24 hodin Le Mans 2014: Double pro Audi, obě Porsche odpadla
Na trať nakonec vyrazilo 54 vozů, dva se na Circuit de la Sarthe v závodě nepodívaly. V cíli se nakonec radovala dvojice továrních Audi R18 e-tron quattro. Marcel Fässler, André Lotterer a Benoit Tréluyer vyhráli spolu už v letech 2011 a 2012, jedná se tedy o jejich třetí triumf. Tom Kristensen svůj jubilejní desátý nezískal, s Lucasem di Grassim a Marcem Geném skončil stříbrný o tři kola zpět a byla to zřejmě jeho poslední účast. Vůz Audi protnul cílovou čáru první potřinácté ze šestnácti startů! Celkové výsledky po čtyřiadvaceti hodinách vypadají možná nudně, ale letošní klání bylo velmi dramatické. Zpočátku nevyzpytatelné počasí se naštěstí umoudřilo.
Prakticky od startu vedla Toyota posádky Wurz/Sarrazin/Nakajima. První dramatické chvíle přišly už po necelé hodině závodu. U Porsche Neela Janiho odešlo vstřikování a jezdec dojel pomalu do boxů. Po půl páté odpoledne začalo poprvé hustě pršet a na trať vyjel safety car. Marco Bonanomi (Audi) a Nicolas Lapierre (Toyota) se dostali do kontaktu s jedním vozem Ferrari třídy GT. První tovární Audi bylo ze hry venku, ale Toyota se startovním číslem 8 pokračovala po opravě dále a stejně jako Porsche číslo 14 se prokousávala zpět do první desítky, respektive nakonec dokonce Top 5. Stájoví kolegové Timo Bernhard a Brendon Hartley se přetahovali ve čtvrté hodině s nejrychlejší Toyotou TS 040 o vedení, ale nakonec je zbrzdil defekt. Neřekli však své poslední slovo!
Lídrovi v pět hodin ráno bohužel vystavil stop požár elektrické kabeláže. Smutným mužem za volantem byl nejrychlejší pilot kvalifikace Kazuki Nakajima. Vedení se tak ujaly dva vozy Audi, nejprve trojice Fässler/Lotterer/Tréluyer a poté, co se jim porouchalo ráno turbodmychadlo, převzali vedoucí příčku di Grassi, Marc Gené a devítinásobný vítěz Tom Kristensen. Uvnitř seděl v té době náhradník Loïca Duvala Gené. Duval vážně havaroval ve čtvrtečním volném tréninku, i když z nehody vyvázl prakticky bez zranění, lékaři mu start nepovolili. Gené byl původně přihlášen v posádce týmu Jota Sport se Zytekem LMP2.
Těsně před půl dvanáctou dopoledne se ale číslo 1 zdrželo v boxech a do čela se dostal Timo Bernhard s Porsche. „Mr. Le Mans“, jak se Kristensenovi přezdívá, se odporoučelo do věčných lovišť – ano, turbodmychadlo! Pak se ovšem rozhořela bitva mezi Markem Webberem, který Bernharda vystřídal a André Lottererem, ve které záleželo na zastávkách v boxech. Jenže motor řekl necelé dvě hodiny stop i u hybridního Porsche a bylo prakticky dobojováno. Marc Lieb na druhém voze vydržel na trati jen další hodinu, i druhý 919 Hybrid zmizel v depu. Nakonec se vůz podařilo zprovoznit alespoň na poslední kolo, takže byl klasifikován na jedenáctém místě. Havarovaná Toyota Anthonyho Davidsona, Nicolase Lapierra a Sébastiena Buemiho to tedy nakonec dotáhla se ztrátou pěti kol na pódium!
Úspěšnější z dvojice Rebellionů třídy LMP1 - L byli Nicolas Prost, Nick Heidfeld a Mathias Beche, skončili čtvrtí, což je pro soukromníky obrovský úspěch. Druhá posádka Kaihammer/Belicchi/Leimer se str. č. 13 musela odstoupit (motor). Došlo u ní mimo jiné ke skutečně kuriózní závadě, měnila levé startovní číslo včetně podsvícení! Jak to dopadlo v dalších kategoriích. Do první desítky se vešlo celkem šest aut LMP2, navíc s minimálními odstupy, závodilo se až do konce! Rybník domácím francouzským podvozkům vypálil zmíněný Zytek (Dolan/Tincknell/Turvey), vyhrál těsně před držiteli nejrychlejšího času z kvalifikace, triem Thiriet/Badey/Gommendy s Ligierem. Bronz získal tým Signatech Alpine (Chatin/Panciatici/Webb).
Jediný Čech ve startovní listině Jan Charouz si vedl výborně. S černo-bílo-červeným spiderem Oreca stáje Sébastiena Loeba se krátce před jedenáctou dopolední nakrátko protlačil na desáté místo celkově a čtvrté ve třídě. Nakonec jej kolegové René Rast a Vincent Capillaire udrželi, v absolutní klasifikaci dojeli dokonce díky problémům továrních LMP1 osmí! Porazili Alexe Brundla, který jel v dalším v Ligieru OAK Racing se dvěma vítězi Nissan GT Academy, krajanem Jannem Mardenboroughem (startoval už loni) a Rus Markem Šulžickým.
V kategorii LM GTE Pro probíhal prakticky celý závod boj mezi třemi značkami: Aston Martinem, Chevroletem a Ferrari. Nakonec se do ní ale přidalo i Porsche. Triumf patří Ferrari 458 Italia startovního čísla 51. Ex-piloty F1 Giancarla Fisichellu a Gianmariu Bruniho doplnil zkušený Toni Vilander, všichni potvrdili formu z kvalifikace a absolutně jim patřila třináctá příčka. „Polemanovi“ amatérských GT Samu Birdovi se nedařilo, jeho Ferrari vydrželo na trati jen 22 kol. Právě on byl totiž hlavním aktérem havárie Audi a Toyoty. Vavříny a celkově sedmnácté pořadí si nakonec odnesl tovární Aston Martin V8 Vantage (Kristian Poulsen, David Heinemeier Hansson, Nicki Thiim). Ano, všichni piloti pocházejí z Dánska. Allan Simonsen s nimi už být bohužel nemohl, ten se zabil loni, jeho aston měl navíc stejné startovní číslo 95... Letošní ročník se díkybohu bez smrtelné nehody obešel...
Francouz Emmanuel Collard, který jel Le Mans podvacáté, tentokrát na Porsche 911 GT3 RSR týmu Prospeeed Competition, byl tak letos zdaleka nejzkušenějším pilotem, závod nedokončil. Hybridní Nissan ZEOD RC bohužel vzdal už po 25 minutách, za které stihl ujet pouhých pět kol. Cíl mise byl však splněn. Jeden okruh čistě na elektřinu obkroužil vůz už v zahřívacím tréninku.
24 HODIN LE MANS 2014 – CELKOVÉ VÝSLEDKY (Top 10) | ||||
Pořadí | Posádka | Vůz | Třída | Počet kol |
1 | Fässler/Lotterer/Tréluyer | Audi R18 e-tron quattro | LMP1 – H | 379 |
2 | di Grassi/Gené/Kristensen | Audi R18 e-tron quattro | LMP1 – H | 376 |
3 | Davidson/Lapierre/Buemi | Toyota TS 040 - Hybrid | LMP1 – H | 374 |
4 | Prost/Heidfeld/Beche | Rebellion R-One - Toyota | LMP1 – L | 360 |
5 | Dolan/Tincknell/Turvey | Zytek Z11SN-Nissan | LMP2 | 356 |
6 | Thiriet/Badey/Gommendy | Ligier JS P2 – Nissan | LMP2 | 355 |
7 | Chatin/Panciatici/Webb | Alpine A450 – Nissan | LMP2 | 355 |
8 | Rast/Charouz/Capillaire | Oreca 03R – Nissan | LMP2 | 354 |
9 | Brundle/Mardenborough/Šulžickij | Ligier JS P2 – Nissan | LMP2 | 354 |
10 | Klien/Hirsch/Brandela | Morgan – Judd | LMP2 | 352 |