Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tesla S
Tesla S
Tesla S
Tesla S
23 Fotogalerie

Akcionáři Apple chtějí koupit Teslu

Aleš Dragoun
Akcionáři „nakousnutého jablka“ touží po sňatku se společností Tesla Motors. Firmě by to určitě pomohlo ve vývoji vlastního elektrického auta.

Apple údajně vyvíjí svoje vlastní elektrické auto, se kterým chce přijít do roku 2020. V první řadě se ale soustředí na vývoj informačního a zábavního systému CarPlay, smlouvy o jeho využití společnost podepsala už se všemi velkými výrobci automobilů. „V současnosti jsme velmi zaměřeni na CarPlay“, potvrdil generální ředitel Tim Cook. Soustřeďují se hlavně na integraci svých existujících zařízení a elektronickou komunikaci. Kromě toho v pondělí 9. března představili v San Franciscu společnost své chytré hodinky SmartWatch, které se začnou prodávat v USA v dubnu.

Investoři Apple Inc. se však vyjádřili, že by rádi získali podíl v Tesle Elona Muska. Několik takových přání padlo na výročním zasedání akcionářů společnosti v kalifornském Cupertinu v úterý 10. března. Jsou mezi nimi dokonce i majitelé Modelu S. Cook ale jejich nadšení doprovázené smíchem a potleskem krotil: „V současnosti opravdu nemáme s Teslou žádný vztah.“ Mluvčí Tesly tuto záležitost ponechal bez komentářů. Sám Elon Musk coby šéf automobilky ji dokonce kategoricky odmítl.

Taková koupě by byla přitom logická. Nebo alespoň zisk důležitého podílu. Výrobce elektromobilů totiž pracuje na modelu, který bude mít dojezd 320 km a přitom za něj zákazník zaplatí méně než v přepočtu milion korun. A stejný cíl mají u General Motors. Pokud se Apple skutečně rozhodne vstoupit do automobilového byznysu (vše jsou zatím jen spekulace), stane se velkým konkurentem obou firem. Nebo může jednu z nich spolknout. Tu menší, pochopitelně, GM těžko...

Akcie Tesly prolomily magickou hranici 200 dolarů za kus už na začátku loňského roku, i když ten zakončila s těžkou ztrátou. Není ovšem tak docela pravdou, že by oba soupeři neměli dosud žádné vztahy. Soutěž mezi sebou o talenty a přetahují si zaměstnance, pod Elonem Muskem pracuje více bývalých lidí „nakousnutého jablka“ než z jakékoli jiné firmy. Přímo sám šéf však řekl, že nábor funguje i opačným směrem. „Apple se snaží získat zaměstnance od nás, ale přijali jich zatím velmi málo,“ sdělil v rozhovoru pro Business Week. Prostě si konkurují i v téhle oblasti.

Možnost převzetí Tesly obrem ze Silicon Valley je tedy zatím víceméně hypotetická. Ohledně výše zmíněného elektromobilu se odpovědní v hlavním sídle v Cupertinu nevyjádřili, na vývoji auta i článků pro něj se už ale prý skutečně pracuje, hlavně spekulace během posledních týdnů neutichají. Pokud tomu tak skutečně je, pak budou potřeba další odborníci v oblasti baterií. A Tesla je má!

Do hry také vstupuje jihokorejský Samsung. Nesnaží se o žádnou akvizici amerických firem, jen chce „ovoci“ pořádně zatopit nejen na poli chytrých mobilů, ale i v oblasti ekologických aut. Překvapení? V letech 1990-2014 si nechal zaregistrovat 3094 patentů v této oblasti, jen loni jich bylo na šest stovek, věnuje se také vývoji vlastních klasických akumulátorů i palivových článků. Apple přitom vlastní pouhých 275 registrací, takže má co dohánět.