Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

2000 kilometrů ke dvěma mořím

Auto Tip Klassik
Diskuze (0)
S oběma rapidy jsme najeli mnoho kilometrů. Čím se vozy lišily, čím nás uspokojily, co bychom na cestách přivítali? Přišli jsme cestou do Německa nebo na Lipno na něco, co nám v rapidech chybělo?

Nebýt jiné páky převodovky, tak bychom v kabině rozdíl mezi modely Rapid a Rapid Spaceback hledali marně. V prvním případě totiž středový tunel zdobila klasická řadicí páka pětistupňové manuální převodovky, v druhém pak volič samočinné převodovky DSG. Určitou „netechnickou“ odlišnost v zorném poli nicméně představovaly i barvy: červená Corrida, respektive stříbrná metalíza. Jiné to ale bylo pod kapotou: liftback jsme měli ve špičkové kombinaci 1.4 TSI/92 kW (s převodovkou DSG), verzi Spaceback pak s motorem 1.2 TSI/ 66 kilowattů a právě manuálem.

K Lipnu nás vezl rapid s automatem. Na cestě tam i zpět se hodil sportovní režim i manuální ovládání dvouspojkové převodovky: díky výkonnému motoru jsme se rychle zbavovali kamionů. Při druhé cestě jsme ale nejen na dálnici litovali, že využití automobilů nebylo opačné. Na autostrádě bychom přivítali silnější motor a ve „stau“ zase automat - poněkud tuhý spojkový pedál manuálem vybaveného rapidu, což obvykle vítáme, po dlouhých minutách stálého přeřazování trochu otlačil chodidlo.

Dálniční úseky se projevily také na spotřebě. Německé autostrády sice mají na hodně místech rychlostní limity, ale zejména od Berlína na sever bylo dost úseků, kde z obrazovky navigace zmizelo číslo s povolenou rychlostí. Rapid Spaceback jsme tak vyzkoušeli i při horní hranici jeho možností. Příjemně si vede až do 160-170 km/h. Pak ale nároky na palivo letí strmě vzhůru tím spíš, že spaceback má jen pětistupňovou převodovku. Pod průměr 6 l/100 km jsme se tedy na „německé“ cestě nedostali a rozdíl proti oficiálnímu průměru byl vyšší než u vozu se sedmistupňovým automatem, kde jsme se oproti oficiální kombinované spotřebě lišili o méně než litr na 100 km. Na dálnici však chyběla především výkonnostní rezerva k plynulému zrychlování. Tady by se čtrnáctistovka moc hodila! Oba rapidy uspokojily praktickým řešením interiéru a pohodlnými sedadly. Do obou destinací nás spolehlivě dovedla navigace Amudsen, která pomohla také při orientaci na místě. Spolehlivě zvládala jednosměrky v centru měst. Od modelového roku 2016 dostala modelová řada Rapid inovovanou verzi s rychlejší odezvou a aktualizovanými funkcemi.

Čas stojí peníze

Normovaná průměrná spotřeba je u výkonnější verze s automatem (5,8 l) zřetelně vyšší než u slabší dvanáctistovky (5,1 l). V praxi jsme měli obdobný

rozdíl, ale o litr výš. S motory TSI se dá jezdit úsporně, ale při spěchu na dovolené se ekorekordů nedosáhne.

Škoda Rapid: Kombi netřeba

Rapid liftback uveze až 550 litrů nákladu, čímž strčí do kapsy i nejeden podobně velký kombík.

Škoda Rapid se představila v roce 2012 a vyplnila mezeru mezi malou fabií a octavií patřící do nižší střední třídy. Po vzoru ostatních mladoboleslavských modelů nabízí pořádnou porci zavazadelníku, který nemá ve své třídě konkurenci. Výhodou karoserie liftback proti podobně tvarovaným sedanům je větší nakládací prostor a lepší manipulace s nákladem.

Praktických doplňků je spousta: například odpadkový koš ve dveřích, cargo elementy eliminující pohyb nákladu v kufru nebo oboustranný potah zavazadelníku v kombinaci gumy a látky. Multimediální výbavu můžete přikrášlit systémem Amundsen nové generace s rychlou odezvou, navigací a 6,5“ dotykovým displejem. Volitelný prvek Smartgate umožní ukládat jízdní data (například údaje o spotřebě) do mobilního telefonu skrze bezdrátové datové připojení.

Škoda Bez starostí
Rapid Fresh* 1.2 TSI/66 kW 346 800 Kč
Start (5%) 5699 Kč**
Komplet (5%)*** 6499 Kč*
*Vychází ze stupně Ambition, v ceně je zahrnuta i metalíza **Měsíční splátka po dobu dvou let ***Vedle povinného ručeni, připojištění skel a havarijního pojištěni s 5procentni spoluúčastí zahrnuje kompletní servis a sadu zimních kol včetně přezutí.

V aktuální nabídce najdeme pouze motory splňující emisní normu Euro 6. Základní jednotkou je přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.2 TSI o výkonu 66 kilowattů, kterému sekunduje silnější verze s 81 kW. Vrcholem celé motorové palety je čtrnáctistovka (92 kW), jež je standardně kombinována se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG (možno i pro základní benzin za 50.000 korun).

Vznětové jednotky reprezentuje hliníkový tříválec 1.4 TDI/66 kW známý z fabie, který můžete za zmíněný příplatek spojit se sedmistupňovým automatem. Výkonnější čtyřválcová šestnáctistovka pak nabídne 85 kilowattů. Pořídíte ji ale pouze s manuálem.

Škoda Rapid
Motor Vybava Cena od (Kč)
1.2 TSI/66kW Active 313 900
1.2 TSI/66kW DSG Active 363 900
1.2 TSI/81 kW Active 334 900
1.4 TSI/92 kW DSG Ambition 424 900
1.4 TDI/66 kW Active 377 900
1.4 TDI/66 kW DSG Ambition 447 900
1.6 TDI/85 kW Ambition 435 900


Škoda Rapid Spaceback: Tradiční pojetí

Vedle liftbacku se rapid nabízí také jako hatchback s neméně prostorným interiérem.

Konec roku 2013 se u Škodovky nesl ve znamení premiéry druhé karosářské varianty nejmladší modelové řady značky. Proti liftbacku je o znatelných

197 milimetrů kratší, rozvor 2602 mm přitom zůstal, zmenšil se tak především zavazadelník, který místo 550 nabídne stále dostatečných 415 litrů.

Škoda Bez starostí
Rapid Spaceback Fresh* 1.2 TSI/66 kW 341 800 Kč
Start (5%) 5699 Kč**
Komplet (5%)*** 6499 Kč*
*Vychází ze stupně Ambition, v ceně je zahrnuta i metalíza **Měsíční splátka po dobu dvou let ***Vedle povinného ručení, připojištěni skel a havarijního pojištěni s 5procentni spoluúčasti zahrnuje kompletní servis a sadu zimních kol včetně přezutí.

Jedním z hlavních designových prvků Rapidu Spaceback jsou páté dveře s prodlouženým prosklením zasahujícím až k registrační značce. Verze Monte Carlo má tento prvek spolu s panoramatickou střechou o velikosti 2 m2 v základu, ostatní linie jej nabízejí za příplatek.

Motorová paleta se shoduje s rapidem, kvůli přechodu na aktuální emisní normu jsme se museli rozloučit se základním atmosférickým tříválcem 1.2 MPI, roli nejslabší jednotky tak převzal výkonnější a v praxi úspornější čtyřválec 1.2 TSI/66 kW.

Škoda Rapid Spaceback
Motor Výbava Cena od (Kč)
1.2 TSI/66kW Active 308 900
1.2 TSI/66kW DSG Active 358 900
1.2 TSI/81 kW Active 329 900
1.4 TSI/92 kW DSG Ambition 419 900
1.4 TDI/66 kW Active 372 900
1.4 TDI/66 kW DSG Ambition 442 900
1.6 TDI/85 kW Ambition 430 900

Motory TSI a TDI

Změna nabídky zážehových i vznětových jednotek je více než kosmetická. Pod kapotu rapidů se totiž nastěhovaly nové motory TSI, které na rozdíl od předchůdce mají 16 ventilů proti osmi, dvě vačkové hřídele a rozvody poháněné řemenem (dříve řetězem). Objemy 1197 a 1390 cm3 zůstaly, zvýšil se však výkon o 3 a 4 (1.2 TSI), respektive 2 kW u přeplňované čtrnáctistovky. Zcela novým agregátem je hliníkový diesel 1.4 TDI s vyvažovací hřídelí známý z fabie. V modelové řadě Rapid jej najdeme v provedení s 66 kW, vyšší spektrum obstarává čtyřválec 1,6 litru s více než dostatečnými 85 kilowatty a normovanou spotřebou 4,2 litru na 100 km.

Výbavové linie modelů Rapid a Rapid Spaceback

  • ACTIVE: Airbagy řidiče a spolujezdce, přední boční a hlavové airbagy, multikolizní brzda, systémy ESC, ASR, ABS, MSR, EDS, HBA, denní svícení, tónovaná skla, zadní opěradlo dělené v poměru 60 : 40, elektrické ovládání předních oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání.
  • AMBITION (NAVÍC PROTI ACTIVE): Vnější zpětná zrcátka a kliky v barvě vozu, interiérové dekorační lišty Silver Brushed, loketní opěrka vpředu, palubní počítač, dálkové centrální zamykání, klimatizace, rádio Blues.
  • FRESH (NAVÍC PROTI AMBITION): Paket Ambition Plus - infotainment Swing s 5“ displejem, Apple konektivita, 15“ kola z lehkých slitin, přední mlhová světla s LED denním svícením, malý kožený paket pro tříramenný multifunkční volant, Maxi Dot.
  • STYLE (NAVÍC PROTI FRESH): Přední mlhovky s funkcí Cornering, Light assistant, dešťový senzor, zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko, interiérové dekorační lišty Dark Brushed, paket Chrom, zimní paket (vyhřívání předních sedadel a trysek ostřikovačů čelního skla), loketní opěrka vzadu, elektrické ovládání zadních oken, zadní parkovací senzory, vkládané tkané koberce, audiosystém se šesti reproduktory.
  • EMOTION PLUS (NAVÍC PROTI FRESH): Zatmavená zadní světla, přední mlhovky s funkcí Cornering, designové elementy na karoserii v černé barvě, 17“ kola z lehkých slitin, xenonové světlomety, sunset, paket Dynamic (přední sportovní sedadla, kryty pedálů z ušlechtilé oceli, interiérové dekorační lišty Piano Black).
  • MONTE CARLO (NAVÍC PROTI FRESH) – POUZE PRO RAPID SPACEBACK: Panoramatická střecha, páté dveře s prodlouženým prosklením, zatmavená zadní světla a přední mlhovky s funkcí Cornering, černě lakovaný zadní spoiler, vnější zpětná zrcátka a 16“ kola z lehkých slitin, xenonové světlomety, sunset, paket Dynamic (přední sportovní sedadla, kryty pedálů z ušlechtilé oceli, interiérové dekorační lišty Piano Black), interiérové dekorační lišty Carbon, malý kožený paket pro tříramenný multifunkční volant, vkládané tkané koberce.


Auto Tip Klassik
Diskuze (0)