24 hodin Le Mans 2009: Peugeot porazil Audi a slaví double, historický úspěch také pro české barvy
V kvalifikaci zajel nejrychlejší čas potřetí za sebou domácí Stéphane Sarrazin s Peugeotem 908 HDI FAP, ten měl hodnotu 3:22,888 min. Dalším továrním prototypům se lvem ve znaku patřila třetí a pátá pozice, čtvrtý byl soukromý vůz stáje Pescarolo Sport. Konkurenční Audi R15 TDI startovaly ze druhého, šestého a sedmého místa. Osmý byl první vůz s benzinovým motorem, Lola B09/60-Aston Martin se startovním číslem 007 posádky Jan Charouz/Tomáš Enge/Stefan Mücke.
První a druhý
Závod byl odstartován v sobotu 13. června v 15:00 a již od počátku se ukázalo, že spidery Audi tentokrát na uzavřené Peugeoty rychlostí nestačí. Ovšem například v loňském ročníku Audi zvítězilo díky taktice a skvělé jízdě v dešti.
Letos se však karta obrátila, vozy se čtyřmi kruhy měly navíc hned od počátku problémy, jeden z nich opustil trať již po několika kolech a musel být vytažen z kačírku. V cíli závodu byla v první desítce jediná tovární posádka – startovní číslo 1, které měla trojice Tom Kristensen/Allan McNish/Rinaldo Capello. Spolu zvítězili loni, letos se ovšem Tom Kristensen devátého (!) triumfu v legendárním klání nedočkal. Sám k průběhu uvedl toto: Na rovinkách nám chyběla rychlost, na Peugeoty jsme prostě tentokrát neměli. Vítězství si zasloužili, z celého srdce jim blahopřeji.
Ve vedení byla zprvu posádka Franck Montagny/Sébastien Bourdais/Stéphane Sarrazin (závod rozjížděl Montagny), později se však objevily technické problémy, na voze byla vyměněna zadní náprava, takže ztratil devět minut (!) v boxech. Na prvním místě se objevila trojice David Brabham/Marc Gené/Alexander Wurz, která také zvítězila, během čtyřiadvaceti hodin ujela 382 kol.
Alex Wurz během závodu, kdy jeli ještě druzí, řekl: Bylo by samozřejmě pěkné tu vyhrát, ale pokud se to nepovede, nebudu frustrován. Všeobecně se totiž očekávalo, že první projede cílem Peugeot s francouzskou posádkou, nakonec se ovšem radovala zmíněná australsko-španělsko-rakouská trojice. Zejména Sébastien Bourdais nevypadal v cíli příliš šťastně, přesto týmovým kolegům sportovně poblahopřál. Rakušan Wurz jako jediný dobyl triumf již podruhé, jeho první je ale již trochu vousatý, dosáhl jej totiž v roce 1996 na spideru TWR WSC95-Porsche (střídali se s ním Davy Jones a Manuel Reuter). David Brabham je druhým ze slavné závodnické rodiny, který stanul v Le Mans na nejvyšším stupni. Prvním byl jeho bratr Geoff před šestnácti lety. Shodou okolností i on jel v továrním týmu Peugeot s typem 905.
Český úspěch
Úspěchu dosáhly v letošním ročníku i české barvy. Automobil továrního týmu Aston Martin s bondovským startovním číslem 007 vodili Češi Jan Charouz a Tomáš Enge spolu s Němcem Stefanem Mückem. Po celých 24 hodin se jim vyhýbaly problémy a mohli tak v cíli slavit čtvrté místo a první v neoficiální kategorii vozů s benzinovými motory. Na vítězný Peugeot 908 ztratili devět kol. Je to nejlepší výsledek českých barev v tomto závodě, druhé místo v roce 1949 dobyli František Sutnar a Otto Krattner na Aero Minor Sport v klasifikaci podle indexu výkonnosti, dle ujeté vzdálenosti byli až patnáctí.
Ale zpět do současnosti. Ostatním vozům továrního týmu Aston Martin v modrooranžové kombinaci sponzora Gulf Oil se tolik nedařilo, Stuart Hall byl dokonce diskvalifikován z dalšího průběhu čtyřiadvacetihodinovky za incident se Stéphanem Ortellim, kterého poslal při neopatrném předjíždění i s jeho spiderem Oreca do zdi. Havárie postihly též tovární tým Audi a soukromý Peugeot týmu Pescarolo, Benoit Tréluyer však z hrozivě vypadající noční nehody vyvázl bez vážnějších zranění. Ve startovním poli byl ještě jeden český závodník – Jarek Janiš, který jel na voze Spyker s Tomem Coronelem a Jeroenem Bleekemolenem. Nakonec skončili po mnoha peripetiích na 25. místě.
Další kategorie
Třídu malých prototypů LMP2 letos vyhráli Dánové Casper Elgaard a Kristian Poulsen s Francouzem Emmanuelem Collardem na Porsche RS Spyder týmu Essex. Ve slabě obsazené kategorii GT1 (startovalo jen šest vozů!) si vavříny z Le Mans odvezla tovární Corvette C6.R s Johnnym O'Connellem, Janem Magnussenem a Antoniem Garciou. Sériovějším GT2 pak dominovaly Ferrari F430, nejrychlejší byl vůz týmu Risi Competizione s trojicí Jaime Melo/Pierre Kaffer/Mika Salo.
24 hodin Le Mans 2009 – celkové výsledky | |||
Pořadí | Posádka | Vůz | Počet kol |
1 | Brabham/Gené/Wurz | Peugeot 908 HDI FAP | 382 |
2 | Montagny/Bourdais/Sarrazin | Peugeot 908 HDI FAP | 381 |
3 | Kristensen/McNish/Capello | Audi R15 TDI | 376 |
4 | Charouz/Enge/Mücke | Lola B09/60-Aston Martin | 373 |
5 | Panis/Lapierre/Ayari | Oreca 01-AIM | 370 |
6 | Minassian/Lamy/Klien | Peugeot 908 HDI FAP | 369 |
7 | Zwolsman/Karthikeyan/Lotterer | Audi R10 TDI | 369 |
8 | Tinseau/Jouanny/Barbosa | Pescarolo 01-Judd | 368 |
9 | Bakkerud/Albers/Mondini | Audi R10 TDI | 360 |
10 | Elgaard/Poulsen/Collard | Porsche RS Spyder Evo | 357 |