Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

24 hodin Le Mans 2014: Double pro Audi, obě Porsche odpadla

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 15. 6. 2014
44
37
Zobrazit náhledy (44)
Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi
Nelze říci, že by letošní 82. ročník nejslavnějšího automobilového vytrvalostního závodu světa byl nudný. Tovární týmy sužovaly technické problémy a nevyhýbaly se jim ani havárie.

Na trať nakonec vyrazilo 54 vozů, dva se na Circuit de la Sarthe v závodě nepodívaly. V cíli se nakonec radovala dvojice továrních Audi R18 e-tron quattro. Marcel Fässler, André Lotterer a Benoit Tréluyer vyhráli spolu už v letech 2011 a 2012, jedná se tedy o jejich třetí triumf. Tom Kristensen svůj jubilejní desátý nezískal, s Lucasem di Grassim a Marcem Geném skončil stříbrný o tři kola zpět a byla to zřejmě jeho poslední účast. Vůz Audi protnul cílovou čáru první potřinácté ze šestnácti startů! Celkové výsledky po čtyřiadvaceti hodinách vypadají možná nudně, ale letošní klání bylo velmi dramatické. Zpočátku nevyzpytatelné počasí se naštěstí umoudřilo.

Prakticky od startu vedla Toyota posádky Wurz/Sarrazin/Nakajima. První dramatické chvíle přišly už po necelé hodině závodu. U Porsche Neela Janiho odešlo vstřikování a jezdec dojel pomalu do boxů. Po půl páté odpoledne začalo poprvé hustě pršet a na trať vyjel safety car. Marco Bonanomi (Audi) a Nicolas Lapierre (Toyota) se dostali do kontaktu s jedním vozem Ferrari třídy GT. První tovární Audi bylo ze hry venku, ale Toyota se startovním číslem 8 pokračovala po opravě dále a stejně jako Porsche číslo 14 se prokousávala zpět do první desítky, respektive nakonec dokonce Top 5. Stájoví kolegové Timo Bernhard a Brendon Hartley se přetahovali ve čtvrté hodině s nejrychlejší Toyotou TS 040 o vedení, ale nakonec je zbrzdil defekt. Neřekli však své poslední slovo!

Lídrovi v pět hodin ráno bohužel vystavil stop požár elektrické kabeláže. Smutným mužem za volantem byl nejrychlejší pilot kvalifikace Kazuki Nakajima. Vedení se tak ujaly dva vozy Audi, nejprve trojice Fässler/Lotterer/Tréluyer a poté, co se jim porouchalo ráno turbodmychadlo, převzali vedoucí příčku di Grassi, Marc Gené a devítinásobný vítěz Tom Kristensen. Uvnitř seděl v té době náhradník Loïca Duvala Gené. Duval vážně havaroval ve čtvrtečním volném tréninku, i když z nehody vyvázl prakticky bez zranění, lékaři mu start nepovolili. Gené byl původně přihlášen v posádce týmu Jota Sport se Zytekem LMP2.

Těsně před půl dvanáctou dopoledne se ale číslo 1 zdrželo v boxech a do čela se dostal Timo Bernhard s Porsche. „Mr. Le Mans“, jak se Kristensenovi přezdívá, se odporoučelo do věčných lovišť – ano, turbodmychadlo! Pak se ovšem rozhořela bitva mezi Markem Webberem, který Bernharda vystřídal a André Lottererem, ve které záleželo na zastávkách v boxech. Jenže motor řekl necelé dvě hodiny stop i u hybridního Porsche a bylo prakticky dobojováno. Marc Lieb na druhém voze vydržel na trati jen další hodinu, i druhý 919 Hybrid zmizel v depu. Nakonec se vůz podařilo zprovoznit alespoň na poslední kolo, takže byl klasifikován na jedenáctém místě. Havarovaná Toyota Anthonyho Davidsona, Nicolase Lapierra a Sébastiena Buemiho to tedy nakonec dotáhla se ztrátou pěti kol na pódium!

Úspěšnější z dvojice Rebellionů třídy LMP1 - L byli Nicolas Prost, Nick Heidfeld a Mathias Beche, skončili čtvrtí, což je pro soukromníky obrovský úspěch. Druhá posádka Kaihammer/Belicchi/Leimer se str. č. 13 musela odstoupit (motor). Došlo u ní mimo jiné ke skutečně kuriózní závadě, měnila levé startovní číslo včetně podsvícení! Jak to dopadlo v dalších kategoriích. Do první desítky se vešlo celkem šest aut LMP2, navíc s minimálními odstupy, závodilo se až do konce! Rybník domácím francouzským podvozkům vypálil zmíněný Zytek (Dolan/Tincknell/Turvey), vyhrál těsně před držiteli nejrychlejšího času z kvalifikace, triem Thiriet/Badey/Gommendy s Ligierem. Bronz získal tým Signatech Alpine (Chatin/Panciatici/Webb).

Jediný Čech ve startovní listině Jan Charouz si vedl výborně. S černo-bílo-červeným spiderem Oreca stáje Sébastiena Loeba se krátce před jedenáctou dopolední nakrátko protlačil na desáté místo celkově a čtvrté ve třídě. Nakonec jej kolegové René Rast a Vincent Capillaire udrželi, v absolutní klasifikaci dojeli dokonce díky problémům továrních LMP1 osmí! Porazili Alexe Brundla, který jel v dalším v Ligieru OAK Racing se dvěma vítězi Nissan GT Academy, krajanem Jannem Mardenboroughem (startoval už loni) a Rus Markem Šulžickým.

V kategorii LM GTE Pro probíhal prakticky celý závod boj mezi třemi značkami: Aston Martinem, Chevroletem a Ferrari. Nakonec se do ní ale přidalo i Porsche. Triumf patří Ferrari 458 Italia startovního čísla 51. Ex-piloty F1 Giancarla Fisichellu a Gianmariu Bruniho doplnil zkušený Toni Vilander, všichni potvrdili formu z kvalifikace a absolutně jim patřila třináctá příčka. „Polemanovi“ amatérských GT Samu Birdovi se nedařilo, jeho Ferrari vydrželo na trati jen 22 kol. Právě on byl totiž hlavním aktérem havárie Audi a Toyoty. Vavříny a celkově sedmnácté pořadí si nakonec odnesl tovární Aston Martin V8 Vantage (Kristian Poulsen, David Heinemeier Hansson, Nicki Thiim). Ano, všichni piloti pocházejí z Dánska. Allan Simonsen s nimi už být bohužel nemohl, ten se zabil loni, jeho aston měl navíc stejné startovní číslo 95... Letošní ročník se díkybohu bez smrtelné nehody obešel...

Francouz Emmanuel Collard, který jel Le Mans podvacáté, tentokrát na Porsche 911 GT3 RSR týmu Prospeeed Competition, byl tak letos zdaleka nejzkušenějším pilotem, závod nedokončil. Hybridní Nissan ZEOD RC bohužel vzdal už po 25 minutách, za které stihl ujet pouhých pět kol. Cíl mise byl však splněn. Jeden okruh čistě na elektřinu obkroužil vůz už v zahřívacím tréninku.

24 HODIN LE MANS 2014 – CELKOVÉ VÝSLEDKY (Top 10)
PořadíPosádkaVůzTřídaPočet kol
1Fässler/Lotterer/TréluyerAudi R18 e-tron quattroLMP1 – H379
2di Grassi/Gené/KristensenAudi R18 e-tron quattroLMP1 – H376
3Davidson/Lapierre/BuemiToyota TS 040 - HybridLMP1 – H374
4Prost/Heidfeld/BecheRebellion R-One - ToyotaLMP1 – L360
5Dolan/Tincknell/TurveyZytek Z11SN-NissanLMP2356
6Thiriet/Badey/GommendyLigier JS P2 – NissanLMP2355
7Chatin/Panciatici/WebbAlpine A450 – NissanLMP2355
8Rast/Charouz/CapillaireOreca 03R – NissanLMP2354
9Brundle/Mardenborough/ŠulžickijLigier JS P2 – NissanLMP2354
10Klien/Hirsch/BrandelaMorgan – JuddLMP2352

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - AUDIRS6
Nerad
AUDIRS6
| 18. 6. 2014
Hmm, tak sa na to pozrime z druhej strany:
Je lepsie, ked zavodnemu autu odide elektrika( defakto by myseli robit celu kablovacku nanovo, a to v zavode je viacmenej nemozne), alebo ked odide turbo ( suciastka vyrobena nie "by audi") ktoru v 1 pripade vymenili za 5:20 !?
Dalsi cas straveny v garazi suvisel so vstrekovacmi, prenastavovanim niektorych el.systemov, atd...
Takze "zelezo" vydrzalo v audi, nie v porsche, a problemy s elektrikou v p.a v t. ich defakto odsudili na neuspech.
Priznavam aj ja: nefandim zavodom, kde cim dalej tym viac, je to o elektrike...ale hold - tymto smerom sa vyvoj ubera, toto je predzvest automobilovej buducnosti, no a ako chlapy z Ingolstadtu ukazali - oni su pripraveni najlepsie :yes: im ta elektrika vydrzala :-)
No a este k tym casom:
Ako tu viaceri, ktori sa vytrvalostnym zavodom asi aj trosku rozumeju poznamenali - cas na 1 kolo pri 24h zavode je nerelevantny ukazovatel.
Je to aj o taktike. I ked ani ta mi neskor v pripade audi nedavala zmysel:
Plan bol vraj skusit jazdit casy podobne toyotam a porschatkam 2 stinty a potom 2 "gumysetriace" stinty ale s co najlepsimi casmi, ale bez rizika defektu...zdroj vam teraz nepoviem, podstata je ale bohuzial taka, ze ten cas, ktory sa mal usetrit neskorsim menenim gum, na ukor horsich casov na kolo - proste nevysiel...
Takze ano - nebyt problemov konkurencie, stupne vitazov by tento rok vyzerali inac...
Lenze v tom je rozdiel na 6, 12, a 24 hodin!
Ze na 24 hodin bolo audi pripravene najlepsie, vratane servisu !!!
A este k tym casom - povecsinou to bola sekunda, dve v prospech toyoty, aj to len zo zaciatku. Neskor boli aj situacie, kedy jazdili audiny rychlejsie nez ostatnii. Uz od nedele rana sa oni ukazovali ako najrychlejsi - casu do konca bolo este kopec a zatial co v porsche sa Mark uz bal o auto- ci vydrzi a toyota este nic netusila, audi proste slapali !
...noooo a ako to dopadlo vieme :-)
PS: preco nenasadila Toyota 3 auta?, hmm, no asi by sa tazsie vysvetloval neuspech 3 aut ako 2och :-! >:D
Nerad
Gvick2
| 17. 6. 2014
Turbo je spotřebák, to umí vyměnit každý mechanik.
Přímo v rozhovoru po odstoupení Mark Webber řekl, že odešel spalovací motor a do boxů dojel jenom díky elektromotoru.
The engine in Webber’s 919 hybrid failed
[odkaz]
Nerad
Gouda
| 17. 6. 2014
Audi číslo 1 i 2 měnila turbo a mohou děkovat týmu, že je tak zkušený a dobře přípravený. Porsche mělo problémy s hybridním systémem, naprosto nesouvisející se spalovacím motorem. Toyotě shořela elektronika, opět naprosto nesouvisející se spalovacím motorem. Takže hle, nakonec jediný, kdo měl s motorem problém, bylo Audi. Ale já na rozdíl od tebe nebudu dělat stupidní předpojaté soudy ohledně závislosti poruch na použitém palivu a spalovacím cyklu.
Gratuluju Audi
Gouda
| 17. 6. 2014
Navíc letos absolutní čas na kolo mnoho neznamenal, protože omezení energie na kolo bylo limitujícím faktorem. Kvůli tomu a kvůli dobíjení každý vůz LMP1-HY v každém kole vypouštěl a proplachtil před ostrým bržděním na konci dlouhých rovinek i stovky metrů. Být limit o něco málo výše, zřejmě bychom atakovali 3:20. Kde leží skutečná neomezená rychlost těchto aut je těžko představitelné. Technologický skok od loňska je naprosto bezprecedentní.
Gratuluju Audi
Gouda
| 17. 6. 2014
Jo, ale to porovnáváš kola z úplně jiné doby, za úplně jiných podmínek. Když nikdo neměl důvod to šetřit, což bylo na začátku závodu, jezdily Toyoty 3:24 a Audi 3:27+. Kola zajetá v LMP2, kde se jelo na plné míče celých 24 hodin, celkem hezky demonstrují, že až kolem poledne v neděli byla trať nejrychlejší, a tam někde taky Audi ten čas zajelo. V té stejné době bylo lepší Porsche za zenitem výkonnosti (přehřívání hybridního systému zřejmě) a druhé Porsche a Toyota byli tak vzadu, že to nijak nehrotili. Audi mělo vepředu dvě auta a mohlo jet (pořád nechápu, proč Toyota taky nepříšla se třemi auty).