23.3. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Německá značka Glas zanikla před 50 lety. Připomeňte si její unikátní miniauta i Glaserati

 

Audi, BMW, Mercedes, Opel nebo Volkswagen, německých výrobců je mnoho. Pamatujete si však zaniklou značku Glas?

Německo je jakožto největší automobilový trh v Evropě domovem nepřeberného množství značek. Zatímco velká část z nich dodnes úspěšně existuje a třeba Borgward se po letech vrací, jiné, jako Trabant, Wartburg či Barkas, už neexistují. Patří mezi ně i značka Glas, která zanikla v roce 1968, tedy před 50 lety. Pojďme si ji připomenout.

Jakožto automobilový výrobce měla sice poměrně krátkou historii, auta začala vyrábět v padesátých letech, sama firma Glas ale fungovala dlouho. Založena byla již na konci devatenáctého století jako opravna zemědělských strojů, které postupně začala sama stavět (konkrétně secí stroje). Když však zájem o tyto stroje poklesl, hlavně kvůli rozdělení Evropy na západní a východní blok, rozhodlo se vedení v poválečném Německu hledat nový obor podnikání.

A přitom se inspirovalo v Itálii, a to konkrétně úspěchem italského Piaggia a jeho skútru Vespa, který se stal okamžitě hitem. Glas se tak přeorientoval na výrobu jednostopých vozidel, které začal vyrábět v roce 1951. Model Glas Goggo na trhu zaujal a rychle se stal nejprodávanějším skútrem v západním Německu. Oceňován byl pro svoji robustnost a spolehlivost.

Navzdory těmto úspěchům však Glas u motocyklů dlouho nevydržel a ještě v padesátých letech znovu změnil svůj obor, když se začal zabývat výrobou automobilů. V polovině padesátých let tak na trh dorazilo zřejmě nejslavnější dílo tohoto výrobce, tehdy už dávno sídlícího v Dingolfingu, mikroauto Goggomobil.

Mikroautíčko s rozvorem pouhých 1.800 mm bylo poháněné vzadu uloženým dvoutaktním dvouválcem v několika objemových a výkonových verzích. Nabízeno bylo primárně jako kupé (Goggomobil TS) a sedan (Goggomobil T), vznikl ale také kabriolet nebo užitková verze.

K tématu: Goggomobil – od secích strojů a skútrů k automobilům

Tento druh vozu byl v tehdejším Německu notně oblíbený, Goggomobil však zvládnul svoji konkurenci typu BMW Isetta či Messerschmitt KR175/200 v lecčems překonat. Hlavně svými jízdními vlastnostmi, které byly výsledkem nízkého těžiště a moderního podvozku. Není proto překvapením, že se Goggomobil exportoval do 36 zemí (dokonce i do USA) a denní produkce dosahovala 170 kusů.

Díky tomuto úspěchu mohla značka expandovat a postupně nabídla i další modely, kterými postupně mířila mezi větší a větší vozy. Glas Isar představený v roce 1957 měl už dva metry dlouhý rozvor, o jeho pohon se staral dvouválcový boxer o objemu 584 cm3 nebo 688 cm3, který spolupracoval se čtyřstupňovým manuálem. Nabízen byl jako dvoudveřový sedan nebo kombi.

V roce 1961 přišel Glas 1004, opět dvoudveřový automobil, tentokrát však už s rozvorem 2.100 mm, který vedle sedanu a kombíku nabídl také verze kupé a kabriolet. O pohon se již staral řadový čtyřválec (objem 992, 1189 nebo 1290 cm3 dle verze), který vyvinul Leonhard Ischinger, bývalý pracovník BMW.

V šedesátých letech postupně dorazily i 4,4 metru dlouhý sedan Glas 1700, kupé Glas GT a luxusní kupé Glas V8, 4,6 metru dlouhý automobil poháněný vidlicovým osmiválcem. Ten vznikl spojením dvou čtyřválců z modelu Glas GT. Tomu se přezdívalo Glaserati, jelikož jeho design navržený italským studiem Frua nápadně připomínal tehdejší Maserati Quattroporte.

K tématu: Glas 2600/3000 V8 – Říkali mu Glaserati

To už se ale blížil konec Glasu, který jde na triko automobilce BMW. Když v roce 1962 uvedla na trh úspěšnou řadu BMW New Class, zjistilo vedení, že kvůli zájmu výrobní kapacita mnichovské továrny nestačí. A jako řešení se ukázala koupě značky Glas s její továrnou v Dingolfingu, k jejímuž převzetí došlo v roce 1967. Firma se kvůli náročnému vývoji dostala do finančních problémů, které musela řešit, a tak prodej byl ideálním řešením. Důvodem koupě pak podle zákulisních zdrojů byl i zájem BMW o poznatky Glasu z vývoje ventilového rozvodu OHV. Ty se spolu se zkušenými inženýry nakonec údajně hodily více než poněkud zastaralá továrna.

Konec nenastal okamžitě, výroba některých modelů pokračovala dále. Konkrétně šlo o Glas GT (nově BMW 1600 GT), které v rámci změn dostalo čtyřválec o objemu 1573 cm3, nebo Glas V8 (přejmenován na BMW-Glas 3000 V8), který se zase dočkal třílitrového osmiválce. V roce 1968 ale skončily, o rok později byla definitivně ukončena i výroba Goggomobilu, a tak od té doby závod v Dingolfingenu vyrábí vozy BMW.

Dnes se zaměřuje hlavně na větší modely značky. V městě ležícím nějakých sto kilometrů od Mnichova jsou tak aktuálně vyráběny takové vozy jako řada 5 (včetně M5), řada 7, řada 6 nebo modely 3 GT a 4 Gran Coupe. Ročně vyrobí asi 350.000 vozů, přičemž dále tam vznikají komponenty do podvozků a pohonných ústrojí nebo technika pro plug-in hybridy a elektromobily BMW. Vyrábí se tam i karoserie pro Rolls-Royce Ghost, Wraith a Phantom.

Spolupracujeme s TipCars.com
Letečtí dopravci dále šetří, v kokpitu by mohl do pěti let zůstat jen jeden pilot Letečtí dopravci dále šetří, v kokpitu by mohl do pěti let zůstat jen jeden pilot

Rostoucí mzdové náklady, klesající marže aerolinek a…

Americká cla budou letos stát německou ekonomiku přes půl bilionu eur Americká cla budou letos stát německou ekonomiku přes půl bilionu eur

Cla zavedená americkým prezidentem Donaldem Trumpem již…

Nejdéle bez pravidelného příjmu vyžijí učitelé a stavaři, ukazuje průzkum Nejdéle bez pravidelného příjmu vyžijí učitelé a stavaři, ukazuje průzkum

Bez pravidelného příjmu ze zaměstnanců vystačí nejdéle…

Rekonstrukce pražských silnic potrvají až do podzimu Rekonstrukce pražských silnic potrvají až do podzimu

Až do podzimu bude dopravu v Praze komplikovat řada…

 

Štítky BMW Sportovní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků

Corsa se stejně jako Insignia vrací k označení GSi. A…

 





 
Poslední trénink v Německu propršel, nejrychlejší Leclerc s Ericssonem

Poslední trénink v Německu propršel, nejrychlejší Leclerc s Ericssonem

Dnes 13:03

V posledním tréninku na Grand Prix Německa pršelo. Postupně vyjeli alespoň k jednomu kolu všichni jezdci, ale jen devět jich zajelo měřený čas. Nejrychlejší byli jezdci Sauberu.




Blesk.cz

George Michael (†53) spáchal sebevraždu o den dřív, než jsem ho našel, tvrdí jeho skandální milenec

George Michael (†53) spáchal sebevraždu o den dřív,…

Skandální milenec zesnulého George Michaela (†53) je opět na scéně. Fadi Fawaz tvrdí, že slavný zpěvák spáchal…

Britská muzea se rvou o nafukovačku „Mimina Trumpa“, autoři chystají turné

Britská muzea se rvou o nafukovačku „Mimina Trumpa“,…

Karikaturu amerického prezidenta Donalda Trumpa v podobě balonu znázorňujícího šéfa Bílého domu jako mimino v…

 

iSport.cz

VIDEO + ONLINE: Liberec hostí Karvinou, Příbram - Teplice, Zlín - Boleslav

VIDEO + ONLINE: Liberec hostí Karvinou, Příbram -…

První kolo fotbalové Fortuna ligy pokračuje sobotními zápasy. Od 17.00 se hrají hned tři utkání - Liberec hostí…

Kotalík o změně přístupu Sparty, stropu na přestup i pachuti z Coufala

Kotalík o změně přístupu Sparty, stropu na přestup i…

Schůzka za schůzkou, telefon neustále v ruce. Takový je v kostce běžný pracovní den Adama Kotalíka, generálního…

 

Reflex.cz

Protikomunistické živly řádily, aneb jak Michal Ambrož a Hudba Praha skoro zbořili stan Reflexu na Colours of Ostrava

Protikomunistické živly řádily, aneb jak Michal…

Škoda, že celá naše společnost není stejná, jako publikum ve stanu Colours of Ostrava. Včerejší večer, který…

Nové seznamy Židů v Rakousku? Nápad ministra z SPÖ budí u sousedů emoce

Nové seznamy Židů v Rakousku? Nápad ministra z SPÖ…

Gottfried Waldhäusl, člen Zemského sněmu Dolního Rakouska z rakouské Strany svobodných (FPÖ) a ministr, brání…