Zemřel Björn Waldegård, první mistr světa v rallye

 

Mistrovství světa v automobilových soutěžích existuje od roku 1973, ale tehdy bylo vypsáno jen pro značky. Jezdci se svého šampionátu dočkali konečně až o šest let později.

Ač se skvělými soutěžními piloty chlubí hlavně Finsko, prvním mistrem světa mezi piloty se stal občan jiné skandinávské země: Švéd Björn Waldegård. Nešlo pochopitelně o žádného závodnického zelenáče, už v době zisku titulu byl ostříleným borcem. Narodil se 12. listopadu 1943 v Rimbo a a volant soutěžního automobilu se poprvé posadil v osmnácti. Koncem sedmé dekády 20. století už ovšem vyrostl ve velkou hvězdu, se kterou se muselo počítat. Dvakrát získal domácí titul a v letech 1969 a 1970 v kokpitu Porsche 911 S slavně zvítězil v podniku z nejklasičtějších: Rallye Monte Carlo.

Sedmdesátý rok byl pro něj vůbec úspěšný, protože s devětsetjedenáctkou triumfoval i doma a v Alpské jízdě. Österreichische Alpenfahrt také nebyla řádnou procházkou růžovým sadem. Tehdejší rallye vůbec nepředstavovaly sprinty s patnáctkou „erzet“ jako v současnosti, měřily i několik tisíc kilometrů... Odskočil si také do evropského rallyekrosu, samozřejmě opět na Porsche (1974 druhý za Franzem Wurzem), ale chvíli obě disciplíny střídal. Startoval i v dálkových maratonech. První výhru ve značkovém MS zaznamenal opět doma ve Švédsku (1975) s Lancií Stratos HF. Na Sanremu 1976 ignoroval týmovou režii u Lancie a nepustil před sebe domácího miláčka Sandra Munariho. Vyhrál, obhájil triumf z předchozího roku, ale od horkokrevných Italů dostal okamžitý vyhazov.

U Fordu neváhali ani vteřinu a posadili jej do geniálního Escortu RS1800. „Walle“ se jim odvděčil třemi vítězstvími v další sezóně: na Safari, Acropolis a RAC. V tehdy ještě světovém poháru jezdců mu patřila celkově druhá příčka. Za Munarim... Ve své mistrovské sezóně vyhrál jen dvakrát, tři podniky vůbec nejel a na černém kontinentu vyměnil ostrý Escort za přece jen vhodnější Mercedes-Benz 450 SLC 5.0. Druhá příčka za největším rivalem Mikkolou mu stačila, Hannu (tehdy také s mercedesem) s sice radoval ten rok už počtvrté, ale v konečné tabulce skončil až druhý... O bod. Startů měli oba stejně, ale finský soupeř dvakrát neviděl cíl. Björn vždy dojel v první desítce, stal se mistrem i přesto, že se mu dva nejhorší výsledky škrtaly a přišel tak o osm bodíků... Za ním mimochodem skončili čtyři Finové: kromě Mikkoly ještě Alén, Salonen a Vatanen. V následujícím roce titul neobhájil, ale patřil mu alespoň bronz. Ford se s ním totiž rozloučil, takže startoval se vším možným, co bylo zrovna k mání.

Když se podíváte na seznam jeho triumfů, zjistíte, že Waldegård byl opravdovým univerzálem, led, asfalt, šotolina, bláto, kamení, písek, bylo mu prakticky jedno, na jakém povrchu jede! Ač Seveřan, miloval náročné africké podniky. Třikrát si odvezl nejcennější vavříny v šílené Rallye Pobřeží slonoviny a čtyřikrát ze Safari. S Celicou GT-Four ST165 zde získal i ten poslední v MS, šestnáctý. Psal se rok 1990 a Waldegård se tak stal v šestačtyřiceti letech nejstarším vítězem soutěže mistrovství světa. Tento rekord zůstává nepřekonán...

Safari Rally 1992 byla i jeho posledním startem. Překvapivě si na něj opět vzpomněli u Lancie. Vzájemné seznamování s Deltou HF Integrale ovšem skončilo těžkou nehodou a zlomeninou ruky. Björn se rozhodl svou bohatou kariéru ukončit, ve svém věku toho měl za sebou už dost. Občas si ale vzpomněl na svá závodnická léta i později a jezdil historiky. Vyrazil také do své milované Keni... S Porsche 911! Dlouhou dobu jej navigoval Hans Thorszelius, později jej na horkém sedadle spolujezdce vystřídal Fred Gallagher. Například v rakouské Jänner Rallye 1984 mu ale „noty“ četl jeho dávný soupeř z rallyekrosu, domácí Franz Wurz (otec Alexe Wurze, ex-pilota F1).

Björn Waldegård v soutěžním mistrovství světa jezdil nejen s Porsche 911, lanciemi, mercedesy a Escorty RS. Už jsme nakousli Toyotu, startoval s nimi dlouhá léta, konkrétně s různými Celicami několika generací, velkou třílitrovou Suprou, ale nejdříve s Corollou. Mohli jsme ho vidět za volanty Fiatů Abarth 124 a 131, ale i Brouku 1303 S, BMW 2002tii a Opelu Ascona! Naprostým unikátem v jeho kariéře je pak asfaltové Sanremo 1983, kdy mu místní Pro Motor Sport půjčil Ferrari 308 GTB... Vyřadila jej porucha motoru. V celkem 95 podnicích MS získal 35 umístění na stupních vítězů a 428 bodů. Byl nejrychlejší celkem ve 290 měřených úsecích.

Legenda však už není mezi námi. Björn Waldegård prohrál svůj boj s rakovinou 29. srpna 2014 ve věku sedmdesáti let. Čest jeho památce!

Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud

Americký odvolací soud potvrdil pozastavení platnosti…

Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně…

Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím

Sociální síť Facebook chce rozšířit portfolio svých…

 
Zdroj: Jalopnik, Juwra WRC, Wikipedia

Štítky Ford Lancia Porsche Toyota WRC

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Světovým rekordmanem v dojezdu pouze na zásobu stlačeného…

Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

 






 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Včera

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Čuba chybí v Senátu devět měsíců. Dál bere plný plat a nadzdvihl vedení

Čuba chybí v Senátu devět měsíců. Dál bere plný plat…

Senátor František Čuba (SPO, 81) nerozhodoval o normách posuzovaných Senátem už přes devět měsíců. Navíc dál…

Tradiční »sójovka« vs. chemicky vyrobená: Je libo glutamát s karcinogenem?

Tradiční »sójovka« vs. chemicky vyrobená: Je libo…

Oblíbená tmavě hnědá omáčka se dá vyrobit tradiční, přírodní cestou ze čtyř ingrediencí – vody, sójových bobů,…

 

iSport.cz

Rutta o zájmu z NHL: Jsem připraven jít i na farmu, nebojím se toho

Rutta o zájmu z NHL: Jsem připraven jít i na farmu,…

Tři obránci národního týmu, kteří si zahráli na mistrovství světa v Paříži, mají v kapse smlouvu s klubem NHL.…

Třesk v Plzni? Po sezoně mají skončit Ivanschitz, Zeman i Hromada

Třesk v Plzni? Po sezoně mají skončit Ivanschitz,…

Přetahovaná se Slavií o titul ještě neskončila a Viktoria Plzeň už intenzivně řeší skladbu mužstva pro příští…

 

Reflex.cz

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou rozprodal Oliver Cromwell, se vrací do Londýna

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou…

Když se v roce 2012 procházel ředitel Královské akademie umění Christopher Le Brun po horách s hlavním kurátorem…