Zemědělský tahač Tatra na výstavě Země živitelka 2013
Na výstavě Země živitelka 2013 pořádané v Českých Budějovicích od 29. srpna do 3. září předvedla automobilka Tatra Trucks a.s. ve spolupráci se svým dealerem společností Parma servis s.r.o. nový tahač zemědělských návěsů Tatra Phoenix 6x6.
Ten byl vyvinut ve spolupráci s Rolnickou společností Lesonice a.s., testující v současné době trojici prototypů v běžném provozu. Tyto prototypy byly homologovány na základě „individuálního řízení“ pro provoz na pozemních komunikacích jako traktory.
Tahač Tatra Phoenix 6x6 má celkovou délku 6.965 mm, šířku 2.600 mm, výšku 3.250 mm a světlou výšku 325 mm. Rozvor mezi přední a první zadní nápravou u tohoto vozidla činí 3.060 mm, mezi první a druhou zadní 1.450 mm. S ohledem na použití vozidla jsou použity široké nízkotlaké traktorové pneumatiky 500/60 R22,5 vpředu a 600/50 R22,5 vzadu.
Základem tahače je tradiční řešení podvozku v podobě centrální nosné roury, chránící všechny součásti hnacího traktu. Podvozek s výkyvnými polonápravami je vybaven vzduchovým odpružením a má nabízet vynikající průchodnost v těžkém terénu a zároveň vysoký komfort jízdy pro řidiče.
Pohon tahače zajišťuje kapalinou chlazený šestiválec Paccar MX340 o objemu 12,9 l, splňující emisní normu Euro 5. Tato pohonná jednotka je pro tahač k dispozici s výkony 265 kW, 300 kW a 340 kW v kombinaci s manuální 16stupňovou převodovkou ZF, automatizovanou 16stupňovou převodovkou ZF AS-Tronic nebo 6stupňovou automatickou převodovkou značky Allison. Všechny nabízené varianty převodovek lze na přání vybavit integrovaným retardérem.
Vozidlo je vybaveno čtyřmi na sobě nezávislými brzdovými systémy – provozním, nouzovým, parkovacím a motorovým. Na přání je k dispozici kompresní brzda MX Engine Brake. Pro kabinu je nabízena ochrana ROPS/FOPS (bezpečnost kabiny při převrácení). Součástí výbavy tahače je výškově stavitelný zadní traktorový závěs a dvoupalcová točnice. Příď je přizpůsobena pro montáž předního neseného nářadí. V nabídce je i kompletní hydraulika s výstupy v přední i zadní části.
Ve srovnání s vozidly s tuhými nápravami dosahuje tahač značky Tatra v terénu vyšší rychlosti, což znamená, že je schopen za stejnou dobu absolvovat větší počet jízd. Rozložení zatížení váhy návěsu na zadní nápravy vozidla s konfigurací 6x6 oproti 4x4 umožňuje vyšší nosnost návěsu, a tím dále zvyšuje produktivitu přepravy.
Třetí řiditelná náprava dodávaná na přání navíc zmenšuje vnější poloměr otáčení, který v kombinaci s návěsem s řiditelnými nápravami výrazně zlepšuje manévrovatelnost s vozidlem a zamezí jeho nežádoucímu smykování, které opotřebovává pneumatiky a udusává půdu na poli.