Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 nejlepších Jaguarů podle Iana Calluma, Lorda Marche a Briana Johnsona

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Troufli byste si vybrat deset nejlepších Jaguarů historie? Tři muži to udělali za vás a speciálně pro samotnou automobilku.

Nad výběrem se sešla trojice odborníků, opravdu rozhodně nešlo o žádné nýmandy, nýbrž opravdové experty. Ian Callum je šéfdesignérem značky. Lorda Marche snad také příliš představovat nemusíme. Lord Charles Henry Gordon-Lennox, Earl of March, jak zní celé jeho jméno včetně šlechtického titulu, už dvacet let pořádá v Goodwoodu Festival rychlosti a Revival. Na svých pozemcích, během té doby dokonce obnovil i okruh. A Brian Johnson? Že tohle jméno má v dokladech akorát frontman rockových AC/DC? No jistě, v tomto případě jste na té správné adrese! Brian je přece známým bláznem do historických aut a s kočkou ve znaku obzvláště. A taky s nimi příležitostně závodí a leccos o nich ví...

Jaguar má za sebou včetně původní značky SS dlouhou historii a má se čím pochlubit. Z nejstaršího období je nejznámější slavný model 100, první se jménem velké americké kočky, číslo znamenalo maximální rychlost v mílích za hodinu (160 km/h). Pánové ovšem vybrali i poválečnou klasiku XK120, konkrétně registrační značky NUB 120. S tou legendární Ian Appleyard a dcera Williama Lyonse Pat vyhráli několik soutěží včetně Alpské jízdy 1950 a 1951. Dalším je C-Type z italské Mille Miglia 1953, bylo jich postaveno celkem jen 54. Věhlasný D-Type si sice odvezl třikrát (1955-1957) vavříny třeba i z Le Mans, ale oni měli k dispozici vítězné auto posádky Duncan Hamilton/Ivor Bueb z jiné francouzské trati: Remeše, kde se jelo na poloviční dobu. Do kolekce patří jistě i sedan Mark 2. Proč ne, ten svůj si nechal Ian Callum modifikovat a vznikne jich více.

„Perfektní desítka“ (Perfect Ten) obsahuje i otevřený E-Type představený v Ženevě 1961, kam s ním dojel sám testovací jezdec Norman Dewis, jediný postavený XJ13 z pera Malcolma Sawyera, první Jaguar s vidlicovým dvanáctiválcem, XJ6 první série, který používal sám zakladatel značky William Lyons. Tom Walkinshaw sice zanechal rozporuplné pocity (a dluhy) ve formuli 1 jako vlastník stáje Arrows, ale s Jaguary XJS byl velkou hvězdou mistrovství Evropy cestovních vozů. Zelenobílé jagaury postavené v dílnách jeho TWR sváděly bitvy s mnichovskou konkurencí a pamětníci si určitě vzpomenou na staré Brno... A XJR-9 v barvách cigaretové značky Silk Cut nenasadil do Le Mans 1988 také nikdo jiný, byť už jen v roli šéfa. A vyhrál. Posedmé a zatím naposledy.

Lord March se nechal slyšet, že pro něj je tím nejlepším Jaguarem D-Type, Callum s Johnsonem se shodli překvapivě na předchozím „céčku“. Desítka byla vybrána kvůli debutu nového sedanu střední třídy XE. Ten se představil 8 září 2014 v londýnském Earls Count. A všichni jeho předchůdci s ním I ve filmu...

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
17. 9. 2014 09:30
Re: skusim vybrat moju desiatku
Kolik ti je? 12?
Avatar - Pekelná Micinka
16. 9. 2014 23:59
Jag
Výběr pěknej, z mého pohledu nejde vpodstatě do faceliftu XJS vybrat nepohledný Jag, ačkoli jen o vzhledu ten jejich výběr určitě nebyl.
Avatar - 3_diamanty
16. 9. 2014 20:53
skusim vybrat moju desiatku
z mojho pohladu

1 miesto : jaguar F-Type
2 miesto : jaguar XE
3 miesto : jaguar E-type
4 miesto : jaguar mark VII
5 miesto : jaguar XJ 220
6 miesto : jaguar XF
7 miesto : jaguar XJ ( sucasny )
8 miesto : jaguar XK 140
9 miesto : jaguar XK 120
10 miesto:jaguar mark II

z mojho pohladu najmenej pritazlive jaguare :

jaguar S-type, jaguar X-type, jaguar XK, jaguar XJS a aj nejake tie hranate stare XJ-cka...