Zetor a jeho současná nabídka traktorů

 

Tradiční brněnský výrobce traktorů slaví v letošním roce kulaté jubileum a vedle své bohaté minulosti se může pochlubit i svou současnou nabídkou.

Zetor se za uplynulých sedmdesát let stal v řadě zemí po celém světě synonymem pro traktor. Na svou úspěšnou minulost v současnosti navazuje čtveřicí modelových řad, jimiž jsou Major, Proxima, Forterra a Crystal.

Tyto traktory se čtyřválcovými a šestiválcovými motory disponují výkony od 45 kW (61 kW) u nejmenšího modelu Major 60 až po 120,1 kW (163 k) u vrcholu aktuální nabídky v podobě modelu Crystal.

Zetor Tractors vedle samotných traktorů nabízí i dvě řady čelních nakladačů, které jsou výsledkem spolupráce se společností Ålö AB dvě řady čelních nakladačů. Tato švédská firma je jedním z předních světových výrobců čelních nakladačů, s jejichž vývojem a výrobou začala ve druhé polovině čtyřicátých let dvacátého století.

Brněnský výrobce traktorů nabízí nakladače ve dvou základních modelových řadách, a to Zetor System ZL (vycházející z produkce Ålö z modelové řady Versa X) a Zetor System ZX (vycházející z produkce Ålö z modelové řady Trima Plus).

Zetor a jeho prvních 70 let

Zetor Major

Modelová řada Major, mířící mezi menší kompaktní traktory ve výkonové kategorii do 80 koní, byla představena na podzim roku 2012 a její výroba se rozběhla začátkem roku následujícího.

Podle společnosti Zetor Tractors a.s. je tato modelová řada určena především pro majitele menších či rodinných farem, které má zaujmout mimo jiné poměrem cena/výkon. To se skutečně podařilo a zájem zákazníků o tento model předčil očekávání.

Již v úvodním roce bylo vyrobeno o 400 strojů více, než byl původní odhad při zahájení výroby. Na slovenském a českém trhu se pak Zetor Major stal nejprodávanějším traktorem v letech 2013 a 2014.

Zetor Major má při rozvoru náprav 2210 mm maximální délku 4702 mm, šířku 1970 mm, výšku 2580 mm a jeho provozní hmotnost se v závislosti na vybavení pohybuje od 3165 do 3300 kg.

V prvních dvou letech produkce byl k dispozici pouze s výkonem 57 kW (77 k) a točivým momentem 317 N.m. V únoru roku 2015 byla tato verze nahrazena dvojicí nových provedení, označených Major 60 a Major 80.

Tyto verze již nevyužívají přeplňovaný vznětový čtyřválec Zetor 1105 o objemu 4156 cm3, ale jsou vybaveny čtyřválcem TCD 2.9 L4 od společnosti Deutz AG. Tento čtyřdobý vznětový motor s přímým vstřikováním paliva systémem Common Rail, přeplňováním turbodmychadlem a DOC katalyzátorem splňuje požadavky emisní normy STAGE IIIB.

Motor o objemu 2925 cm3 disponuje v modelu Major 60 výkonem 45 kW (61 k) a točivým momentem 244 N.m, zatímco provedení Major 80 nabízí výkon 55 kW (75 k) a točivý moment 300 N.m.

Obě provedení jsou vybavena pohonem všech čtyř kol, mokrými diskovými brzdami s mechanickým ovládáním a převodovkou, která má 12 + 12 rychlostí. Maximální rychlost traktorů Major je 30 km/h a minimální rychlost je 1,4 km/h.

Vnitřní hydraulika je vybavena mechanickou regulací, zvedací síla je 2400 kg. Vnější hydraulika má dva okruhy, dodávka oleje je 50 litrů za minutu.

Traktor je standardně vybaven jednosekčním přídavným rozvaděčem s vratnou větví. Na přání lze objednat i dvousekční přídavný rozvaděč se dvěma sekcemi a zpětnou rychlospojkou např. pro odpad z rotačního hydromotoru.


Zetor Major
 

Zetor Proxima

Modelová řada Proxima stála v roce 2004 ve své tehdejší podobě u zrodu výrobní řady JRL (Jednotná Řada – Lehká) a v současnosti nabízí širokou paletu provedení. Zetor Tractors v rámci této modelové řady nabízí tři hlavním linie, které nesou označení Proxima, Proxima Plus a Proxima Power.

Samotný výrobce je uvádí jako zástupce skupiny univerzálních zemědělských kolových traktorů, určených především k agregaci se zemědělskými stroji, průmyslovými adaptéry a pro zemědělskou přepravu.

Zetor Proxima má v provedení s pohonem zadních kol rozvor náprav 2323 mm a celkovou délku 4690 mm, zatímco s pohonem všech kol má rozvor 2308 mm a je dlouhý 4710 mm. Provedení Proxima Plus s rozvorem 2328 mm a délkou 4827 mm je k dispozici pouze s pohonem všech kol a stejná situace je i u Proximy Power s rozvorem náprav 2442 mm a délkou 4941 mm.

Všechny zástupce modelové řady Proxima spojuje přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 4156 cm3 v pěti provedeních. Základem je výkon 55,6 kW a točivý moment 317 N.m, následuje 64,3 kW s 370 N.m a vrcholem pro Zetor Proxima je výkon 70,3 kW a točivý moment 429 N.m.

Model Plus přidává verzi s výkonem 78,4 kW a točivým momentem 461 N.m. Zetor Power pak vedle čtveřice předchozích provedení může disponovat i výkonem 86,2 kW a točivým momentem 493 N.m.

Zetor vedle široké palety verzí pohonné jednotky nabízí i několik převodovek. Pro standardní modely Proxima jsou mechanického typu v několika provedeních s počtem převodových stupňů 10/2, 12/12 nebo s plazivými rychlostmi 20/4 a nejnižší pojezdovou rychlostí 0,22 km/h.

Model Proxima Plus má manuální plně synchronizovanou převodovku s 16/16 rychlostmi a Proxima Power disponuje převodovkou s 24-mi rychlostmi pro jízdu vpřed i vzad.

Pro pohodlnou práci s agregacemi jsou traktory Proxima vybaveny až 4-sekčními rozvaděči, EHR a systémem Hitchtronic. Při použití tohoto systému automatické regulace zadního tříbodového závěsu není nutno nastavovat druhy regulace a jejich mísení.

Provozní hmotnost těchto traktorů se v závislosti na vybavení pohybuje od 3750 do 4257 kg. Doporučený rozměr pneumatik je 320/85 R25 vpředu a 420/85 R34 vzadu pro traktory Proxima. Větší a výkonnější verze Plus a Power mají obouvat pneumatiky o rozměrech 380/85 R24 vpředu a 460/85 R34 vzadu.


Zetor Proxima
 

Zetor Forterra

Modelová řada Forterra ve své původní podobě vstoupila na trh v roce 2008 a v současnosti nabízí širokou paletu provedení. Zetor Tractors v rámci této modelové řady nabízí tři hlavním linie.

První z nich je Forterra CL, která je přímým nástupcem původního provedení a představuje základ nabídky. Následuje model Forterra HSX, který byl představen v roce 2012 s modernější převodovku 30/30 s hydraulickou reverzací. Nejmladší a zároveň nejvýkonnější je pak Forterra HD.

Zetor Forterra CL má rozvor náprav 2490 mm a maximální délku 5100 mm, zatímco pro model Forterra HSX je uváděn rozvor 2590 mm a délka 5200 mm. Šířka 2430 mm a výška 2775 jsou pro tyto verze společné. Zetor Forterra HD má při rozvoru náprav 2720 mm maximální délku 5766 mm, šířku 2550 mm a výšku 2803 mm.

Všechny zástupce modelové řady Forterra spojuje přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 4156 cm3 v šesti provedeních. Prvních pět je k dispozici pro modely Forterra CL a Forterra HSX, zatímco vrcholná verze Fortetta HD může být vybavena pouze jedním z trojice nejvýkonnějších.

Základem je výkon 70,4 kW a točivý moment 420 N.m, následuje 78,4 kW/472 N.m, 86,2 kW/507 N.m, 93,2 kW/558 N.m, 100,2 kW/607 N.m a vrcholem je výkon 108,2 kW a točivý moment 607 N.m.

Pro model Forterra CL je určena čtyřstupňová převodovka s třístupňovým násobičem, která nabízí 24 rychlostí pro jízdu vpřed a 18 rychlostí vzad. Modely Forterra HSX a Forttera HD jsou vybaveny pětistupňovou převodovkou s třístupňovým násobičem a hydraulickou reverzací, umožňující celkem 30 rychlostí pro jízdu vpřed a stejný počet pro jízdu vzad.

Ke komfortnějšímu řazení a jednodušší obsluze traktorů Forterra přispívá i funkce automatického násobiče krouticího momentu, která zabezpečuje automatické řazení stupňů násobiče v závislosti na otáčkách motoru.

Traktory Zetor Forterra jsou vybaveny elektrohydraulikou Bosch. Dva pomocné válce hydrauliky zajišťují rovnoměrné zatížení traktoru a maximální zvedací sílu 77 kN pro Fortettra CL a až 85 kN pro dvojici následujících modelů.

Pro zjednodušení a zkvalitnění práce na poli je traktor vybaven souvraťovou automatikou. Zetor Forterra HD je vybavena přídavným 4-sekčním rozvaděčem hydrauliky s elektrohydraulickým ovládáním.

Zetor Forterra se v roce 2012 stal prvním zástupcem své značky vybaveným systémem Hitchtronic, nabízeným v současnosti i u dalších modelových řad brněnské značky.

Jedná se o systém automatické regulace zadního tříbodového závěsu. Při použití tohoto systému není nutno nastavovat druhy regulace a jejich citlivost. Regulační systém sám měří odpor půdy a podle něj upravuje nastavení tříbodového závěsu.

Provozní hmotnost těchto traktorů se v závislosti na vybavení pohybuje od 4300 do 5500 kg. Doporučený rozměr pneumatik je 380/85 R24 vpředu a 600/65 R38 vzadu pro traktory Forterra CL a Forterra HSX. Větší a výkonnější verze Forterra HD se liší zadními pneumatikami o rozměru 650/65 R38.


Zetor Forterra
 

Zetor Crystal

Modelová řada Crystal byla představena v létě roku 2015 a po dlouhé době představuje první traktor v portfoliu tradičního českého výrobce zemědělské techniky, k jehož pohonu slouží šestiválcový vznětový motor.

Svým jménem odkazuje na řadu populárních traktorů ze sedmdesátých a osmdesátých let dvacátého století, na jejímž počátku stál v roce 1969 představený Zetor 8011 Crystal. Ten v roce svého představení na mezinárodní výstavě zemědělské techniky SIMA v Paříží získal několik prestižních ocenění a pořadatelé i veřejnost tehdy obdivovali jeho design.

Původní čtyřválcové provedení v polovině sedmdesátých let doplnil Crystal 12011, který byl prvním Zetorem se šestiválcovým motorem. Tato verze byla k dispozici i s pohonem všech čtyř kol.

Na své slavné předky novinka vedle jména odkazuje právě i počtem válců svých motorů a pohonem všech čtyř kol. Lehce inspirován původním Crystalem je u novinky i design a to především v oblasti předních partií kapoty motoru, kde se objevují ostřejší hrany a pravidelné geometrické tvary.

Zetor Crystal má při rozvoru náprav 2840 mm maximální délku 5770 mm, šířku 2550 mm, výšku 2970 mm a jeho provozní hmotnost se v závislosti na vybavení pohybuje od 4800 do 5840 kg. Doporučený rozměr pneumatik je 540/65 R28 vpředu a 650/65 R38 vzadu.

Klíčovou novinkou této modelové řady se při jejím odhalení stal šestiválcový motor o objemu 6,1 l od výrobce Deutz AG, vybavený 24 ventily a vstřikováním Common Rail. Robustní blok motoru tvoří kompaktní část nosné struktury traktoru, která je schopna odolávat vysokým zatížením od nesených strojů.

Tato pohonná jednotka je pro Zetor Crystal ve dvou verzích. První provedení disponuje výkonem 106,1 kW (144 k) při 2100 min-1 a točivým momentem 650 N.m. Druhá verze nabízí výkon 120,1 kW (163 k) při 2100 min-1 a točivý moment 739 N.m.

Snadné ovládání má zajistit převodovka s rozsahem 30 rychlostí vpřed a 30 rychlostí vzad, která se obsluhuje pomocí třístupňového násobiče krouticího momentu (PowerShift), hydraulického reverzoru (PowerShuttle) a tlačítka spojky na řadicí páce (PowerClutch).

Pevnou přední nápravu může u nového Crystalu na přání nahradit systém odpružení složený ze dvou nezávisle odpružených polonáprav, který má poskytovat mnohem komfortnější jízdu s nižší hladinou vibrací.

Moderní elektrohydraulika Crystalu zvyšuje produktivitu práce a snižuje spotřebu paliva o 5-7 procent. Je totiž vybavena systémem Hitchtronic, který jako první uvedl na trh právě Zetor a který získal řadu ocenění.

K pohodlnější práci, a tudíž menší únavě řidiče, přispívá klimatizace i odpružená kabina s hladinou hluku 73 dB. Kabina je navíc vybavena otevíracím střešním oknem s nastavitelným šíbrem.


Zetor Crystal
 
Spolupracujeme s TipCars.com
K prodeji ArcelorMittal Ostrava má dojít ještě letos, říkají odboráři K prodeji ArcelorMittal Ostrava má dojít ještě letos, říkají odboráři

Hutní podnik ArcelorMittal Ostrava (AMO), který chce…

Libeňský most se má zbourat, rozhodli pražští radní Libeňský most se má zbourat, rozhodli pražští radní

Pražští radní podpořili zbourání Libeňského mostu. Na…

Hnutí ANO si před komunálními volbami drží velký náskok, ukázal exkluzivní průzkum Hnutí ANO si před komunálními volbami drží velký náskok, ukázal exkluzivní průzkum

Agentura Phoenix Research připravila exkluzivní volební…

Tykačovy Chvaletice se vrátily k zisku Tykačovy Chvaletice se vrátily k zisku

Hnědouhelný energetický zdroj u Pardubic loni změnil…

 
Zdroj: Zetor Tractors

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
Praskající podlaha BMW řady 3 E46: Fáma, nebo realita?

Praskající podlaha BMW řady 3 E46: Fáma, nebo realita?

Dnes 08:00

BMW řady 3 E46 vyrobených do roku 2000 se týkal problém s vytrháváním šroubů zadní nápravnice. Jak se ale zdá, tato závada může přetrvávat i u novějších aut.




Blesk.cz

Jak to, že Kate 7 hodin po porodu vypadá odpočatě? Byl to hypnoporod

Jak to, že Kate 7 hodin po porodu vypadá odpočatě?…

Celý svět netrpělivě očekával narození třetího potomka vévodkyně Kate a prince Williama. Jen pár hodin po porodu…

Po bouřkách nastupuje ochlazení. V úterý sprchne a přijdou mlhy

Po bouřkách nastupuje ochlazení. V úterý sprchne a…

Na třicítky, které panovaly o víkendu, můžeme na pár dalších dnů zřejmě zapomenout. Po pondělním přechodu…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Přestupy NHL ONLINE: Vojnov končí v KHL, v zámoří ho chce 5 týmů

Přestupy NHL ONLINE: Vojnov končí v KHL, v zámoří ho…

Základní část ročníku 2017/18 už skončila a jsou tady boje o Stanley Cup. Zapomenuta je přestupová uzávěrka a do…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Cestování s dítětem aneb kdy už tam budeme?

Příručka moderního fotra: Cestování s dítětem aneb…

Původně jsem měl v plánu napsat rozsáhlý článek, který by mapoval příčiny toho, proč rodiče malých dětí nikdy…

Další dopravní rána pro Prahu: Libeňský most půjde k zemi, rozhodli o tom pražští radní z ANO a ČSSD

Další dopravní rána pro Prahu: Libeňský most půjde k…

Pražští radní v úterý podpořili zbourání Libeňského mostu. Na jeho místě má vzniknout nový. Zbourání musí ještě…