23.3. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Německá značka Glas zanikla před 50 lety. Připomeňte si její unikátní miniauta i Glaserati

 

Audi, BMW, Mercedes, Opel nebo Volkswagen, německých výrobců je mnoho. Pamatujete si však zaniklou značku Glas?

Německo je jakožto největší automobilový trh v Evropě domovem nepřeberného množství značek. Zatímco velká část z nich dodnes úspěšně existuje a třeba Borgward se po letech vrací, jiné, jako Trabant, Wartburg či Barkas, už neexistují. Patří mezi ně i značka Glas, která zanikla v roce 1968, tedy před 50 lety. Pojďme si ji připomenout.

Jakožto automobilový výrobce měla sice poměrně krátkou historii, auta začala vyrábět v padesátých letech, sama firma Glas ale fungovala dlouho. Založena byla již na konci devatenáctého století jako opravna zemědělských strojů, které postupně začala sama stavět (konkrétně secí stroje). Když však zájem o tyto stroje poklesl, hlavně kvůli rozdělení Evropy na západní a východní blok, rozhodlo se vedení v poválečném Německu hledat nový obor podnikání.

A přitom se inspirovalo v Itálii, a to konkrétně úspěchem italského Piaggia a jeho skútru Vespa, který se stal okamžitě hitem. Glas se tak přeorientoval na výrobu jednostopých vozidel, které začal vyrábět v roce 1951. Model Glas Goggo na trhu zaujal a rychle se stal nejprodávanějším skútrem v západním Německu. Oceňován byl pro svoji robustnost a spolehlivost.

Navzdory těmto úspěchům však Glas u motocyklů dlouho nevydržel a ještě v padesátých letech znovu změnil svůj obor, když se začal zabývat výrobou automobilů. V polovině padesátých let tak na trh dorazilo zřejmě nejslavnější dílo tohoto výrobce, tehdy už dávno sídlícího v Dingolfingu, mikroauto Goggomobil.

Mikroautíčko s rozvorem pouhých 1.800 mm bylo poháněné vzadu uloženým dvoutaktním dvouválcem v několika objemových a výkonových verzích. Nabízeno bylo primárně jako kupé (Goggomobil TS) a sedan (Goggomobil T), vznikl ale také kabriolet nebo užitková verze.

K tématu: Goggomobil – od secích strojů a skútrů k automobilům

Tento druh vozu byl v tehdejším Německu notně oblíbený, Goggomobil však zvládnul svoji konkurenci typu BMW Isetta či Messerschmitt KR175/200 v lecčems překonat. Hlavně svými jízdními vlastnostmi, které byly výsledkem nízkého těžiště a moderního podvozku. Není proto překvapením, že se Goggomobil exportoval do 36 zemí (dokonce i do USA) a denní produkce dosahovala 170 kusů.

Díky tomuto úspěchu mohla značka expandovat a postupně nabídla i další modely, kterými postupně mířila mezi větší a větší vozy. Glas Isar představený v roce 1957 měl už dva metry dlouhý rozvor, o jeho pohon se staral dvouválcový boxer o objemu 584 cm3 nebo 688 cm3, který spolupracoval se čtyřstupňovým manuálem. Nabízen byl jako dvoudveřový sedan nebo kombi.

V roce 1961 přišel Glas 1004, opět dvoudveřový automobil, tentokrát však už s rozvorem 2.100 mm, který vedle sedanu a kombíku nabídl také verze kupé a kabriolet. O pohon se již staral řadový čtyřválec (objem 992, 1189 nebo 1290 cm3 dle verze), který vyvinul Leonhard Ischinger, bývalý pracovník BMW.

V šedesátých letech postupně dorazily i 4,4 metru dlouhý sedan Glas 1700, kupé Glas GT a luxusní kupé Glas V8, 4,6 metru dlouhý automobil poháněný vidlicovým osmiválcem. Ten vznikl spojením dvou čtyřválců z modelu Glas GT. Tomu se přezdívalo Glaserati, jelikož jeho design navržený italským studiem Frua nápadně připomínal tehdejší Maserati Quattroporte.

K tématu: Glas 2600/3000 V8 – Říkali mu Glaserati

To už se ale blížil konec Glasu, který jde na triko automobilce BMW. Když v roce 1962 uvedla na trh úspěšnou řadu BMW New Class, zjistilo vedení, že kvůli zájmu výrobní kapacita mnichovské továrny nestačí. A jako řešení se ukázala koupě značky Glas s její továrnou v Dingolfingu, k jejímuž převzetí došlo v roce 1967. Firma se kvůli náročnému vývoji dostala do finančních problémů, které musela řešit, a tak prodej byl ideálním řešením. Důvodem koupě pak podle zákulisních zdrojů byl i zájem BMW o poznatky Glasu z vývoje ventilového rozvodu OHV. Ty se spolu se zkušenými inženýry nakonec údajně hodily více než poněkud zastaralá továrna.

Konec nenastal okamžitě, výroba některých modelů pokračovala dále. Konkrétně šlo o Glas GT (nově BMW 1600 GT), které v rámci změn dostalo čtyřválec o objemu 1573 cm3, nebo Glas V8 (přejmenován na BMW-Glas 3000 V8), který se zase dočkal třílitrového osmiválce. V roce 1968 ale skončily, o rok později byla definitivně ukončena i výroba Goggomobilu, a tak od té doby závod v Dingolfingenu vyrábí vozy BMW.

Dnes se zaměřuje hlavně na větší modely značky. V městě ležícím nějakých sto kilometrů od Mnichova jsou tak aktuálně vyráběny takové vozy jako řada 5 (včetně M5), řada 7, řada 6 nebo modely 3 GT a 4 Gran Coupe. Ročně vyrobí asi 350.000 vozů, přičemž dále tam vznikají komponenty do podvozků a pohonných ústrojí nebo technika pro plug-in hybridy a elektromobily BMW. Vyrábí se tam i karoserie pro Rolls-Royce Ghost, Wraith a Phantom.

Spolupracujeme s TipCars.com
Mayová otáčí a uklidňuje ministry: S EU se dohodneme Mayová otáčí a uklidňuje ministry: S EU se dohodneme

Britská premiérka Theresa Mayová sdělila svým ministrům,…

Siemens propustí téměř tři tisíce zaměstnanců v Německu, chce ušetřit miliardy Siemens propustí téměř tři tisíce zaměstnanců v Německu, chce ušetřit miliardy

Německá průmyslová skupina Siemens propustí z několika…

Pražský okruh je pro kandidáty prioritou. Rozbory předvolebních slibů čtěte na E15.cz Pražský okruh je pro kandidáty prioritou. Rozbory předvolebních slibů čtěte na E15.cz

Blížící se volby na pražský magistrát s sebou přinášejí…

 

Štítky BMW Sportovní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně…

 





 
Catera byl jediný Cadillac vyráběný v Evropě: Byl to naprostý propadák

Catera byl jediný Cadillac vyráběný v Evropě: Byl to naprostý propadák

Dnes 18:50

Cadillac Catera byl americkou paralelou u nás dobře známého Opelu Omega B. Měl zpřístupnit vozy této luxusní značky mladší klientele.




Blesk.cz

Herec Martin Pošta (51) v umělém spánku: Otrávil se houbami!

Herec Martin Pošta (51) v umělém spánku: Otrávil se houbami!

Jen několik dní před premiérou nového muzikálu herec Martin Pošta (51) zkolaboval a musel být odvezen do…

Nemrtví rosomáci, losi, vlci a saskvoč vám půjdou po krku. Recenze Far Cry 5: Dead Living Zombies

Nemrtví rosomáci, losi, vlci a saskvoč vám půjdou po…

Poslední stahovatelný přídavek pro Far Cry 5 je tu a tentokrát si nebere na paškál nic menšího než populární…

 

iSport.cz

Ocenění FIFA: Modrič nejlepším hráčem, mezi trenéry vládl Deschamps

Ocenění FIFA: Modrič nejlepším hráčem, mezi trenéry…

Nejlepším fotbalistou světa za sezonu 2017/18 podle Mezinárodní fotbalové federace FIFA byl zvolen Luka Modrič.…

SESTŘIH: Jablonec - Plzeň 3:0. Mistr po Lize mistrů propadl, pálil Trávník

SESTŘIH: Jablonec - Plzeň 3:0. Mistr po Lize mistrů…

Fotbalisté Plzně v dohrávce 9. kola FORTUNA:LIGY prohráli v Jablonci 0:3 a klesli na třetí místo tabulky.…

 

Reflex.cz

Děsivá čínská epidemie: Unikátní snímky z doby, kdy chřipka zabíjela lidi po tisících

Děsivá čínská epidemie: Unikátní snímky z doby, kdy…

Mandžuská chřipka byla snad největší zdravotní katastrofou čínské historie. Pro Evropana ji zastiňuje tehdejší…

Okamura mění taktiku. SPD hodlá zastavit diktát EU a říct islámu NE z komunální úrovně

Okamura mění taktiku. SPD hodlá zastavit diktát EU a…

Dlouhá léta bojuje vlastenec, podnikatel, politik a finalista minulého ročníku mistrovství světa v populismu…