Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

24 hodin Le Mans 2016: Porsche spadlo vítězství do klína

Aleš Dragoun
Diskuze (74)
Letošní „čtyřiadvacítka“ na okruhu La Sarthe byla velkou bitvou mezi Toyotou a Porsche, Audi stačilo jen v úvodních fázích. Toyota Kazukiho Nakajimy ale těsně před koncem závodu zastavila na cílové rovince...

Ač kvalifikace zkrápěl prudký liják, v sobotu se počasí umoudřilo. Startovalo se sice za mokra a dokonce znovu zapršelo, ale nakonec vysvitlo velmi rychle sluníčko. Už od počátku se bitva o vítězství rozhořela mezi všemi třemi továrními týmy. Do hry zasáhla letos i Toyota, která vedla od začátku, ale pak se střídala v čele s Porsche i čtyřmi kruhy. Vzhledem k přírodním podmínkám se startovalo netradičně, navíc poprvé v historii za safety carem.

Bohužel smůlu mělo Audi číslo 7. Odešla hydraulika a měnilo se turbo ale Benoit Tréluyer zajížděl jedno rychlé kolo za druhým a začal urputně dohánět šestikolovou ztrátu. Technika zklamala i prototyp CLM stáje Colina Kollese (motor) a jeden z továrních Fordů GT, favorizovaných ve třídě LM GTE Pro, ten konkrétně převodovka. Fordy získaly homologaci i přesto, že ještě ani náhodou neexistuje potřebných 200 silničních kusů. Velkou bouračku měl Marc Miller s Porsche 911 RSR stáje Proton těsně před koncem čtvrté hodiny v zatáčce Dunlop, odstoupil jako vůbec první.

Morgan-Nissan týmu Pegasus Racing se potkal se zdí několikrát během závodu. V tomto voze st. č. 28 se střídala s francouzskými kolegy jedna ze dvou žen v letošním poli, Inès Taittinger. Fordy zápolily o vedení v profesionálních gétéčkách s vozy Ferrari. Jako před padesáti lety, ale tam šlo o souboj o absolutní triumf. Třídě LMP2 dominovaly francouzské Orecy – i v kabátku Alpine. Během noci odpadla jediná týmu KCMG s Richardem Bradleym kvůli elektrice.

Sedmičce se čtyřmi kruhy se lepila smůla na paty, objevilo se opět v garáži a dostalo nový nos. Krátce poté tam zamířil i druhý vůz Audi. Problémy stihly před půlnocí i Porsche Bernharda, Webbera a Hartleyho a zůstalo v boxech 75 minut, bylo tak ze hry venku. Znovu pršelo a dvakrát vyjel safety car. Doslova pohromou byla noční část pro dvojici továrních Porsche třídy LM GTE Pro a konkurenčních Ferrari AF Corse, které odpadly, Tovární Corvette Tommyho Milnera pro změnu nad ránem bourala v zatáčce Dunlop. Nedařilo se zbylým prototypům LMP1 bez hybridního pohonu, ani Rebellionům, ani CLM, který dokonce dvakrát hořel a odstoupil. Alpine stáje Baki DC Racing s Nelsonem Panciaticcim skončila také díky bouračce a se závodem se rozloučila i posádka Pierra Thirieta (Oreca).

Po 17 hodinách se sjely obě toyoty a porsche Neela Janiho, ale k velké bitvě o vedení nedošlo. Ano, po takové době byly všechny tři vedoucí prototypy ve stejném kole a držely se tam i nadále. Rozhodnuto nebylo vůbec nic, jen vozy Audi už vypadly ze hry, číslo 7, které ráno opět na zhruba sedm minut navštívilo mechaniky, ztrácelo 14 okruhů, osmička s Oliverem Jarvisem zmizela v garáži dopoledne. Japonské vozy vykazovaly menší spotřebu než hybridy od Porsche a ušetřily tak na zastávkách v boxech.

3,5 hodiny před koncem havarovala oreca týmu Manor. Matthew Rao nejdříve opustil trať a vůz drobně poškodil. Vzápětí se vydal vstříc boxům, ale karoserie vepředu praskla a následoval náraz do bariéry. Vcelku kuriózní záležitost! Znamenalo to však konec po něj, Tora Gravese i Roberta Merhiho. Auto bylo nepojízdné. Kamui Kobayashi (Toyota) se projížděl únikovými zónami a poškození karoserie se ukázalo být po nějaké době takové, že vůz musel do boxů a opravou ztratil čtyři okruhy. Přehřívala se díky tomu i pohonná jednotka. V sázce ovšem byly ještě nejnižší stupně vítězů.

A pochopitelně triumf, bylo jasné, že se rozhodne mezi Toyotou a Porsche, vpředu zbyl od každé značky jeden vůz. Japonec Kazuki Nakajima ale měl navrch. Inès Taittinger po posledních hodinách, vyjetí z trati v zatáčce Mulsanne a defektu opustila definitivně svůj kouřící morgan, to už do konce zbývala jen necelá hodina a čtvrt.

Zhruba půlminutový rozdíl mezi vedoucím Kazukim Nakajimou a Neelem Janim se nezměnil ani po posledních pitstopech. Jenže Jani musel k mechanikům ještě jednou, pro novou sadu gum! A malér přišel šest minut před koncem i pro vedoucího závodníka. Kazuki zahlásil do rádia, že ztrácí výkon. Nezajel do boxů, rozhodl se pokračovat a v tu ránu jeho toyota dodýchala. Jenže vůz, který nepřekročí v 15:00 cílovou čáru, nemůže být v Le Mans klasifikován... Zbývalo poslední kolo! Nakonec porouchaný stroj japonský závodník ještě uvedl do pohybu, ale nestihl šestiminutový limit na jeho objetí. V pořadí se tak objevil skutečně mezi neklasifikovanými, i když ujel stejný počet okruhů jako vítězové. Taková jsou pravidla...

Absolutní vítězství tak Toyota doslova darovala posádce Romain Dumas/Neel Jani/Marc Lieb, Porsche jej zopakovalo z loňska, jen s jinými piloty. Sportovní tragédie závodního týmu největší světové automobilky napomohla k úspěchu i Ingolstadtu, na pódium se nakonec dostalo rovněž jedno audi. Toyota je zase „jen“ druhá s triem Sarrazin/Conway/Kobayashi.

Páté místo v celkové klasifikaci patří nejlepšímu speciálu třídy LMP2: Alpine A460 Nicolase Lapierra, Gustava Menezese a Stéphana Richelmiho (tým Signatech). Bernhard, Hartley a Mark Webber s druhým Porsche 919 byli nakonec klasifikovaní třináctí se ztrátou 38 kol. Třídu LM GTE Pro vyhrál Ford GT trojice Joey Hand/Dirk Müller/Sébastien Bourdais, první dva bývali továrními jezdci BMW v cestovních vozech. Porazili Ferrari zastoupené Risi Competizione a celkově jim patřila 18. pozice. V amatérské kategorii GT se radovali Američané Bill Sweedler, Townsend Bell a Jeff Segal na Ferrari 458 Italia GT2. Vzpínající se koník mohl slavit alespoň zde, i když se jednalo o privátní auto Scuderia Corsa.

Nakonec bylo klasifikováno 44 vozů ze šedesátky na startu. Osmatřicátí dorazili do cíle Christophe Tinseau, Jean-Bernard Bouvet a Fréderic Sausset s Morganem LMP2 stáje Oak Racing. Na tom by nebylo nic výjimečného, kdyby Sausset nebyl vozíčkář. Sedmačtyřicetiletý Francouz podal výkon vpravdě hrdinský!

.

24 HODIN LE MANS 2016 – CELKOVÉ VÝSLEDKY (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzTřídaPočet kol
1Dumas/Jani/LiebPorsche 919 HybridLMP1 – H384
2Sarrazin/Conway/KobayashiToyota TS050 - HybridLMP1 – H381
3di Grassi/Duval/JarvisAudi R18LMP1 – H372
4Fässler/Lotterer/TréluyerAudi R18LMP1 – H367
5Menezes/Lapierre/RichelmiAlpine A460 – NissanLMP2357
6Rusinov/Stevens/RastOreca 05 – NissanLMP2357
7Petrov/Šajtar/LadyginBR 01-NissanLMP2353
8Leventis/Watts/KaneGibson 015S – NissanLMP2351
9Pu/Gommendy/de BruijnOreca 05 – NissanLMP2348
10Rojas/Canal/BerthonLigier JS P2 – NissanLMP2348

Aleš Dragoun
Diskuze (74)
Avatar - AUDIRS6
21. 6. 2016 10:42
Re: VIE UŽ NIEKTO, ČO BOLO TOYOT-e?
ja som zase pocul, ze spojka... :-|
Avatar - Emel
21. 6. 2016 08:38
Re: VIE UŽ NIEKTO, ČO BOLO TOYOT-e?
Hezké je, že Honeywell dělá reklamu na LeMans a dodávku turba pro Porsche... o dodávce pro Toyotu tolik nemluví :-)
Avatar - Ham.
21. 6. 2016 00:45
Re: VIE UŽ NIEKTO, ČO BOLO TOYOT-e?
A turbocharger failure.
Avatar - KLAS
20. 6. 2016 23:07
VIE UŽ NIEKTO, ČO BOLO TOYOT-e?
Objavili sa informácie o tom, čo sa na tom aute pokazilo?
20. 6. 2016 18:17
Re: Vítězství do klína
Ja nespochybnuje vykon Porsche. Ale suverennym vytazstvom by som to nenazval. Aj druha Toyota vydrzala 24h len stratila cas koli bordelu po cudzej nehode a to ju stalo sance na vitazstvo. do vtedy boli 3 auta v jednom kole.
Ale najsmutnejsie je to, ze len 3 automobilky maju zaujem sutazit v LMP1.