.

Mnoho východoevropských automobilek vzniklo jen díky pomocí ze Západu. Mezi ně můžeme řadit i jugoslávskou Zastavu, jejíž historie byla spjata převážně s italským Fiatem. Samotné počátky jsou ale spojeny s americkým Chevroletem.

Výroba automobilů v (dnes srbském) Kragujevaci totiž začala už v meziválečném období, a to nákladními vozy značky Chevrolet. Po válce se původní zbrojovka Vojno-Tehnicki Zavod přejmenovala na Zavodi Crvena Zastava a začala vyrábět „džípy“ Willys. V poválečném období ale pro taková auta není velký trh, a tak firma v roce 1954 podepisuje dohodu s Fiatem a v licenci začíná montovat jeho modely 1100, 1400 a Campagnola.

Už tyto modely nesou znaky Zastava, ten nejdůležitější ale přichází o rok později. Tehdy se začíná montovat Zastava 600, alias Fiat 600, které se familiérně přezdívalo Fića dle komiksové postavy. Největší slávu však zažila až inovovaná verze Zastava 750 z roku 1962, která dostala větší motor o objemu 767 cm3 a výkonu 18 kW. Fića pomohla motorizovat Jugoslávii a její obliba znamenala, že ve výrobě vydržela dlouhá léta, a to až do roku 1985. Tehdy však už byla v prodeji i Zastava 850 se čtyřválcem o objemu 848 cm3 a výkonu 24 kW.

Zastava ale nežila jen z Fićy, v průběhu let nabídla i další modely. Navzdory získaným zkušenostem však továrna nadále spolupracovala s italským Fiatem. Takovým způsobem vznikla třeba Zastava 1300, přezdívaná mnohdy jugoslávský mercedes. Až slavný „stojadin“ alias Zastava 101 (později Skala) z počátku sedmdesátých let se proti výchozímu Fiatu 128 lišila přece jen více, a to karoserií se stupňovitou zádí.

Moskvič v nové době: Od aut ke kulečníkovým stolům

Důležitým modelem pak byla i Zastava Koral, která se pod názvem Yugo dostala až do Spojených států. Také tento automobil postavený na technice Fiatu (128) dostal vlastní karoserii, yugo bylo třídveřovým hatchbackem. Yugo se navíc stalo tak oblíbené, že jeho jméno nesly i další modely továrny.

Právě s modely koral a skala Zastava vydrží i do devadesátých let. Ve výrobním portfoliu je doplňuje ještě Zastava Florida, což byl vlastně Fiat Tipo s jinou karoserií. Na svojí dobu moderně střižený hatchback navržený Giorgettem Giugiarem byl představen v roce 1988.

To je ale na dlouhou dobu poslední zcela nový model z Kragujevace. Jugoslávie se na počátku devadesátých let začíná rozpadat a krvavou sérií válek je samozřejmě zasažena i srbská továrna. Její provoz je několikrát zastaven, dodávky yuga do USA a dalších států v roce 1992 končí, a to kvůli válečným sankcím. V roce 1999 je pak továrna ležící asi 110 kilometrů od Bělehradu zničena bombardováním NATO, a to kvůli tomu, že přidružená zbrojovka Zastava Arms dodávala zbraně srbské armádě.

Po válce je v roce 2002 představeno modernizované yugo a koncept Yego Florida 2.0. V Maďarsku se pak začínají vyrábět vojenská vozidla se znaky Zastava, která využívají techniku Iveco. V průběhu let je ale stále jasnější, že výrobní portfolio firmy je beznadějně zastaralé, a tak opět začínají námluvy s Fiatem.

Video

Výsledkem dosažené dohody se stává Zastava 10, což byla licenční verze modernizovaného Fiatu Punto druhé generace, tehdy u nás známého jako Punto Classic. Označení 10 odkazovalo na to, že „punto“ bylo desátým jugoslávským fiatem. Auto bylo dodáváno s atmosférickou dvanáctistovkou o výkonu 44 kW, přičemž vedle domácího srbského trhu bylo určeno také pro další východoevropské (hlavně balkánské) státy – Makedonii, Bosnu a Hercegovinu nebo Albánii. Od roku 2005 se zastava do Srbska dovážela z Itálie, k výrobě došlo až později.

V té době se zdá, že závod nabírá druhý dech, protože vedle Fiatu je podepsána dohoda i s Opelem. Ten má na jejím základě od roku 2009 začít v Kragujevaci montovat Astru Classic, kterou měl později doplnit ještě další model. K tomu ale už nedošlo.

Srbská vláda se totiž Zastavu stejně jako mnohé další státní podniky rozhodla privatizovat. Firmu přitom nechtěla prodat jen tak někomu. Nový vlastník měl předložit doklady o tom, že jeho roční příjem je více než 500 milionů eur a má minimálně tříleté zkušenosti s výrobou v automobilovém průmyslu, případně, že funguje minimálně tři roky a spravuje majetek minimálně ve výši dvou miliard eur. Podnik přitom byl zajímavý, a to díky levné pracovní síle, která navíc měla nějaké ty zkušenosti s produkcí aut. Nevýhodou ale byla nutnost modernizace.

Oltcit v nové době: Od citroënů, přes daewoo k fordům

O továrnu projevuje zájem třeba Volkswagen, podle očekávání se ale vláda nakonec dohodla s Fiatem. Dohoda o nabytí většinového podílu byla podepsána v roce 2008, Fiat se ale majitelem továrny (67 % akcií) stal až o dva roky později. Do nákupu totiž promluvila ekonomická krize, plány ovlivnil i požár továrny v listopadu 2009.

Spolu s tím se lehce měnily plány. Italská automobilka v roce 2008 oznámila, že do rekonstrukce závodu chce investovat na 900 milionů eur, nakonec to však byla jedna miliarda eur. Zároveň klesl plán zvýšit výrobní kapacitu továrny, a to z 300.000 na 200.000 aut ročně. V Srbsku se pak dle původních plánů měly vyrábět dva modely, levný model segmentu B a miniauto se zkrácenou platformou modelů 500 a panda. I v tomto případě se však plány měnily.

V Kragujevaci do roku 2011 pokračovala produkce punta. O rok později pak byla v přebudovaném závodě zahájena výroba Fiatu 500L, malého MPV s designem pětistovky. Pokud nepočítáme deriváty 500L, tak dalšího modelu jsme se doposud nedočkali. Třeba produkce 500 zůstává v Polsku, byť se spekulovalo o jejím přesunutí právě do Srbska.

K akvizici srbského podniku Fiatem je ale nutné říci to, že italský výrobce sice koupil výrobní závod, nikoliv ale samotnou značku Zastava, a to přestože uvažoval o výrobě nového auta s takovými znaky. I proto se zastaralé zastavy přestaly v roce 2008 vyrábět a ze Zastavy 10 se zase stal Fiat Punto, jakmile Italové podnik koupili.

Spolu s tím tak Zastava automobili končí a vzniká Fiat Automobiles Serbia, dnes Fiat Chrysler Automobiles Serbia, Kragujevac Limited. Po bývalé Zastavě ale zůstaly obří dluhy, kvůli kterým byl původní podnik letos nucen vyhlásit bankrot. Zastava tak jako podnik už neexistuje, její továrna však funguje dál.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nedostatek pracovníků mají v Česku zmírnit stovky kvalifikovaných Indů Nedostatek pracovníků mají v Česku zmírnit stovky kvalifikovaných Indů

Do Česka může přijít pracovat 500 vysoce kvalifikovaných…

Jasné slovo Martina Čabana: Prezident bude muset u Petříčka přiznat barvu Jasné slovo Martina Čabana: Prezident bude muset u Petříčka přiznat barvu

Česká diplomacie by mohla mít nového šéfa. Předseda ČSSD…

Německé aerolinky Small Planet spadly do insolvence. Neuřídily svůj ambiciózní růst Německé aerolinky Small Planet spadly do insolvence. Neuřídily svůj ambiciózní růst

Německá pobočka polsko-litevské společnosti Small Planet…

 

Štítky Fiat Video Výroba

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola

Druhá karosářská verze Mercdesu GLE nebude chybět ani v…

 





 
Ford Focus 1.0 EcoBoost - Zpátky na vrchol

Ford Focus 1.0 EcoBoost - Zpátky na vrchol

Dnes 12:50

Čtvrtá generace Fordu Focus dostala do vínku skutečně výborný podvozek. Leckteré modely by se od něj mohly učit.




Blesk.cz

Mareš s Boučkem končí na Primě! Jejich velkolepá show „1 proti všem“ nebavila

Mareš s Boučkem končí na Primě! Jejich velkolepá…

Spojení Libor Bouček (37) a Leoš Mareš (42) se opět ukázalo jako nešťastné. Soutěžní pořad 1 proti všem, který…

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se odborníka, co a pro koho se mění

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se…

Od října čeká Čechy další změna na trhu s hypotékami. Česká národní banka rozšíří pravidla pro poskytování úvěrů…

 

iSport.cz

Youth League: Plzeň - CSKA 1:1. Mladíci Viktorie srovnali z penalty

Youth League: Plzeň - CSKA 1:1. Mladíci Viktorie…

Předehru k večernímu představení v Lize mistrů Západočeši zvládli. V rámci UEFA Youth League se utkala…

Šéf VAR: Diopa video řešit nemohlo. Co si myslí o Vrbově kritice?

Šéf VAR: Diopa video řešit nemohlo. Co si myslí o…

Videorozhodčí byli o víkendu podrobeni další kritice. Pavel Královec v zápase Plzně s Opavou…

 

Reflex.cz

Na čem se shodne Brusel s Klausem a Okamurou?

Na čem se shodne Brusel s Klausem a Okamurou?

Evropská unie se rozhodla brutálně regulovat Internet; tentokrát jako pověstná hůl na psa posloužila autorská…

Petříček místo Pocheho: Roztomilý kompromis uvadající ČSSD, která je v rukou neschopných aparátčíků

Petříček místo Pocheho: Roztomilý kompromis…

Pocheho bývalý asistent Petříček coby nominant na ministra zahraničních věcí je roztomilým kompromisem. Poche a…