Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

1959 Cadillac Fleetwood Sixty Special: Opulence na kolech s neskutečnou výbavou

Auto Tip Klassik Auto Tip Klassik 20. 3. 2023 • 17:04
21
1
Zobrazit náhledy (21)
Samozřejmostí je elektrické ovládání všeho, a to včetně přední lavice Všimněte si propracovaných dekorů a detailů interiéru Těžko si představit, že kolos o hmotnosti 2,3 tuny míří někam do kosmu, ale iluze je to krásná I VZADU Zajímavost je, že jakási „maska“ je dokonce i vzadu. I mřížky odkazují na příď. designu automobilů následující dekády. A tím pádem zajistil koncernu GM pevné místo na špičce automobilového designu. Ploutve se staly nedílnou součástí automobilů, a dokonce vedly i k osobní soutěži mezi Harleym Earlem a jeho protějškem u Chrysleru v podobě Virgila Exnera. Není třeba dodávat, že šlo o velikost a propracovanost zmíněných designových prvků. Všechno kulminovalo v roce 1959. Opatrně usedám na bohatě polstrovaná sedadla a obdivuji noblesní čalounění, tvořené z lakovaných koženkových okrajů a speciální, zevnitř voskované látky. Je čas zařadit D, vůz se zhoupne a já se rozjíždím. Bez zbytečného rámusu, nesedíme přece v nějakém chevroletu. Cadillac si musí zachovávat důstojnost. Pod kapotou téměř o velikosti Texasu pracuje samozřejmě osmiválec s objemem menšího moře. V našem případě GM Cadillac V8 390 o objemu 6,4 litru s rozvodem OHV, krmený čtyřhrdlovým karburátorem Carter AFB2814S. Dosahuje maximálního výkonu 330 koní při 4800 otáčkách a na zadní kola přes čtyřstupňovou automatiku GM posílá točivý moment 583 N.m při 3100 otáčkách. To zní jako slušná porce. Jenže je třeba si uvědomit, že to vše při hmotnosti minimálně 2,3 tuny, znatelné již při prvním pokusu zatočit. Opět šlapu na pedál a doslova cítím, jak benzin protéká motorem. Vítejte ve světě osmi mílí na galon! Na konci 50. let byl benzin podobně dostupný jako dešťová voda a galon (tedy zhruba 3,8 litru) stál kolem 15 centů. V praxi to znamenalo, že jste ohromnou nádrž v pohodě naplnili za tři dolary, a ještě vám zbyly drobné na studenou colu. Nikdo neřešil spotřebu, emise ani nic podobně přízemního, což svým způsobem také trochu symbolizovalo aroganci doby. Jestli dnes cadillac spálí trochu benzinu, samozřejmě vůbec nevadí, protože ujede sotva pár desítek mil za měsíc. Právě se dívám na nejhezčí automobilové ploutve, jaké kdy vznikly. Jsou naprosto úžasně detailní, a koncová světla dokonce připomínají raketové motory – při bližším průzkumu je patrné i vroubkování, které při rozsvícených světlech celý efekt ještě dotváří. Zrovna jsem dopil svůj oblíbený milkshake v motelu Eldorado a chystám se na projížďku růžovým cadillakem. Skutečně to není klišé, chybějí jen ty palmy a v dáli šumějící moře a všechno by bylo dokonalé. Ale i takto jsem spokojen. Představenému Cadillaku 60S Fleetwood se říká Růžovka. Vzhledem k tomu, jakou barvou se leskne v letním slunci, je to samozřejmě velmi příhodné jméno. Právě Sixty Special Fleetwood reprezentuje vrchol oné snahy o co nejextrémnější ploutvičky, ale také výzdobu chromem. Earl si tehdy stál za tím, že čím víc chromu, tím je automobil na pohled dražší. Vždycky ostatním tvrdil, že to s chromováním nebude přehánět, ale nakonec ho v maximální míře prosadil do výroby. Své o tom ví i majitel Darek, který vůz renovoval, protože to byla extrémně náročná práce. Všimněte si všech detailů, různě tvarovaných lištiček atd. Jen renovace chromovaných částí vyšla na 28 000 eur! Netřeba připomínat, že cadillac se blýská i leštěnou nerezovou ocelí či hliníkem. Přesunuji se do interiéru – zde jsou použity jen samé dobové materiály, které se naštěstí vyrábějí dodnes, a to i v těchto konkrétních barevných Cadillac Sixty Special Fleetwood (1959)Důležitá je dobrá společnost. I proto caddy často parkuje u motelu Eldorado v Mikulově. Nejlepší ročník, vrcholný styl a symbol rozmachu USA. České silnice jsou zkrátka příliš úzké... Cadillac Sixty Special Fleetwood (1959) Z bočního profi lu nejlépe vynikne absence sloupků B a unikátní styl karoserie Cadillac Sixty Special Fleetwood (1959) Cadillac Sixty Special Fleetwood (1959) Zajímavost je, že jakási „maska“ je dokonce i vzadu. I mřížky odkazují na příď. Cadillaky 1959 využívaly motor o objemu 6,4 litru (390 kubických palců) Tzv. space age ve své nejlepší formě. Ohromná křídla připomínají raketové motory. Cadillac Sixty Special Fleetwood (1959) Miláček všech. Je snadné se do jeho tvarů zakoukat. Mávají úplně všichni. V roce 1959 bylo vyrobeno celkem 139 480 cadillaků. Fleetwood patří s počtem 12 250 kusů k vzácnějším. Cadillac Sixty Special Fleetwood (1959)

Jestli bylo některé období symbolem nespoutanosti života, byla to 50. léta v USA. Právě tehdy nastal totální rozmach a automobil byl skutečným symbolem svobody. Není nad to, bizarní dobu si připomenout za volantem královského Cadillaku 59.

Pro Američany dopadla 2. světová válka vlastně docela dobře. Jejich území zůstalo nedotčené, a jelikož stály na straně vítězů, nebyla nouze o peníze. Projevilo se to napříč celou společností. Uvolněná nálada konce 40. let se přelila do následující dekády, kdy stoupala spotřeba snad úplně všeho. Vyráběly se stovky tisíc luxusních doplňků domácností, překotně se rozvíjela technika. Automobily hrály v této konzumní době svou důležitou roli a symbolizovaly nejen společenské postavení (i proto každý rok novější model), ale i jistou formu cesty do zářné budoucnosti jako ze sci-fi filmu.

Často se říká, že to byla zlatá 50. léta, a skutečně na tom něco bude – peněz byl nadbytek a zrodila se konzumní společnost tak, jak ji známe až do současnosti. Bylo sice po válce, ovšem rozbíhaly se jiné závody: vesmírné. Prakticky celá Amerika posedlá raketami, sny o dobývání vesmíru a novém, technickém věku plném úžasu.

Video se připravuje ...

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Doporučujeme

Témata
Avatar - Barrichello
20. 3. 2023 14:52
Tohle jsou ta správná auta
ploutve, chrom, luxusní výbava a V8 s tradičním heslem "objem ničím nenahradíš"

:yes: :yes: :yes: :yes: