1000 koní za milion? Rodinné SUV vyrábí značka, která míří do Česka!
Automobilka BYD před dvaceti lety začínala s malým městským vozem Flyer, který měl ve vrcholné verzi 38,5 kW. Stejná značka tento měsíc představila dvojici rodinných vozů, které se výkonem mohou rovnat těm nejlepší supersportům, nejsou přitom o moc dražší, než základní Škoda Enyaq.
Ještě koncem minulé dekády se pojmy „vysoký výkon“ a „čínský automobil“ téměř nikdy nevyskytovaly pohromadě. I ty prémiověji či sportovněji působící vozy tamní produkce totiž většinou nebyly příliš silné. Většina vozů ostatně spoléhala na přeplňovanou patnáctistovku a elektromobily mířily spíše na spodní patra cenové nabídky.
Poslední dobou to ovšem vypadá, že se Číňané snaží ztracené roky dohnat a dobře to ukazuje dvojice novinek z portfolia BYD. Sedan Han L a SUV Tang L se poprvé ukázaly už v lednu, až teď ale došlo na oficiální uvedení se všemi detaily. Vozy mají plnit úlohu vlajkových lodí samotné značky BYD, ale cenově jsou posazeny pod prémiové značky Denza a Yangwang, které také patří pod stejný koncern.
Větší z dvojice je rodinné SUV Tang L EV, které má na délku 5040 mm a přerůstá tak třeba BMW X5. Vůz pojmenovaný po čínské dynastii stojí na nové platformě, pojmenované Super e-Platform, a využívá 1000V architekturu. Základní verze má 500 kW na zadní nápravě, čtyřkolka už kombinovaný výkon 810 kW (1.086 koní). S tím zrychlí na stovku za 3,6 sekundy a na 200 km/h za dalších 6,19 sekundy, maximálně se rozjede na 287 km/h.
Baterie Tangu má 100,5 kWh a měla by stačit k dojezdu 670 kilometrů, podle příliš optimistického čínského měřícího cyklu. Zajímavější je ovšem nabíjení. Baterie by měla kromě 1000V podporovat 1000A a tedy dobíjecí výkon 1000 kW (1MW). BYD tvrdí, že každou sekundu na odpovídající nabíječce dodá autu 2 kilometry dojezdu, za 5 minut 400 kilometrů. Odpovídající nabíječky ovšem dnes nemají ani v Číně a tak BYD rovnou oznámil, že síť 1000kW stojanů sám vybuduje.
Druhým z dvojice je sedan Han L EV, který měří 5050 mm a sdílí stejnou techniku s Tangem. Tedy opět 500 kW v základu a maximální výkon 810 kW ve verzi s pohonem všech kol. Zrychlení je v tomto případě na stovku za 2,7 sekundy a na 200 km/h za dalších 4,74 sekundy, maximálka je 305 km/h. Otáčky motoru údajně dosahují až 30.511 za minutu a má jít opět o rekordní hodnotu.

Baterie je menší, má 83,2 kWh, jinak ale nabízí stejné výkony jako Tang. Na přestavení se Han ukázal v akci na nabíječce a z 10% se na 60% dostal za 4 minuty. Samozřejmostí je u obou vozů systém autonomního řízení s Lidarem, se schopnostmi podobnými americkému FSD Tesly. Kromě elektrických existují také plug-in hybridní varianty obou modelů.
No a na kolik vyjde dvojice nových rodinných vozů, které se dělí o 25. místo žebříčku nejvýkonnějších vozů co kdy byly sériově vyráběny? Levnější sedan Han L EV je v přepočtu za 856.000 Kč, silnější čtyřkolka za 1.110.000 Kč. SUV Tang L začíná na 888.000 Kč, čtyřkolka s 810 kW je za 1.142.000 Kč. Příchod na evropský trh nebyl potvrzen, i zde je BYD oficiálně přítomen a letos vstupuje také do Česka.