Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ADAC Test letních pneumatik (5. díl): Rozměr 175/65 R14 T

Vitek
Diskuze (3)
V testech pneumatik 175/65 R14, které provedl německý autoklub ADAC, se ukázalo, že na trhu existují velmi úsporné pneumatiky. Pomalé opotřebení a nízká spotřeba paliva ale často jsou v kontrastu s dobrými jízdními vlastnostmi.

Z 18 testovaných pneumatik se ve výsledcích většina pohybuje kolem poloviny bodové škály. ADAC opět vyzývá proti tendencím šetřit při nákupu pneumatik – hodnocení „nedoporučujeme“ obdržely pneumatiky Avon, Sava, Tigar a Trayal. Tato čtveřice je na německém trhu nejlevnější ze zkoušených produktů.

Zkoušeny byly pneumatiky s rychlostním indexem T (do 190 km/h). Rozměr 175/65 R14 bývá levnější alternativou pro auta z třídy malých vozů. Obouvat ho mohou například Citroëny C2 a C3, Honda Jazz, Mazda2, Mitsubishi Colt, Peugeot 206 nebo Renault Clio.

Metodika

Pneumatiky jsou hodnoceny podobně jako ve škole na bodové škále od 0,5 do 5,5. Do hodnocení vstupují jak objektivně měřitelné veličiny (například délka brzdné dráhy nebo hlučnost), tak subjektivní dojmy testovacích jezdců. Body jsou rozděleny do pěti kategorií, které se dělí na další kritéria. Výsledné hodnocení je jejich váženým průměrem.

Váhy jednotlivých kritérií jsou následující: jízda na suchu 20 % (jízdní stabilita 35 %, ovladatelnost 35 %, brzdění 30 %), jízda na mokru 40 % (brzdění 30%, aquaplaning 20 %, aquaplaning v zatáčce 10 %, ovladatelnost 30 %, jízda v kruhu 10 %), komfort, respektive hlučnost 10 % (vnější hluk 50 %, vnitřní hluk 50 %), spotřeba paliva 10 % a opotřebení 20 %.

Požadavkem na získání nejvyššího hodnocení „zvláště doporučujeme“ je známka do 2,5 za jízdu na suchu a na mokru a do 3,0 za spotřebu paliva a opotřebení. Vedle co nejlepšího skóre, potažmo co nejnižšího váženého průměru, klade ADAC důraz na vyrovnanost výsledků.

Výsledky – sucho

Zkoušky na suchém povrchu nepřinesly žádná nepříjemná překvapení. Slabší výkony podaly pneumatiky Barum, Sava, Tigar a Avon. Jedinou pneumatikou, která na suchu neobstála, je Trayal.

Výsledky – mokro

Obecně řečeno jsou výsledky pneumatik 175/65 R14 na dobré úrovni. Jízda na mokru je nejsilnější stránkou vítězné čtveřice Pirelli, Continental, Fulda a Kumho. U Continental EcoContact je ovšem tento cíl v rozporu s malým opotřebením a nízkou spotřebu. Opačná je situace u pěti dalších pneumatik, mezi které patří i Barum – ty mají velmi malé opotřebení a jízda s nimi je úsporná, výměnou za to ale řidič musí počítat s horšími jízdními vlastnostmi na mokru. V této kategorii propadla trojice z posledních míst výsledkové tabulky – Tigar, Avon a Trayal.

Spotřeba paliva a opotřebení pneumatik

Nejmenší spotřebu paliva naměřili testovací jezdci ADAC u pneumatik Barum. Jak už ale bylo řečeno, je to za cenu horších vlastností na mokru. To samé platí pro pneumatiky Trayal, které však dosahují na mokru i suchu ještě výrazně horších výsledků než Barum. Největší spotřeba paliva je při obutí pneumatik Continental, které ani nevydrží velký nájezd kilometrů. Ještě kratší životnost než Continental ale mají například Vredestein, Avon, Semperit nebo Hankook. Naopak mimořádně nízkou úroveň opotřebení prokázaly vítězné Pirelli.

ADAC Test letních pneumatik: 175/65 R14 T
Pneumatikaznámkasuchomokrohlukspotřeba palivaopotřebení 
Pirelli Cinturato P4***2,32,23,82,20,8koupit
Continental EcoContact 3***2,2232,72,2koupit
Fulda EcoControl***2,22,43,62,11,7 
Kumho Solus KH17**2,32,43,52,22,4 
Yokohama C.drive**1,62,33,623,2 
Maloya Crono 465t**2,12,23,62,43,1 
Firestone Multihawk**2,22,63,52,12,7 
Goodyear DuraGrip**2,52,83,622koupit
Goodyear DuraGrip XL**2,52,83,622koupit
Dunlop SP 30**2,12,93,522,4koupit
Semperit Comfort Life**2,32,53,51,73,2 
Hankook Optimo K715**2,32,43,923,2 
Bridgestone B250**2,12,93,52,22,8koupit
Barum Brillantis*2,73,23,51,61,8koupit
Barum Brillantis XL*2,73,23,51,61,8koupit
Vredestein T-Trac Si*2,22,44,42,44,3 
Sava Perfecta-2,83,84,122,4koupit
Sava Perfecta XL-2,83,84,122,4koupit
Tigar TG 621-3,24,84,61,71,3 
Avon CR322 Enviro-2,84,63,82,53,3 
Trayal T 400-4,354,322,2 

Legenda k hodnocení ADAC:

*** zvláště doporučujeme

** doporučujeme

* doporučujeme s výhradami

- nedoporučujeme

Nepřehlédněte
ADAC Test letních pneumatik (1. díl): Rozměr 185/60 R14 H
ADAC Test letních pneumatik (2. díl): Rozměr 205/55 R16 W
ADAC Test letních pneumatik (3. díl): Rozměr 195/65 R15 V
ADAC Test letních pneumatik (4. díl): Rozměr 155/70 R13 T

Vitek
Diskuze (3)
23. 4. 2009 19:11
Re: stary
no ježíš - skoro bych řekl KAŽDOPÁDNĚ. Buď bude jiná směs, a nebo si koupíš skladovku co bude rok někde stárnout (jistě říká se že 3 roky skladování nevadí, ale tomu nikdo nevěří)
Starý test vypovídá jenom o tom, že se tehdy výrobci dařilo nějak - v porovnání s konkurencí. Ale už po roce neznamená že pneumatika X bude stále lepší než Y.
23. 4. 2009 07:50
Re: stary
Proč? Myslíš, že za rok se stejná pneumatika bude chovat jinak? >:D
23. 4. 2009 06:13
stary
to je trochu o ničem, dávat sem 1-2 roky stary testy, ne?