10 tajemství Maserati Levante: Je libo hedvábný interiér nebo tažné zařízení?
Maserati Levante je dlouho avizované SUV, které se světu konečně ukázalo na nedávném ženevském autosalonu. I po premiéře si však první SUV této značky zachovalo mnohá tajemství. Automobilka s trojzubcem ve znaku se nyní rozhodla je odhalit.
Novinka chce nabídnout perfektní jízdní vlastnosti, na sněhu a ledu chce být dokonce nejovladatelnějším SUV ve své kategorii. Tyto vlastnosti pak mají být zabaleny do jedinečných tvarů.
Design
Autoři tvarů Levante se toto SUV snažili navrhnout tak, aby nadále bylo typickým Maserati. Důležité je hlavně provedení masky chladiče inspirované konceptem Alfieri, které se v následujících letech objeví i na dalších modelech značky. Profil střechy má připomínat kupé, není to ale tak výrazné jako třeba u BMW X6. Specialitou jsou pak dveře, které jsou bezrámové, což u SUV není zrovna typický prvek. Kromě Subaru Forester druhé generace si nevzpomínáme na jiné SUV s takovými dveřmi.
Lak karoserie je možné vybírat ze 13 barev, přičemž tři z nich jsou dostupné speciálně pro tento model. Celek mohou zdobit jedny ze čtyř nabízených kol. Základem jsou 18palcová kola, Levante S vsadilo na devatenáctky. Za příplatek je možné objednat i dvacítky nebo jednadvacítky.
Skvělá aerodynamika
Křivky Levante nebyly navrhovány jen s ohledem na jejich krásu, ale také na aerodynamiku. Součinitel aerodynamického odporu činí jen 0,31, což je na poměry SUV skvělá hodnota. Cílem konstruktérů bylo maximalizovat proudění vzduchu především v mřížce chladiče a také v podbězích kol, čemuž mimo jiné pomáhá speciální roletka v masce chladiče.
Rozměry
Levante je 5.003 mm dlouhým automobilem, jehož rozvor náprav činí 3.004 mm. Velikostně se tak řadí k vozům typu Audi Q7. Levante široké 1.968 mm a vysoké 1.679 mm. Zavazadelník nabízí objem 580 litrů, přičemž přístup do něj je zajištěn elektricky otevíraným víkem zavazadel. Palivová nádrž pojme 80 litrů pohonných hmot.
Interiér
Koncepce palubní desky byla přejata z Ghibli. Standardem je vedle koženého čalounění multimediální systém ovládaný prostřednictvím 8,4“ dotykového displeje a rádio s osmi reproduktory. O oživení kabiny se starají klasické analogové hodiny s modrým číselníkem a bílým podsvícením.
Interiér je možné si přizpůsobit pomocí nabízených variant Sport a Luxury. Specialitou je i plně kožená verze, v jejímž případě jsou jemnou kůží čalouněny i palubní deska a dveřní panely. Exkluzivní výbava Zegna dle stejnojmenného návrháře pak znamená speciální kombinaci prémiové kůže a přírodního hedvábného vlákna.
Motory
Nabídka motorů pro SUV Levante je totožná jako v případě sedanu Ghibli. To znamená použití tří verzí třílitrových šestiválců. Dvě benzinová biturba vyráběná u Ferrari zastupují varianty s 257 kW a 316 kW, což je v obou případech o něco více než v Ghibli. Sedan by se jich měl dočkat v rámci chystané modernizace. V souladu s tradicí značky je výfukový systém řízen pneumatickými ventily, které zachovávají bohatý zvukový projev navzdory přeplňování.
Třetím nabízeným agregátem turbodiesel s 202 kW a 600 N.m. Motor využívá přímé vstřikování s krátkou prodlevou trysek a společným rozvodem paliva. Nejvyšší tlak vstřikování je 2000 bar. Systém přitom zvládne až osm vstříknutí během jediného cyklu. O přeplňování se stará turbodmychadlo s kuličkovým ložiskem a proměnnou geometrií s variabilními tryskami. Zvuku turbodieselu pomáhají dva zvukové servopohony poblíž trubek výfuku, které zvýrazňují nejatraktivnější tóny motoru a upravují je podle způsobu řízení vozu.
Převodovka
Všechny jednotky standardně spolupracují s osmistupňovou automatickou převodovkou z dílny ZF. Řidič přitom může vybírat až ze sedmi nastavení řazení. Novinkou u Maserati je mód offroad, který udržuje požadovanou rychlost a auto ji drží při jízdě do kopce.
Maserati Levante – technická data nabízených verzí | |||
Model | Levante | Levante S | Levante Diesel |
Motor | 3.0 V6 biturbo | 3.0 V6 biturbo | 3.0 V6 |
Zdvihový objem [cm3] | 2979 | 2979 | 2987 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min] | 257/5750 | 316/5750 | 202/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 500/4500-5000 | 580/4500-5000 | 600/2000-2600 |
Převodovka | 8A | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 251 | 264 | 230 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,0 | 5,2 | 6,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 10,7 | 10,9 | 7,2 |
Podvozek
Konstrukce Levante vychází z nabízených sedanů Ghibli a Quattroporte. Všechny prodávané varianty Levante jsou standardně dodávány s pohonem všech kol, který je založený na elektronicky řízené vícelamelové mokré spojce. Ta je vložená do rozdělovací převodovky připojené s přední nápravou hnacím hřídelem. Za normálních jízdních podmínek je všechen točivý moment posílán na zadní kola, v případě ztráty trakce se však během pouhých 150 milisekund může rozložení točivého momentu změnit na 50:50 mezi nápravy.
Standardem je též vzduchové odpružení, které umožňuje nastavit šest různých jízdních výšek. Světlá výška Levante v základním nastavení činí 207 mm, může se však zvýšit o dalších 40 mm, nebo naopak snížit o 35 mm. Při zaparkování se vůz sníží o 45 mm, aby usnadnil nastupování.
Přední náprava je rovnoběžníkového typu, vzadu je víceprvkové zavěšení. Na zadní nápravě navíc najdeme i samosvorný diferenciál. V oblouku přitom pomáhá i vektorování točivého momentu, alias přibrzďování vnitřního kola.
Bohatá výbava
Samozřejmostí je také bohatá výbava. Už v základu Levante nabídne bi-xenonové světlomety, tempomat, dvouzónovou automatickou klimatizaci nebo bezklíčové otevírání.
Výchozí výbavu je ale možné dále významně rozšířit. Mezi příplatkovými prvky jsou třeba i elektricky nastavitelné pedály pro perfektní nastavení jízdní pozice a vůbec poprvé v dějinách Maserati i tažné zařízení. Díky němu Levante utáhne přívěs těžký až 2.700 kg. Kvalitní poslech hudby pak může zajistit hudební systém Harman Kardon nebo Bowers & Wilkins.
Originální doplňky
Levante je automobilem pro každý den, nikoliv hračkou jen pro víkend, a podle toho k němu Maserati přistupuje. K dispozici je třeba i bohatá nabídka originálních doplňků, kterou bychom od výrobce s trojzubcem ve znaku zrovna nečekali. Je libo hliníkové víceúčelové střešní ližiny, střešní nosič na lyže či snowboardy, nebo raději nosič kol? Objednávat je možné také autosedačky vyvinuté ve spolupráci s firmou Peg Pérego nebo rozdělovací přepážku kufru na zavazadla.
Náročné testování
Maserati dlouhá léta dávalo najevo, že by rádo svoji nabídku rozšířilo o SUV, vždyť první koncept takového auta představilo již v roce 2003. Zahájení prodeje předcházel náročný vývoj, který probíhal i v prostředích, kde italská automobilka ještě nikdy svá auta netestovala.
Levante se během vývoje podívalo do Maroka nebo do Spojených arabských emirátů, kde bylo testováno v extrémním horku. Teploty v těchto místech během zkoušek klidně vyšplhaly k 50 °C. Testovalo se i v chladném prostředí – v Laponsku, ale také na vzdáleném Novém Zélandu. Zvláštní zkoušky kvality se prováděly také v Číně a v Dubaji, hodně kilometrů testovací piloti najezdili také v USA nebo Rusku, kde se testovala spolehlivost.
Samozřejmostí je i testování kvality v rámci výroby. Po sjetí z montážní linky každé Levante absolvuje testovací jízdu dlouhou 50 kilometrů. Půlhodinovou kontrolou pak vozy procházejí ještě před samotným předáním majiteli.