Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

25 miliard dolarů pro GM, Ford a Chrysler nebude: Záchrana zatím uvízla v americkém Senátu

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 20. 11. 2008 • 20:37
13
Všechny strany cítí, že se nad záchranou pro automobilky stahují mraky.

Plán půjčit americkým automobilkám státní miliardy dolarů na záchranu, která se pro jejich přežití zdá nezbytná, uvízl v Senátu. V rukou politiků tak leží práce pro statisíce, možná i tři miliony zaměstnanců.

Šéf demokratické většiny v Senátu Harry Reid zrušil ve středu záměr hlasovat o návrhu, který měl vymezit na půjčky pro automobilky 25 miliard dolarů. Ty by šly ze 700 miliard dolarů na odkup bankovních podílů do státního majetku. Plán demokratů zamítla administrativa prezidenta Bushe a republikáni v Kongresu.

Před ekonomickou katastrofou varuje skupina senátorů za státy s továrnami automobilek, a to z obou politických stran, kteří se snaží navrhnout alternativní pomoc. Pokud by se podařilo návrh sestavit, podle Reida by se o něm hlasovalo v rámci opatření na rozšíření podpory v nezaměstnanosti. Reid ale připouští, že to nebude jednoduché.

Všechny strany cítí, že se nad záchranou pro automobilky stahují mraky. Mluvčí Bílého domu Dana Perinová například vyzvala Kongres k zodpovědnosti za sektor, pokud odejde na dvouměsíční prázdniny, aniž by situaci v odvětví vyřešil.

Demokraté v Kongresu namítají, že ministerstvo financí má ve své pravomoci poskytnout automobilkám v nouzi pomoc. Proti tomu se ale postavila Bushova administrativa.

Šéfové General Motors, Fordu a Chrysleru během dvou dnů slyšení v Kongresu vykreslovali finanční pozici všech tří podniků černě. Varovali, že by kolaps celého odvětví mohl vést až ke ztrátě tří milionů míst.

Výrazný pokles prodeje a téměř zmrazený trh s úvěry vytáhly z rezerv koncernů za třetí čtvrtletí hotovost téměř 18 miliard dolarů. A Chrysler i GM opakují, že jejich kolaps může přijít během týdnů. Šéfové trojice koncernů navíc tvrdí, že bankrot jednoho z nich, stáhne s sebou minimálně jeden další.

Oponenti pomoci zase namítají, že kolosy stejně nepřežijí. "Bojím se, že si ty peníze vezmete a uděláte ta samá stupidní rozhodnutí, jaká jste dělali 25 let," citovala jednoho z kongresmanů během slyšení agentura AP.

Související články

Témata
21. 11. 2008 11:53
Re: Poslední odstavec
takovýmu přesvědčování se obvykle říká dovozní clo :-!
21. 11. 2008 09:09
Re: Poslední odstavec
Myslim, ze Americanum je celkem jedno jestli to v cem se vozi je dobre pro jejich ekonomiku ale neni jim jedno jestli je to dobre pro jejich kapsu. A to uz zjevne zjistuji - jinak by ti 3 dinosauri nemeli ty problemy, ktere maji.
20. 11. 2008 21:11
Re: Poslední odstavec
inak este k tym modelom... ved aj GM sa moze poobzerat po ponuke v EU.. ma predsa opel. v minulosti napr omega bola cadillac catera... lenze aj tak, ako som niekde pisal, tu ide aj o tom zmenit mienku na trhu a presvedcit amikov, ze to na com sa vozia, nie je zrovna najlepsie riesenie pre ich ekonomiku.. su hrdy narod, mozno to pochopia... je len na marketingovych oddeleniach ako dokazu presvedcit americanov na mozno v buducnosti auta s povodom z EU (tym myslim zamenit ich ponimanie tried)
20. 11. 2008 20:59
Re: Poslední odstavec
ved to je jasne, ze to nepojde mavnutim carovneho prutika... automobilovy priemysel je zrona odvetvie, ktore ma dost velke casove intervaly co sa tyka zavadzania novych modelov do vyroby (navrhy, testovanie, subdodavatelia, ...). ale ak chcu prezit nic ineho im neostava a mali by spravit nieco podobne... skolenia a staze sucasnych manazmentov budu len prejedene peniaze a premrhany cas. tato situacia si vyzaduje progresivne opatrenia...
ale ako pise medved dolu... tu asi pojde len o vybranie mensieho zla.. a niekto z trojlistku aj tak pojde do ,,kytek,,.

20. 11. 2008 19:43
Re: Poslední odstavec
no to počítání je trochu jinak, tam nejde o to jestli je ta firma zisková, ale jestli prodělá míň, než na kolik by přišly sociální programy. Je to sociální katastrofa, viz. Roger & Me Michaela Moora - kdo to nezná, je to 20let starý dokument o tom co se stalo s oblastí Flint, potom co GM zavřelo fabriku. Neradostný dokument, neradostná budoucnost. Na druhou stranu, dělník v GM měl právě těch 20let na přípravy na dnešek....
Články odjinud