Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

24 hodin Le Mans 2009: Peugeot porazil Audi a slaví double, historický úspěch také pro české barvy

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
77. ročník slavných 24 hodin Le Mans na okruhu La Sarthe skončil dvojitým vítězstvím Peugeotu, který tak napotřetí konečně porazil Audi.

V kvalifikaci zajel nejrychlejší čas potřetí za sebou domácí Stéphane Sarrazin s Peugeotem 908 HDI FAP, ten měl hodnotu 3:22,888 min. Dalším továrním prototypům se lvem ve znaku patřila třetí a pátá pozice, čtvrtý byl soukromý vůz stáje Pescarolo Sport. Konkurenční Audi R15 TDI startovaly ze druhého, šestého a sedmého místa. Osmý byl první vůz s benzinovým motorem, Lola B09/60-Aston Martin se startovním číslem 007 posádky Jan Charouz/Tomáš Enge/Stefan Mücke.

První a druhý

Závod byl odstartován v sobotu 13. června v 15:00 a již od počátku se ukázalo, že spidery Audi tentokrát na uzavřené Peugeoty rychlostí nestačí. Ovšem například v loňském ročníku Audi zvítězilo díky taktice a skvělé jízdě v dešti.

Letos se však karta obrátila, vozy se čtyřmi kruhy měly navíc hned od počátku problémy, jeden z nich opustil trať již po několika kolech a musel být vytažen z kačírku. V cíli závodu byla v první desítce jediná tovární posádka – startovní číslo 1, které měla trojice Tom Kristensen/Allan McNish/Rinaldo Capello. Spolu zvítězili loni, letos se ovšem Tom Kristensen devátého (!) triumfu v legendárním klání nedočkal. Sám k průběhu uvedl toto: Na rovinkách nám chyběla rychlost, na Peugeoty jsme prostě tentokrát neměli. Vítězství si zasloužili, z celého srdce jim blahopřeji.

Ve vedení byla zprvu posádka Franck Montagny/Sébastien Bourdais/Stéphane Sarrazin (závod rozjížděl Montagny), později se však objevily technické problémy, na voze byla vyměněna zadní náprava, takže ztratil devět minut (!) v boxech. Na prvním místě se objevila trojice David Brabham/Marc Gené/Alexander Wurz, která také zvítězila, během čtyřiadvaceti hodin ujela 382 kol.

Alex Wurz během závodu, kdy jeli ještě druzí, řekl: Bylo by samozřejmě pěkné tu vyhrát, ale pokud se to nepovede, nebudu frustrován. Všeobecně se totiž očekávalo, že první projede cílem Peugeot s francouzskou posádkou, nakonec se ovšem radovala zmíněná australsko-španělsko-rakouská trojice. Zejména Sébastien Bourdais nevypadal v cíli příliš šťastně, přesto týmovým kolegům sportovně poblahopřál. Rakušan Wurz jako jediný dobyl triumf již podruhé, jeho první je ale již trochu vousatý, dosáhl jej totiž v roce 1996 na spideru TWR WSC95-Porsche (střídali se s ním Davy Jones a Manuel Reuter). David Brabham je druhým ze slavné závodnické rodiny, který stanul v Le Mans na nejvyšším stupni. Prvním byl jeho bratr Geoff před šestnácti lety. Shodou okolností i on jel v továrním týmu Peugeot s typem 905.

Český úspěch

Úspěchu dosáhly v letošním ročníku i české barvy. Automobil továrního týmu Aston Martin s bondovským startovním číslem 007 vodili Češi Jan Charouz a Tomáš Enge spolu s Němcem Stefanem Mückem. Po celých 24 hodin se jim vyhýbaly problémy a mohli tak v cíli slavit čtvrté místo a první v neoficiální kategorii vozů s benzinovými motory. Na vítězný Peugeot 908 ztratili devět kol. Je to nejlepší výsledek českých barev v tomto závodě, druhé místo v roce 1949 dobyli František Sutnar a Otto Krattner na Aero Minor Sport v klasifikaci podle indexu výkonnosti, dle ujeté vzdálenosti byli až patnáctí.

Ale zpět do současnosti. Ostatním vozům továrního týmu Aston Martin v modrooranžové kombinaci sponzora Gulf Oil se tolik nedařilo, Stuart Hall byl dokonce diskvalifikován z dalšího průběhu čtyřiadvacetihodinovky za incident se Stéphanem Ortellim, kterého poslal při neopatrném předjíždění i s jeho spiderem Oreca do zdi. Havárie postihly též tovární tým Audi a soukromý Peugeot týmu Pescarolo, Benoit Tréluyer však z hrozivě vypadající noční nehody vyvázl bez vážnějších zranění. Ve startovním poli byl ještě jeden český závodník – Jarek Janiš, který jel na voze Spyker s Tomem Coronelem a Jeroenem Bleekemolenem. Nakonec skončili po mnoha peripetiích na 25. místě.

Další kategorie

Třídu malých prototypů LMP2 letos vyhráli Dánové Casper Elgaard a Kristian Poulsen s Francouzem Emmanuelem Collardem na Porsche RS Spyder týmu Essex. Ve slabě obsazené kategorii GT1 (startovalo jen šest vozů!) si vavříny z Le Mans odvezla tovární Corvette C6.R s Johnnym O'Connellem, Janem Magnussenem a Antoniem Garciou. Sériovějším GT2 pak dominovaly Ferrari F430, nejrychlejší byl vůz týmu Risi Competizione s trojicí Jaime Melo/Pierre Kaffer/Mika Salo.

24 hodin Le Mans 2009 – celkové výsledky
PořadíPosádkaVůzPočet kol
1Brabham/Gené/WurzPeugeot 908 HDI FAP382
2Montagny/Bourdais/SarrazinPeugeot 908 HDI FAP381
3Kristensen/McNish/CapelloAudi R15 TDI376
4Charouz/Enge/MückeLola B09/60-Aston Martin373
5Panis/Lapierre/AyariOreca 01-AIM370
6Minassian/Lamy/KlienPeugeot 908 HDI FAP369
7Zwolsman/Karthikeyan/LottererAudi R10 TDI369
8Tinseau/Jouanny/BarbosaPescarolo 01-Judd368
9Bakkerud/Albers/MondiniAudi R10 TDI360
10Elgaard/Poulsen/CollardPorsche RS Spyder Evo357

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
Avatar - Emel
16. 6. 2009 22:40
Re: Gratulace
Jasně, stanovit srovnatelné podmínky pro motory odlišné konstrukce je dost problematické... netýká se to jen nafty proti benzínu, ale třeba i atmosféry proti turbu. Jaké kritérium nastavit, když omezení výkonu by brzdilo rozvoj technologie? Objem? Nebo maximální množství spotřebovaného paliva? Současné podmínky evidentně vyhovují naftě, to ale nemění nic na tom, že se ukázala v LeMans ve velmi dobrém světle.
16. 6. 2009 10:51
Re: Gratulace
a přepočítává se vždycky účelově - upřímně nestojí to za ten čas to sledovat.
Asi jako kdyby se v atletice černoši penalizovali a žlutí naopak protěžovali, aby se to vyrovnalo eurosportovci >:D
16. 6. 2009 10:38
Re: Gratulace
Sice máš naprostou pravdu, ale to nestačí. Tohle je přesně princip, který se snaží zavést do F1 Mosley se svojí ideou stropu a výhod pro ty, kteří to budou respektovat. Závod je závodem jenom tehdy, je-li technika porovnatelná a vítezem je ten, kdo projel cílem jako první. Přepočítávání pomocí indexů, znevýhodňování jedněch na úkor druhých třeba technickými opatřeními jsou blbost. Ale dnešní svět je takovej. Za žvásty o ekologii se skrývá neekologičnost nejvyšší míry. Benzín je odpad, nafta se dá ještě zpracovat. Přesto se všude prosazuje nafta (i cenově). CO2 je na indexu, ale místo snahy po co nejmenší spotřebě se prosazují hybridní monstra,která spálí benzínu víc než normální downsizingový motor nejnovější generace a ještě zatíží žiovtní prostředí sajrajty z baterií...
16. 6. 2009 09:53
Re: Gratulace
pětapůllitrový motor porazil čtyřlitrový hmm, TO JE PŘEKVAPENÍ - nebýt tohoto zvýhodnění nevyhráli by
16. 6. 2009 09:34
Re: pěkný úspěch
asi jsi nepochopil rozdělení vozů do tříd že?
a také jsi zřejmě nepochopil zvýhodnění ropáků pravidly v LMP1 že?
a nepostřehl že pro příští rok dojde konečně k jejich úpravě :-!