ADAC Testy zimních pneumatik: Rozměr 175/65 R14
Srovnání jednotlivých značek pneumatik vychází ze sedmi sledovaných kategorií. Čtyři z nich se týkají jízdních vlastností na různých druzích povrchu (sucho, mokro, sníh, led), dále hlučnost pneumatik, jejich vliv na spotřebu paliva a míru opotřebení při provozu.
Metodika
Při testování na suché vozovce se posuzuje chování v přímém směru a při zatáčení standardními rychlostmi, směrové vedení a reakce pneumatik na natočení volantu. Výkonnostní část sledovala chování pneumatik při prudké změně směru a při slalomu. Testovací jezdci hodnotili, jak přesně a rychle pneumatiky přenáší pohyb volantu na vozovku, kdy pneumatiky dosáhnou hranic svých možností a zda v takovém okamžiku ještě dovolí drobné korektury.
Z vlastností na mokru je hodnoceno brzdění z 80 na 20 km/h na mokrém asfaltu a betonu. Dále ovladatelnost a rychlost, při které při jízdě přímým směrem a plynulým obloukem dojde k aquaplanningu. Na sněhu se testuje brzdění z 30 na 5 km/h, trakce a směrové vedení, podobně se hodnotí i chování na ledu.
Hlučnost se posuzuje jednak uvnitř vozu při brzdění z 80 na 20 km/h (po odečtení vlivu hluku vydávaného motorem) a venku při pohybu auta s vypnutým motorem. Měření spotřeby paliva probíhá při jízdě konstantní rychlostí 80, 100 a 120 km/h, opotřebení pneumatik je hodnoceno na základě průběžného měření úbytku dezénu během 12 tisíc km.
Váhy jednotlivých kritérií jsou následující: sucho 15 % (jízdní stabilita 45 %, ovladatelnost 45 %, brzdění 10 %), mokro 30 % (brzdění 30%, aquaplaning 20 %, aquaplaning v zatáčce 10 %, ovladatelnost 30 %, jízda v kruhu 10 %), sníh 20 % (brzdění ABS 35 %, rozjezd 20 %, trakční schopnosti/boční vedení 45 %), led 10 % (brzdění ABS 60 %, boční vedení 40 %), komfort 5 % (vnější hluk 50 %, vnitřní hluk 50 %), spotřeba paliva 10 %, opotřebení 10 %. V každé kategorii byla udělena známka od 0,5 do 5,5 a výsledné hodnocení je pak váženým průměrem.
Výsledky
Ani 14palcové pneumatiky letos nepředvedly naprosto špičkové výkony. Vítězem je Continental ContiWinterContact TS800, který je zároveň bezkonkurenčním na sněhu. Na ledu je situace mnohem vyrovnanější, první místo tentokrát náleží Michelinu Alpin A4 – tradičně nejlepší pneumatice co do životnosti.
Komu záleží na jízdních vlastnostech na suchu, měl by volit z vedoucí trojice Continental, Michelin a Dunlop. To samé platí i na mokré vozovce, zde je ale ještě lepší Goodyear UltraGrip 8.
Žádná pneumatika tentokrát zcela nepropadla, dobře si vedly i produkty méně renomovaných značek. Poslední místo náleží Falkenu, který nepřesvědčil na sněhu.
ADAC Test pneumatik 2011: 175/65 R14 T zimní | |||||||||
Pneumatika | známka | sucho | mokro | sníh | led | hluk | spotřeba paliva | opotřebení | |
Continental ContiWinterContact TS800 | + | 2,5 | 2,1 | 1,7 | 2,5 | 3,2 | 1,5 | 2,0 | koupit |
Michelin Alpin A4 | + | 2,4 | 2,5 | 2,4 | 2,1 | 3,7 | 1,9 | 0,6 | koupit |
Dunlop SP Winter Response | + | 2,4 | 2,4 | 2,5 | 2,5 | 2,8 | 2,2 | 2,5 | koupit |
Goodyear UltraGrip 8 | 0 | 2,5 | 2,0 | 2,7 | 2,3 | 3,0 | 1,7 | 1,3 | koupit |
Semperit Master-Grip | 0 | 2,8 | 2,3 | 2,0 | 2,3 | 3,3 | 1,8 | 2,3 | |
Esa-Tecar Super Grip 7 | 0 | 2,8 | 2,7 | 2,0 | 2,4 | 3,0 | 1,9 | 2,0 | |
Vredestein Snowtrac 3 | 0 | 2,5 | 2,7 | 2,7 | 2,3 | 3,4 | 2,0 | 1,0 | |
Uniroyal MS plus 6 | 0 | 2,8 | 2,1 | 2,6 | 2,5 | 3,4 | 2,4 | 2,5 | |
Maloya Davos | 0 | 2,5 | 2,6 | 2,5 | 2,4 | 3,7 | 2,1 | 2,0 | |
Firestone Winterhawk 2 Evo | 0 | 2,5 | 3,0 | 2,3 | 2,6 | 2,7 | 2,2 | 1,8 | |
Sava eskimo S3+ | 0 | 2,4 | 2,8 | 2,6 | 2,2 | 3,3 | 1,7 | 2,5 | koupit |
Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3 | 0 | 2,8 | 2,5 | 2,5 | 2,3 | 3,7 | 2,0 | 3,0 | |
Ceat Formula Winter | 0 | 3,0 | 3,3 | 2,6 | 2,6 | 3,1 | 2,3 | 2,5 | |
Falken Eurowinter HS439 | - | 2,5 | 3,3 | 4,2 | 2,2 | 3,0 | 1,9 | 2,8 | koupit |
Legenda k hodnocení ADAC:
++ velmi dobrý
+ dobrý
0 uspokojivý
- s výhradami
-- nevyhovující
Celoroční pneumatiky
ADAC podrobil testu i celoroční pneumatiky shodného rozměru. Už od počátku je jasné, že univerzální obutí nemá šanci konkurovat zimním pneumatikám.
Nejlépe hodnocený Goodyear Vector 4Seasons by patřil mezi zimními pneumatikami do slabšího průměru. Ostatní pneumatiky jsou celkově ještě slabší – na lepší specializované konkurenty nestačí v zimních podmínkách, ani na suchu nebo mokru.
ADAC Test pneumatik 2011: 175/65 R14 T celoroční | |||||||||
Pneumatika | známka | sucho | mokro | sníh | led | hluk | spotřeba paliva | opotřebení | |
Goodyear Vector 4Seasons | 0 | 3,2 | 2,7 | 3,1 | 2,9 | 3,5 | 1,9 | 1,3 | koupit |
Sava adapto | - | 2,9 | 3,1 | 3,6 | 2,7 | 3,7 | 1,5 | 2,0 | koupit |
Vredestein Quadrac3 | - | 2,4 | 3,0 | 4,5 | 2,8 | 3,8 | 2,0 | 1,5 | |
Kleber Quadraxer | - | 3,0 | 3,8 | 3,2 | 3,4 | 4,1 | 1,7 | 0,8 | |
Hankook H730 Optimo 4S | - | 3,2 | 3,1 | 4,1 | 2,8 | 3,4 | 1,9 | 2,5 | |
Rigdon All Season 120 | - | 3,2 | 3,4 | 3,6 | 2,8 | 4,3 | 2,2 | 2,5 |
Legenda k hodnocení ADAC:
++ velmi dobrý
+ dobrý
0 uspokojivý
- s výhradami
-- nevyhovující