3.8. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Zastava v nové době: Značka zkrachovala, továrna žije dál

 

Zastava nedávno definitivně skončila, když vyhlásila bankrot. Při této příležitosti si připomeňme historii této někdejší jugoslávské značky.

Mnoho východoevropských automobilek vzniklo jen díky pomocí ze Západu. Mezi ně můžeme řadit i jugoslávskou Zastavu, jejíž historie byla spjata převážně s italským Fiatem. Samotné počátky jsou ale spojeny s americkým Chevroletem.

Výroba automobilů v (dnes srbském) Kragujevaci totiž začala už v meziválečném období, a to nákladními vozy značky Chevrolet. Po válce se původní zbrojovka Vojno-Tehnicki Zavod přejmenovala na Zavodi Crvena Zastava a začala vyrábět „džípy“ Willys. V poválečném období ale pro taková auta není velký trh, a tak firma v roce 1954 podepisuje dohodu s Fiatem a v licenci začíná montovat jeho modely 1100, 1400 a Campagnola.

Už tyto modely nesou znaky Zastava, ten nejdůležitější ale přichází o rok později. Tehdy se začíná montovat Zastava 600, alias Fiat 600, které se familiérně přezdívalo Fića dle komiksové postavy. Největší slávu však zažila až inovovaná verze Zastava 750 z roku 1962, která dostala větší motor o objemu 767 cm3 a výkonu 18 kW. Fića pomohla motorizovat Jugoslávii a její obliba znamenala, že ve výrobě vydržela dlouhá léta, a to až do roku 1985. Tehdy však už byla v prodeji i Zastava 850 se čtyřválcem o objemu 848 cm3 a výkonu 24 kW.

Zastava ale nežila jen z Fićy, v průběhu let nabídla i další modely. Navzdory získaným zkušenostem však továrna nadále spolupracovala s italským Fiatem. Takovým způsobem vznikla třeba Zastava 1300, přezdívaná mnohdy jugoslávský mercedes. Až slavný „stojadin“ alias Zastava 101 (později Skala) z počátku sedmdesátých let se proti výchozímu Fiatu 128 lišila přece jen více, a to karoserií se stupňovitou zádí.

Moskvič v nové době: Od aut ke kulečníkovým stolům

Důležitým modelem pak byla i Zastava Koral, která se pod názvem Yugo dostala až do Spojených států. Také tento automobil postavený na technice Fiatu (128) dostal vlastní karoserii, yugo bylo třídveřovým hatchbackem. Yugo se navíc stalo tak oblíbené, že jeho jméno nesly i další modely továrny.

Právě s modely koral a skala Zastava vydrží i do devadesátých let. Ve výrobním portfoliu je doplňuje ještě Zastava Florida, což byl vlastně Fiat Tipo s jinou karoserií. Na svojí dobu moderně střižený hatchback navržený Giorgettem Giugiarem byl představen v roce 1988.

To je ale na dlouhou dobu poslední zcela nový model z Kragujevace. Jugoslávie se na počátku devadesátých let začíná rozpadat a krvavou sérií válek je samozřejmě zasažena i srbská továrna. Její provoz je několikrát zastaven, dodávky yuga do USA a dalších států v roce 1992 končí, a to kvůli válečným sankcím. V roce 1999 je pak továrna ležící asi 110 kilometrů od Bělehradu zničena bombardováním NATO, a to kvůli tomu, že přidružená zbrojovka Zastava Arms dodávala zbraně srbské armádě.

Po válce je v roce 2002 představeno modernizované yugo a koncept Yego Florida 2.0. V Maďarsku se pak začínají vyrábět vojenská vozidla se znaky Zastava, která využívají techniku Iveco. V průběhu let je ale stále jasnější, že výrobní portfolio firmy je beznadějně zastaralé, a tak opět začínají námluvy s Fiatem.

Video

Výsledkem dosažené dohody se stává Zastava 10, což byla licenční verze modernizovaného Fiatu Punto druhé generace, tehdy u nás známého jako Punto Classic. Označení 10 odkazovalo na to, že „punto“ bylo desátým jugoslávským fiatem. Auto bylo dodáváno s atmosférickou dvanáctistovkou o výkonu 44 kW, přičemž vedle domácího srbského trhu bylo určeno také pro další východoevropské (hlavně balkánské) státy – Makedonii, Bosnu a Hercegovinu nebo Albánii. Od roku 2005 se zastava do Srbska dovážela z Itálie, k výrobě došlo až později.

V té době se zdá, že závod nabírá druhý dech, protože vedle Fiatu je podepsána dohoda i s Opelem. Ten má na jejím základě od roku 2009 začít v Kragujevaci montovat Astru Classic, kterou měl později doplnit ještě další model. K tomu ale už nedošlo.

Srbská vláda se totiž Zastavu stejně jako mnohé další státní podniky rozhodla privatizovat. Firmu přitom nechtěla prodat jen tak někomu. Nový vlastník měl předložit doklady o tom, že jeho roční příjem je více než 500 milionů eur a má minimálně tříleté zkušenosti s výrobou v automobilovém průmyslu, případně, že funguje minimálně tři roky a spravuje majetek minimálně ve výši dvou miliard eur. Podnik přitom byl zajímavý, a to díky levné pracovní síle, která navíc měla nějaké ty zkušenosti s produkcí aut. Nevýhodou ale byla nutnost modernizace.

Oltcit v nové době: Od citroënů, přes daewoo k fordům

O továrnu projevuje zájem třeba Volkswagen, podle očekávání se ale vláda nakonec dohodla s Fiatem. Dohoda o nabytí většinového podílu byla podepsána v roce 2008, Fiat se ale majitelem továrny (67 % akcií) stal až o dva roky později. Do nákupu totiž promluvila ekonomická krize, plány ovlivnil i požár továrny v listopadu 2009.

Spolu s tím se lehce měnily plány. Italská automobilka v roce 2008 oznámila, že do rekonstrukce závodu chce investovat na 900 milionů eur, nakonec to však byla jedna miliarda eur. Zároveň klesl plán zvýšit výrobní kapacitu továrny, a to z 300.000 na 200.000 aut ročně. V Srbsku se pak dle původních plánů měly vyrábět dva modely, levný model segmentu B a miniauto se zkrácenou platformou modelů 500 a panda. I v tomto případě se však plány měnily.

V Kragujevaci do roku 2011 pokračovala produkce punta. O rok později pak byla v přebudovaném závodě zahájena výroba Fiatu 500L, malého MPV s designem pětistovky. Pokud nepočítáme deriváty 500L, tak dalšího modelu jsme se doposud nedočkali. Třeba produkce 500 zůstává v Polsku, byť se spekulovalo o jejím přesunutí právě do Srbska.

K akvizici srbského podniku Fiatem je ale nutné říci to, že italský výrobce sice koupil výrobní závod, nikoliv ale samotnou značku Zastava, a to přestože uvažoval o výrobě nového auta s takovými znaky. I proto se zastaralé zastavy přestaly v roce 2008 vyrábět a ze Zastavy 10 se zase stal Fiat Punto, jakmile Italové podnik koupili.

Spolu s tím tak Zastava automobili končí a vzniká Fiat Automobiles Serbia, dnes Fiat Chrysler Automobiles Serbia, Kragujevac Limited. Po bývalé Zastavě ale zůstaly obří dluhy, kvůli kterým byl původní podnik letos nucen vyhlásit bankrot. Zastava tak jako podnik už neexistuje, její továrna však funguje dál.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Zeman potřetí a stále stejně Glosa Martina Čabana: Zeman potřetí a stále stejně

Prezident Miloš Zeman při projevu před Valným…

Jih Mexika zasáhlo silné zemětřesení, v metropoli se třásly domy Jih Mexika zasáhlo silné zemětřesení, v metropoli se třásly domy

Nejméně pět lidí zahynulo při zemětřesení o síle 7,4…

Hyundai už v Nošovicích vyrábí i30 N. Letos jich stihne 1450 Hyundai už v Nošovicích vyrábí i30 N. Letos jich stihne 1450

První exempláře sportovní varianty modelu i30 již vyjely…

 

Štítky Fiat Video Výroba

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD "náhodou" stihne do voleb

20. - 21. října se konají parlamentní volby, a tak není…

 





 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Dnes 18:49

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční můra všech rodičů na vlastní kůži

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční…

Let z Británie do Austrálie neprobíhá zrovna podle Joanniných představ. Má vysokou teplotu, její devítitýdenní…

 

iSport.cz

TOP 5 gólů 7. kola: Jovovičova raketa, Houskova drzost, Hušbauerova chytrost

TOP 5 gólů 7. kola: Jovovičova raketa, Houskova…

V 7. kole HET ligy se rozstřílely Jablonec a Olomouc, které svým soupeřům nasypaly po pěti gólech. Také mají oba…

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal, chválí Švancara

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal,…

Danny? Už ukázal kvalitu a lehkost, ale brzdí ho zranění. Halil Altintop? Nic. Ruslan Rotaň? Dříč ve středu…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co z češtiny?

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co…

Máte rádi matematiku? Nebo jste ji jako děti a žáci nenáviděli? Oblíbenou otázkou různých rodinných sešlostí…