Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra Phoenix: Technická data, rozšířená galerie a videa

Tatra
Tatra
Tatra
Tatra
101 Fotogalerie
Tatra Phoenix zahájila novou éru kopřivnické automobilky a svým jménem odkazuje na bájného Fénixe, který vstal z popela.

Tatra Phoenix odstartovala další kapitolu v historii severomoravské automobilky. Zcela nový nákladní automobil vznikl ve spolupráci s významným výrobcem nákladních vozidel DAF a skupinou PACCAR.

Tatra oznámila podpis smluv o spoluprácí se společností DAF Trucks N.V. začátkem loňského srpna a krátce nato představila zcela nový model, který je prvním výsledkem této spolupráce.

Hlavním cílem této spolupráce je dodávat motory a kabiny vyráběné společností DAF, používat je pro novou řadu vozidel Tatra a při jejich distribuci vzájemně zúročit možnosti a potenciál dealerských sítí obou těchto společností. Součástí těchto dohod je rovněž úmluva, podle níž DAF získal ve společnosti Tatra, a.s. 19% akciový podíl.

Nová modelová řada vozidel Tatra byla zkonstruována v Kopřivnici a zde také probíhá její výroba. Podle automobilky se má tato řada stát jejím nejdůležitějším produktem v oblasti civilních tržních segmentů.

Díky svým vlastnostem má Phoenix uspokojit požadavky kladené na terénní nákladní automobily ve stavebnictví, důlním průmyslu, lesnictví, při těžbě ropy a plynu i v jiných průmyslových odvětvích.

Kopřivnická automobilka předpokládá, že s tímto vozem vstoupí do nových teritorií a získá tisíce nových zákazníků. K tomu mají přispět i dealerské sítě společností DAF a TATRA a možnost využívat k financování produkty dostupné prostřednictvím společnosti PACCAR Financial Services.

Tatru Phoenix lze označit za nejdůležitější novinku značky za posledních deset let. Podvozek byl navržen zcela nově, za jeho konstrukci je zodpovědný technický ředitel Radek Smolka. Samozřejmostí je konstrukce s páteřovou nosnou rourou a výkyvnými polonápravami.

Podvozek je navržen s ohledem na použití motorů PACCAR MX. Ty tvoří jeden konstrukční celek s převodovkami ZF, zatímco u vozidel vycházejících z modelové řady 815 jsou motor a převodovka zvlášť. Při vývoji podvozku byly nově navrženy i nápravy, řízení a odpružení.

Tatra Phoenix zachovává tradici pohonu všech kol s možností připojení či odpojení pohonu přední nápravy kdykoliv během jízdy, bez nutnosti zastavení. Ve standardní konfiguraci budou k dispozici vozidla 4x4, 6x6, 8x8 a nově také 8x6. Na přání jsou v nabídce i speciální provedení 10x10, 10x8 a 10x6 s řiditelnou zadní (pátou nápravou) a vrcholem nabídky může být provedení s konfigurací podvozku 12x12.

Mezi novinky Tatry Phoenix patří mj. vzduchové odpružení přední nápravy (náprav), přední náprava (nápravy) s nosností 9 t, nový systém řízení, menší poloměr zatáčení, nová přídavná převodovka, jednostupňová nebo dvoustupňová.

Osvědčený podvozek Tatra

Jedinečná tzv. „tatrovácká koncepce podvozku vozidla“ zahrnuje několik originálních technických řešení. Podvozek s centrální nosnou rourou je světový unikát, který vznikl v Tatře před více než osmdesáti lety. Od té doby byl prověřen v náročných provozních podmínkách všech světových kontinentů. Vozidla úspěšně zdolala téměř všechny typy terénů na zeměkouli. Jsou běžně provozována za velmi nízkých teplot na Sibiři a v arktických oblastech, jedinečné jízdní vlastnosti a výkony poskytují svým provozovatelům ve vyprahlých oblastech bez kapky vody a na pouštích za vysokých okolních teplot, dovedou si poradit s těžkým terénem a s absencí upravených cest na všech kontinentech světa.

Tatra Phoenix - Jízdní parametry
Maximální rychlost 85 km/h (omezovač)
Přední nájezdový úhel až 35° a 31° pro základní pneu 315/80 R22,5
Světlá výška 300 mm - pro základní pneu 315/80 R22,5

Centrální nosná roura, a s ní pomocí příčníků spojený svařovaný rám, tvoří extrémně tuhý nosný systém vozidla, který je proti běžné rámové koncepci výrazně tužší v krutu a ohybu. Toto důmyslné technické řešení nabízí 5–10krát vyšší hodnoty pro tuhost v krutu a až 5krát vyšší pro tuhost v ohybu ve srovnání s vozidly klasické koncepce.

Důležitou skutečností je fakt, že extrémní tuhost podvozku je výsledkem spojení centrální roury a rámu. Dlouhodobé měření a výpočty ukazují, že centrální roura přispívá k torzní tuhosti podvozku z 50 % – 70 %. Vysoká tuhost nosné struktury ovlivňuje rozhodujícím způsobem jízdní vlastnosti a namáhání rámu a nástaveb.

Ohybová tuhost ovlivňuje zejména pohodlí jízdy (menší nároky na uložení kabiny řidiče). Krutová tuhost pak ovlivňuje stabilitu a řiditelnost vozidla (vysoká příčná stabilita při jízdě v zatáčkách, na vozovkách s příčným sklonem a v členitém terénu). Prokazatelně snižuje namáhání svařovaného rámu a nástaveb (cisterny, jeřáby atd.), což umožňuje jejich jednodušší upevnění.

Podvozek tatrovácké koncepce může fungovat bez svařovaného horního rámu, to znamená, že některé nástavby mohou být připojeny pomocí příčníků přímo k centrální rouře. Díky tomu se především u sklápěčů zvyšuje užitečné zatížení a vozidla se tak stávají produktivnější. Podobné řešení si nemůže klasická koncepce vozidla s žebřinovým rámem dovolit. Tuhá nosná struktura podvozku ve spojení s nezávisle odpruženými výkyvnými polonápravami umožňuje vyšší rychlost jízdy v terénu ve srovnání s vozidly klasické koncepce při zachování komfortu jízdy.

K jízdnímu pohodlí vysokou měrou přispívá kompletní vzduchové odpružení vozidla Tatra Phoenix, kde jsou zadní nápravy odpruženy pomocí patentovaného řešení Tatra King Frame, a také modernizovaný systém řízení. Odpružení Tatra King Frame je kombinací vzduchových vaků a mechanického pérování (vinuté pružiny či listová pera).

Tatra Phoenix - Konfigurace pohonu, rozvor a průměr zatáčení
Pohon4x46x68x8, 8x6
Rozvor3700 mm3440 +1320 (1450) mm2150 + 2300 + 1320 (1450) mm
Rozvor 4090 mm3700 + 1320 (1450) mm2150 + 2950 + 1320 (1450) mm
Rozvor 4500 mm4090 +1320 (1450) mm.
Rozvor .4500 + 1320 (1450) mm.
Vnější obrysový průměr zatáčení (pro základní provedení pneu a rozvoru)16,5±1 m 18,5±1m21,5±1m

Nápravy pro řadu Phoenix tvoří nezávisle odpružené výkyvné polonápravy s uzávěrkou nápravových diferenciálů.

Provedení náprav může být buď bez redukcí v kolech s převodem 3,385 nebo s redukcemi v kolech, s převodem 2,714/2,33 nebo 3,385/2,333.

Přední náprava je odpružena vzduchovými vaky doplněnými o teleskopické tlumiče a zkrutný stabilizátor, nosnost 8 t nebo 9 t (na přání).

Zadní náprava bude dodávána ve třech provedeních, viz následující tabulka.

Provedení odpružení zadní nápravyNosnost
Listová pera11,5 t
Lehké kombinované pérování KING FRAME (vzduchové vaky + vinutá pružina)11,5 t
Těžké kombinované pérování KING FRAME (vzduchové vaky + listová pera)13, 15, nebo 16 t

Motory a převodovky

Tatra Phoenix je poháněna kapalinou chlazeným řadovým šestiválcem Paccar MX se zdvihovým objemem 12,9 l, vrtáním 130 mm a zdvihem 162 mm.

V nabídce jsou výkonové verze od 265 kW do 375 kW, točivý moment pokrývá rozsah od 1775 Nm do 2500 Nm.

Motory jsou připraveny pro plnění emisní normy Euro 5, v nabídce však budou také další varianty (Euro 3, Euro 4) pro méně náročné trhy.

Motory pro modelovou řadu Tatra Phoenix
TypVýkonTočivý momentEmisní úroveň
MX 265265 kW/1500 – 1900 min-1

1775 Nm/1000 – 1410 min-1 Euro 5 SCR, Euro 4 SCR, Euro 3
MX 300300 kW/1500 – 1900 min-1

2000 Nm/1000 – 1410 min-1
MX 340340 kW/1500 – 1900 min-1

2300 Nm/1000 – 1410 min-1
MX 375375 kW/1500 – 1900 min-1

2500 Nm/1000 – 1410 min-1Euro 5 SCR

Zákazníci mají na výběr mezi dvěma převodovkami.

ZF Ecosplit je manuální, 16stupňová, s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru).

ZF AS-Tronic je automatizovaná (s elektronicky ovládanou spojkou), 16stupňová, s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru).

Pro všechny převodovky je použita jednolamelová suchá spojka ZF-SACHS, 430 mm. Ovládání hydraulické se vzduchotlakovým posilovačem pro manuální převodovku. Ovládání elektronické (bez pedálu spojky a zásahu řidiče) v kombinaci s automatizovanou převodovkou.

Přídavná sestupná převodovka TATRA je integrovaná do podvozku a sešroubovaná s centrální nosnou rourou. Její varianty a převodování jsou v následující tabulce.

Přídavné převodovky
1. Jednostupňové, typ TATRA 1.30 TR:
a) pro verze bez redukcí v kolech1,125; 1,28; 1,46
b) pro verze s redukcí v kolech0,758; 0,945
2. Dvoustupňové, typ TATRA 2.30 TRK, s řazením za klidu vozidla:
-0,758/1,435; 0,945/1,43

Kola a pneumatiky

V základním provedení (pro nosnost přední nápravy 8 tun) pneu 315/80 R22,5 (vzadu ve dvoumontáži). Na přání (pro nosnost přední nápravy 9 tun) pneu 385/65 R22,5 vpředu a 315/80 R22,5 vzadu (ve dvoumontáži). Konstrukce vozidla umožňuje i montáž diskových kol 20“ a pneumatik až do velikosti 16.00 R20 (vpředu) a až 24 R21 (vzadu).

Nádrže

V ocelovém nebo hliníkovém provedení o objemu 220–545 litrů. Pro aplikace s motory Euro 4, resp. Euro 5, nádrž činidla AdBlue o objemu 45 litrů.

Kabina

Podobně jako motory a převodovky nepochází z kopřivnické líhně ani kabina. Tatra Phoenix využívá kabinu DAF CF 85. Trambusová, celokovová, sklopná kabina může být vybavena dvěma či třemi sedadly. V základním provedení je denní krátká a na přání je k dispozici spací s jedním nebo dvěma lůžky.

Součástí standardní výbavy jsou elektricky ovládaná boční okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, volant nastavitelný ve dvou osách a střešní ventilace. Na přání lze výbavu rozšířit například o automatickou klimatizaci, nezávislé topení nebo vzduchem odpružené sedadlo spolujezdce.

První velký úspěch

Koncem loňského roku získala Tatra Phoenix mezinárodní uznání. V soutěži Truck of the Year 2012 skončila v celkovém hodnocení druhá s 67 body ze vítězným Mercedesem Actros. Poprvé v historii prestižního titulu byl nominován těžký nákladní automobil ze státu regionu střední Evropy.

Skvělý výsledek Tatry je znásoben faktem, že vítězný truck se řadí do segmentu silničních tahačů dálkové kamionové dopravy. Tatra Phoenix se tak stala pro rok 2012 nejlépe hodnoceným plněpohonným vozidlem v celé soutěži.

Novinářská cena International Truck of the Year byla letos udělena již po pětatřicáté. Odbornou porotu soutěže tvoří 24 představitelů nejznámějších a zároveň nejúspěšnějších evropských odborných magazínů, reprezentujících souhrnný měsíční náklad svých titulů ve výši cca 600.000 výtisků a minimálně stejný počet odborných čtenářů.

Podle vnitřních předpisů Mezinárodní Jury Truck of the Year jsou nominována vozidla, která byla veřejnosti představena v uplynulých dvanácti měsících a zároveň zvyšují efektivitu silniční dopravy svými nezpochybnitelnými technickými inovacemi, mírou uživatelského komfortu, bezpečností provozu, ekonomií spotřeby a provozních nákladů a v neposlední řadě též mírou vstřícnosti k zachování životního prostředí.