Zenvo ST1: Dánský supersport se stává realitou
Dánsko je známé např. díky Legu nebo H. Ch. Andersenovi. Autoprůmysl zde má malou tradici, v souvislosti s auty si snad nanejvýš vzpomenete na úpravce se značkou Kleemann. Přesto se v této severoevropské zemi staví supersport, který se jmenuje Zenvo ST1.
Za projektem stojí společnost A/S Zenvo Automotive, která byla založena s úmyslem navrhnout a vyrábět první dánský supersport. Na vozidle Zenvo ST1 se pracuje už od roku 2004, letos u příležitosti závodu 24 h Le Mans byl představen jeho prototyp a výroba produkční verze se již blíží.
Název ST1 značí ty nejpodstatnější informace o vozidle, a sice kombinaci kompresoru (Supercharger) a turbodmychadla (Turbocharger) pro přeplňování motoru, jednička pak znamená první model této značky. Karoserie používá ocelový rám s karbonovými povrchovými díly.
Automobilka uvádí, že vůz je prvním supersportem se 100% dánským designem. Drobnou vadou na kráse je skutečnost, že z Dánska pochází designér Henrik Fisker, který navrhnul například BMW Z8. Pod agresivním kabátem Zenva se nicméně nachází technika, se kterou se může rovnat málokterý sportovní vůz. Vnější rozměry jsou extrémní – při délce 4665 mm je šířka 2041 mm a výška jen 1198 mm. Nápravy mají rozvor 3055 mm (!).
Uprostřed před zadní nápravou uložený osmiválec o objemu 7,0 litru dosahuje díky dvojitému přeplňování výkonu 1104 koní (823 kW) při 6900 min-1. Kromě benzinu může spalovat i E85 a na zadní kola posílá přes šestistupňovou manuální převodovku 1430 Nm (při 4500 min-1). Zrychlení z 0 na 100 km/h má trvat 3 sekundy a nejvyšší rychlost bude omezena na 375 km/h.
Zenvo ST1 se pohybuje na litých kolech, která jsou vpředu devatenáctipalcová s pneumatikami 255/35 R19 a vzadu dvacetipalcová s pneumatikami 335/30 R20. O zastavení stroje s pohotovostní hmotností 1376 kg se starají kotoučové brzdy o průměru 380 mm vpředu a 355 mm vzadu, do nichž se zakusují 6pístkové brzdové třmeny. Tlumiče na obou nápravách jsou stavitelné značky Öhlins.
Dvoumístný interiér posádce i při vysokých rychlostech nabídne maximální komfort. Součástí standardní výbavy jsou elektricky stavitelná sportovní sedadla, dvouzónová klimatizace, audio systém s přehrávačem CD i MP3, navigační systém, tempomat, head-up displej, bezklíčový vstup a startovací tlačítko. Samozřejmostí je kožené čalounění v kombinaci s Alcantarou. O bezpečnost se postará ABS, kontrola trakce a dvojice čelních airbagů.
Celkem vznikne jen 15 kusů modelu ST1. Podle neoficiálních informací budou po této velmi omezené sérii následovat dvě extrémnější verze ST1 a do tří let také nový menší a lehčí model.
Zenvo ST1 - srovnání s vybranými malosériovými vozy | ||||
Značka | Zenvo | Bristol | Noble | Pagani |
Model | ST1 | Fighter T | M600 | Zonda F |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 7000 | 7994 | 4400 | 7291 |
Válce/ventily | 8/4 | 10/2 | 8/4 | 12/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 823/6900 | 755/5600 | 485/6800 | 449/6150 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 1450/4500 | 1405/4500 | - | 760/4000 |
Max. rychlost [km/h] | 375 | 362 | 362 | 345 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 3,0 | 3,4 | 3,0 | 3,5 |
Hmotnost [kg] | 1376 | 1475 | 1275 | 1230 |