Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aaglander: Německé superretro

Ladislav Čermák
Diskuze (4)
V srdci Bavorska se rozjel novodobý kočár bez koní

Vracet se ke starým časům je dnes velmi moderní. Designéři rádi míchají do svých kreací retro-prvky, ať už z jakýchkoliv důvodů, a o těch automobilových to platí dvojnásob. Proto se v poslední době přímo roztrhl pytel s nejrůznějšími replikami a historizujícími modely a zejména na lepších adresách lze na ulicích často potkat oživlou minulost.

Skoro vše už tu bylo, proto se německý podnikatel Roland Belz rozhodl zajít do úplné krajnosti a pro inspiraci si zašel do dob, kdy se automobily ještě více podobaly kočárům bez koní, než čemu jinému. Našinci se při pohledu na fotografie vybaví Präsident z kopřivnické vozovky, která se tou dobou ještě nejmenovala Tatra, obdivovatelům odjinud se rozběhnou v paměti secesní motivy, tóny Straussových valčíků. A přesně do této atmosféry se chce pan Belz strefit, proto na letošním ženevském autosalonu a o dva měsíce později znovu v Ženevě a k tomu v Monte Carlu veřejně prezentoval výsledek svého nápadu, dvouletého vývoje a nemalých investic - dva modely nové značky Aaglander.

Když zadělat na úspěch, tak se vším všudy, proto dostal patřičný lesk i výrobní závod - vyrostl přímo v areálu zámku Kühlenfels v Bavorsku. A vzhledem k výjimečnosti projektu dostal přednost i neobvyklý způsob prodeje; jsou oslovováni majitelé a nájemci turistických atrakcí, luxusních hotelů, golfových areálů ap., kde mají být zpočátku kočáry pronajímány zájemcům na krátké vyjížďky.

Dvoumístný Duc i čtyřmístný Mylord se sklápěcí lavicí, použitelnou jako komfortní nožní opěrka, se sice v maximální míře tváří jako historické artefakty, pod jejich starými kabáty se ovšem skrývá navýsost dnešní technika - pevný rám z ocelových trubek, dvouokruhové kotoučové brzdy a moderní osvětlení, zakamuflované do historických luceren. O pohon se stará vznětový motor 719 cm³, jehož výrobce ani počet válců nezveřejnil, o výkonu 14,9 kW, otáčející přes variátor a redukční převodovku s poměrem 1:70 obří zadní kola, potažená gumovými obručemi. Nejvyšší rychlost dosahuje necelých 20 km/h, což je vzhledem k plánovanému určení vozidla zcela dostačující hodnota. Bez zajímavosti není ani extrémně zjednodušené ovládání vozu - stačí zvolit směr jízdy a pak už pouze ovládat akcelerátor a brzdu. Směr se volí patentovanými mechanickými "opratěmi", podobnými původním mechanismům z nejstarších motorových kočárů.

Test této novinky Vám asi jen tak nepřineseme, přesto může případné zájemce potěšit, že k ovládání této kuriozity postačí běžný řidičský průkaz a krátká instruktáž výrobce a díky dodržení všech příslušných norem je schválená pro silniční provoz. Takže vzhůru do nespěchavých starých časů se slunečníkem a elegantním kloboukem.

Ladislav Čermák
Diskuze (4)