Acura TLX: Bič na evropskou prémii?
Japonská Acura si konečně vyřešila nesrovnalosti v nabídce sedanů, kdy jeden konkurent německým sedanům střední třídy byl poněkud slabý (TSX alias Euro Accord) a druhý zase moc velký (TL). Oba dva letos nahrazuje nový model TLX. Ten si zachoval rozvor většího TL, celková délka vozu je ale o 10 cm kratší, což určitě neškodí. Také se díky rozsáhlému využití vysokopevnostních ocelí, hliníku, ale i hořčíku odlehčovalo, kupříkladu u šestiválcové verze s pohonem předních kol šlo mezigeneračně dolů 66 kg.
Na designu si po období jistého tápání dali opravdu záležet, působí robustně a současně dynamicky, přitom však ctí stávající stylistickou filozofii značky. Na úrovni je tradičně interiér, jenž si zachoval určité rysy předchůdců, nabízí ale nové řešení středového tunelu a panelu.
Technika by přitom za atraktivním vzhledem neměla v žádném ohledu zaostávat. Nabídka motorů sice kopíruje tu u TL, kdy základní čtyřválec má objem 2,4 l a šestiválec „downsizoval“ na 3,5 l, díky přímému vstřikování a systému DOHC i-VTEC, respektive SOHC VTEC mají nejen nižší spotřebu, ale současně i lepší parametry. V prvním případě je to 154 kW a 246 N.m, ve druhém pak 216 kW a 362 N.m.
Co však má posunout dynamické schopnosti obou motorů na jinou úroveň, jsou hi-tech převodovky. Pro čtyřválec má Honda novou dvouspojku DCT vlastní konstrukce s osmi stupni, pádlovým řazením a měničem (pro zajištění kultivovanosti při popojíždění nízkými rychlostmi), šestiválec se kombinuje s měničovým automatem od ZF s devíti stupni. Docela skok z dosavadních šesti… Tato skříň je navíc ovládána tlačítky na středovém tunelu, nikoli klasickým voličem a pracoviště řidiče nehyzdí ani ruční brzda, tu nahradila elektromechanická.
Hi-tech vychytávky dostal ovšem i podvozek. Dvojité lichoběžníky sice nahradily vpředu McPhersony, ale verze s pohonem předních kol má pro oba motory systém nezávislého aktivního řízení všech kol P-AWS, které dokáže měnit úhel natočení jednoho kola zadní nápravy nezávisle na druhém a soudě podle ohlasu amerických médií na jízdní schopnosti mnohem většího a těžšího sedanu RLX nejspíš zajistí TLXku nevídané schopnosti.
Šestiválec bude možné pořídit i s Evropanům z Legendu známou čtyřkolkou SH-AWD s aktivním zadním diferenciálem, ústrojí je teď o 25 % lehčí, menší a díky rychloběhu za daní nápravě oproti předku o 2,7 % (dosud 1,7 %) zajistí intenzivnější vektorování točivého momentu zadních kol. Pomoci jsou řidiči v případě nouze připraveny šestipístkové brzdy, které za pomoci elektroniky pomáhají přibrzďováním. V prémiové třídě je dnes už podmínku „customizace“ nastavení ovládacích prvků, systém IDS u Acury umí čtyři režimy fungování P-AWS, SH-AWD, rychlosti odezvy plynu, řízení, řazení a dokonce i aktivního potlačování hluku (ANC), přičemž v případě Sport+ Japonci slibují skutečně ostrý projev.
Acuře TLX prostě už nechybí nic z toho, co se dnes v prémii požaduje a v řadě ohledů má dokonce před konkurencí lehký náskok, což by mohlo být v USA receptem na úspěch. A to se ještě hovoří o tom, že TLX bude celkem v nabídce se třemi motorizacemi a tou poslední nebude hybrid, což dává prostor spekulacím na téma třeba takové verze s V6 VTEC Turbo… Ba co víc – stále je ve hře evropský Accord. Jeho konec v Evropě Honda, navzdory tomu, co jste si mohli porůznu přečíst, oficiálně neoznámila, ale současně ani neprozradila nic bližšího o nástupci aktuálního modelu, jenž se s největší pravděpodobností letos přestane vyrábět.
Ve hře je jak import amerického (a ruského) Accordu, ale v jeho případě by asi nebyl důvod otálet, auto už je nějaký ten rok v prodeji, takže šance, že TLX bude nový Euro Accord, stále žije. Je ovšem otázkou, jak moc by mu šel k pleti naftový motor 1.6 i-DTEC twin-turbo/125 kW, jenž by měl příští rok nahradit jednotku 2.2 i-DTEC a jenž má být nejvýkonnějším dieselem v portfoliu Hondy. A jak známo, bez nafty to dnes v Evropě nejde.
Líbila by se vám Acura TLX/Honda Accord v Evropě? Měla by i zde šanci utkat se s A4, Céčkem a řadou 3?