Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
56 Fotogalerie

Alfa a Maserati jsou v problémech. Plán na záchranu se chystá, skončit může prodejem

Michal Dokoupil

Italské značky Stellantisu jsou ty nejproblémovější. O tragických výsledcích Lancie jsme psali nedávno, Maserati je na tom podobně špatně. Ani v Alfě nemohou slavit a situaci je nutné řešit, jinak může dojít i na prodej značek do Asie.

Ve Stellantisu poslední dobou není veselo. Prodeje se propadají napříč značkami, zisky klesají a kvůli novým clům na dovoz do USA se musely na čas zastavit některé fabriky. Problémy jsou ale i na evropské straně koncernu, a nejlépe je to vidět na situaci italských značek Alfa Romeo a Maserati. Prodeje Alfy v roce 2024 klesly o 10-15 % na asi 62.000 kusů, jde však o odhady, protože Alfa nepřiznává přesná čísla.

Katastrofičtější je Maserati, které kleslo o 57 % na 11.300 prodaných vozů. A z toho 35–40 % jich našlo majitele ve Spojených státech, což může být vzhledem k 25% clům do budoucna problém. Alfa ve Spojených státech prodává menší podíl, minulý rok se jich tam prodalo 8.865 kusů. K tomu je ale možné připočítat 20.559 Dodgů Hornet, což je lehce upravená verze Alfy Romeo Tonale, která se pro USA také vyrábí v italské továrně.

Alfa Romeo a Maserati spolu úzce spolupracují už od roku 2005 a pokračují i v područí Stellantisu. Může tomu ale být konec, protože jako jedna z možností se prý zvažuje jejich rozdělení a možná i prodej. Ten se tedy zmiňuje hlavně ve spojitosti s Maserati, které má v koncernu jako jediné pozici luxusní značky.

Nejde ovšem o plán na blízkou budoucnost, místo toho zatím Stellantis najal konzultanty z firmy McKinsey & Company, kteří by pro neúspěšnou dvojici měli vymyslet plán na záchranu. Šéf Stellantisu John Elkann podle zdrojů z automobilky požádal konzultanty o zvážení několika možností, včetně propojení značek s dalšími automobilkami, od kterých by měly získat technologie.

Video placeholder
Maserati GT2 Stradale: Oficiální video z okruhu • Maserati

Tím jsou zřejmě myšleny technologie elektromobilů, do kterých se už obě italské značky pustily, a tím pádem se do hry dostávají automobilky z Asie. Některé už také projevily zájem, jak zjistila agentura Bloomberg, které konkrétní to mají být ale není známo. Elkann nicméně prohlásil, že nemá zájem odprodávat značky Číňanům.

Už dříve se objevily zprávy právě z Číny, zmiňující zájem tamních automobilek o tradiční italské jméno. Podle některých to měla být státní automobilka Chery, a její šéf se dokonce setkal s italským ministrem pro rozvoj, podle dalších zdrojů zájem projevil Dongfeng. V reakci na to Stellantis vydal prohlášení, že Maserati není na prodej.

Zdroj: Bloomberg