8.6. 2013 Jiří Baborský

Životnost Fordu Transit: Deset let jsme zkrátili na půl roku

 

Ford Transit patří k nejúspěšnějším dodávkám světa. Na vlastní kůži jsme absolvovali den testování jeho životnosti.

Testovací areál v belgickém Lommelu můžeme chápat jako takové jesličky a školku, kterými musí povinně projít všechny nové fordy směřující na evropský trh. Čerstvě vylíhnutá mláďata se tu učí pod rukama tří stovek testovacích řidičů správnému chování, vytrvalosti a oddanosti svému pánovi.

Uprostřed lesů, kde by člověk nečekal živáčka, se rozprostírá obrovský areál, kde je namotáno neuvěřitelných 80 km silnic všech povrchů, na které můžete po světě narazit. Kromě nových aut jako celku se tu samozřejmě pracuje i na evoluci jednotlivých komponentů, jako jsou třeba elektronické systémy.

Ford nás pozval do zákulisí, aby se pochlubil, jak testuje užitkové modely na trvanlivost a odolnost. Tato skupina testů je jedním z hlavních vývojových pilířů, konkrétně posledním. Ještě před vytrvalostními prověrkami se zkouší dynamické vlastnosti a parametr NVH, vyjadřující míru vibrací a hluku.

Dostáváme vlastní Transit Custom, testovacího řidiče a vyrážíme na polygon zjistit, jak to vypadá, když Ford simuluje desetiletý provoz v nejnáročnějších podmínkách. Díky nonstop provozu třiceti prototypů dokáže automobilka smrsknout těch deset let do šestiměsíčního testování, celková ujetá vzdálenost zkoušených dodávek představuje ekvivalent pěti milionů kilometrů reálného provozu. Popsaný cyklus má zaručit, že v běžném životě bude nový Transit Custom bezproblémově sloužit po celou dekádu a ujede 240 000 km v nejhorších myslitelných podmínkách na naší planetě.

Slyšíme brutální kvílení pneumatik, místo sporťáku se ale z ostré zatáčky vynoří valníkový transit s přívěsným vozíkem. A takhle to tady chodí den co den, noc co noc...

Ze života testovacího řidiče: Fiestou po zadních

Mark testuje trvanlivost fordů už třináct let. Práce ho baví, i když ne vše je na ní příjemné. „S přibývajícím věkem se ozývají záda. Každý den sedím v autě, a hlavně dělám věci, jaké normální řidič nikdy dělat nebude – alespoň ne tak často a rychle. Třeba drsné přejíždění obrubníků nebo záměrné vymetání hlubokých výmolů,“ prozrazuje. Šoférů jako Mark se na užitkových vozech střídají desítky. „Dvacet pět lidí ranní směna, stejný počet odpolední, dvacítka na noční. Další kolegové testují o víkendu. Kolik kdo z nás najezdí, nikdo nepočítá. Šlo by to ale dohledat podle jízdních výkazů,“ přemýšlí. Jisté je, že loni najela auta v areálu 10 milionů kilometrů. „Veškerá data se zaznamenávají do počítače, po směně vyplňujeme formuláře a hlásíme, co se nám líbilo, a co ne. Finální vozy jsou úplně jiné než první kusy, co z vývoje přijdou. O dost lepší. Řada připomínek už nejde zapracovat, a tak se dostanou ke slovu až v průběhu výroby,“ vysvětluje řidič. A co nehody? „Panují tu přísná pravidla a kázeň, takže jsem ještě neboural. Když tedy nepočítám úsměvnou historku s fiestou, která se mi při tahání těžkého přívěsu postavila na zadní,“ vzpomíná Mark.

Lommel Proving Ground (LPG)

  • Testují se tu všechny evropské a některé globální modely
  • Zahájení provozu 3. ledna 1966
  • V areálu najdeme 80 km silnic s nejrůznějším povrchem
  • 370 zaměstnanců, z toho 300 řidičů
  • V roce 2012 zde najely testovací vozy deset milionů kilometrů
  • Testuje se nonstop
Spolupracujeme s TipCars.com
Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala

Český ceník Dacie Duster zatím není k dispozici, a podle…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 



Ford Transit Custom se představuje v omlazené podobě Ford Transit Custom se představuje v omlazené podobě

Ford Transit Custom zamíří v příštím roce na evropský trh…

Za vybrzďování auta s malým synem dostal otec podmíněný trest Za vybrzďování auta s malým synem dostal otec podmíněný trest

Za tzv. vybrzďování auta, ve kterém cestovala bývalá…

 



 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Včera

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na dodavatele potravin

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na…

Řetězec Globus dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 183 milionů korun, a to za porušení…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach porazil Hamburk

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach…

Na spolupráci se slavnějším bratrem Edenem v Chelsea nedošlo, Thorgan Hazard si ale získává jméno v německém…

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit mapa ligových trenérů

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…