Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Zenvo ST1
Zenvo ST1
Zenvo ST1
Zenvo ST1
41 Fotogalerie

Zenvo ST1: Dánský supersport se stává realitou

Dánsko je známé např. díky Legu nebo H. Ch. Andersenovi. Autoprůmysl zde má malou tradici, v souvislosti s auty si snad nanejvýš vzpomenete na úpravce se značkou Kleemann. Přesto se v této severoevropské zemi staví supersport, který se jmenuje Zenvo ST1.

Za projektem stojí společnost A/S Zenvo Automotive, která byla založena s úmyslem navrhnout a vyrábět první dánský supersport. Na vozidle Zenvo ST1 se pracuje už od roku 2004, letos u příležitosti závodu 24 h Le Mans byl představen jeho prototyp a výroba produkční verze se již blíží.

Název ST1 značí ty nejpodstatnější informace o vozidle, a sice kombinaci kompresoru (Supercharger) a turbodmychadla (Turbocharger) pro přeplňování motoru, jednička pak znamená první model této značky. Karoserie používá ocelový rám s karbonovými povrchovými díly.

Automobilka uvádí, že vůz je prvním supersportem se 100% dánským designem. Drobnou vadou na kráse je skutečnost, že z Dánska pochází designér Henrik Fisker, který navrhnul například BMW Z8. Pod agresivním kabátem Zenva se nicméně nachází technika, se kterou se může rovnat málokterý sportovní vůz. Vnější rozměry jsou extrémní – při délce 4665 mm je šířka 2041 mm a výška jen 1198 mm. Nápravy mají rozvor 3055 mm (!).

Uprostřed před zadní nápravou uložený osmiválec o objemu 7,0 litru dosahuje díky dvojitému přeplňování výkonu 1104 koní (823 kW) při 6900 min-1. Kromě benzinu může spalovat i E85 a na zadní kola posílá přes šestistupňovou manuální převodovku 1430 Nm (při 4500 min-1). Zrychlení z 0 na 100 km/h má trvat 3 sekundy a nejvyšší rychlost bude omezena na 375 km/h.

Zenvo ST1 se pohybuje na litých kolech, která jsou vpředu devatenáctipalcová s pneumatikami 255/35 R19 a vzadu dvacetipalcová s pneumatikami 335/30 R20. O zastavení stroje s pohotovostní hmotností 1376 kg se starají kotoučové brzdy o průměru 380 mm vpředu a 355 mm vzadu, do nichž se zakusují 6pístkové brzdové třmeny. Tlumiče na obou nápravách jsou stavitelné značky Öhlins.

Dvoumístný interiér posádce i při vysokých rychlostech nabídne maximální komfort. Součástí standardní výbavy jsou elektricky stavitelná sportovní sedadla, dvouzónová klimatizace, audio systém s přehrávačem CD i MP3, navigační systém, tempomat, head-up displej, bezklíčový vstup a startovací tlačítko. Samozřejmostí je kožené čalounění v kombinaci s Alcantarou. O bezpečnost se postará ABS, kontrola trakce a dvojice čelních airbagů.

Celkem vznikne jen 15 kusů modelu ST1. Podle neoficiálních informací budou po této velmi omezené sérii následovat dvě extrémnější verze ST1 a do tří let také nový menší a lehčí model.

Zenvo ST1 - srovnání s vybranými malosériovými vozy
ZnačkaZenvoBristolNoblePagani
ModelST1Fighter TM600Zonda F
Převodovka6M6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]7000799444007291
Válce/ventily8/410/28/412/4
Největší výkon [kW/min-1]823/6900755/5600485/6800449/6150
Největší toč. mom. [Nm/min-1]1450/45001405/4500-760/4000
Max. rychlost [km/h]375362362345
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,03,43,03,5
Hmotnost [kg]1376147512751230