reklama


Zemřel Björn Waldegård, první mistr světa v rallye

 

Mistrovství světa v automobilových soutěžích existuje od roku 1973, ale tehdy bylo vypsáno jen pro značky. Jezdci se svého šampionátu dočkali konečně až o šest let později.

Ač se skvělými soutěžními piloty chlubí hlavně Finsko, prvním mistrem světa mezi piloty se stal občan jiné skandinávské země: Švéd Björn Waldegård. Nešlo pochopitelně o žádného závodnického zelenáče, už v době zisku titulu byl ostříleným borcem. Narodil se 12. listopadu 1943 v Rimbo a a volant soutěžního automobilu se poprvé posadil v osmnácti. Koncem sedmé dekády 20. století už ovšem vyrostl ve velkou hvězdu, se kterou se muselo počítat. Dvakrát získal domácí titul a v letech 1969 a 1970 v kokpitu Porsche 911 S slavně zvítězil v podniku z nejklasičtějších: Rallye Monte Carlo.

Sedmdesátý rok byl pro něj vůbec úspěšný, protože s devětsetjedenáctkou triumfoval i doma a v Alpské jízdě. Österreichische Alpenfahrt také nebyla řádnou procházkou růžovým sadem. Tehdejší rallye vůbec nepředstavovaly sprinty s patnáctkou „erzet“ jako v současnosti, měřily i několik tisíc kilometrů... Odskočil si také do evropského rallyekrosu, samozřejmě opět na Porsche (1974 druhý za Franzem Wurzem), ale chvíli obě disciplíny střídal. Startoval i v dálkových maratonech. První výhru ve značkovém MS zaznamenal opět doma ve Švédsku (1975) s Lancií Stratos HF. Na Sanremu 1976 ignoroval týmovou režii u Lancie a nepustil před sebe domácího miláčka Sandra Munariho. Vyhrál, obhájil triumf z předchozího roku, ale od horkokrevných Italů dostal okamžitý vyhazov.

U Fordu neváhali ani vteřinu a posadili jej do geniálního Escortu RS1800. „Walle“ se jim odvděčil třemi vítězstvími v další sezóně: na Safari, Acropolis a RAC. V tehdy ještě světovém poháru jezdců mu patřila celkově druhá příčka. Za Munarim... Ve své mistrovské sezóně vyhrál jen dvakrát, tři podniky vůbec nejel a na černém kontinentu vyměnil ostrý Escort za přece jen vhodnější Mercedes-Benz 450 SLC 5.0. Druhá příčka za největším rivalem Mikkolou mu stačila, Hannu (tehdy také s mercedesem) s sice radoval ten rok už počtvrté, ale v konečné tabulce skončil až druhý... O bod. Startů měli oba stejně, ale finský soupeř dvakrát neviděl cíl. Björn vždy dojel v první desítce, stal se mistrem i přesto, že se mu dva nejhorší výsledky škrtaly a přišel tak o osm bodíků... Za ním mimochodem skončili čtyři Finové: kromě Mikkoly ještě Alén, Salonen a Vatanen. V následujícím roce titul neobhájil, ale patřil mu alespoň bronz. Ford se s ním totiž rozloučil, takže startoval se vším možným, co bylo zrovna k mání.

Když se podíváte na seznam jeho triumfů, zjistíte, že Waldegård byl opravdovým univerzálem, led, asfalt, šotolina, bláto, kamení, písek, bylo mu prakticky jedno, na jakém povrchu jede! Ač Seveřan, miloval náročné africké podniky. Třikrát si odvezl nejcennější vavříny v šílené Rallye Pobřeží slonoviny a čtyřikrát ze Safari. S Celicou GT-Four ST165 zde získal i ten poslední v MS, šestnáctý. Psal se rok 1990 a Waldegård se tak stal v šestačtyřiceti letech nejstarším vítězem soutěže mistrovství světa. Tento rekord zůstává nepřekonán...

Safari Rally 1992 byla i jeho posledním startem. Překvapivě si na něj opět vzpomněli u Lancie. Vzájemné seznamování s Deltou HF Integrale ovšem skončilo těžkou nehodou a zlomeninou ruky. Björn se rozhodl svou bohatou kariéru ukončit, ve svém věku toho měl za sebou už dost. Občas si ale vzpomněl na svá závodnická léta i později a jezdil historiky. Vyrazil také do své milované Keni... S Porsche 911! Dlouhou dobu jej navigoval Hans Thorszelius, později jej na horkém sedadle spolujezdce vystřídal Fred Gallagher. Například v rakouské Jänner Rallye 1984 mu ale „noty“ četl jeho dávný soupeř z rallyekrosu, domácí Franz Wurz (otec Alexe Wurze, ex-pilota F1).

Björn Waldegård v soutěžním mistrovství světa jezdil nejen s Porsche 911, lanciemi, mercedesy a Escorty RS. Už jsme nakousli Toyotu, startoval s nimi dlouhá léta, konkrétně s různými Celicami několika generací, velkou třílitrovou Suprou, ale nejdříve s Corollou. Mohli jsme ho vidět za volanty Fiatů Abarth 124 a 131, ale i Brouku 1303 S, BMW 2002tii a Opelu Ascona! Naprostým unikátem v jeho kariéře je pak asfaltové Sanremo 1983, kdy mu místní Pro Motor Sport půjčil Ferrari 308 GTB... Vyřadila jej porucha motoru. V celkem 95 podnicích MS získal 35 umístění na stupních vítězů a 428 bodů. Byl nejrychlejší celkem ve 290 měřených úsecích.

Legenda však už není mezi námi. Björn Waldegård prohrál svůj boj s rakovinou 29. srpna 2014 ve věku sedmdesáti let. Čest jeho památce!

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Sobotkovi mají s kampaní pomoci Obamovi lidé Sobotkovi mají s kampaní pomoci Obamovi lidé

Poprvé od éry Jiřího Paroubka zřejmě opět pomohou…

Stát řeší dědictví po IPB. Chystá prodej největší papírny na Balkáně Stát řeší dědictví po IPB. Chystá prodej největší papírny na Balkáně

České ministerstvo financí připravuje nové výběrové…

Gauck: Německo potřebuje demokracii schopnou boje i obrany Gauck: Německo potřebuje demokracii schopnou boje i obrany

Demokracii schopnou obrany i boje požadoval v proslovu na…

 
Zdroj: Jalopnik, Juwra WRC, Wikipedia
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Průlom i v Evropě? Soud nařídil VW odkoupit od zákazníka naftový vůz. Za plnou cenu!

Průlom i v Evropě? Soud nařídil VW odkoupit od zákazníka naftový vůz. Za plnou cenu!

Dnes 14:50

Soud v Hildesheimu nařídil VW, aby od německého zákazníka odkoupil naftový vůz vybavený softwarem pro manipulaci s emisemi.




Blesk.cz

Sloni v pražské zoo mají vyhřívaný chodník: Aby v zimě mohli ven a neuklouzli

Sloni v pražské zoo mají vyhřívaný chodník: Aby v…

Zima a současné mrazy ovlivňují v Zoo Praha život spoustě členům této velké živočišné rodiny. Sloni společně se…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Černý stále bojuje se zády, v Ajaxu místo něj hraje mladý Kluivert

Černý stále bojuje se zády, v Ajaxu místo něj hraje…

Sedmnáctiletý syn nizozemské fotbalové legendy Patricka Kluiverta Justin dostává nečekaně prostor v hlavním týmu…

Nový znak Juventusu? Nedvěd se zamiloval, fanoušci dávají ruce pryč

Nový znak Juventusu? Nedvěd se zamiloval, fanoušci…

Fotbalisté Juventusu Turín usilují v Serii A už o šestý titul v řadě. Mnohem větší poprask než na hřišti…

 

Reflex.cz

Atomové dělo u Košic. CIA zpřístupnila miliony dokumentů, týkají se i Československa

Atomové dělo u Košic. CIA zpřístupnila miliony…

Americká Ústřední zpravodajská služba (CIA) zveřejnila na internetu téměř 13 milionů stránek odtajněných…

Vlhké sny ministra Brabce: Nesplachujte pitnou vodou!

Vlhké sny ministra Brabce: Nesplachujte pitnou vodou!

Snaha být za každou cenu prudce ochranářský a ekologický je u ministra životního prostředí pochopitelná. Přesto…

 
 
reklama