Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Dodge Charger Daytona R/T
Dodge Charger Daytona R/T
Dodge Charger Daytona R/T
Dodge Charger Daytona R/T
32 Fotogalerie

Trumpova cla mají první oběti. Stellantis pozastavuje výrobu a posílá zaměstnance domů

Michal Dokoupil

Nová cla zavedená 47. prezidentem Spojených států mají pomoci s vyrovnáním obchodního deficitu. Jenže zároveň mají negativní vliv i na domácí výrobce, včetně automobilek. Poznává to třeba americká strana Stellantisu, která už kvůli tomu pozastavuje výrobu.

Donald Trump se ve druhém prezidentském období rozjel více než v tom prvním a poslední dobou si oblíbil uvalování cel na vše, co není Amerika. Došlo to tak daleko, že cla jsou nyní uvalena i na dovoz zboží z neobydleného Heardova ostrova a McDonaldových ostrovů, kde žijí v podstatě jen tučňáci. Uvalení cel také na sousedy Spojených států však přináší první oběti. Koncern Stellantis oznámil, že dočasně pošle domů 5.400 zaměstnanců a pozastaví výrobu v některých továrnách.

Na dovoz jakýchkoliv nových automobilů vyrobených mimo USA se nově vztahuje 25 % clo, což platí i pro Kanadu a Mexiko. A právě tam má továrny většina amerických automobilek, včetně značek spadajících pod Stellantis. A tak například továrna ve městě Windsor v kanadském Ontariu, kde se vyrábějí Chrysler Pacifica a nový elektrický Dodge Charger, pozastavuje výrobu na dva týdny. V Kanadě Stellantis plánuje poslat dočasně domů 4.500 zaměstnanců, dalších 900 ale i přímo ve Spojených státech.

Pozastavení výroby potká i továrnu ve městě Toluca v Mexiku, kde Stellantis vyrábí Jeep Compass a elektrický Jeep Wagoneer S. Ta se má zastavit od příštího týdne minimálně do konce měsíce. Zaměstnanci mají překvapivě zamířit do práce tak či tak, jen není jisté, co tam vlastně mají dělat.

„Pokračujeme ve vyhodnocování střednědobých a dlouhodobých dopadů těchto cel na naše operace, ale rozhodli jsme se také podniknout některé okamžité kroky, včetně dočasného pozastavení výroby v některých našich montážních závodech v Kanadě a Mexiku,“ řekl k tomu šéf severoamerické pobočky Stellantisu Antonio Filosa. „Tyto kroky ovlivní některé zaměstnance v několika našich amerických zařízeních pro výrobu pohonných jednotek a lisování,“ dodal Filosa.

Pro Stellantis nepřichází tato omezení v nejlepší dobu. Za první tři měsíce tohoto roku padly prodeje o 12 % a obzvláště to zasáhlo značku Dodge. Ta ukončila výrobu modelů Charger a Challenger a rozjíždí výrobu elektrického a spalovacího Chargeru nové generace. Za první tři měsíce tak prodala jen 21.731 vozů, což je propad o 49 %.

Video placeholder
Dodge Charger Daytona R/T • Zdroj: Dodge